Невероятната трагедия, която се случи преди няколко дни в Пловдив, не е първопричината за тези редове. Тази трагедия повдигна отново наболял отдавна въпрос, относно качеството и смисъла на тролейбусния транспорт в Пловдив, за който в Plovdiv24.bg сме писали неведнъж (Примери: тук и тук).
Всеки път когато се повдигне темата за тролейбусния транспорт, се намира една огромна група негови защитници, които сипят обвинения и заплахи срещу всеки, който се опълчи срещу този тип транспорт. Дали го правят от заблуда или с користни цели, няма значение.
Истината е, че по принцип този транспорт е най-екологичният. По-болезнената истина е обаче, че в Пловдив състоянието му е такова, че той повече вреди на природата, отколкото да е полезен.
Тролейбусният транспорт в Пловдив се движи изключително бавно, а грохналите тролеи предизвикват невероятни задръствания по кръстовищата, което "помага" автомобилите да отделят много повече вредни газове, отколкото ако преминават безпрепятствено през кръстовищата.
За бавния и задръстващ тролейбусен транспорт спомага и трагичното състояние на контактната мрежа, която освен, че пречи на самите тролеи, е провиснала и създава предпоставки за тежки инциденти, какъвто вече се случи. Тази контактна мрежа е собственост на "Градски транспорт" АД, дружество приватизирано от "червения колос" Ангел Батаклиев и което се радваше на странен комфорт в стария общински съвет, въпреки, че не изпълнява приватизационния си договор.
Тролейбусите не изпълняват курсовете си!
Всичко изложено по-горе, е напълно достатъчно за непредубедения читател, за да му стане ясно, че тролейбусният транспорт в Пловдив практически не функционира и нанася сериозни вреди на трафика и екологията в града. За съжаление проблемите вече, не се ограничават с трафика и екологията. Проблемите с контактната мрежа са ежедневие и бе въпрос на време да се стигне до трагичен инцидент.
Естествено собственикът на "Градски транспорт" АД трябва да излезе и да понесе вината си. Не само за този инцидент, а за състоянието на фирмата като цяло. Ясно е, че тролейбусният транспорт в Пловдив крета и е въпрос на време да бъде ликвидиран, което е по-доброто решение в този му вид. Лошото е, че същата фирма изпълнява немалка част от курсовете на автобусите от масовия градски транспорт.
Като цяло е на път да се окаже, че експериментът с частен градски транспорт е неуспешен, още повече във време, когато той изпълнява все повече социални функции.
Градовете, които са след нас все още по официални данни - Бургас и Варна, вече осъзнаха този факт и се преминава към изцяло общински градски транспорт. В Бургас вече е изцяло общински, във Варна е 50% общински и още толкова частен, но общинското предприятие в момента се опитва да погълне частното. Каква е причината? Много е просто, Европа дава много пари за транспорт, но само ако е общински. Именно това целят във Варна, Бургас вече усвои стотици милиони евро от Европа за транспорт и го превърна в може би най-модерния в България.
Къде е Пловдив? Все още сме далеч от подобни постижения, но може би трябва да спрем да губим време и да преминем към действия, преди да е станало късно, а пътят е начертан: Ликвидиране на сегашния тролейбусен транспорт, защото е вреден и опасен, превръщане на целия масов градски транспорт в общински и след това модернизация, която не изключва и изграждане на нова контрактна мрежа и тролеи, но трябва да извървим целия път, сегашното състояние е вредно.








Viktor Chaushev
на 13.08.2012 г.
Вижте това видео от град Ихлава в Чехия - град с 50 000 души, с тролейбусен транспорт, въведен в експлоатация когато и в Пловдив. Въпреки малкото си население, тролейбусния транспорт има 5 линии, които се обслужват редовно.http://www.youtube.com/watch?v=QMgK37MxpXgПогледнете състоянието на контактната мрежа и с каква скорост се преминава през стрелки, кръстовки и криви (завои). Ако потърсите, ще видите, че в Чехия продължават да са на въоръжение тролеи, еднакви със същите две Шкоди, които и в момента се движат в Пловдив, естествено обаче много по-добре подържани и осъвременени.Тоест, най-общо казано, проблемът е контактната мрежа, която освен да се постегне, трябва и да се осъвремени с нови елементи и съответно нови машини. А Пловдив е най-прекрасният град за тролейбуси - дълги и прави булеварди, които се пресичат под прав ъгъл, позволяващи развиването на големи скорости. Вижте и в София Цариградско шосе - тролейбуси изпреварват автобуси, заради много по-голямата ефективност на електродвигателя, спрямо двигателите с вътрешно горене.Накратко, бъдеще за бърз тролейбусен транспорт в Пловдив непременно има и само някой безмозъчен корумпиран управник би го затрил. Трябва да се обособят 12 - 15 тролейбусни линии, които да са гръбнакът на транспортната система в Пловдив! И непременно той трябва да е общински!
Nemo_pld
на 13.08.2012 г.
Тролейбусния транспорт е много екологичен, да направят така че вместо автобуси в града да се движат само тролей, да се поддържат и да не се стига до такива инциденти! Така хора управници направете нещо по въпроса! Оправете я малко тая държава, не виждате ли че се руши!!! Дупки дупки, транспорт, катастрофи, пожари и нз си кво тая държава се руши!!!! А и ние вместо да седим трябва да направим нещо подобно като в Гърция!!!
pininfarina
на 13.08.2012 г.
Въпросът за гласуване е бая подвеждащ, тъй като човек няма как да каже ДА на тр тр в този му вид, но аз мсиля, че ако се опъне мрежата и с нови тролеи ще е супер- в София позлвам тролеи и макар и стари - са бързи. А скоро ще закупят 50 нови и така...но поддръжка се иска, а не като батаклиев -да зареже всичко и да падат жиците. Та за това съм ЗА тр тр, който да се оправи след отнемане от Батаклиев. Все Пак в Плд има възможност до 12 линии да има, трасета има, поддръжка няма.
Xelian
на 13.08.2012 г.
Според мен трябва да се оправят линиите и да се купят нови тролеи. В самата статия е казано че ЕС отпуска пари за това, а пък мисля че всички тролей са частни. Но да ако трябва да съм честен аз също избягвам да се качвам на тях.
Vania Krasteva Mihaylova
на 13.08.2012 г.
само това да е -с мед да го намажеш
Стойчо Маринов
на 12.08.2012 г.
този вид транспорт в Пловдив не става
plovdiv_plovdiv
на 12.08.2012 г.
По-добре да ги няма тези тролейбуси. С тези кабели Пловдив е заприличал на джунгла, а да не говорим колко са опасни. Не веднъж ми се случва при завой на тролейбус да ме затисне с колата и да се чудя на къде да избягам.
dimitar_sto
на 12.08.2012 г.
Истината е,че няма инвестиции от държавата в електротранспорта /като изключим метрото в Сф/.И БДЖ и тролеите /не само в Пд/ са изоставени на произвола на съдбата,а това е наистина един екологичен и надежден транспорт.Ако има съответните инвестиции,разбира се.Но в последно /а не само/ време,явно държавата е мащеха на електротранспорта.Самият факт,че милиарди евро от европейските пари се отклониха от ЖП транспорта и се вложиха в метрото,е достатъчен,за да му стане ясно на човек,за какво става дума.
Лучано
на 12.08.2012 г.
Истината е казана и коментирана много отдавна. Тролейбусният транспорт е като този, който отговаря за него - пълен батак! Въпрос на време беше нещо такова да се случи. Искрено се надявам, че шофьорът, който е задържан ще има добър адвокат, тъй като той няма никаква вина за безстопанствената мрежа. И той работи за парчето хляб. Искрени съболезнования за семейството на нелепо загиналата жена. Трябва общината да вземе мерки и да спре да прави компромиси с такива като Батаклиев. Повече от ясно е, че този човек е антипредприемач и освен да затъва, а хората да пътуват в ужасните му возила, друго няма да стане.
Umъt Cesur
на 12.08.2012 г.
трябва да се махат тролейбусите,
LPFC FEN
на 12.08.2012 г.
Да си кажем истината за тролейбусния транспорт в Пловдив!По принцип тролейбусния транспорт е ефективен и екологичен.А защо в Пловдив не е?1-ва причина.Имаме 4 линии с общо 8 в най-добрия случай 10 тролея.На спирката ако чакаш може повече от 50мин да си откараш и затова не е ефективен и няма пътници.2-ра причина.Мрежата е стара и изхабена от годините и + това няма никаква поддръжка.Ще ви дам пример.На сточна гара от тракия към гарата на кръстовището има една стрелка която е развалена и 8/10 шофьора се откачат на нея,дори може да се били свидетели.Но по-лошото е че от поддръжката отказват да я оправят защото ги мързи.И така се като се откачи се създават колона от коли които чакат 1-2 мин да се закачи и отделят вредни газове.И ето така не е екологичен.Според мен трябва да се запазят тези 4 линии като по тяхното трасе се подмени изцяло мрежата заедно със елементите по нея и разбира се чисто нови тролейбуси които да покрият нужния брой на линия а на всякъде другаде в града където има мрежа и не се използва както на В.Априлов да се премахне и да не се подменя изобщо.И така ще стане ефективен и екологичен!
BG_Lev
на 12.08.2012 г.
Hе,че защитавам някой,съгласен съм с това,че състоянието на мрежата е много зле,съгласен съм транспорта да стане общински,ама какво е виновен Градски транспорт,че камион с извънгабаритен товар минава по път откъдето не трябва?Ако беше станало да кажем с камион в нормата или автобус по път където е предвидено да минават такива ППС-та тогава може да съдим толкова остро.
kkarakashev
на 12.08.2012 г.
Истината е че ползваме боклуци на 20-30-40 години
Тракия1926
на 12.08.2012 г.
баба ми натоварена с торбите от пазара се прибира по-бързо пеша, отколкото с тролея... аз лично не виждам смисъл от транспорт, който пречи на другите автомобили за нормално движение по улиците и носи тревога у хората
4000
на 12.08.2012 г.
Поздравления за обективната статия! Трябва по всякакъв начин да притиснем Общината за възможно най-бързо прекратяване на всякакви договори с частни превозвачи и преминаването към изцяло общински транспорт с единна система на управление, с централизирана транспортна схема, разписание, абонаментна система, дрескод на шофьори, етически и естетически норми. Искам в целия град да виждам автобуси в един цвят, с еднакъв формат на табелите, работещи за една общинска фирма, която работи по проекти с европейско финансиране. Тогава вече ще дойде моментът и за природен газ, и за тролейбуси!
Ботевиcт
на 12.08.2012 г.
Ако не беше тази жена, щеше да е някой от нас! Тролейбусния транспорт е ужасен, може да е екологичен, но не и икономичен. Електричеството за един тролейбус е адски много, нито тролейбусите нито автобусите на Градски Транспорт не се подържат качествено. В последно време бях свидетел на 2 запалени и 3 развалени автобуса на Градски който ги дърпаха аварийни коли в последните 2 месеца. Хеброс бус според мен се справят най-добре като амортизация и качество и би трябвало те да обслужват основните линии!
В Годжунов
на 12.08.2012 г.
@bogito85 Смисълът е, че ако абсурдът, че имаме атомна централа, а и 2ра потенциална и плащаме скъп ток, по някакъв начин бъде ликвидиран, то тогава транспортът ни ще бъде почти безплатен. Плюс това, ако тролейбусите са такива, каквито трябва в техническо отношение няма да има "топли през лятото" и "студени през зимата" рейсове, както е сега. Освен това ще се движат и с нужната скорост (дори и в София се движат много прилично, а в Европа да не говорим). Абе много е просто-не може да се взимат сульо и пульо, който е изкарал криминална категория D за шофьори и просто онази чиновническа паплач трябва да си върши работата, да има нормално разписание, нормални спирки, нормални табели... абе просто НОРМАЛНИ неща... и всеки да си върши работата НОРМАЛНО... нали схващате. Не се иска нищо СВРЪХ...
Елена Георгиева 1
на 12.08.2012 г.
всеки ден минавам през този участък където стана инцидента с жената и да ви кажа сигурно това пак ще се повтори жиците висят ужасно и никой се не трогва от това
bogito85
на 12.08.2012 г.
Има рейсове на газ и на метан, какъв е смисълът от тролеи като се има предвид, че са и по-скъпи?
7G
на 12.08.2012 г.
Педи време една статия относно тролеите беше събрала доста коментари,аз и още няколко човека бяхме писали истината - че тези "возила" са живи ковчези на колела,пречат на движението,движат се празни и от тях няма никаква полза,даже са си чиста загуба. Много ми е чудно как сега изведнъж мнението се обърна... Къде са сега отворковците и всезнайковците,които слагаха тогава минуси?! Я да излязат и да кажат как така изведнъж запяха друга песен?!
Stoycho Kostadinov
на 12.08.2012 г.
Стояне, а производството на електричество не отделя ли вредни емисии?
hallucinogen
на 12.08.2012 г.
Не знам кой драска от заблуда или с користни цели, но фактите са следните: Пловдив има най-мръсния въздух в България. Тролейбусния транспорт не замърсява въздуха (в града). Софийските тролеи се движат много по-бързо от пловдивските и не предизвикват задръствания, защото контактната им мрежа е в много по-добро състояние. За мен истинския въпрос е: Защо още не е модернизирана контактната толейбусна мрежа?
Eдин отбор
на 12.08.2012 г.
Напротив, ако в тая община има разумни хора тролейбусната мрежа ще се ремонтира, и ще се купят нови тролейбуси, а всички дизелови бараки от градския траснпорт трябва да се закарат на Белкантото. Защото това е единствени начин поне малко да се намали смога, който виси над Пловдив. Качете се на Альошата и погледнете надолу ако не вярвате.
Gotino momche
на 12.08.2012 г.
Лично за мен трябва да се махнат тролейбусите и тези жици. От няколко години съм видял само един тролей да се движи и то номер 3. Друг поне аз не съм виждал.
Suricata
на 12.08.2012 г.
Да ги махат всичките тролеи до един!Само пречат на движението.Реално полза от тях почти никаква.
marsi
на 12.08.2012 г.
Не знам някой от коментиращите луди ли са или късопаметни та да говорят за хубав градски транспорт по времето на социализма.Нима толкова бързо забравихте старите бракми автобуси в които едва се дишаше от пушилка и нафта,чакането по един час на закъсняващите рейсове и възможността да те смачкат вътре или да си провиснал на вънка,ако въобще успееш да се качиш..късопаметен народ бре..затова такъв ни е хала..
Seyhan Kyuchukhadzhiev
на 12.08.2012 г.
пълен леш! живеем в 21век е..
Stoian Pashev
на 12.08.2012 г.
Не трябва да се прамахва тролейбусният транспорт, той е полезен, няма вредни емисии при работа, в сравнение с рейсовете. Друг е въпросът, че няма нищо подържано по самата тролейбесна мрежа от 20 год., както и странните тролейбуси, поръчани от предишният кмет, които обикалят града празни. Тролейбусите не се използват, според мен защото пътниците се страхуват да ги използват, редицата инциденти сами говорят за това, също така не са удобни за ползване от майки с деца и инвалиди, това е така защото освен странните нови тролейбуси нищо друго не е правено за този вид транспорт, а е доказано полезен и може да се развие.
Metar
на 12.08.2012 г.
Трябва да бъде премахнат изцяло този безсмислен транспорт! Общината плаща субсидии а тролеите си вървят абсолютно празни и затрудняват движението. Да бъде премахнат!
lars
на 12.08.2012 г.
Отделно вина за батака в транспорта имат ВМРО и карловският олигофрен Славчо Атанасов, които си разпределиха отделните линии и още цоцат от това.
lars
на 12.08.2012 г.
Така е през "демокрацията". През "лошия" социализъм повечето градски транспорт в Пловдив бяха тролеи - изрядно поддържани и редовни. Малоумните "демократи" за 22 г. разрушиха всичко, вкл. и тролейбусния транспорт.
DimitarK
на 12.08.2012 г.
Хора, вижте сега, твърдо съм ЗА премахването и на сегашните мрежи, и на тролеите, но В СЕГАшНИЯ ИМ ВИД. И съм против премахването на тролейбусния транспорт по принцип. Проблема ни е в това,че всичко е старо и ненадеждно и сдало багажа отдавна, проблема не е в тролейбуса като вид транспорт! По-удобни са, по-тихи, по-екологични, без досадните вибрации като спре на светофар или ускорява ... Лично за мен решението е да се модернизира, а не да се маха! нови мрежи с нови тролеи ще бъде страхотно, пък дано постепенно и останалите линии преминат на тролейбуси (естествено в случай на модернизиране)
Ivan Stoqnov 2
на 12.08.2012 г.
Ако ги държим само заради екологията то вече има автобуси хибриди !! Вместо да се купува старо желязо да се инвестира в нови такива автобуси !!!
kkarakashev
на 12.08.2012 г.
Доколкото ми е известно един тролейбус е 3 пъти по-евтин като консумативи (ток и поддръжка) от един автобус за ден или месец. Тоест ако работата на един автобус за един ден излиза 300лв , разхода на фирмата за тролей е около 100лв (сумите са произволни) САМО ЧЕ НА КАКВА ЦЕНА?!!! Контактната мрежа е от 60-70те сигурно. На много места тя е увиснала или се държи на магия. Всичките тролей са боклуци, или такива който са на доизживяване. За мен лично решението е само едно. Х броя НОВИ тролей се движат по ОПРЕДЕЛЕН маршрут. Контактната мрежа извън този маршрут се премахва. Така хем ще има тролейбусен транспорт, хем ненужното си отива. По-добре е по-малко но поддържано съоръжение, отколкото голямо и оставено на произвола на времето. Гледам снимката и виждам, че колегата НЕ Е ИЗВЪН ГАБАРИТЕН. Височината на товара му 100% не надвишава 4м. В подкрепа на това си твърдение ще кажа само: Този камион в тази си посока може да идва само - бул "Руски" или бул "В.Априлов". И на двата булеварда има участъци със ел. мрежа за тролей. Защо не ги е закачил?? Явно Проблема не е във височината на МПС а в "НИСКОТАТА" на Ел. Мрежа.Съболезнования на семейството на нелепо загиналата жена. п.с. Моля обмислете добре ситуацията и не хвърляйте всичката вина върху колегата. Аз също карам камион и никой от нас не е толкова тъп или малоумен, че да не знае височината на МПС което кара и от къде може да премине. Достатъчно му е тежко предполагам, за да го хулите и вие. Благодаря Ви.
Стоян Ангелов
на 12.08.2012 г.
Кмета е младо момче и вярвам със съвременни разбирания! И на децата е ясно , че от такъв тролейбусен транспорт никой няма нужда освен др. Батаклиев , а обществените услуги би трябвало да бъдат ОБЩИНСКИ! Според мен не е нормално " съмнителни " превозни средства като тези по линии 1 , 20 , маршрутки и други - готови да се разпаднат всеки момент - да държат на нокти пътници и шофьори. Дано кмета вкара транспорта в правилния коловоз.
bramin
на 12.08.2012 г.
В Пловдив никога и нищо няма да се случи,докато половината общински съветници са хора на Георги Гергов и бездарните им дела остават без съд и присъда.Нека кажем само предишните 2 кмета Иван Чомаков и Славчо Атанасов на кого лижеха дупето,че последният даже и масон го направиха.
Kumay
на 12.08.2012 г.
Определено трябва да се преразгледа договора с Баташки! Къде са му новите тролейбуси? След като не е изпълнен договора - да се прекрати! С всичките неустойки, ако има заложени такива, разбира се! Да се премахне мрежата и да се поднови автобусния парк! Крайно време е общината да се намеси!
escape
на 12.08.2012 г.
Кога и в Пловдив транспорта ще стане общински? Има ли 1 град по света с уреден транспорт и да не е общински? Кога автобусите и тролейбусите ще са с един цвят? В Пловдив няма 2 еднакви автобуса! Защо трябва да се пълнят частните кисии, а да не е приоритет обществения интерес? Абсурдна страна, абсурден град! Варна, Бургас, Ст.Загора са по-развити от Пловдив. Срам за всеки пловдивчанин....
Георги Йорданов 1
на 12.08.2012 г.
преди няколко месеца имаше дискусия за премахването на ГАСЕНИЦИТЕ. Ако ги бяха махнали нашите умници , тва нямаше да се случи. Кой точно се вози в гасениците или някой си усвоява субсидийки за изминат километър на загуба
Tania Kovacheva
на 12.08.2012 г.
И аз бях там ,когато това стана,жиците замалкo да пътнат върху колата и да я ударят,страшничко си беше
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им!