ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Музика
Личности
Културни
Кино и филми
Други
Кулинарни
Ето защо в колите се използват болтове и заварки, а в авиацията - нитове | ||||||
| ||||||
Така е при автомобилите, но когато става въпрос за аерокосмическата индустрия, използването на метода заваряване не толкова проста задача, колкото ни се струва, пише AutoMedia.bg. И всичко това, защото при очевидната надеждност, заваряването има един сериозен недостатък. Как работи заваряването? Преди да се съединят, металните части се нагряват до температура на топене, което води до деформация, последвана от втвърдяване. Проблемът е, че при този метод на свързване на два материала се образува прекомерно механично напрежение, което в бъдеще може да се превърне в т.нар. "умора на метала“. Всичко това не е много страшно за автомобилите, но ако продуктът се движи постоянно със скорости от над 500 км/ч и редовно е изложен на дълготрайни външни натоварвания, може да се получи деформация и разрушаване на материала. Така се оказва, че използването на заваряване в самолетите е противопоказно, тъй като фюзелажът им е постоянно под влияние на критични натоварвания. Завареният самолет най-вероятно няма да оцелее още при първия си полет. Въпреки това, дори ако заварената машина по някакъв начин оцеляваше в небето, тогава нейният фюзелаж най-вероятно нямаше да оцелее в зоната на турбуленция. Ето защо, от съображения за безопасност, нитове се използват при конструирането на самолети вече повече от век. За разлика от заваряването, нитовете са много по-способни да издържат на двата основни вида натоварвания, с които фюзелажа на самолета се сблъсква постоянно – вибрационни и ударни натоварвания. При самолетите те са значително по-високи от тези при автомобилите. Най-често в авиацията се използват припокриващи се материали с верижната структура на реда на нитовете. Освен това шевът на нитове в самолетите е покрит със специална защитна смес, за да се гарантира херметичността на конструкцията. Процесът е по-бавен и по-скъп, което е пък е още една причина да не се използва при автомобилите. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Любопитни новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Слави Трифонов се завръща в bTV
14:13 / 27.03.2024
17-годишен улови в Марица звяр, по-голям от него
10:02 / 26.03.2024
От този свят си отиде уважаван учител
13:02 / 26.03.2024
Земетресение от 5 по Рихтер удари любима на хиляди българи страна
08:18 / 28.03.2024
Любимо звездно трио: Завръщаме се!
20:57 / 27.03.2024
Обрат с третия сезон на сериала "Вина"
14:24 / 26.03.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета