Проблемите с градския транспорт в Пловдив са честа тема на публикации в най-четената от пловдивчани медия Plovdiv24.bg. Голяма част от тези публикации са благодарение на сигнали от страна на нашите читатели. Това още повече засилва усещането, че проблеми има и те влияят сериозно върху съгражданите ни.
Затова ще се опитаме да класифицираме проблемите и да предложим някои нестандартни решения, като целта е те да бъдат подложени на обсъждане в коментарите и по този начин да се получи една смислена и конструктивна дискусия за проблемите в пловдивския обществен транспорт и начините за решаването им.Основният проблем на градския ни транспорт може би е това, че е частен. Практиката в България показва, че е много по-добре да е общински, но да приемем, че към момента този проблем е непреодолим и да се съсредоточим на текущата ситуация.
На всички е ясно, че сутрин и вечер автобусите са препълнени. Това е и една от основните причини работещите хора да прибягват до алтернативи, най-вече автомобилите си, което пък от своя страна води до куп други проблеми.
Какво може да се направи?
Може да се направи по-прецизно разпределение на курсовете. Достатъчно е да погледнем как е решен въпроса в "белите" европейски страни. Там на много места автобусите по натоварените линии са буквални през 3 минути сутрин и вечер, както и със сгъстен график на обяд. През останалото време почти отсъстват. Каква е идеята? Да се извозят работещите и учениците, без да се препълват автобусите, а почти липсата на автобуси през останалото време до кварталите е в плюс за превозвачите, които ще избегнат курсовете на загуба.
Срещу това ще се възпротивят най-вече пенсионерите и социално слабите, които в "мъртвите" часове се возят в полупразните автобуси. Работещите и учениците по това време са ангажирани. Разбира се в административната зона на града трябва да има автобуси които обикалят непрекъснато, за да са в услуга на работещите.
Това означава обособяване на два вида курсове като цяло.
Разбира се това не е единственото решение, затова очакваме предложения в коментарите под статията.
Има фирми, като печално известната "Грация", чийто гробници трудно могат да се нарекат автобуси и кръстосват града ни шумейки и замърсявайки и правейки задръствания при честите си аварии.
Има и фирми, които са с нови автобуси. Договорът преди няколко години от старата власт е направен така, че да е в услуга на фирми като "Грация".
Тук едва ли има работещо решение, щом договора ги защитава. Друг е въпроса как тези пушещи гробници минават периодични технически прегледи. Май единственото решение към момента е разваляне на договорите и плащане на огромни неустойки.
Един от най-големите проблеми в обществения транспорт на Пловдив е обслужването. Ежеседмично получаваме сигнали от наши читатели с оплаквания от отношението на шофьорите и кондукторите в градския транспорт.
Естествено всеки тук би си казал, че опира до възпитание и отношение, но нещата са навързани с горните проблеми. Ако кондукторите таксуват в не претъпкани автобуси, може би и тяхното отношение към пътниците ще е по-различно. Ако шофьорите карат нови и удобни автобуси, а не трошки, които не знаят кога и къде ще ги оставят, също ще са по-спокойни и любезни.
Някакво решение може би тук е видеонаблюдението, което обаче е свързано с разходи от страна на превозвачите.
4. Външен вид на градския транспорт
Това е може би най-незначителния проблем в градския ни транспорт, но е и най-лесен за решаване. В момента автобусите ни, понеже са на различни фирми, са шарени, облепени с различни реклами, боядисани в различни цветове.
От известно време от Plovdiv24.bg сме подели кампания сред местната администрация да заставят превозвачите да боядисат по еднакъв начин автобусите си, в цветовете на Пловдив - синьо и бяло и да има строго фиксирани и уеднаквени места за реклама.
Надяваме се да получим Ваяата подкрепа в тази кампания.
5. Други
Сигурни сме, че обществения транспорт в Пловдив има и други проблеми, затова очакваме да ги чуем от Вас и да ги обсъдим.
Надяваме се като цяло да се получи смислена дискусия по проблемите на транспорта в Пловдив, а ние ще се опитаме тя да се разрасне, да достигне до компетентните органи и да не остане само в рамките на Plovdiv24.bg.








g1951
на 12.11.2014 г.
Проблемите ни идват от това,че по пътищата се води война за пътници т.е за финансова стабилност, а не може да се говори за култура на обслужване и добро техническо състояние.Ние като пътници изискваме само от тези , с които контактуваме,носъщеврвменно са най-малко отговорни.Искам да попитам знаете ли колко часа продължава работния ден и колко от тези часове се заплащат?Дежурен автомобил 4,00часа сутрин изключване от линия 13.20часа отчитане на дневния оборот да 15.30 всеки се предвижва до касата самостоятелно както и с каквото може прибиране в къщи около16.15 часа.От тези 12 часа за платени 7-8 часа.Искам да Ви попитам кой от Вас отива 2 ч преди и се прибира 2ч. след работа
Тодор Николов 1
на 10.11.2014 г.
Аз донякъде съм против идеята за еднакво боядисани рейсове... Понякога някои рейсове се познават по-отдалеч именно благодарение на различния цвят и това съответно спомага човек да се настрои да го хваща... било то с тичане или пък просто да се придвижи на спирката с готовност за качване... Може да има примерно някъде герба и знамето на град Пловдив. Относно обслужването според мен трябва да има и някакво обучение или пък да се мине някакъв психотест за тези хора... Това е стресова работа с много напрежение. Една добра идея според мен е добре изглеждаща униформа за кондукторите, а защо не и за шофьорите? Трошките могат да преминават нов вид по-прецизни технически прегледи... Примерно друга неизвестна фирма да наблюдава с видеокамера как се извършва техническият преглед или нещо друго (нови правила за проверка, по-честа проверка, проверката да не се прави на едно и също място и т.н.)... Тролейбусите не замърсяваха, но возенето ми изглеждаше все едно някой язди кон... Това за разписанията е пазарен принцип... Как да се изтъргуват бързопреминаващо множество от хора за кратко време? Може да се правят и анкети в самите автобуси или спирки и да се задават разни въпроси с кратки или дълги отговори... Това малко излиза извън транспорта, но е нещо като изследване на пазара, което може да касае нагласата за транспорта. Преди питах Защо няма номерата на маршрутките, които минават покрай спирките след като и те са част от транспортната система?
Vanya Zidarova
на 10.11.2014 г.
Списъкът с проблеми е доста по-голям: честа промяна на маршрута, без да се уведомяват пътниците за това, недобро разпределение на маршрутите по някои линии, музикалните мании на шофьорите, мърлявият вид на кондукторите. Най-важното - липса на еднодневни или тридневни карти за пътуване. Това чудо го няма никъде в Европа!
Jacqueline Cohen
на 10.11.2014 г.
От много време се опитвам да пиша на общината за автобусна линия 26. Точно тази линия е нетърпима. Автобусите са стари, грозни, вмирисани. Идват винаги със закъснение и препълнени. Някои от шофьорите просто НЕ могат да карат, пушат или слушат чалга. Как ще се възпитава обществено поведение като дори сутрин в автобуса всичко е анти и нетърпимо!? Каква столица на културата ще бъдем през 2019 година с тези автобуси и с този градски транспорт?? Другият въпрос без отговор е - защо няма явни Е-mail адреси на отговорните длъжности в община Пловдив, на които човек може да пише и да си зададе въпросите, да изпрати въпрос по актуална и важна тема?
Helen Nikolova
на 10.11.2014 г.
Не са няколко а много са проблемите :стари автомобили,без климатизация Със затворени стъкла ,няма информация на спирките кога ще дойдат ,интервалът на някои линии е повече от 30мин ,поведението на шофьорите/пушат ,говорят дълго по мобилният си телефон ,груби и т н както ина кондукторките /Въобще само някои линии са мнага добри 12,10,4, Останалите явно са толерирани от общината
Stanislav Traikov
на 10.11.2014 г.
Ми как да няма проблем Градския транспорт на Пловдив... То не останаха граждани, бре! Само селяндури.
Костадин Божков 1
на 10.11.2014 г.
В пловдив са наи евтините тахита в булгаря :) кои използва градски транспорт :)
Светла Христозова
на 10.11.2014 г.
Здравейте. Аз искам да изкажа личното си възмущение от автобусна линия 11. Съгласна съм, че график няма как да се спазва при натоварено движение в пикови часове, но мисля че е недопустимо тръгването от крайни спирки без спазване на график. Лично аз присъствах на 11-ка която тръгва по-рано и пътува празна, докато следващата тръгва по-късно и така на спирка "Биомашиностроена" хората чакат близо 25 минути. Друг случай е автобус (11), който закъснява сутрин и влиза в графика на следващата 11-ка, при което всички ученици и работещи закъсняват - кой за училище , кой за работа... Не мислите че трябва да се направи нещо по въпроса?! Или автобусите да спазват графика си. (Това може да бъда постигнато с чести проверки. Как могат да проверяват пътниците за редовни билети, а шофьорите не могат да се проверяват за спазване на график). Или автобусите да се направят през 10 минути, а не през 15....
Gergana Davkova
на 09.11.2014 г.
Аз само доволна от линия номер 12...Винаги са много редовни...
Диана Гечкова
на 09.11.2014 г.
Ако това наистина е обсъждане на проблемите, а не само чесане на езици "какво не е наред". Предложения от гражданите казвате. Аз искам на всяка спирка табела с маршрута и цялото разписание на автобусите, които минават оттам, не само кои са и през колко минути, щото като си ги държат в автобусите все тая на колко минути минават, т.е. точно и ясно в колко часа и накъде отива автобус № еди-кой си. Не че не зная, но изглежда "европейски". АКО общинарите го искаха, досега да са направили нещата по друг начин, защото примери за подражание има хиляди и работят, което е най-важно.
Nikolai Georgiev 3
на 09.11.2014 г.
Ако дъщеря ми не се прибере до 21:30, вече разчита само аз да я взимам с колата. След това автобуси няма. А тролейбусите ги "убиха" защото интереса клати феса. Използваха смъртта на клетата женица като повод. В София да не са по-прости, че си ги търкалят още...
tatko
на 09.11.2014 г.
Простичко и ясно... Дълго време общината в лицето на няколко души си затварят очичките за фирми като "Грация" - с разнебитените неотговарящи на никакви стандарти автобуси и неспазването на графиците. Всичко опира до "ам-ам- подкупчета". Дано с новата година се изчистят такива .. недоразумения :)
Елена Пенишева
на 09.11.2014 г.
Какво обсъждане, какви пет лева?! Всичко свързано с транспорта ни е от зле по-зле!!! Ужас в най- чистия му вид! Де да можех да мина без него (транспорта), бих си спестила твърде голяма част от ядовете си.
Мариана Георгиева
на 09.11.2014 г.
Защо никой не казва нищо и за културата на пътниците....
Maria Laskova
на 09.11.2014 г.
Не знам кое да поставя на първо място,дали мръсните кондуктори(ки),които считат автобусите за техни,викат и говорят като на пазара,или страховитите маршрутки,начело с "уникалните"си шофьори!Нямам думи!Иначе,въпреки пропуските(не тези,които изброих) градския транспорт е добре!
Iliqna Petkova
на 09.11.2014 г.
За мен наи грозното и мърляво обслужване е на 99 линия
Ма Ги
на 09.11.2014 г.
За мен най-дразнещо е , когато маршрутките на Грация ( другите които ги взе Чолаков са на стархотно ниво , въпреки че голяма част от шофьорите на Грация отидоха там) първо мръсотията вътре , грубото отношение на шофьорите към пътниците , и останалите на пътя, а "най-любимо" ми е като пушат вътре и омирисват всички пътници. само да посмееш да кажеш нещо се избълват псувни и ругатни по твой и на всичките ти роднини адрес. маршрутите са нужни и са ни удобни, и ако не ми се налагаше да ги ползвам, заради отношението на шофьорите не бих се качвала. Няколко пъти писах до фирма Грация, нито ми отговориха, нито нещата се промениха. А и защо ли? Те не работят за клиента, а за да печелят пари...
Silviq Kostova Ivanova
на 09.11.2014 г.
Как може докато чакам автобус 24 на Хебрус бус да минат 2 подред 29.Нали са от една фирма, а 24 се движи през 20 - 25 мин., а 29 през 10-12 мин. Оправете си разписанието.И това става в час пик сутрин и вечер, а да не сравнявам автобусите на Транс Чолаков,които се движат през 8-10 мин.Къде е логиката.Едни да имат сметка да са на къс интервал, а друг на дълъг?
Александър Колев 2
на 09.11.2014 г.
№1 Неприемливо е подобно разписание като посоченото за сметка на другите хора които част от тях също са работещи с друго работно време примерно. Немислимо е да искаш да си свършиш работа, и да чакаш автобус 30-40 минути само защото сутринта и вечерта да са през 3 .... Вместо това могат да са от малките автобуси от рода на Темса, Исузу и т.н. с ниски разходи за гориво, но на често през цялото време и вечер до 00 часа примерно. А защо не като няма хора в късните часове примерно 22-23 и т.н. оттам до 1 часа да са с пътнически бусове, след това да тръгват бусчета от 4 часа до към 5-5:30 да са рейсове вече. С 1 куршум 2 заека, вечер ненужното размотаване на цял рейс голям с 5 пътника в него и по-добро разписание. Мисля идеалният вариант. №4 Също неприемливо, всяка фирма и линия трябва да си имат собствен бранд, реклама и т.н. Лесно разпознаваемо дори и за дядото който не вижда с очилата па да не питаме без тях, постигане на уникалност на линията или фирмата, нещо което е много красиво. Недостатъци - не трябва да има мешаници между линиите, което пък е и голям проблем сега с приоритетните линии.
Благовеста Благоева
на 09.11.2014 г.
трябва да си обновят информацията, която е посочена в интернет във връзка с откраднати или изгубени карти, защото преди три дни ми бяха откраднати документите и при среща със служители към градкия транспорт ми обесниха, че това не е техен проблем. А според написаното в интернет аз имам право на дубликат и мога да си го извадя там от където съм си извадила и самата карта, но те бяха така добри да ми кажат да не се ровя из такива сайтове, защото там информацията не била актуална.
Nikola Nikolov 12
на 09.11.2014 г.
Трябва като такситата, да са с определен цвят
Dimo Petrov 1
на 09.11.2014 г.
Най-дразнещото за мен е,че автобуси със сходни маршрути(4/99 или 17/24),минават по едно и също време,през 20-30 мин!Дори се състезават,като конкуренти!До кога ще е този абсурд!
Nicko Vassi 1
на 09.11.2014 г.
Аз знам за 66 че има проблеми
Dean Zaprianov
на 09.11.2014 г.
Приватизация е решението !
Yurii Kodjafilov
на 09.11.2014 г.
Защо премахнахте тролейбусите, малките градове как подържат мрежите, а тук не.?!
Боги М
на 09.11.2014 г.
вуншен вид ли.. аиде бе.. вчера автобус №6 докато минаваше през изгрев.. мина през 3 казана. Обурна 2 метални и заватря един пластмасов че дори и не спря. Ами ако през това време някои си беше до казана или си ижвърляше боклука кво щеше да стане?! Та няма смисъл да казвам че имат лош външен вид. Дори и от наи хубавите и нови все някои "разумен" шофиор ще направи нарушение над самия автобус.. Нали не го е копувал тои кво му пука през колко казана ще мине и колко седалки ще се изкъртят и т.н.Да не говорим за обслуйването.. тея кондуктори са пълни с негативна енергия.. и тва че са ядосани на някои друг не значи че тря си го изкара на всеки пътник. Миналата година една възрастна йена показваше карта обаче не беше видяла че е наобратно и кондуктора каза и кво тря си обърна главата ли? или влезна една йена и разглейдаше някъв каталог и кондуктора и каза "ти карта ли ш ми показваш или ще си гледаш промоциите,, Тва ако е увайение просто..Колко хора са падали от тея автобуси.. в повечето случеи шофиорите си мислят че карат само себе си и носят човали с картофи.. Хора сме не сме чували..
Дида Атанасова
на 09.11.2014 г.
Проблемите са много
Galina Kucher
на 09.11.2014 г.
обслужването не е на ниво,и то от страна на шофьори,,това да не ти германия,,натисни копче,ще спра,,и т.№66,36
vladi
на 09.11.2014 г.
ГРАЦИЯ - ИЛИ АВТОБУСИ УБИЙЦИ !!!! ДО КОГА ЩЕ ПРОДЪЛЖАВА ТАЗИ ПАРОДИЯ ИЛИ ТОВА Е ПЕРАЧНИЦА ЗА ПАРИ НА НЯКОИ???? КОЙ КОЙ КОЙ РАЗРЕШАВА ДА СЕ ДВИЖАТ ТЕЗИ АВТОБУСИ УБИЙЦИ???
Iliqn Plamenov Marinov
на 09.11.2014 г.
относно тролеите ..... Мрежата е стара и иска цялостно подновяване и май май не е много атрактивно (икономически) предложение.
Iliqn Plamenov Marinov
на 09.11.2014 г.
Като трябва да се плащат неустойки,но по скоро да се обърнем към държавниците и да направят някоя друга промяна в закона относно тези поръчки. В договора да се съдържат обновени на всеки 2 години изисквания(естествено да се приемат обновяванията по него). Дори може на 1 година да има подновени изисквания и подобрения относно услугите и да се съгласуват с адекватните органи.
ПЛОВДИВ25071926
на 08.11.2014 г.
Точка 1 - задължителна реализация! Когато хората знаят, че могат да разчитат на градския транспорт, все по-често ще прибягват до него. Останалите точки са свързани най-вече с финансирането, а пълни ли са автобусите, ще има и средства за по-нови и по-модерни транспортни средства. Много е важно да има график на автобусите по спирките и в пиковите часове те да бъдат през 3-4 минути. Най-важното е графикът да се спазва, което не би трябвало да е голям проблем, ако има нужния контрол. P.S. Ако от Пловдив24, наистина се заемете сериозно с този проблем, се надявам, че ще има положителен резултат.
Nemo_pld
на 08.11.2014 г.
На мен лично идеята за едноцветност не ми харесва, защото да виждаш всички автобуси по цветове някак не ми допада... Червен, зелен, жълт... Това че автобусните превозвачи слагат реклами е само в плюс, защото ако например една фирма има 30 автобуса и средно рекламата на всеки от тях е 2000лв. това са 60 000 лева, а с тях ще могат да се закупят още автобуси! *Другото ми предложение е възстановяването на тролейбусния транспорт. Защо просто Общината не направи така че да плати определена сума на собственика на контактната мрежа и да я разработи. Нека се закупят първоначално старите тролейбуси на София (поне са поддържани и временен компромисен вариант) и да се търси начин за спечелване на европроект и чрез тези пари да се поръчат нови тролейбуси, да се сменя поетапно контактната мрежа. *Друго мое предложение е да се пускат както в софия тест линии - например общината възлага на даден превозвач да пусне автобусна линия 85 и тя изпълнява маршрут за срок от 6 месеца, ако автобусната линия успее да събере поток нека остане, ако обаче безсмислено се движи то просто да се спре. Има например места, където не може да се стигне от един до друг квартал или от едно до друго място. Ето например ако човек живее по бул. Македония, няма с какво да се придвижи до кв. Тракия! Трябва да се възстановят и стари автобусни линии. Пример автобусна линия 5, която вървеше по малко изменен маршрут на тролейбусна линия 5 е наистина идеална линия. Според мен дори нейния маршрут трябва да е Стадион Пловдив - Четвъртък Пазара - Тунела - Тримонциум - ПУ - Военна болница - Стадион Ботев - Централни гробища - кв. Изгрев! Има много квартали като Стадион Пловдив, където се чудим как да стигнем до други части на града. Едно 37 не е достатъчно, пък и неговата спирка е чак на прелеза на 6-ти Септември. Един квартал като Коматево също няма автобус, който да достига до ЖК Тракия и още много други са връзките между които няма! * Друго мое предложение е автобусните спирки да се направят срещуположно т.е. където спира автобуса от едната страна, там да бъде и от другата страна. Отново давам пример с бул. Копривица, на който нито една от 3-те спирки не са една срещу друга. И когато решиш да чаках автобус 10 за центъра, когато видиш че отсреща идва автобус 37 в другата посока няма как да изтичаш и да го хванеш! *Друг сериозен проблем са таблата, които поставиха по спирките... Еми те ги сложиха и смениха маршрутите. Дори върху тях пиша само за Делнични дни през какъв интервал се движат автобусите. Трябва да се направи схемата на града и едва тогава да бъдат поставени и то на високо, за да не се лепят обяви върху тях! *Маршрутките също са ненужни! По-добре да се пуснах автобуси като по линия 22! Да не са чак толкова много, но да са редовни. Ето например за село Труд, пускат се 4 автобуса, които са на интервал от 25 или 30 минути и става работата. На автобусна линия 22 трябва да му се върне старото разписание без повече да се пипа на всеки половин час през делник и на 1 час събота и неделя. До Войводинов и до Маноле по същия начин! *Още 1 предложение да се забранят малките бусчета в този голям град! Съгласен съм с предложението на Пловдив24, че в пиковете часове да се по-редовни в автобусите, през другото време не и превозвачите да не губят от курсове! *Да се спре войната между 11 и 37, и 6 и 116 да не вървят едно след друго. Няма случай в който двата автобуса да не са един след друг! Да се помисли дали не е подходящо да се спре автобусна линия 21 и да се пусне автобусна линия 5! 21 обезсмисля малко съществуването си, защото през целият си маршрут се доблира се със някого - с 99, 25, 66 и с др.! През целият маршрут!
Гецата Фрийрайдър
на 08.11.2014 г.
Проблемът може да се реши по един единствен начин: Градския транспорт трябва да е общински, както и всички прилежащи към него спирки, контактна мрежа, автобуси, тролейбуси и тн. Преди време имаше доста двуставни автобуси, дори и двуетажни по някой линии, които побираха повече хора. След това мистериозно изчезнаха и на тяхно място се появиха сегашните малки бусчета. Къде изчезнаха те?
Начо
на 08.11.2014 г.
вместо да питат как да се решат проблемите да идат до Истанбул и да видят тяхния транспорт.нашият може да стане като тяхния ,но изглежда общината не иска. Няма да има как да се краде.
djjonny
на 08.11.2014 г.
Днес 8.11.2014 автобус на често коментираната фирма едвам се движеше и гърмеше! такъв автобус е под всякакъв юридически и технически въпрос и преспокойно може да бъде спрян от движение. Но докато фирмите са навързани със корумпирани служители и не се проверяват и минават истинска техническа проверка няма да се промени това. Въпрос на време е тези автобуси да направят инцидент или да се самозапалят и да има жертви за да се задейства някой по въпроса.
djjonny
на 08.11.2014 г.
1. GPS; 2. Автобуси под 10 години да са негодни за извършване на масов превоз + налагане на технически стандарти.; 3. Замяна на кондукторите с машини и електронно разплащане.; 4. Единен цвят!;
driver hb
на 08.11.2014 г.
В Пловдив транспорта е частен . Но възложител е община Пловдив , която дава и пари на фирмите превозвачи за изминати километри . След като има оплаквания от някоя фирма , както се казва : " трябва да се вземат мерки " . Общината има добри юристи / имам много добри впечатления от шефа им " , които да принудят сътветната фирма да си изпълнява задълженията или да я отстранят . Спомнете си как на един " превозвач " , който осигуряваше по два автобуса и един тролейбус на линия му беше прекратен договора . А ако успеят и да върнат тролейбусната инфраструктура , общинския транспорт ще има ново начало .
pest
на 08.11.2014 г.
1. Да се заменят кондукторите с машини за билети- опции за карти, едноседмични, три дни, зониран еднократен, евтини билети за пенсионери ( за ползване в ненатоварени часове само). 2. Сериозен екип от юристи( общински и консултанти) да развали догорите с т.н. трошки, но без да се плащат неустойки. Като основен аргумент може да се използва съмнителната техническа изправност- лесно доказуема е чрез независимо експертно мнение. 3. Да се създаде група от активни, недоволни граждани, които да подпомогнат Общината- протести, акции за масово неизползване на определени линии и др.
Biffa
на 08.11.2014 г.
Ликвидация за Грация! От КАТ да престанат да ги жалят! За цветовете на автобусите: по-принцип цветните автобуси по една и съща линия са добре разпознаваеми - пр. зелените Мерцедеси по 37. Но ако са в един цвят, всички, на всички фирми, или описания пример, звучи най-добре естетически за града ни. Обаче само бяло не... стига с това банално бяло...
Христо Бояджиев
на 08.11.2014 г.
МИСЛЕТЕ ЗА МЕТРО!
thehuge
на 08.11.2014 г.
Знам, че на никой общинар не му пука, но няма да е лошо при толкова предприятия по Голямоконарско да се удължат маршрутите на рейсовете в тази посока.
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им!