ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Агро
59.1% от българите имат интернет в домовете си
Автор: Екип Plovdiv24.bg 17:23 / 11.12.2015Коментари (1)1581
© Plovdiv24.bg
59.1% от домакинствата в България през 2015 година имат достъп до интернет в домовете си, което е ръст от 2.4 процентни пункта спрямо предходната година. Увеличен е и относителният дял на домакинствата, използващи широколентов достъп (с 2.3 процентни пункта) - до 58.8%, или почти всички домакинства, имащи достъп до интернет, са с осигурена бърза и надеждна връзка. Това показват данните от проучване на Националния статистически институт (НСИ).

Анкетата е проведена сред 4 085 домакинства и 9 011 души на възраст 16 - 74 навършени години.

За десетгодишен период използването на информационно-комуникационните технологии става все по-масово - относителният дял на домакинствата с достъп до интернет се е увеличил повече от три пъти, а използването на широколентова връзка бележи ръст повече от 5 пъти, сочат още данните.

През 2015 г. с най-висок относителен дял на домакинствата с достъп до интернет - 67.8%, е Югозападният район, на територията на който е и столицата. След него се нареждат Югоизточният и Северният централен район, съответно с 58.6 и 58.2%. От тенденцията за страната значително изостават домакинствата от Северозападния район, където с достъп до интернет са 44.9% от тях.

Причините, поради които домакинствата нямат достъп до интернет у дома, са комплексни - повече от половината (51.6%) посочват като причина липсата на умения за работа с интернет, а за 38.5% разходите за необходимото оборудване или абонаментни такси са високи.

През 2015 г. 54.6% от хората на възраст 16-74 навършени години използва интернет всеки ден или поне веднъж седмично. Намалява броят на хората, които никога не са използвали интернет - от 37.1% през 2014 г. до 34.7% през 2015 година.

Очаквано най-активни потребители в мрежата са младежите на възраст между 16 и 24 години. През текущата година 84.1% от тях използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично. Зависимостта между възрастта и честота на ползване на интернет е обратно пропорционална - колкото по-напреднала е възрастта толкова по-малко се ползва глобалната мрежа, отчитат от НСИ. Така едва 10.5% от населението на 65-74 навършени години използват глобалната мрежа.

Мъжете са по-активни при редовното използване на интернет в сравнение с жените - съответно 55.2 и 54%.

Логично хората с висше образование използват редовно глобалната мрежа, докато 24.7% от тези с основно или по-ниско образование се възползват от възможностите, които тя предоставя.

От 21.3 на сто на 31.2 на сто е нараснала употребата на интернет за съхранение на документи, снимки и други чрез така наречените облачни услуги. Потребители на такива услуги през 2015 г. са 32.8% от мъжете и 29.6% от жените. И тук най-активни са хората на възраст 16 - 24 години (43.1%), следвани от тези на възраст 25 - 34 години (37.4%), докато едва 12.4% от българите на възраст над 55 години използват складово пространство в интернет.

През 2015 г. регулярните интернет потребители най-често използват мрежата с цел комуникация. От тях 83.3% осъществяват телефонни или видеоразговори през интернет, а 78.9% са използвали електронна поща. Три четвърти (75.9%) декларират, че са се възползвали от услугите на глобалното уебпространство с цел участие в социални мрежи, а 70.7% четат новини и онлайн вестници. Основни дейности в интернет са и намиране на информация за стоки или услуги (61.7%), търсене на здравна информация (50.1%) и консултиране с онлайн енциклопедии (43.3%). 19.5% от потребителите използват интернет за търсене или кандидатстване за работа, а 9.8% - за интернет банкиране.

През 2015 г. едва 17.8% от българите, ползващи интернет, са използвали глобалната мрежа за връзка с институциите - държавни и местни. Най-значителен е делът на тези, които са получавали информация от интернет страницата на публичната администрация (16%), следван от дела на изтеглилите формуляри от официална интернет страница (12.9%) и изпратилите попълнени формуляри (9.1%) през последните дванадесет месеца.

Жените са по-активни от мъжете при използването на предлаганите онлайн услуги от публичната администрация - съответно 19% и 16.6%.

В изследването за 2015 г. е включен специален модул за сигурността в интернет. Според получените резултати 27.5% от потребителите на интернет са имали проблеми, свързани със заразяване на компютъра с вирус или друга компютърна инфекция (напр. "червей" или "троянски кон"), което е довело до загуба на информация или време. Сравнително малък е делът на интернет потребителите (3.6%), станали жертва на злоупотреба с лична информация, изпратена по интернет, или на други нарушения на поверителността.

Притеснение по отношение на сигурността при ползването на интернет, свързано с предоставянето на лична информация на онлайн общности в социални или професионални групи, е отбелязано от 21.8% от интернет потребителите. От поръчване или купуване на стоки и услуги и интернет банкиране са се ограничили съответно 18.5 и 18.4%. 

Близо две трети (65.7%) от потребителите на интернет нямат притеснение за сигурността, което да ги е ограничило при използването на интернет за извършването на обичайните им дейности.

Половината от потребителите на интернет (50.8%) регулярно архивират файлове от личните си компютри на външно устройство за съхранение или в складово пространство в интернет, с което предотвратяват евентуална загуба на информация. 

Голяма част от потребителите (42.2%) са запознати, че "бисквитките" (Cookies) могат да бъдат използвани за проследяване на посещаваните сайтове в интернет. От тях 21.4% са променяли настройките на интернет браузъра си, за да ограничат "бисквитките".

Данните от изследването показват, че пазаруването онлайн е нараснало с 1.9 процентни пункта з агодина и през 2015 е било практикувано от 18.5 на сто от българите. Ръстът при жените е с 2.5 пр. пункта, а при мъжете - с 1.3.

И тук хората с висше образование са повече - 38.6%, докато едва 5.6% от тези с основно или по-ниско образование са правили покупки през интернет сейтовете.

Най-често онлайн се купуват дрехи и спортни стоки - 71.2% от пазарувалите по интернет са закупили такива артикули, следвани от стоки за дома (31.4%) и покупките, свързани с пътувания или хотелски резервации (30.6%).








Зареждане! Моля, изчакайте ...
0
 
 
Време е да ги обложим с ДАНЪК . Няма пари - хазната е празна .
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.

Още новини от Национални новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Май 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
Ботев в Първа лига, сезон 2023/2024
ТВ и шоу сезон 2023/2024 г.
Великден 2024 г.
49-ото Народно събрание
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Кой е най-успешният демократичен кмет на Пловдив през последните години?
Д-р Гарабед Томасян
Спас Гърневски
Д-р Иван Чомаков
Славчо Атанасов
Иван Тотев
Здравко Димитров
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: