

Иван Тотев: С полетите от Летище Пловдив вече сме на туристическата карта на Европа | ||||||
| ||||||
- Пътят беше дълъг и много трънлив. Прегърнах една идея на новото ръководство на летището в лицето на директора Дойчин Ангелов, което имаше намерение да развие летището, но не знаеха как точно ще се преборят с всичките малки и големи спънки. Тази идея бе нещо ново за България, защото Райънеър е лидер в нискотарифния бранд. За нас бе много важно да успеем да се споразумеем с тях, защото това е един продукт, който се представя за първи път в България и именно на Летище Пловдив. За нас това е първа стъпка от поредицата действия, които трябва да направим, за да постигнем тъй желаното от всички ни развитие на региона. В продължение на девет месеца лягахме и ставахме с тази идея и се борихме с всяка възникнала пречка за осъществяването й. На всеки етап за решаването на голямата задача се включиха страшно много хора, които помогнаха. Изразявам благодарности на пловдивските депутати от ГЕРБ, лично на Менда Стоянова, която оказа огромна подкрепа за положителното становище от Министерство на финансите, на министрите Симеон Дянков и Александър Цветков, на заместник-министър Кичев, на кметовете на трите общини, които учредиха Фонда за развитие на Летище Пловдив - на Йордан Шишков на "Родопи", Христо Грудев - на Асеновград и Георги Пирянков - на Хисаря. Своевременната регистрация на този фонд ни даде възможност да стартираме преговорите. Реално когато ние преговаряхме с Райънеър имахме вече регистрирано сдружение от тези три общини, а това ни даде самочувствие на масата на преговори. Проблемите бяха много, но показахме, че когато заедно работим държавата и общините в една посока, постигаме резултат. За мен това е само началото.
- Условието, което поставихме при учредяването на сдружението и което бе прието от всички представители на общини, бе фондът да бъде публичен. Това означава, че членове могат да бъдат само публични институции, които в нашия случай са общини. Бизнесът също има възможност да се включи, но не като директен участник, а косвено, а именно чрез туристическите набирателни сметки на общините, туристическите такси и др. И не само това - бизнесът може да инвестира и да участва като подпомага участието във фонда на съответната община. Приетата минимална сума за участие е 50 стотинки на брой жител, но всяка община по собствена преценка може да увеличи сумата. В управлението на сдружението влизат кметовете на общини или техни упълномощени представители, като решенията се вземат с абсолютно мнозинство. - Вие като областен управител на Пловдивска област как виждате прякото влияние от развитието на Летище Пловдив върху развитието на икономиката и туризма в региона? - В момента ние открехнахме една врата, която може да донесе огромни ползи във финансово измерение за региона и нови работни места. Най-вероятно повечето хора, които четат това интервю, в момента не могат да си представят какъв огромен потенциал има в целия този процес. Ние в момента стартираме с 2 полета и прогноза за около 30 000 пътника годишно. И то при цена за билета от 33 евро с летищни такси - цена без конкуренция на българския пазар. Аз съм абсолютно убеден, че още през пролетта ще увеличим полетите на 6, а това означава, че в период от 2 години ще се стремим да достигнем 200 хиляди пътника годишно. Към настоящия момент преценихме, че не е добре да стартираме с шест полета по простата причина, че моментното състояние на инфраструктурата в региона, в това число културна и транспортна, не е готова да посрещне 200 000 туристи годишно. Има много какво още да се желае. И тук е ролята на местните общности, на общинските съвети, на съветите по туризъм, на кметовете да подготвят своите общини за този туристически поток, защото нито сътоянието на Стария град, нито състоянието на културната инфраструктура в Пловдив е такова, каквото ни се иска да бъде. Ние направихме възможна връзката между Лондон и Пловдив, но какво ще види един турист от Лондон тук е отговорност на местните общности и местните власти. За мен те носят изключителна отговорност пред гражданите и се надявам да се справят с това предизвикателство. За да усетим потенциала, ние трябва да се подготвим добре, защото в другия случай рискуваме да си направим антиреклама. - Работи ли се в посока подобряване на комуникацията между Летище Пловдив и близките до него населени места? - Още вчера проведохме разговори с кмета на Асеновград Христо Грудев, коментирали сме и с другите колеги, че това, което трябва да стартираме е възможност за транспортни линии като от сега казвам, че задължително трябва да има транспортна линия между Летище Пловдив - Пловдив, Летище Пловдив - Асеновград, Летище Пловдив - Хисар. Това е нещо, към което ще се стремим, но имаме толеранс от няколко месеца, в които да се избистрят идеите и моделите. За това казах, че това е само първата стъпка. Оттук нататък на нас не предстои много работа, но от всички действия до момента се вижда, че държавата стои изключително стабилно зад тази идея. Смятам, че ще довършим нещата така, че на пролет да имаме една функционираща линия до Лондон и да бъдем в процес на стартиране на поне още 2-3 европейски линии. |
Още по темата: | общо новини по темата: 495 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/83 ] следващата страница |

