ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Читателски
Нови хотели никнат в Пловдив заради рекорден туристически бум
Автор: Екип Plovdiv24.bg 10:46 / 27.10.2018Коментари (1)17073
© Plovdiv24.bg
Два милиона души. Толкова гости очакват в Пловдив през 2019 г., когато заедно с Матера в Италия градът ще стане Европейска столица на културата. Това е двойно на обикновения туристически поток. През 2016 г. туристите в Пловдив са били малко над 1 млн. По думите на кмета на града Иван Тотев само на откриващия уикенд, който ще се проведе на площад "Борис III" (все още в ремонт, както голяма част от ключовите пътни артерии в града), се очаква да присъстват между 50 и 80 хил. души.

Ако тази прогноза само за въпросния уикенд се реализира и само една десета от публиката са гости на града, това би запълнило почти сто процента цялата регистрирана леглова база в Пловдив. А това е само едно от масовите събития, които ще примамят гости от страната и чужбина към града на тепетата през идните месеци Това е старият проблем на града - той иска туристи, но няма инфраструктурата, за да ги посрещне. Туризмът във втория по големина град расте, но, изненадващо, големи хотели от известни марки не отварят врати там. Това се дължи както на проблемите с намирането на добри имоти в центъра, така и с инерцията от миналото, която още движи Пловдив. Два хотела отварят врати тази година, но това, на което градът ще разчита основно, са частните домове и малките хостели.

Ти закъсня... ужасно?

Според Йордан Илиев, директор на института "Старинен Пловдив", градът отчита 105% ръст на туристите в последните четири години. Според него заради наближаването на Пловдив 2019 и европредседателството в последното тримесечие се отбелязва рекордният 202% ръст на гостите на града спрямо предното тримесечие. И докато досега традиционният интерес към града е за уикенд туризъм от млади платежоспособни българи на възраст 30 - 40 години, привлечени от роящите се културни събития и привлекателния нощен живот на града, през 2019 г. се очаква тенденцията да се обърне и на ход да дойдат чуждестранните туристи. А с тях и истински забележимият ръст.

"Испанци, италианци, германци и французи са основните гости. След тях се нареждат турците, гърците, американските и британците", казва Илиев. Числата говорят сами за себе си – само сред чужденците ръстът на посещаемостта през 2017 в сравнение с 2014 г. е 37% при 7.7% ръст на българските туристи. И докато българите почти не са увеличили времето, в което остават в града, чужденците са реализирали 50% повече нощувки през миналата година в сравнение с 2014 г.

Илиев добавя, че има интерес за всякакъв тип настаняване - от хостелите край в Стария град, които са постоянно пълни, до по-големите и скъпи хотели. И тук идва проблемът с наличната леглова база.

В града има 9643 легла по данни на Националния статистически институт (НСИ). "Притеснени сме и едновременно горди с това, което се случва в Пловдив. Не знам точно дали прогнозите ще се сбъднат, но ако дори една трета от това, което се очаква, стане, градът пак трудно ще го поеме", казва Иво Проданов, собственик на популярния елитен ресторант "Хемингуей", както и на други хотели и заведения в града. Освен забавянето има и друг проблем - в центъра на Пловдив поради спецификата на града няма много свободни терени за строителство и затова инвестиции могат да си позволят тези, които ще строят по-луксозни хотели върху по-малка площ. И докато наваксването с нови ресторанти може някак си да се случи, с местата за отсядане това ще бъде изключително трудно.

По думите на Проданов пловдивските предприемачи са закъснели с инвестициите в нови хотели и ресторанти преди очаквания наплив от чуждестранни туристи покрай културната столица.

Новите хотели

И все пак инвеститори, ориентирали се навреме, не липсват. Вече завършен е "Резиденс сити гардън", намиращ се до Цар Симеоновата градина. Той започва работа още тази есен, като това съобщиха от компанията на собственика Димитър Георгиев - "Роза импекс". Инвестицията в 5-етажния хотел е 3 млн. лв. 

Двузвездният хотел "Пълдин кооп" ще започне да приема гости до края на годината. Той ще разполага с 42 стаи, 73 легла, ресторант, конферентна зала, 12 паркоместа. Собственост е на Районния кооперативен съюз в Пловдив. Хотелът също е в центъра на града - на бул. "Цар Борис Трети Обединител". Преди 90-те години сградата е била на Тютюнева кооперация "Подем" в Пловдив и е ползвана за тютюнев склад. Заради влошено финансово състояние на кооперацията кредиторът – Земеделска кооперативна банка - се обръща към Районния кооперативен съюз в Пловдив да купи дълга срещу собствеността. Така и става.

След 9 септември 1944 г. имотът е национализиран и е предоставен на Тютюневия комбинат "Родопи". Сградата продължава да служи за тютюнев склад, но и за жилища на работници. След 1989 година РКС чрез съда си възстановява имота. Инвестирани са над 1 милион лева, за да направи от тютюневия склад хотел и офис сгради, като сметките на Лазар Филчев, председател на РКС - Пловдив, показват, че инвестицията ще бъде възвърната след 8 години.

След реставрация в хотел ще се превърне една изключително красива сграда в подножието на Дановия хълм (Сахат тепе), построена през 1890 г. от търговците на тютюн Димитър Ставридис и Димитър Маврас. В нея двамата Димитровци направили своята фабрика за "тютюн и папироси" и я нарекли "Орел". Купувана и препродавана, по-сетне национализирана, променяла предмета си на дейност, най-сетне през 1988 година красивата сграда на ул. "Ангел Букурещлиев" 15 е изоставена. И се руши. Двама бизнесмени – Цветан Пулев и Илиян Филипов, обаче решават да възстановят красивата сграда и да й вдъхнат нов живот, като я направят бутиков хотел в ретро стил, с луксозен ресторант-градина и подземен паркинг.

Инвеститор е фирма "Визуализа", специализирана в търговия с недвижими имоти. В нея Пулев и Филипов са мениджъри и съдружници. Двамата пловдивски предприемачи имат разрешението на Националния институт за недвижимо културно наследство и вече пристъпват към спасяването на рушащата се ценна постройка. Цветан Пулев е и реставратор, работил в Лондон, откъдето натрупва опит във възстановяване на стари къщи. Този опит той ще вложи и тук.

Нов тризвезден хотел със 150 легла е пред пуск на Централна гара Пловдив. Хотелът е част от инвестициите, които концесионерите на гарата – сдружение на фирмите "Карат-С" и "БИАД – С", трябва да направят по 35-годишния договор с държавата. Общата стойност на инвестициите, които трябва да бъдат направени, е 11.2 млн. лева без ДДС, а първият етап, който включва обновяване на гарата и хотела, е около 7 млн. лв.

На 8 май 2018 г. започна строителството и на хотел с 60 стаи, намиращ се срещу църквата "Света Петка". Той обаче ще пропусне бума догодина - трябва да бъде готов след 24 месеца. Инвеститор е фирмата на Васил Караилански "Витус". През 80-те години на мястото на бъдещия хотел е планиран строеж на жилищен блок. Строителството спира след разкриването на археологически находки. Разкрити са част от жилищен квартал и антична улица от римската епоха. Всички дребни находки са изнесени в музея още тогава. Сега инвеститорът планира да "качи" градина на покрива на хотела.

"Незабележимият" сегмент

Недостигът на места и напливът на туристи ни води до "незабележимия сегмент" - имотите, които се отдават под наем през електронни платформи като Airbnb и Booking. "Ръстът е много по-голям от това, което се вижда от статистиката, защото има много апартаменти и места за отдаване под наем, които не са категоризирани и не попадат в нея", казва директорът на "Старинен Пловдив".

Всъщност данните за този "незабележим сегмент" не са толкова трудно проследими. Според платформата AirDNA, която сравнява данните за пазара на Airbnb пространства, в Пловдив има активни 640 места, отдавани от 460 домакини, които се дават под наем през платформата – като това е огромен скок от 2014 г., когато те са били почти десет пъти по-малко – 65. Отбелязва се 94% годишен ръст на наемите. Най-много се предлагат едностайни и двустайни апартаменти – съответно 225 и 150. Средната доходност, която може да се очаква от апартамент, според платформата е между 9 на месец през слабия януари и 3 през топ месеца август. Заетостта на апартаментите се колебае между 53% през най-активния септември до 25% през слабия декември. Всъщност този пазар е толкова обещаващ, че някои са превърнали това в единственото си занимание, като например Албена Таскова (виж мненията долу).

Вероятно е интересът към отдаването под наем на апартаменти из града само да се увеличи в идните месеци, като това ще създаде някакъв буфер пред запълващите се хотелски стаи за месеци напред. "Нашите хотели вече са блокирани за големите събития", казва хотелиерът Иво Проданов, според когото има тенденция да се изкупуват апартаменти още на зелено с очаквания на голяма възвръщаемост през 2019 г.

Градът, който се готви

Помощта от региона също е сред възможните варианти как да се реши проблемът с настаняването. Според Кирил Велчев, директора на фондация "Пловдив 2019", която стои зад организацията и координацията на събитията от културната програма за идната година, базата на курортните градове в района на Пловдив по някакъв начин ще помогне. "Преди месец имах среща с кмета на град Хисар и той изрази готовност да помагат. Пещера, Асеновград, Пампорово - все места, които могат да поемат част от потока туристи, а и това вече се случва", казва Велчев.

Според него увеличаването на туристопотока не е проблем, а предизвикателство пред града, което не е уникално за него, а за всички столици на културата, включително съдомакина Матера. "Осъзнаваме предизвикателството пред нас. Бизнесът също знае какво предстои. Абсолютно съм сигурен, че ще се справим", убеден е Велчев.

Тече синхронизация не само между градовете, но и между предстоящите събития. "Говорихме с организаторите на "Капана фест", за да организираме Празниците на Стария град след него догодина и двете събития да прелеят едно в друго. Направихме същото и с "Нощта на галериите и музеите", казва Йордан Илиев и добавя, че въпросът не е в това да има конкуренция, а да се предложи продукт, който да придава добавена стойност, да води гости, които да останат доволни от преживяването и да оставят средства в икономиката.

И бизнесът, и общинските структури са доволни, че имиджът на Пловдив се променя. "Радвам се, че обръщаме туристическия тренд с културата и че сега хората идват повече заради фестивалите и концертите", казва Кирил Велчев. И добавя: "Ако живеете в Пловдив, ще го усетите - градът се готви за това нещо."

Източник: в.Капитал


Още по темата: общо новини по темата: 956
14.03.2024 »
07.02.2024 »
01.02.2024 »
12.01.2024 »
24.01.2023 »
12.01.2023 »
предишна страница [ 1/160 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...
Предлагам билков чай за регулиране на теглото .
0
 
 
Интересна тема за Пловдив .
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.

Още новини от Новини от Пловдив:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Март 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
ТВ и шоу сезон 2023/2024 г.
Първа лига, сезон 2023/2024
Футбол - други
Близки издирват Димитър Малинов
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Кой е най-успешният демократичен кмет на Пловдив през последните години?
Д-р Гарабед Томасян
Спас Гърневски
Д-р Иван Чомаков
Славчо Атанасов
Иван Тотев
Здравко Димитров
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: