ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
COVID-19 в Пловдив и областтаCOVID-19 в България COVID-19 по Света
Заразени: Починали: Излекувани: Заразени: Починали: Излекувани: Заразени: Починали: Излекувани:
1087 21 (1.9%) 512 13 396 447 (3.3%) 7 772 20 007 712 733 329 (3.7%) 12 886 414
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Кариерата в Белащица - прах или пушилка
Автор: Екип Plovdiv24.bg 09:58 / 02.07.2020Коментари (0)2475
Три пъти се оскъпяват инертните материали за пътното строителство в Пловдивско след спирането на кариерите в Белащица. Това е едно от малкото места в района на Пловдив, от които се добиват инертни материали за изграждане на пътища и направа на асфалт. След протести на инициативен комитет от Белащица,  енергийното министерство преустановява работата на двете кариери край населеното място. На едната оперираща компания концесията скоро изтича, а другата е с издадена концесия за работа до 2023 г., а договорът е подписан още в далечната 1997 г.

Интересен е фактът, че кариерата работи и доставя строителни материали вече 50 години. За да не се нарушава по никакъв начин спокойствието на живеещите в село Белащица през 2008 г. се изгражда обиколен път на населеното място. По него се превозват и материалите от кариерата. Новопридошли в селото хора обаче си заплюват селото за вилна зона. С ясното съзнание, че до него има работеща строителна кариера. И си градят къщите точно край околовръстния път, направен основно за преминаване на камионите с инертни материали далеч от домовете на хората, предава "Труд".

На 27 февруари тази година зам.-министърът на енергетиката Жечо Станков подписва от името на ресорния министър Теменужка Петкова заповед за спиране действието на договора, подписан още през 1997 г. с “Европейски пътища" АД за предоставяне на добив за подземни богатства - строителни материали от находище “Белащица - участък" юг.

Според юристи в заповедта обаче има няколко съществени пропуска. На първо място според изискванията на Закона за подземните богатства добива на дадена компания, с която е сключен концесионен договор, може да бъде спрян, ако тя нарушава действащо законодателство.

В нормативния текст изрично е записано, че това става само временно, като министърът определя срок, в който да отстрани посочените проблеми. И ако това се случи в срок работата се “размразява". В заповедта на енергийното ведомство такъв срок липсва, а концесията е не временно, а изцяло преустановена, което противоречи на закона, категорични са юристи. В същото време в заповедта не са посочени и конкретните нарушения по Закона за водите, които налагат спирането на договора. Проверка показа, че подобни наказателни постановления от РИОСВ - Пловдив липсват, може би затова и в заповедта няма описани такива. При работата на кариерата са спазени всички екоизисквания, норми за запрашване, правила и плащания на всички такси.

Компанията, опериращата кариерата, предлага на Инициативния комитет за спиране на обекта и кмета на село Белащица Костадин Николов публична среща, за да стигнат заедно до някакво решение. Фирмата предлага, без това да се изисква от закона и напълно за своя сметка подкрепа на местната общност.

Тя се ангажира камионите с инертни материали, да се движат единствено между 9 и 17 часа в работни дни, да се ограничи трафикът до максимум 100 превозни средства дневно, да ремонтира, изгражда и поддържа напълно безплатно пътищата в село Белащица, да асфалтира улици, да предоставя техника за чистене на шосетата от снега през зимата, да дава работа приоритетно на местни жители, да помага в случай на бедствия и аварии, отново безплатно, да се почиства основно околовръстният път веднъж седмично.

От фирмата предлагат още да предоставят публичен достъп на всички, които имат интерес до измервателната техника с данни за чистотата на въздуха както в района на кариерата, така и в селото, да има публичен контрол върху работата на кариерата, взривните работи в кариерата да се ограничат до веднъж седмично. Отговорът на Инициативният комитет обаче е еднозначен, като се подчертава, че целта е само една - “прекратяване на кариерната дейност в землището на село Белащица". И диалог е категорично отказан.

Кметът на община Родопи Павел Михайлов не бе намерен за коментар. Общината всъщност има най-голяма сметка да кариерите да продължат работата, защото част от концесионното  възнаграждение в размер на стотици хиляди лева всяка година влиза в бюджета на община Родопи и се разходва за решаване на проблемите на живеещите в общината.

Според юристи заповедта на министър Петкова неминуемо ще падне в съда. Кой ще плати за по-скъпите обществени поръчки заради нуждата да се карат инертни материали към Пловдив и региона от други краища на България? И ще се потърси ли вината за създалата се ситуацията от тези, които са дали право на строеж на къщи до вече съществуваща кариера и от тези, които са ги изградили и след това са почнали да се жалят.

Бяхя потърсени за становище областният управител на Пловдив, Дани Каназирева, кметовете на село Белащица и община Родопи и представител на фирмата концесионер. Ето и техните отговори.

"За спиране на двете кариери край Белащица гласуваха 51 общински съветници от Пловдив. Причината е, че ветровете водят праха директно в града и са засегнати  големи райони", обясни пред “Труд" областният управител на Пловдив Дани Каназирева.

Тя бе категорична, че има не една предпоставка за спирането, актове и протоколи, но на въпроса за какви нарушения става въпрос, обясни, че за това трябва да се пита РИОСВ - Пловдив.

Според Каназирева обществен консенсус между инициативния комитет и собствениците на кариерите край Белащица на този етап не е възможен. На въпрос  дали ще поскъпнат обществените поръчки и даваните пари за инфраструктурни проекти в региона след спиране на кариерите Каназирева отговори, че за нея на първо място е обществения интерес и здравето на хората.

На въпрос защо къщите, построени около новият околовръстен път са били издигнати, след като се е знаело, че там има строителна кариера, Каназирева отново подчерта, че замърсяването и праха не засягали само тези къщи. Тя обясни, че кариерите били пуснати в действие само с преценка вместо с пълен ОВОС и това също било недопустимо.

"Не можехме да изчистим домовете си. Откакто спря работата на кариерите в Белащица можем да дишаме чист въздух. Преди това не можехме да изчистим праха от къщите, въпреки че според измервателната станция всички показатели бяха в нормата", твърди кметът на Белащица Костадин Николов пред "Труд".

Според него това и шумът, при взривовете и движението на камионите са били най-дразнещи за жителите на селото. Опасявали се и от проникване на отровни вещества в подпочвените води, въпреки че според експертите няма такава опасност.

Кметът обаче призна, че през последните години Белащица се е разраснала двойно, защото богати хора са си купили земя и са изградили къщи на нея. А новият квартал е изникнал в близост до построения през 2008 г. околовръстен път, който е изграден именно, за да изведе строителния трафик извън Белащица. Според кмета кариерата наистина съществува от десетилетия, но преди не е работила с такива големи мащаби.

Той обясни, че хората от Инициативния комитет срещу кариерата не искали да приемат каквито и да е било условия и да водят диалог с фирмите от кариерите.

"Хората даже искат да преградят пътя и да не пуснат фирмите да си вземат техниката от тях", обясни той.

"Компанията спазва всички законови мерки за функциониране на кариерата. Това може да се докаже и с постоянните контролни тестове, които се извършват от РИОСВ. Работата ни е изцяло съобразена с изискванията на РИОСВ. Също така, искам да отбележа, че ние сме работодател, който осигурява прехраната на повече от 1000 души. Спирайки кариерата, ние всъщност ощетяваме пряко и част от хората в района, защото много жители на селища в района на Белащица са и наши служители", казва пред "Труд" изпълнителният директор на " Европейски пътища“, Маргарита Попиванова.

"В тази връзка организирахме подписка  със следния апел " Молба за осигуряване на възможност за упражняване правото ни на труд в област Пловдив“ , в която се включиха служители на компанията ни, техните семейства, клиенти и партньори, както и жителите на област Пловдив. До момента сме събрали над 4000 подписа, като подкрепящите ни продължават да се увеличават".

"И не на последно място искам да отбележа, че ние сме отворени за комуникация с областната управа и търсим всички възможни средства, за да стигнем до взаимно изгодно решение. За съжаление екологичните мерки, които предлагаме не могат да се реализират без изричното съгласие на местната власт и съответните разрешения".

"Намираме се в ситуация, в която ни е спряно правото на ползване на концесията, без да имаме юридически обосновани причини. Проявяваме готовност за диалог и предприемане на екологични мерки в полза на жителите в района, но не срещаме готовност за дискусия от местната управа. За това единствената възможност, която ни остава е да приканим местното общество на публична среща – отворена за медии и всички заинтересовани от казуса, на която да споделим добрите си намерения и конкретни действия, които ще извършим, за да запазим чистотата на района и да се погрижим за спокойствието на жителите му", завърши Маргарита Попиванов


Още по темата: общо новини по темата: 49
22.07.2020 »
30.06.2020 »
30.06.2020 »
29.02.2020 »
28.02.2020 »
28.02.2020 »
предишна страница [ 1/9 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Регионални новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Август 2020 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
Локо в Лига Европа, сезон 2020/2021
Акция на прокуратурата в МОСВ
Ботев - Локо, сезон 2020-2021
Моторни спортове
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Каква оценка бихте поставили на кмета Здравко Димитров след над 200 дни управление?
Слаб 2
Среден 3
Добър 4
Много добър 5
Отличен 6
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:
За контакти
За реклама
Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
©2004 - 2019 Медия груп 24 ООД. Plovdiv24.bg - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени). Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на Медия груп 24 ООД. Мненията изразени във форумите и коментарите към статиите са собственост на авторите им и Медия груп 24 ООД не носи отговорност за тях. Поставянето на връзки към материали в Plovdiv24.bg е свободно. Сайтът е разработен от Медия груп 24 ООД.
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: