ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Агро
Скоро на практика може да се приключи с промоциите в големите магазини
Автор: Десислава Томева 09:00 / 02.08.2025Коментари (2)11088
© Plovdiv24.bg
В седмицата, в която бяха приети спорните нови текстове в Закона за въвеждане на еврото, правителството публикува за обсъждане и новите предложения в другия крайно спорен законопроект, който се отнася до веригата на доставки на земеделски продукти и храни. Двете теми са обвързани, тъй като през Закона за еврото се дават свръх правомощия на държавата да се меси в търговията на дребно, а през другия проект се цели слагане под контрол на цялата верига на доставки, в т.ч. контрол върху ценообразуването и асортимента в магазина. Анализът е на Петър Ганев от ИПИ.

Въпреки че някои от предложените нови текстове в Закона за еврото бяха омекотени, това по никакъв начин не промени голямата картина (виж становището на ИПИ). Размахвайки плашилото за ръст на цените, властта си разписа празен чек да се меси в търговията на дребно. Ключовият момент тук не са детайлите по срокове, глоби и изисквания за публикуване на информация, а текстът, който дава възможност на Министерски съвет да предприеме временни мерки в случай на значително нарастване на цените на стоки и услуги от първа необходимост. Това наистина е отворена врата към безконтролна власт и намеса на пазара, без  каквато и да е санкция от народното събрание.

И докато при Закона за еврото поне на думи някои разпоредби се омекотиха, то в новия вариант на Закона за веригата на доставки има рязко влошаване на предложените текстове. Този законопроект вече премина едно обществено обсъждане през юли 2025 г., като получи множеството негативни становища и критики от страна на бизнеса. Въпреки това, новият вариант на проекта не само не взима бележка, но прави регулациите значително по-тежки, казва Ганев, цитиран от "Фокус".

Три примера с текстовете за надценките, асортимента и промоциите.

Влошаване на спорните текстове за надценките

Докато в първия вариант на закона се говореше за надценка за определени земеделски продукти и храни (до 20% за търговците на дребно) "след добавяне на разходите по реализация“, сега този текст за разходите отпада. Това означава, че търговците на дребно трябва да вкарат всички разходи по реализация на определени храни (логистика, търговска мрежа, заплати, реклама и т.н.) в рамките на тези 20%. С други думи, държавата ще очаква те да продават определени стоки под себестойност. Кои ще бъдат тези стоки? Законът ще даде празен лист на Министерски съвет, така че на теория това може да важи за всички хранителни стоки.

Странно залитане към конкретни текстове за млякото

Остават крайно спорните разпоредби за гарантиран дял в асортимента от 50% за български производители на редица хранителни стоки. Парадоксално в новия проектозакон се появяват обаче и текстове, които касаят конкретно млечните продукти. Първо, големите търговци се задължават да предлагат българско мляко и млечни продукти. Второ, българските млечни продукти (кисело мляко, прясно мляко, сирене и т.н.) трябва да представляват поне 80% от асортимента.

Тази поправка не просто звучи странно и извадена от контекст, но се прави на фона на голяма концентрация в някои сегменти от пазара на млечни продукти (особено по отношение на прясното мляко). Концентрация в родното производство плюс задължение 80% от млечните продукти в големите магазини да са български е на практика гарантиран пазар за определени производители, а не защита на потребителите.

Опит за пълно ликвидиране на промоциите

Новият проект на закона на практика убива промоциите на храни. Първият вариант на закона казваше, че промоциите могат да засягат до 25% от обема на стоките по договор между доставчик и търговец на дребно. Сега това остава, но се добавя, че самата промоционална отстъпка е до максимум 10% от цената. Това е изцяло нова философия на този текст, като на практика се приключва с промоциите в големите магазини.

Трудно е да се обясни на гражданите защо в период, в който се говори усилено за цените на храните и поне според комуникацията и поведението изглежда държавата е изпаднала в паника (като претекст за концентрация на власт), се разписва директна забрана за промоции – при все че е известно, че те представляват значим дял в потреблението. Всеки път, когато сте в голям магазин и видите хранителна стока на промоция с голяма отстъпка в цената, имайте предвид, че правителството обмисля да забрани по-ниската цена.

Това са три примера по основни моменти от новият вариант на законопроекта, които показват, че държавата не просто не взима под внимание дадените становища и получените критики, а се впуска в още по-голяма авантюра да контролира търговията с храни до най-малкия детайл. Ефектът от всичко това ще бъде по-високи цени и по-малко избор за потребителите.


Още по темата: общо новини по темата: 733
11.08.2025 »
10.08.2025 »
05.08.2025 »
05.08.2025 »
04.08.2025 »
04.08.2025 »
предишна страница [ 1/123 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...
0
 
 
Под себестойност ли? Хахаха! Който си мисли, че някоя верига работи с 20% или подобно, е или тъп или нас прави на тъпи. Те с такива мижави числа не се занимават. Не ревете на чужд гроб, а помислете за малките магазинчета, пекарни, сладкарнички...те хранят нормални български семейства и са тези, които реално ще понесат последствията от неадекватните действия на тъпаците, които ни управляват.
+2
 
 
Напълно логично е бизнесът да мрънка, когато се заговори за контрол върху надценките му. Но хайде да сме честни – у нас цените трайно и нагло летят нагоре вече години наред. Един и същи продукт, който в чужбина струва 5 лв., тук се търгува за 18 лв. После, „от щедрост“, пускат промоция – „само сега за 15 лв.“ – и очакват да сме трогнати, макар че пак плащаме тройно. В същото време заплатите – нашите и техните – са смешни. България е най-бедната страна в ЕС, а тук често е по-скъпо, отколкото в богатите западноевропейски държави или дори в някои страни от т. нар. Трети свят. Най-новата им дребна хитрост: да ни плашат, че „нас, потребителите“ щяло да ни заболи от рязкото сваляне на цените, което законът ги принуждава да направят. Сякаш години наред не сме се борили с техните тройни и четворни надценки! Истината е проста: когато маржовете паднат, печалбите им ще се стопят – не нашият стандарт. Затова и вият, че уж ще пострада изборът, качеството, дори промоциите. Не се лъжете: по-евтините стоки са проблем само за тези, които досега ни продаваха продукт за 5 лв. срещу 18. Най-фрапантно е положението с много „родни“ месни продукти. Истината е, че голяма част от тях са пълен боклук заради забавени доставки и съмнителен произход. Схемата е проста: полска фирма внася негодно за консумация месо от Азербайджан или Туркменистан; ние, „тарикатите“, го купуваме от Полша и лепим етикет „Произход – ЕС“. После го продаваме на троен и четворен марж, а купувачът да му мисли. Така че задръжте си „промоциите“. Като няма реални отстъпки – ще има фалити. Възрастните вече сте ги научили да обикалят по брошури и да преследват уж евтини оферти, но тази „промоция“ е само мъничък процент от петорната или шесторната надценка, на която сте решили да продавате стоките си, които навън струват многократно по-малко. Фалити ви пожелаваме, драги господа бизнесмени.
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.

Още новини от Национални новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Август 2025 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Промени в БНТ
Промени в БНТ
10:36 / 09.08.2025
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
Голям пожар на метри от подстанция в Пловдив
ТВ и шоу сезон 2025/2026 г.
Първа лига сезон 2025/26
Серия от трусове в Турция
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: