Майка на седмокласник изпрати до Varna24.bg писмо, адресирано до министър-председателя Бойко Борисов, до министъра на образованието Красимир Вълчев, министъра на здравеопазването Кирил Ананиев и до проф. Венцислав Мутафчийски относно отварянето на училищата за седмокласници и зрелостници.
Публикуваме писмото на Кристина Николаева от София без редакторска намеса:
"Майка съм на седмокласник. До момента аз и всеки член на четричленното ми семейство стриктно и отговорно спазваме мерките срещу разпространението на COVID-19, предписани от Националния оперативен щаб. Това го правим най-вече, защото сме наясно със състоянието на здравната система, която и преди пандемията беше пред колапс.
Днес, обаче разбирам, че имате намерение да отворите училищата само за ученици от 7-ми и 12-ти клас, защото, според думите на премиера, за тях е от изключителна важност да завършат учебната година, присъствайки физически в класните стаи.
Господа, за мен доброто образование на децата ми е приоритет и е от изключителна важност. Но то не е самоцел. Образованието на децата ми е пътя, начина, инструмента за гарантиране качеството им на живот. Но за да бъде възможно този път да бъде извървян, те трябва да са живи.
Буквално до вчера, от телевизионните екраните ни плашихте с дефицит на чували за трупове и с хладилни камиони, пълни с трупове. Днес, в условията на експоненциално увеличение на новите случаи на заразени с коронавирус, при предстоящ пик на заболяемостта, Вие обмисляте как да върнете децата ни в училище! И това при положение, че не веднъж г-н Мутафчийски обясняваше, че и при деца, и при младежи се наблюдават усложнения при протичане на заболяването, които могат да са животозастрашаващи. Освен това, помислихте ли, че тези деца живеят с родители, повечето от които са над 40-50 годишна възраст, т.е. в т. нар. “рискова възраст" ?! Помислихте ли за учителите, които също са във “рискова възраст"?! Как, ще гарантирате, че сред учениците и учителите няма заразен с COVID-19, след като стана ясно, че може да има заразени без проява на клинични симптоми, но пък да са заразоносители?! Как ще гарантирате, че децата ни ще спазват предписаната от щаба дистанция от 2 метра? Смея да твърдя, че дори да разделите класа на две групи от по 12-15 деца, не бихте могли да гарантирате спазването на нужната дистанция, дори и условията да го позволяват. Смея да твърдя, че дори и децата да са изключително отговорни и да спазват всички предписани мерки стриктно, престоят им 5-6 ч. в затворено помещение е предпоставка за заразяването им, в случай, че в помещението има вирусоносител.
Недоумявам, при безспорния успех на дистанционното онлайн обучение и в условията на настоящата епидемологична картина, защо решихте, че за децата е от изключителна важност да завършат учебната година, присъствайки физически в училище? Моля Ви, помислете, че ако реализирате тази Ваша идея, в условията на експоненциално нарастване на броят на заразените, една част от децата няма да могат да се явят на матури, защото вече ще бъдат болни, именно заради присъствието им в клас.
Г-н Вълчев,
По отношение на организирането на предстоящите матури, много Ви моля да съобразите датите за провеждането им, така че те да са след пика на разпространението на заразата - когато се установи трайна тенденция в увеличаване на броя на оздравелите от COVID-19 и същевременно трайна тенденция в намаляване на броя на заразените. Дори това да означава, провеждането им да е през септември. Убедена съм, че е възможно и няма да бъде голям проблем бъдещите осмокласници и студенти първокурсници, да започнат обучението си през учебната 2020 г. /2021 г. 2, 3 или 4 седмици по-късно и съответно да го завършат 2, 3 или 4 седмици по-късно. Моля, помислете и за това как биха се чувствали децата, ако в разгара на летните жеги провеждат важни за тях изпити с продължителност 2 часа и 30 мин. / 4 часа .
Уважаеми Господа,
Преди 40 дни г-н Мутафчийски ни призова с поведението си да не задължаваме нашите лекари да правят тежки избори - кой да живее и кой не.
Сега аз Ви призовавам с решенията, които ще вземете да не поставяте мен и други родители пред тежкият избор дали да рискуваме здравето и живота на децата и на семействата си, като ги пратим на училище или да рискуваме да провалим бъдещият им живот като не ги пратим".








AntarKa BloOm
на 28.04.2020 г.
Не пускайте децата си на училище а да видим кой може да ви принуди
Ksenia Abrasheva
на 27.04.2020 г.
Глупости на търкалета, точно че плашат хората и те като едни мишоци се скрили в дубките си, нали трябва и да дишаме чист въздух, а в училищата малко повече хигиена, по един на всеки чин, малко повече спазването на правилата.
Petia Haralanova 1
на 27.04.2020 г.
Не само за децата в училище а и в детските градини съм против, все още е рано да се струпват ще стане бум на заболели деца пак . То без корана е ужас , а с корона още повече!
Yanita Grudeva
на 27.04.2020 г.
Ще си ги сложим, и ще си гледам и живи родителите! А вие , ако нямате живи пазете другите! Всичко хубаво! Бъдете здрава!
Yanita Grudeva
на 27.04.2020 г.
"Гледам и не вярвам на ушите си" ! Прост народ слаба държава! И за какво бяха тези месеци на изолация! Има начини децата да се изучат. А учителите, коити са на средна възраст. А бабите и дядовците ?! Ами те нека си стоят в къщи в изолация, а децата са носят заразата навсякъде. А случаите на починали и деца и млади хора, които са нямали придружаващи заболявания. Мисля, че това не е разумно!
Altan W Guler
на 27.04.2020 г.
На разходка в парка не може над 12 г, а на училище може що за логика
Zlatina Pavlova
на 27.04.2020 г.
Против са тия ,които децата им в училище не се справят ,а дистанционно са отличници. На тия ,които им предстоят изпити са в шок да не бъдат върнати в училище!
Галя Панайотова
на 27.04.2020 г.
Вирус има,лекарство може би а ваксина не.Всички ще преболедуваме,едни по леко други тежко,трети изобщо.Разберете,сега се подготвят болници зада може след отпадане на забраните ще дойде бума на заболели.Тогава няма да има КПП ще ни трябват ЛЕКАРИ
Nina Popova 2
на 27.04.2020 г.
Сякаш да имат по-добър успех е по-важно от здравето и живота на децата ...
Nikolai Atanasov 3
на 27.04.2020 г.
Седяхме сумати време в къщи щото трябва. Пуснаха сумати паплач за великденските празници къде ли не! Ся за няколко оставащи седмици(дни, месеци)... рџ?‚ще събираме децата!! А бе еййй....!!!
Иван Георгиев Иванов
на 27.04.2020 г.
Че това сборище на бъдещи чалгари, наркомани,дилари и грабежари в днешно време със учители двойкаджии които навремето не са ги приели никъде и са влезли педагогика или някаква филология защото там влизат и с двойки и на това училище ли му казвате все още ?!
Siana Stoikova 1
на 27.04.2020 г.
Абсолютно съм съгласна с нея, и аз съм майка на седмокласник и съм страшно притеснена от това безумно решение на премиера
Анонимен
на 27.04.2020 г.
Абсолютно съм съгласна, и аз съм майка на седмокласник и съм страшно притеснена от това безумно решение на премиера
Margarita Kostadinova
на 27.04.2020 г.
Ужас
Емилия Кръстева
на 27.04.2020 г.
Абсолютно съм съгласна, и аз съм майка на седмокласничката и съм страшно притеснена от това безумно решение на премиера
Mari Julian De Sol
на 27.04.2020 г.
Освен написаното , за варианта децата да се разболеят преди матурите и да са в болница , помислихте ли???
Milena Dineva-Muleshkova
на 27.04.2020 г.
Който до този момент е учил, няма да разчита на последните 2 седмици в училище! Ако децата бъдат върнати, всичкото пазене досега ще е абсолютно безсмислено! Друг е въпросът, че за някои родители е много по-лесно да ги изпратят в училищата...
Невена Янкова
на 27.04.2020 г.
Глупаци ако ти е писано да умреш от удавяне няма да се обесиш всичко е лъжа оставете народа да диша кой то го е страх да се крие в миша дупка
Анонимен
на 27.04.2020 г.
Аз също съм против! Имам двама ученици,но възрастната ми майка ми също живее при мен..Със сигурност ако тръгнат,някой ще се зарази..Пътуват в градски транспорт и двамата..Десетки хора пътуват,да не говорим,че голяма част не спазват хигиена..Те са млади,дай Боже да се справят с вируса/макар че малкият има хронично заболяване/..Това ще означава край за майка,на 70,сърдечно болна..Ако някой ми заговори за естествен подбор,ще то обява за фашист!
Zhivka Geneva
на 27.04.2020 г.
12 клас трябва да се върнат. Все пак завършват!
иванка ставрева
на 27.04.2020 г.
интерсно ми ,е как ще накарат децата да спазват дистанция?
Andrey Danailov
на 27.04.2020 г.
Колко заблудени ОВЦЕ има само... Нали всичко което правиха до сега от ЩАБА беше да ви наплашат толкова много че САМИ да искате да ви наврат в кошарата и да не излизате докато ТЕ си играят игричките... Плащат ви с ПИКОВЕ, МОРГИ ЧУВАЛИ а те не се спряха да обикалят и нищо им няма...ние си носим маските...мием си ръцете... Да сте чули един болен КЛОШАР???? А това дистанционно обучение е пълна порнография...ако няма родител вкъщи как си представяте ученик 1-4ти клас да седне сам и пише пред компа ??? На тях им трябва едни пари да се да се откраднат и разпределят и един тъп народ който лесно се управлява...
Dilqna Romankova
на 27.04.2020 г.
Как така няма да се върнат на училище половината деца не седят да учат сами
Красимира Христозова
на 27.04.2020 г.
Според мен това е дискриминация - само 7 и 12 клас да учат. Преди години и без матури имаше организиран прием на учениците в училищата след седми клас. А сега при условията на пандемия, когато всеки ден ръстта на болните се увеличава ще излагаме на риск децата от 7 и 12 клас заради едните матури. Преди всичко е здравето на децата. Ами като отворите училищата и се заразят децата, кого ще изпитавте след месец, като те ще спазват карантина. Какво ще стане ако семокласник или дванадесетокласник не може да се яви на матура, защото спазва карантина, как този ученик ще се запише за следващата учебна година в новото училище? Господа управляващи, как може на 180 градуса да си извъртате становищата, само до преди дни говорихте колко е важана социалната изолация, а сега със своите недообмисли решения излагате бъдещето на нацията на риск от заразяване. Ами ако детето е хронично болно, като ходи на училище няма ли риск при заразяване да изкара по-тежко този вирус?! Важно е да опазим здравето на нашите деца! Дали са в първи, седми или дванадесети клас, за майката те са еднакво скъпи!!! Може и онлайн да приключи годината, дори и без матури. Не разбирам в условията на тази пандемия, тези матури сигурно са по-важни от икономиката на страната. Парадокс е възрастните да не ходят на работа, а децата да тръгнат на учиилще....
Nadia Yordanova
на 27.04.2020 г.
Значи може да се събират на групички да играят по улиците ,но в училище не ?
Кристияна Кателиева
на 27.04.2020 г.
Против!!!
Йоана Велкова
на 27.04.2020 г.
Антилогичните "мерки на правителството показват три неща: фалшива загриженост за здравето на хората, некомпетентно и първосигнално прилагане на ограничения , свързани със заразата и сляпо следване на действията на водещите евр. Държави
Fatme Mustafa
на 27.04.2020 г.
Да много е права
Mariq121
на 27.04.2020 г.
Всицхки сме против!!!!! Когато , имасхе 30 заразени всицхко затворихте , сега като са по 60 на ден отваркте паркове и уцхилисхта !!! Искате повецхе заразени по колко по 300 ...500 на ден ли????????????
Любена Зашева
на 27.04.2020 г.
Не сте добре, защо не разбирате, че всичко е за пари
Галина Колева 1
на 27.04.2020 г.
А какво ще стане, ако учат и юни? А детските градини завинаги ли спират?
Венци Тодоров
на 27.04.2020 г.
Бащите също сме против! По 30 деца в класна стая и по 1000 в сграда - как си представят, че няма да възникнат цели огнища!!! Просветният министър мисли ли изобщо!?
Ivelina Savova Georgieva
на 27.04.2020 г.
Аз също съм против децата да се върнат в класните стаи!Децата ни не да опитни зайчета,че да видим дали ще се разболеят в училищата!В училищата дори няма течен сапун и др.елементарни хигиенни консумативи.Имам двама ученика,единият от които е 12 клас,но здравето им е на първо място!Да мислят варианти единствено за присъствено явяване на матурите!
Анонимен
на 27.04.2020 г.
Абе отложиха Европейското и Олимпиадата, та един клас ли не могат да отложат. За тия след 12-ти клас най-добре да им отложат завършването с 1 година и без това повече като завършат, не записват веднага унивеситети, а се пропиват или почват в някой мол или като сервитьорки
Mariyana Zlatkova
на 27.04.2020 г.
Аз също мисля,че има и други начини за завършването.Поне да излязат с ясно становище,какво ще включват матурите.Не ни стига корона вируса,а и това напрежение за кандидатстващите.Може да преценят и да намалят малко материала,а да се навакса догодина.Нали най-важното беше здравето и живота.А децата?
Velina Mitreva
на 27.04.2020 г.
Не разбирам. Всички тия хора обясняваха колко е измислен тоя вирус, пъ ся ни щът да си пускат децата на училище. Откачена работа е това човешкия мозък.
Дончева Елена
на 27.04.2020 г.
Искат да спазваме правилата а искат децата ни да се върнат в клас. Аз също съм ПРОТИВ!!!Ген.Мутафчийски каза-"струпването на хора води до повишаване на ОПАСНОСТТА"
Nicolova Nina
на 27.04.2020 г.
Здравейте, аз също съм майка на седмокласник и подкрепям статията, не защото съм параноичка, а здравомислещ човек.И ако на някой все още създалата се ситуация му се струва шега- за мен не е!!!Смятам, че връщането на децата в училище е безумие! Още повече, че и сега много от тях не спазват правилата, камо ли като ги пуснем в градски транспорт или училище/.Представете си само голямото междучасие и опашките пред лафките около училищата. Ще спазват дистанция?- По скоро, не/. Мисля си, че МОН има необходимия ресурс за да вземе и друго адекватно на форсмажорните обстоятелства решение . А и след двумесечна изолация , смятате ли , че децата ще са в състояние да покажат най- доброто , на което са способни? Дали ще се заразим или не- "един господ знае", както се казва. И ако е възможно по-късно или никога- най-добре! А що се отнася за въздуха и слънцето- едва ли при престоя си по 7 часа в класната стая ще получат необходимото им. А и в момента всеки може да излезе и то по няколко пъти на ден. Вече са отворени и парковете.
Sofia Petrova
на 27.04.2020 г.
Дъщеря ми е в 12 клас и само мога да ви кажа, че децата се убиха от учене, откакто са в карантина. Аз мисля, че трябва да си завършат годината вкъщи, а за матурите да бъдат разпределени във всички възможни училища, за да няма струпване. Лично мнение
Анонимен
на 27.04.2020 г.
Най-накрая една майка да излезе и да напише нещо адекватно. Аз не мога да разбера на базата на какво отпускат мерките при положение, че вече има пик на заразата. Управляващите съвсем се побъркаха и пикът няма да бъде пик, а бум. Това за парковете ще се спазва само 2-3 дена след това ще е като с маските, половината не носяр, а останалите ги носят като лигавник както каза Генерала. Всяко чудо за 3 дни у нас, както го е казал народът, до дни ще има събирания в парковете на по бира.
Ruslana Dimova 1
на 27.04.2020 г.
За самотен родител като мен , да остана без работа за 3 месеца е равносилно на гладна смърт. ББ не направи нищо за нас. Или мислите че ние не мислим за здравето на децата си, но когато няма как да си платиш сметките и да му купиш на детето хляб, за какво здраве говорим. Нямам нищо против и до септември да продължи карантината, но да имаме средства за минималните човешки потребности. Тези 375 лева еднократна помощ как мислите ще покрият разходите ни за три месеца - парно, ток, вода, телефона и т.н. И какво да правят родителите като мен - стоят си вкъщи с децата на свещи и гладуват.
Neli Kaleva
на 27.04.2020 г.
Тази маика е с параноыа ! Задалгително вси4ки трыабва да се варнем кам нормалниа гивот! Не разбрахте ли,4е грип ныама, или е като всеки друг грип! Как осте выарвате на тези лаги ?които иска да си стои в касти, кадето без сланзе И ваздух сред природата, имунитета на всеки 4овек се срива!
Герито Иванова 1
на 27.04.2020 г.
В Испания септември ще започне училището!
Violeta Ognianova
на 27.04.2020 г.
Много е права.
Gergana Georgieva 14
на 27.04.2020 г.
НЕНОРМАЛНИЦИ !!!! остана 1 месец и малко до края на учебната година ,защо трябва децата да поепат този голям риск ???
Kiril Cherpokov
на 27.04.2020 г.
Това значи,че в близките години да не се върнат в училище........!
Marinela Beleva
на 27.04.2020 г.
Може би за себе си е права,въпреки че не подкрепям тезата й. Трябва да свикнем с присътвието на вируса, защото дори и септември той няма да изчезне.
Tsveta Asenova
на 27.04.2020 г.
Трябва да Има свобода да избира. Който се страхува си стои в къщи ,ако някога му премине параноята ,да излиза. Но да лишиш млади и здрави хора от нормалното им ежедневие е дело на луд човек.
Gergana Stamova 1
на 27.04.2020 г.
И аз съм майка на седмогласник и за мен тази учебка година е съсипана ............Трябва да се върнат децата в училище възможно най-скоро !!!
Райна Стоянова
на 27.04.2020 г.
Подкрепям
Tsvetelina Ruskova
на 27.04.2020 г.
Всеки има свое мнение..някои се страхуват други не..жалко за децата..една съсипана учебна година..ама..здравето е важно..
вече
на 27.04.2020 г.
Тази госпожа не разбра, че коронавирусът ще го изкара всеки, тя не разбра също , че тези мерки са не да не се разболеем а да не се разболеем наведнъж, защото здравната система ще се претовари и ще лъсне на какъв хал е. Ще се разболее всеки независимо кога, въпросът и важното е да е поетапно. Така че г-жо ще го изкарате и вие и ние и вашето и моето дете тоя вирус. Не се стряскайте толкова. Трябва да е ясно, че вирусът е тук и той ще си е тук. Важното е да има възможност да се лекува всеки . Затова се прави и поетапно отваряне на мерките. не наведнъж.
Видка Александрова
на 27.04.2020 г.
Някой така мислят,но мислят ли че други няма да имат със какво хляба да си купят!
Красимира Илинчева
на 27.04.2020 г.
Браво! Трезвомислеща майка. Здравето е на първо място! Децата не бива да бъдат жертва на нездрав разум!
Vasilena Gemidjieva 1
на 27.04.2020 г.
Правилно
Стиляна Желева
на 27.04.2020 г.
Тя да не го връща, други искаме да се върнат
Анонимен
на 27.04.2020 г.
Образованието е важно обаче забравяте, че има нещо, което е още по-важно - здравето.
Guner Ahmed 1
на 27.04.2020 г.
Тази година Забравете училиштата.Догодина живот и здраве
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им!