ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Музика
Личности
Културни
Кино и филми
Други
Кулинарни
10 приложения, които тайно изсмукват мобилния ни интернет
Автор: Екип Plovdiv24.bg 16:56 / 23.01.2023Коментари (0)14181
©
През последното десетилетие смартфонът постепенно се превърна в основна част от човешкия живот. Почти всяка дейност днес се върти около смартфоните, независимо дали става дума за общуване с приятели, професионално сътрудничество или релаксиращо забавление през уикенда. Основна причина за тази експлозия на смартфоните се крие в тяхната гъвкавост: с лесния достъп до интернет и комбинацията от постоянно подобряващи се хардуерни и софтуерни функции, те позволяват на разработчиците на софтуер да създават разнообразни приложения и да предоставят преживявания, които хората обичат.

По отношение на потреблението на данни обаче някои приложения може да отидат твърде далеч, за да предоставят тези изживявания на своите потребители, a при честото използване на приложения и услуги, изискващи данни, не е необичайно да се харчи до три пъти повече от средната сума мобилни данни.

Приложенията за смартфони изразходват данни по различни начини. Платформи като TikTok, които предоставят видеоклип със всяко плъзване, консумират огромно количество данни. По подобен начин класическите приложения за социални медии като Instagram и Facebook подсещат потребителите не само да разглеждат мултимедия, публикувана от други хора, но и да публикуват своя, и най-известното е, че много приложения за смартфони консумират данни, докато работят във фонов режим. Днес ще разгледаме някои от най-често срещаните приложения, които изсмукват мобилния ви интернет, заедно с няколко предложения как да ги контролирате, информира kaldata.com.

Instagram 

Първоначално Instagram се прослави с фокуса си си върху снимките. Приложението все още запазва някои характеристики, характерни за ранната му версия: по-голям акцент върху медията (и по-малко върху текста), видео и изображения с висока резолюция и, разбира се, филтри. Благодарение на тези характеристики веднага става ясно, че Instagram ще изисква повече данни от Facebook – широко възприеман като стандарт за социалните медии по онова време за по-гладко изживяване.

С добавянето на повече функционалности през годините и промяната в начина, по който потребителите навигират в платформата, потреблението на данни в Instagram със сигурност се е увеличило. Що се отнася до функционалността, вече има "сторита“ и "рийлове – кратки клипчета в стил TikTok“, повече филтри и възжмоности редакции за качване на снимки и клипове и повече интеграции с приложения на трети страни. По отношение на моделите на използване се наблюдава забележимо увеличение на броя на публикуваните видеоклипове, затова не е изненадващо, че прекарването на един час дневно в Instagram в продължение на една седмица може да доведе до потребление на 4,2 GB от мобилните ви данни, и то ако само скролвате в началния си фийд.

Приложението ще консумира повече данни по време на качване, средно около 2 МВ за снимка и много повече за видеоклипове. На потребителите на Instagram са предоставени няколко възможности за ограничаване на използването на данни: да спрат предварителното зареждане на видеоклипове, да преглеждат медии с висока резолюция само през Wi-Fi или да качват снимки или видеоклипове с ниско качество. Но всички тези възможности са за сметка на гладкото, бързо и приятно изживяване, което е основното предимство на Instagram.

TikTok 

В историята на създаването на съдържание кратките видеоклипове се открояват като монументална и желана функция на приложенията за социални медии. В Instagram има "сторита“ и "рийлове“, в YouTube – "шортове – кратки видеа“, а видеоклиповете в Snapchat са кратки по замисъл. Понастоящем обаче никое приложение не доминира в пространството на кратките видеоклипове по-силно от TikTok – платформа, която се издигна толкова бързо сред редиците. Понастоящем има над 1 милиард активни потребители на TikTok месечно, което показва, че приложението е надминало прогнозите за достигане на тази цифра до 2025 година.

Подобно на Instagram, TikTok предлага множество функции, които насърчават потребителите да качват толкова често, колкото и да гледат видеоклипове. Подтиквани от желанието да забавляват хора отвсякъде и от статута на притежаващи милиони последователи, потребителите на TikTok прекарват по няколко часа, допринасяйки за платформата и получавайки от нея. Но въпреки че фокусът на TikTok върху кратките видеоклипове може да създаде впечатление, че приложението е ефективно по отношение на данните, това със сигурност не е така: потребителите бързо откриват, че платформата оглавява класацията на приложенията за социални медии, които поглъщат огромно количество данни.

Според статистиката един час разглеждане на видеоклипове в TikTok изразходва средно около 840 MB данни. Ако увеличим това до седмично ниво, лесно можем да видим как само TikTok може да изразходва 10 GB данни. А потребителите, които често качват видеоклипове, могат да очакват да използват много повече от тези количества. Като цяло високите изисквания за данни на TikTok отлично илюстрират предизвикателството на управлението на данни не само за едно приложение, но и за целия набор от приложения за смартфони, използвани от потребителите.

YouTube 

Със своите до 500 часа видеоклипове, качвани в YouTube в минута, платформата обслужва повече от два милиарда активни потребители всеки месец. Наблюдавана особеност на честото използване на YouTube е навикът на потребителите да гледат няколко видеоклипа в една ниша или от един автор в продължение на часове. Независимо дали тези видеоклипове са за най-новите технологични джаджи или апетитни кулинарни рецепти, зрителите не се колебаят да обменят големи количества данни за такова съдържание.

Но вълнението от използването на платформата бързо изчезва при получаването на известие за липса на данни. А за много потребители това известие идва по-бързо от очакваното. Подробен експеримент за използването на данни в YouTube потвърди, че YouTube изхабява до 2,7 GB за всеки 60 минути гледане на видеоклипове с резолюция 720p (HD) и висок битрейт (чрез Android Authority). Тази консумация на данни се увеличава до 23 GB на час при резолюция 2160p (4k), а дори при най-ниското качество от 144p приложението все още използва повече от 1 MB на минута видео. 

YouTube също така консумира данни "предварително“, като зарежда видеоклипове по начин, който предотвратява буферирането, така че първите пет минути от 10-минутен видеоклип вече могат да бъдат налични, докато потребителят все още е на втората минута. Освен това тези данни не отчитат огромните количества данни, необходими за качване на видеосъдържание, които също варират в зависимост от резолюцията на всяко видео. 

Netflix 

Като платформа за стрийминг на видео Netflix превъзхожда YouTube в няколко категории. Платформата е специализирана в дълготрайно съдържание, включително филми и сериали, предлага анимационни филми и филми на живо и странно – предлага видеоигри за своите потребители. В условията на ожесточена конкуренция на пазара на стрийминг Netflix запазва своята значимост и популярност: към третото тримесечие на 2022 година Netflix регистрира над 220 милиона платени абонати в световен мащаб.

Следователно, както може да се очаква, Netflix също така изпреварва YouTube по отношение на голямото използване на данни. Самите статистики за потреблението на данни при използване на Netflix в браузър са високи: при стандартна разделителна способност видеоклиповете на Netflix консумират до 1 GB на час, а при увеличаване на качеството до Full HD или 4K почасовото потребление на видео достига съответно 3 или 7 GB. В мобилното приложение гледането на съдържание при настройката за използване на мобилни данни "Максимални данни“ може да погълне повече от 1 GB на всеки 20 минути, а настройката "Автоматично“, за балансиране на резолюцията на видеото и разхода на данни, консумира приблизително 1 GB за четири часа.

Подобно на YouTube, Netflix също се стреми към липса на буфериране в потребителското изживяване. Основна последица от зареждането на бъдещи части от видеоклипа е, че зрителите, които в крайна сметка не завършат видеоклипа, ще са изразходвали повече данни, отколкото са използвали. За да се пестят данни, като цяло Netflix разполага с опции за намаляване на качеството на видеоклиповете и изтеглянията, гледане на видеоклипове само с избрано качество или включване на опцията "Пестене на данни“, която автоматично конфигурира приложението за намалено използване на данни.

Google Chrome 

Браузърът Chrome, достъпен както за устройства с Android, така и за iOS, е основният инструмент на Google за работа в интернет. Като най-популярен уеб браузър в света, Chrome прави всичко, което трябва да прави един браузър, та дори и повече. По подразбиране браузърът Chrome използва много данни за достъп до интернет – било то за разглеждане на уеб страници, четене на документи или гледане на мултимедия. Платформата е оптимизирана за скорост, а плавното ѝ функциониране се предлага на потребителя в замяна на интензивната консумация на данни, а с подобренията в хардуера и софтуера на смартфоните Chrome ще продължи да се развива.

В зависимост от посещавания уебсайт или изпълняваната задача Chrome ще консумира различно количество данни за единица време работа. Браузърът ще използва данни и при проследяване на историята на сърфиране, препоръчване на новинарски статии в емисията на Chrome и изпълнение на фонови процеси, за да се поддържат отворени разделите на браузъра. Потребителите могат да намалят потреблението на данни от Chrome чрез опцията "Пестене на данни“ в приложението Chrome. И въпреки че това може да доведе до компромис със скоростта и гладкостта на браузъра, то ще допринесе значително за пестенето на мобилни данни.

Snapchat 

Стартирал през 2011 година, година след Instagram, Snapchat навлезе в социалната медийна сфера със собствена идея за новост. Уникалните предложения за интелигентни филтри, и изчезващите изображения привлякоха вниманието на ентусиастите на социалните медии, които търсеха следващото голямо нещо. А много от предложенията на Snapchat формираха основата на модифицирани функции в други приложения за социални медии, като например сторитата в Instagram и съдържащите се в тях филтри. Snapchat се радва на значителен ръст в броя на потребителите всяка година и в момента има около 363 милиона активни дневни потребители на платформата – доказателство за запазената ѝ популярност сред младите хора.

За първите потребители на приложението за смартфони не беше необходимо много време, за да открият, че Snapchat е софтуер, изискващ много мобилни данни. Използването на многобройните функции, предоставяни от приложението, както за себеизразяване, така и за свързване с други потребители на Snapchat, изискваха известно количество данни. По-важното е, че Snapchat по подразбиране работи във фонов режим, за да зарежда предварително "снапове“ и "сторита“. Всичко това допринася за високата консумация на данни от Snapchat, която лесно може да достигне 20 GB на месец. 

Snapchat помага на потребителите, които се стремят да управляват данните си, като предоставя функцията "Пестене на данни“, която деактивира предварителното зареждане. С включването на тази опция потребителите могат да изтеглят и разглеждат "снапове“ само когато са онлайн и ако са подходящи за тях. Всъщност е препоръчително тази опция да остане включена, ако потребителят няма абонамент за неограничени мобилни данни или когато се опитва да поддържа разхода на данни под определен лимит.

Facebook 

Като приложение, което е създало днешната ера на социалните медии, Facebook непрекъснато се развива, за да не изостава от конкуренцията. В продължение на почти 20 години платформата се превърна от обикновена мрежа от приятели в сайт за споделяне на информация, пазар за развитие на бизнеси и основен избор за влиятелните личности в социалните медии. Дори и след толкова години Facebook продължава да е населена с потребители: към третото тримесечие на 2022 година, Facebook има почти 3 милиарда активни потребители месечно – което я прави най-използваната платформа за социални медии в света. 

При усъвършенстването на предлаганите продукти Facebook въведе множество функции през последните няколко години. Това включва нейния постоянно подобряващ се интерфейс, позволяващ по-плавно изживяване, функции в приложенията като "сторита“ и "рийлове“ и дори срещи в така наречените "rooms/стаи“. Facebook също така последва стъпките на Instagram, за да позволи качването на медии с висока резолюция, автоматичното им възпроизвеждане и предварителното им зареждане. Въпреки че тези функции със сигурност са вдигнали летвата за Facebook като многостранна социална медийна платформа, те също така са допринесли за увеличеното потребление на данни с течение на времето.

В перспектива, използването на данни от Facebook само при превъртане на началната страница се изразходват почти 50 MB за пет минути или до 480 MB на час. Ако във фийда ви има повече видеоклипове от средното, вие най-вероятно ще изразходвате повече от тези количества данни. И както при другите платформи на социалните медии, качването и споделянето на медии се отразява на баланса на данните. Всичко това може да се управлява чрез конфигуриране на настройките за данни във Facebook.

Spotify 

Точно както YouTube доминира в областта на видеосъдържанието, Spotify е на върха при стрийминга на музика. Платформата е домакин на всички видове и жанрове музика, като осигурява значителни приходи за създателите на музика и подкасти в зависимост от техните публични потоци. Spotify се издигна до своя връх, като предоставяше услуги както на своите безплатни, така и на премиум клиентите си, и това обяснява защо в момента платформата се гордее с 456 милиона потребители и 195 милиона премиум/платени абонати.

От създаването си през 2006 година Spotify работи за подобряване на функциите на платформата за потребителите. От интерфейса на приложението през качеството на звука до интеграцията му с автомобилните аудиосистеми – потребителите могат да слушат музика, когато и както пожелаят, но по отношение на потреблението на данни Spotify има същия проблем като платформите за видео стрийминг като YouTube и Netflix. Музиката по същество се изтегля отново, когато се стриймва, и ако потребителят не запазва песни офлайн, всяко слушане на едни и същи песни ще хаби ненужно данни. Ето защо Spotify предлага възможност за офлайн запаметяване на песни за своите премиум абонати.

Освен това количеството консумирани данни зависи от качеството на музиката: установено е, че при слушане с нормално качество (96 kbps) се изразходват 40 MB на час, а при високо качество (160 kbps) количеството нараства до 70 MB на час, а при екстремно качество (320 kbps) – до 150 MB на час. В тази връзка Spotify позволява на потребителите да определят качеството на музиката, която слушат. Преминавайки към раздела "Настройки“ на приложението, потребителите ще намерят и опцията за превключване на автоматично качество, което е препоръчително.

Twitter 

Twitter е още една от най-популярните социални медийни платформи в света, но може би и една от най-противоречивите. Приложението побира хора от всички сфери на живота, като създава възможност за себеизразяване с няколко думи. С почти 400 млн. потребители в световен мащаб и над 500 млн. туита на ден, Twitter е платформата за новини, тенденции, забавления и политически дискусии. А всичко това е свързано с огромно потребление на данни, което потребителите могат да управляват с помощта на настройките за използване на данни, които Twitter предоставя.

С ограничението от 280 знака за туитовете, Twitter цели потребителите да споделят информация, без да изразходват твърде много ресурс. Досега това се е отразило добре на платформата, както по отношение на ангажираността на потребителите, така и по отношение на запазването на аудиторията, но Twitter все още отчита високо ниво на потребление на данни.. 

По-специално за Twitter разпространението на мултимедията – и всички функции, които я поддържат е най-голямото му поражение. Днешните потребители на Twitter са свикнали да споделят повече изображения и видеоклипове, а разглеждането на емисията в Twitter все по-малко се различава от преживяването в Instagram. Освен това Twitter има настройка по подразбиране за автоматично възпроизвеждане, така че изображенията и видеоклиповете се зареждат веднага, щом се появят на екрана, независимо от тяхното качество или резолюция. За щастие приложението съдържа опции за намаляване на потреблението на мобилни данни чрез деактивиране на автоматичното възпроизвеждане, гледане на висококачествени видеоклипове само при наличие на Wi-Fi или изобщо без гледане на видеоклипове.

WhatsApp

WhatsApp се нарежда сред най-популярните платформи за изпращане на съобщения в света и за някои се превърна в най-подходящата опция за изпращане на съобщения, дори е предпочитана пред SMS съобщенията. Приложението се използва от повече от два милиарда души по света всеки месец, което го нарежда и сред най-популярните приложения за смартфони като цяло. WhatsApp се рекламира като платформа, консумираща малко данни и до известна степен това е вярно. Текстовите съобщения и гласовите бележки консумират само килобайти, а дори аудиоразговорите използват по-малко от 1 MB на минута. Освен това WhatsApp има репутацията на компания, която намалява качеството и размера на мултимедийните файлове, което прави с помощта на алгоритъм за компресиране. Това намаляване на качеството се прилага и за видеоклипове и актуализации на състоянието и докато някои потребители го харесват заради ефекта му на пестене на данни, други го презират заради нежеланото намаляване на качеството.

При видеоразговорите обаче е друго: изчислено е, че WhatsApp отнема до 5 MB на минута при видеоразговори, базирани на 4G, и 3,75 MB на минута при 3G. Освен това, макар че една снимка, видеоклип или актуализация на статуса може да не консумира толкова много данни, разглеждането на няколко мултимедийни файла или гледането на актуализациите на статуса на приятелите в продължение на часове – или самото им качване – може сериозно да използва вашите мобилни данни. WhatsApp изразходва мобилни данни и за архивиране на чатове и медии в облак и това е една от функциите, които се ограничават при включване на настройката "Ниско използване на данни“.

Настройки за намаляване на потреблението на мобилни данни 

Като се има предвид, че много от тези приложения за смартфони разполагат с опции за намаляване на използването на данни, много данни могат да бъдат спестени само от включването на необходимата опция. Опциите за използване на данни обикновено могат да бъдат намерени, след като преминете към "Настройки“ на приложението. Разбира се, точните настройки за пестене на данни ще се различават в зависимост от платформата: докато някои могат да ограничат качеството на медията, която разглеждате, други могат да ограничат и качеството на медията, която качвате. Други пък може да са насочени към спестяване на данни офлайн, за да не се налага многократно да изтегляте медии. Основното предимство на тези настройки е, че потребителят е позициониран така, че да създаде оптимално изживяване, което, дори и да не е с най-високо качество, ще работи добре за него.

Освен това операционните системи на смартфоните предоставят всеобхватни настройки за ограничаване на потреблението на данни. В iPhone потребителите могат да намерят настройката "Режим за ниско потребление на данни“, за да спрат интензивните на данни процеси да се изпълняват във фонов режим, да деактивират автоматичните изтегляния и да поставят на пауза актуализациите на приложения и услуги на Apple. Тази опция може да бъде намерена в раздела "Настройки за мобилен интернет“ в настройките на iPhone. Устройствата с Android от своя страна предлагат множество настройки за наблюдение и намаляване на изчерпването на данните. Преминавайки към опцията "Мрежи и интернет“ (или подобна) в настройките на Android, потребителите могат да намерят превключватели за деактивиране на автоматичното синхронизиране и роуминга на данни, получаване на предупреждения за използване на прекомерно количество данни и автоматично изключване на мобилните данни при достигане на определен лимит. С тези опции ще можете да управлявате данните си оптимално.







Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!

Още новини от Любопитни новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Февруари 2023 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
Кауза Колежа
Лято 2023
ТВ и шоу сезон 2022/2023 г.
Електронно таксуване в градския транспорт
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Какво трябва да се направи с парите за пробива до Водната палата?
Пробива в крайна сметка трябва да се реализира
Да бъдат пренасочени към продължението на бул. Северен
Да бъдат пренасочени към реализирането на проекта за кино "Космос"
Да бъдат пренасочени към проекта "Форум юг"
Нямам идея къде да бъдат пренасочени, но да не се довършва пробива
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:
За контакти
За реклама
Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
©2004 - 2019 Медия груп 24 ООД. Plovdiv24.bg - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени). Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на Медия груп 24 ООД. Мненията изразени във форумите и коментарите към статиите са собственост на авторите им и Медия груп 24 ООД не носи отговорност за тях. Поставянето на връзки към материали в Plovdiv24.bg е свободно. Сайтът е разработен от Медия груп 24 ООД.
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: