Новопубликуваният анализ на ИПИ на икономическите центрове в България цели преди всичко да открои основните територии - двигатели на икономиката, в които се струпва капитал, работници и инвестиции. В хода на анализа обаче наяве излязоха редица неподозирани и любопитни явления, които лесно се пропускат от птичия поглед на макроикономическия анализ. Сред тези е появата на няколко групи икономически центрове с различен и допълващ се профил около Стара Загора, "самодостатъчните" центрове без периферия Габрово-Севлиево и Хасково, както и центровете от "изкуствени" общини като Добрич и Ямбол. Тук ще се спрем по-подробно на последните и техните особености.
Под "изкуствени" общини разбираме такива, в които селище с неговото землище в извънселищната територия представлява икономическа цялост, но е превърнато в две отделни общини при изграждането на административно-териториалното деление. Най-чистият пример за такива изкуствено разделени общини са Добрич и Ямбол, които са заобиколени от всички страни съответно от общините Добричка (също известна като Добрич-селска) и Тунджа. Сходни са и община Сопот, заобиколена почти отвсякъде от Карлово, както и община Пловдив, където самият град се разпростира и в границите на съседните общини "Марица" и "Родопи".
Общините Тунджа и Добричка си приличат не само по географските си особености. И двете нямат собствен административен център, а вместо това ползват Ямбол и Добрич. И двете са създадени през 1987 г., в хода на териториална реформа в края на социалистическия период. Значителната ежедневна трудова миграция между тях е продукт именно на това разделение. И в двата случая обаче голяма част от миграцията е от заобикалящата община към ядрото, тъй като в него са съсредоточени повечето възможности за работа.
Докато при Добрич този тип миграция не е толкова значителна - според последните данни 17% от работещите в Добричка община пътуват ежедневно до Добрич, то в Ямбол това са почти една трета. Ако се вземат предвид нетните потоци, то при двете се наблюдават обратни тенденции - докато Ямбол привлича повече работници от Тунджа, то повече хора пътуват ежедневно до Добричка община от Добрич, отколкото обратното.
Административното деление има последствия и за структурата на икономиката на отделните икономически центрове. Отделянето на земеделските землища от градовете в отделни общини означава, че икономиките им също се разделят на две, съответно на индустриална община и земеделска община. Характерна особеност е и че през последните години земеделските общини в двата споменати центъра (Ямбол и Добрич) имат по-високи заплати от индустриалните, най-вероятно в резултат на механизацията на земеделието и усвояването на европейски средства.
Феноменът на "изкуствените" общини само подчертава нуждата от скорошна териториално-административна реформа (наред с обстоятелството, че благодарение на негативните демографски процеси редица общини вече не отговарят на законовите изисквания за своето съществуване). В най-добрия случай такава бъдеща реформа ще бъде основана не на формални критерии и бюрократична логика, а на естествените икономически процеси.
Източник: economic.bg








Radical
на 23.01.2018 г.
Максимално бързо трябва да се случат няколко неща: - присъединяването на тези две общини към града, за да се разшини територията почти 50 %. - привличане на големи международни фирми с администрация в града, за реализиране на по-голяма заетост на високо-квалифицирани кадри. На града са му нужни инвестиции в бизнеса - Политика насочена към силно икономическо развитие, отговарящо на потенциала на града.
Деспа Маркова 1
на 23.01.2018 г.
Задайте си въпроса какво вършат!С една дума НИЩО!!!!Следователно ттябва да бъдат закрите.Сградите с по 3 етажа пълни със служители!!!
Борис Христев 1
на 23.01.2018 г.
Пловдив да премине към община София !!!
Todor Rabushev 1
на 23.01.2018 г.
НЕ !!!
Хах Димо
на 23.01.2018 г.
ДА
Milko Kulev
на 22.01.2018 г.
ДА
Radical
на 22.01.2018 г.
Комунистическата простотия, трябва да бъде максимално бързо коригирана. В рамките на 1,2 месеца, радикални промени са нужни на града. Потенциал за 600 700 хил. град на таква малка територия, това е тоталната простотия сътворена преди около 25 години. Нека се публикуват тези резултати и да се даде максимална гласност, че май някои управляващи не искат Пловдив да расте толкова много
Anton Zahariev
на 22.01.2018 г.
Да!Отдавна трябваше това да стане!
някой
на 22.01.2018 г.
Естествено, че да! Предимствата за хората са много повече от недостатъците. Таксите за разрешителни ще са еднакви, крайно време е да се въведе обслужване на едно гише и да се знае срока на изпълнение, а не както сега хората да щъкат из коридори и стаи все едно тяхното време не струва нищо. Много услуги да могат да се заявят и плащат онлайн, а при получаване следва легитимация. Софтуер за това има много, ако искат и с евро проект да си го набавят, защото ще им е небходим и за ПУП, където са тромави процедурите. И защо има толкова много къщи без разрешение за ползване, а се живее в тях повече от 10г. Сигурно тези, които са си ги узаконили са балъци, за да плащат данъци. С две думи една община може по-гъвкаво и клиенско ориентирано да отговори на нуждите на хората и инвеститори. Тя би имала и по-голяма тежест при формиране на бюджета и. Ще се премахнат съгласувателните процедури за поекти, касаещи съседни общини и т.н. и т.н.
Kolman
на 22.01.2018 г.
Малко факти: територия на община Пловдив - 101,981 km2, територия на община Варна - 238,495 km2, територия на община Бургас - 559,151 km2. При по-голямо население в община Пловдив сме наблъскани на два пъти по-малка площ от Варна и ПЕТ пъти по-малка от Бургас. Градът се развива отдавна отвън навътре, вместо обратно, не може да продължава така. Струпването на толкова хора на такова пространство, означава и повече леки коли на единица площ, оттам и по-голямо замърсяване на въздуха, не се ли променят нещата откъм територия, нищо не може да помогне на Пловдив - обречен е..... Проблемът е сериозен, дали шопите имат пръст няма значение, трябват ни хора с яки дупета и да се задейства ликвидирането на Родопи и Марица.... Зелените могат да помислят по въпроса и реално да се заемат, ако се разшири територията на общината, въздуха ще стане по-чист, дърветата никога няма да са достатъчни.... мислете с главите си хора. Децата ни остават след нас.....
lokomotiv pd
на 22.01.2018 г.
твърдо ДА.Жителите им работят в град Пловдив,а плащат в пъти по-ниски данъци
ЕVO
на 22.01.2018 г.
Незнам за зкриване, но със сигурност трябва да се променят границите за да може да продължи развитието на града!
А G-dev
на 22.01.2018 г.
Не . Тва е да взимат и данъците на тези общини щото парите свършват.
Mariq Bardukova 1
на 22.01.2018 г.
Категорично ДА
Mariq Bardukova 1
на 22.01.2018 г.
Някои хора ще пукнат,така здраво са захапали кокала
Ивайло Ганчев 3
на 22.01.2018 г.
О да
Atanas Yasenov 1
на 22.01.2018 г.
Премахването на каквато и администрация да е, е голяма крачка към по добро бъдеще без корупция
Zoia Grigorova
на 22.01.2018 г.
Категорично НЕ!Вие луди ли сте
Todor Rabushev 1
на 22.01.2018 г.
Категорично НЕ !!!
М100
на 22.01.2018 г.
И днес да закрият общините Марица и Родопи пак ще е късно. Създадени през соца с цел да спъват развитието на Пловдив. София да се отдели в самостоятелен град-държава.Ако зависи от мен кракът ми няма да стъпи там.
Ekaterina Kolchakova 1
на 22.01.2018 г.
да,трябва!
Nikola Arguirov
на 22.01.2018 г.
Защо жителите на тези общини работят в Пловдив , а си плащат данъците в тези общини ? Мисля , че тази трябва да се прекрати ! Съответно и пловдивчани трябва да се съобразяват с това !!!
Elestar
на 22.01.2018 г.
ооо най-накрая някой да се сето за това , че напоследък доста нелепици съм чувал особенно , когато селата в карловско искаха да приемат идеята на Сопот да стане община , то Розино и Баня искаха да се отделят по едно време. Всяка община е потециален крадец на пари и погубване на на цели райони - общински работници ,които нямат никаква функционалност , кметства и прочие глупости. Отговора е 100 % премахване на малките общини , които само трупат дългове и не се инвестира в тяхното развитие . Но за да работи всичко това трябва да има по-голям контрол от по-голямата община , да се следи строго какво точно се случва там и дали дадените села и малки градчета се развиват. Махането на малките общини ще увеличи заплатите в някои район ще съжеви икономика , та отговора е 100 % да ...
Sotir Dimitrov
на 22.01.2018 г.
Разбира се, че трябва, всичко е Пловдив. :D
Atanas Karchev 1
на 22.01.2018 г.
Да
Локо-кн
на 22.01.2018 г.
Община под 15 000 жители, не бива да съществува.Иначе само администрации и нищо друго.
Надежда Попова 2
на 22.01.2018 г.
ДА!
zlatno
на 22.01.2018 г.
Трябва незабавно да бъдат закрити за да може да се развива града. Вижте Варна и Бургас как се развиват те нямат такива изкуствено създадени общини и затова като територии продължават да растат. Резултатите го показват че след София втория по територия град в България е Бургас после Варна а Пловдив е на четвърто място по територия което е жалко за втория по население град в България
Николай Пастърмаджиев
на 22.01.2018 г.
Да да да на 1000000%ДА
Peter Demirov
на 22.01.2018 г.
Не питай...
petrovann
на 22.01.2018 г.
Моля, попитайте какво мисли г-н Тотев, какъв е варианта това да се случи
Nikolai Angelov Petrov 1
на 22.01.2018 г.
На 10000 % ..създадени за блокирват Пловдив..
Соня Лазарова
на 22.01.2018 г.
Да !
Maya Slavova
на 22.01.2018 г.
Преди много години имаше идея Пловдив да стане град-сателит- големите села Белащица, Марково, Брани поле и т.н. да минат към Пловдив.Проекта отпадна, но Куклен се обособи като самостоятелно селище и не мисля, че загуби. Считам, че и от финансова гледна точка ще е по-добре за упоменатите по-горе села-организацията и контрола, например по сметосъбирането и сметоизвозването ще бъдат значително подобрени. Ще се подобри и инфраструктурата на селата-асфалтиране, ВиК, улично осветление...
vidboy
на 22.01.2018 г.
Пловдив най-сериозно в инфраструктурно отношение се развива в годините от края на 70-те до втората половина на 80-те, когато общината беше огромна структура, включваща над 50 селища. За мен задължително трябва да се създаде Голяма пловдивска община по подобие на столичната, но надали шопите ще го допуснат. Сегашната ситуация сериозно спъва града ни. Ако все пак подобно нещо се случи, по-малките селища трябва да запазят значителна административна и финансова автономия и да не бъдат пренебрегвани, както някога.
Денка Арабаджийска 1
на 22.01.2018 г.
Да, да, да и пак да!
Змей Горянин 1
на 22.01.2018 г.
Трябва да бъдат закрити моментално и безвъзвратно и присъединени към Пловдив!!!
Лошо куче11
на 22.01.2018 г.
Това са изкуствено създадени общини ,само лапат и спъват идеите на голяма община,колко администрация хрантутят ,търтей и лешояди да изчезват и двете общини незабавно.
Гецата Фрийрайдър
на 22.01.2018 г.
След като община Родопи не може да се справи със задълженията си системно, то по-добре да бъде закрита.
Plovdivchanin95
на 22.01.2018 г.
Да
ТАРАЛЕЖ
на 22.01.2018 г.
Да! Категорично - трябва да се закрият! Тези две общини са задния двор на община Пловдив. Инфраструктурата е в окаян, отвратителен вид. Мръсотията е до небесата. Парите никога не са стигали/по думите на управляващите ги/! Потърпевши са жителите на двете общини. Най-вече на младите хора работещи в Пловдив и учениците.
00001
на 22.01.2018 г.
Нужно е съседните села да минат в община Пловдив, за да не стават тъпи ситуации като околовръстното да е в друга община. Иначе Марица и Родопи имат толкова много села че няма нужда да се закриват. Тежестта над Пловдив ще е доста голяма. Като им вземат Белащица, Марково, Първенец, Златитрап... ще станат доста по-малки и няма да са значими за пловдивчани.
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им!