ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
COVID-19 в Пловдив и областтаCOVID-19 в България COVID-19 по Света
Заразени: Починали: Излекувани: Заразени: Починали: Излекувани: Заразени: Починали: Излекувани:
36701 1453 (4%) 30974 420 749 17 957 (4.3%) 392 035 177 787 052 3 848 158 (2.2%) 162 284 964
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Читателски
Защо Централна гара Пловдив стана и автогара?
Автор: Екип Plovdiv24.bg 09:47 / 23.11.2018Коментари (7)12483
Царската чакалня на жп гарата в Пловдив е затворена за посетители, но е реставрирана. Високите тавани, автентичният витраж и огледалото напомнят за славното минало на железницата. Централната гара на Пловдив е последното дело на "Източните железници" в България. Концесионната компания, която строи и управлява османските жп линии в Европа, оставя проекта на италианския архитект Мариано Пернигони в наследство на БДЖ, след като губи собствеността си при обявяването на независимостта през 1908 г.

Сто години по-късно гарата отново е на концесия. Но не на жп компания, а на автобусна такава. Целта е да бъде реставрирана, тъй като е културно-исторически паметник. Неин концесионер е известният голям автобусен превозвач Миролюб Столарски в тандем с компания, свързана с шефа на пътната агенция Светослав Глосов. 

Диваните и креслата - реплика на стари мебели, както и таблата в гарата, приканващи да си закупите билет за някой от автобусите на "Карат-С", връщат в трагичното настояще на железницата. В него БДЖ отдавна не е символ на независимост или повод за гордост, а състезанието с автобусите е изгубено. 

За това обаче основна роля играе държавата. Тя например измисля и оформя концесията на една жп гара, за да може да я вземе автобусна компания. Заедно с това предоставя всичко нужно, за да може този концесионер да развие бизнеса си и да изпълни концесията със съдържание. Така през май транспортният министър Ивайло Московски обяви реконструкцията за "добър пример за публично-частно партньорство". Само за три години, посочи министърът, концесионерът е вложил 7 млн. лв. от общо заявените 11.2 млн. лв. Той пропусна да отбележи, че над половината от тези пари не са вложени в гарата. Част от тях са за новата автогара, която е в самата гара, част са за почти готовия хотел на Столарски, а отляво теренът се разчиства и там трябва да бъде построена многофункционалната сграда на концесионера със зала за събития за 1000 души.

Междувременно автобусният бизнес на "Карат-С" е напълнен със съдържание с любезната подкрепа на Столична община, която само преди няколко месеца подписва договор за изпълнител на превозите между София и Пловдив.

Състезание с един рейс

Процедурата по намирането на концесионер на жп гара Пловдив беше финализирана през 2013 г. Процедурата се проведе по време на първото управление на Бойко Борисов. Тя беше поредната в онзи период на управлението на ГЕРБ, която се проведе само с един кандидат.

Търсеше се инвеститор, който да поеме частичното строителство и последващите поддръжка и управление на сградата през следващите 35 години. Срокът за намиране на нов стопанин на обекта беше удължен веднъж поради липсата на желаещи. Слабият интерес не беше изненада предвид изискванията към кандидатите - оборот от минимум 90 млн. лв. общо за последните три години и балансова стойност на активите от 30 млн. лв. Допълнителни изисквания бяха опитът в превоза на пътници поне за три години и строителна дейност.

Като кандидат се появи обединението "Железопътна гара Пловдив", в което 95% участие има автобусната компания "Карат-С" на Миролюб Столарски. Другият участник е строителната "Биад - С", със собственик по онова време и настоящ шеф на пътната агенция Светослав Глосов. Глосов впоследствие прехвърля дружеството на децата си. Концесията е одобрена на последното заседание на първия кабинет на Борисов, който по това време вече е в оставка.

Договорът обаче влиза в сила едва през март 2015 г. заради обжалване от страна на предишния стопанин на подлеза под гарата, пловдивският бизнесмен Тодор Бурджиев.

Причината "Карат-С" да отговори на изискванията на поръчката към 2013 г., беше Столична община. Благодарение на спорните договори за обслужване на част от автобусните линии на софийския градски транспорт, фирмата покри изискванията за превоз. Тези договори бяха подписани по време на управлението на кмета Бойко Борисов и станаха повод за редица скандали, компрометиращи аудио записи и оставки в общината.

Пак благодарение на София, "Карат-С" отговаря и на изискванията за оборот. В една от обхванатите години - 2010 г., общият размер на приходите е малко над 40 млн. лв., като основна част от тях - 32.6 млн. лв., са по договора с общината и много по-малка част от превозите по междуградските линии, извън страната и случайните превози.

Хотелът, молът и козирката 

За жп гарата в Пловдив кандидатът е предложил да инвестира минимум 11.2 млн. лв., като от тях 9.8 млн. лв. трябва да се вложат през първите 4 години. "Вече сме надхвърлили инвестицията", обяснява Стоян Димитров, управител на "Железопътна гара Пловдив", в царската чакалня. Той твърди, че само реставрацията на гарата, която е напълно завършена, е погълнала 4 млн. лв.

Данните на министерство на транспорта са малко по-различни. Според отговор от ведомството, към края на третата отчетна година на концесията, т.е. март 2018 г., концесионерът е вложил 8.5 млн. лв., като от тях само 2.9 млн. лв. са в приемната сграда на жп гарата.

Другите пари са вложени в онези части от концесията, които представляват същинската стойност за концесионера. Две от тях са големи парцели в широкия център, на които ще има хотел и търговско-жилищна сграда. Според Димитров в новия тризвезден хотел, който се завършва до гарата, на мястото на предишното колетно и митническо бюро, са инвестирани над 2.5 млн. лв. Хотелът е със 111 стаи и ще е изключително търсен в град, който изпитва силен недостиг на легла и му предстои да е европейска столица на културата. Той е от т.нар. гаров тип с по-маломерни стаи и се явява втори за Столарски, който е собственик и на хотел "Двореца" във Велинград.

От лявата страна на вече заравнен парцел, където е бившата транспортна болница, ще бъде построена многофункционална сграда, като подробният устройствен план дава "5-6 етажа", както уточнява Димитров, с офиси, търговска част и огромна зала за събития за 1000 души. Това също ще е добро попадение - заради некадърното управление на Пловдивския панаир от Георги Гергов вторият град изпитва недостиг на качествени места за събития.

Тази сграда ще бъде построена, когато Национална компания "Железопътна инфраструктура" изгради тунела, който ще минава под гарата, за да прекарва трафика от едната до другата страна на коловозите. Този тунел тепърва ще бъде планиран.

Заедно с тези бизнеси концесионерът е получил и подлеза под гарата, който свързва коловозите. Там има магазини, от които се получава наем. Другите основни наематели се намират в жп гарата: БДЖ, които продават билетите си там, и две товарни жп компании DB Schenker и Rail Cargo.

Бъдещи автобусни планове 

Но едно от най-ценните неща, които "Карат-С" са получили, е място за автогара в центъра на града. Още при даването на концесията община Пловдив отбелязва, че от двете страни на жп гарата има автогари - подлезът под коловозите всъщност води в автогара "Родопи", която се управлява от конкурентното "Хеброс бус" и която обслужва довеждащия транспорт до повечето населени места в околните общини.

Сега на паркинга пред историческото здание на Централна гара се е появила козирка и конструкции, които представляват новата автогара на "Карат-С". Тя разполага с 8 сектора за заминаващи и с 3 за пристигащи. Инвестицията е 300 хил. лв., казва Димитров. Причината да е излязла толкова евтино е проста: тя ползва сградата на жп гарата. Вътре в гарата са оформени автобусни каси и са окачени разписания на автобусите на компанията. Благодарение на тази сграда концесионерът покрива изискванията, на които трябва да отговаря - чакални, тоалетни, стаи за майки и т.н.

"Идеята е автогарата и жп гарата да се съвместят в едно здание. Ние имаме абсолютно всички разрешителни. Безсмислено е, при положение че има 30 изисквания за гара, да правим чудеса от храброст и да правим същото още веднъж", казва Стоян Димитров. Отхвърля обвиненията, че конкурират влаковете, както и това, че са нарушили облика на сградата. Дърветата отпред закриват 10 пъти повече от козирката, казва той. 

София е помогнала на любимата си автобусна компания и тук. На гарата в момента спират само автобусите на Столарски, които обслужват линията София - Пловдив, спечелена наскоро в спорен търг на столична община. По два пъти на ден има и международни автобуси на "Карат-С" между Варна и Дортмунд. Конкурентът му от "Хеброс бус" Веселин Дошков посочва, че столична община от години "помпа" компанията на Столарски "неправомерно и в режим на брутална незаконност".

Амбицията на концесионера е да се обособят като международна автогара. Сега международните автобуси спират или на хотел "Тримонциум", или на автогара "Юг", която е отсреща. Димитров казва, че ще се опитат да се договорят с компаниите и след това да поискат от общината да промени мястото, на което спират автобусите. 

Всъщност големият проблем с концесията е, че няма как да се разбере какво е бизнес предложението и идеите на концесионера, с които кандидатства. Пред "Капитал" например управителят на компанията посочи, че се е стигнало до увеличаване на параметрите на хотела, а бъдещата сграда ще е "няколко пъти" по-голяма. Преди време, когато поиска разваляне на концесията, бившият транспортен министър Петър Мутафчиев цитира заложено в договора изискване за "свежи инвестиции, въвеждане на нови технологии и ноу-хау в управлението на гарата".

От влизането на договора в сила държавата е получила общо плащания в размер на 1.1 млн. лв. без ДДС. Според концесионния договор концесионерът е платил еднократно 145 хил. лв. без ДДС, задължил се е да плаща фиксирана годишна концесионна такса от 412 хил. лв. и плаваща в размер на 16% от приходите, надхвърлящи 1.8 млн. лв. Приходите от всички дейности трябва да отиват в дружеството-концесионер, твърди Стоян Димитров, директор на "Железопътна гара - Пловдив". Според отчета му за миналата година тези приходи са 339 хил. лв. Това, което ще получи НКЖИ след изтичането на концесията през 2050 г., е гара, автогара, сграда с офиси и зала за събития и хотел.

Източник: в.Капитал


Още по темата: общо новини по темата: 63
09.02.2020 »
16.01.2020 »
12.01.2020 »
09.10.2019 »
03.09.2019 »
14.12.2018 »
предишна страница [ 1/11 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...
+1
 
 
Не са виновни Карат С за неконкурентоспособността на БДЖ. В нормалните държави с инфраструктура железопътния транспорт е най-бързия от сухоземните и най-комфортния. Не рискуваш да попаднеш в задръстване по магистралите акто с кола или автобус. Само че това нещо тук няма как да стане като София-Пловдив ти е 3 часа!!! Влаковете са мръсни и студени/задушни. Трабва да се озърташ да не те оберат нощем или да не те наръга някой примат. Да стискаш палци да не се подпали 60 годишния локомотив и да чакаш на някоя умряла гара без да знаеш защо 1 час НАД официалото разписание. Не ми се говори за гнусните тоалетни и намръщения персонал. Билет може да си купиш само на гарата а ако си купиш и място ще ти се наложи да се разправяш с някой получовек да ти го освободи... мога да пиша още много но няма смисъл
на 23.11.2018 г.
0
 
 
Само това не разбрах: "Тези договори бяха подписани по време на управлението на кмета Бойко Борисов и станаха повод за редица скандали, компрометиращи аудио записи и оставки в общината." Кога Бойко е бил кмет на Пловдив. Лошото в случая , че по всичко се скланя да се затрие ЖП транспорт-а, за сметка на автобуси и някакъв измислен хотел. Въпроса е друг , какво са направили областните управници , общинските управници , кмета и други които уж мислят за Пловдив. Как ще допуснеш чуждоземци да се мешат в работи на уж втория по-големина град. Бяха отпуснати толкова много пари за Пловдив през последните няколко години , също така уж големи гиганти са построили заводи и центрове в Пловдив и какво се подобрило в Пловдив? Контролни органи няма ( затова всеки от село се изнесъл към града, защото се чувства като на село ) , ромското население ескалира из града - Столипиново и Шекер махала го знаят всички ( замислите се колко такива квартала знаете поименно из София , Варна или Бургас), но това е друга тема.
+8
 
 
Не знам кой на кого е бутал пари, но аз лично предпочитам 9лв билет до София + нова и поддържана ЖП гара пред вмирисан на урина бардак и 14лв билет...
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.


Още новини от Новини от Пловдив:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Юни 2021 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
Ботев в Първа лига, сезон 2021/2022
ТВ и шоу сезон 2020/2021 г.
Парламентарни избори 2021 г.
Грипна епидемия обхвана страната
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Кои проекти трябва да бъдат финансирани със заем?
Модър-Царевец
Бетонен мост
Нов мост над р.Марица
Кръстовище на две нива до Водната палата
Продължението на бул. "Северен“
Други
Не трябва да се тегли заем
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:
За контакти
За реклама
Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
©2004 - 2019 Медия груп 24 ООД. Plovdiv24.bg - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени). Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на Медия груп 24 ООД. Мненията изразени във форумите и коментарите към статиите са собственост на авторите им и Медия груп 24 ООД не носи отговорност за тях. Поставянето на връзки към материали в Plovdiv24.bg е свободно. Сайтът е разработен от Медия груп 24 ООД.
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: