Изявление на Billa, dm, Kaufland, Lidl, ProMarket, T Market, "Аванти" и "Фантастико" по повод приетото Постановление на Министерския съвет за осигуряване на сновни групи храни, произведени на територията на Република България в търговските обекти, представляващи вериги от магазини:
Работим много добре с министерствата на икономиката и здравеопазването за преодоляване на последиците от кризата и стриктно налагаме в нашите обекти правилните мерки на правителството в тази насока. Изненадани сме от предложенията на земеделския министър, и то в момент, в който успяхме да убедим потребителите, че няма проблем с доставките на основни стоки и потреблението се нормализира.
Приетото постановление е неработещо на практика - така и не се проведе среща с нас, за да предложим мерки за подкрепа на българските производители, работещи от утре. Видяхме деструктивно поведение от земеделския министър Десислава Танева - допускаме, че при приемането на постановлението е подвела своите колеги в правителството относно негово конкретно съдържание, например 90% монопол за млечните продукти.
Нашата основна отговорност е да защитаваме интересите на милионите български потребители, които очакват от нас богат избор от безопасни висококачествени храни на изгодни цени – министър Десислава Танева да им обясни от кои любими свои продукти трябва да се лишат, за да сложим на рафтовете по нареждане с постановлението други - на близки до нея кръгове.
Ние подкрепяме българските производители и фермери – щандовете в нашите магазини сами говорят за това. А какво реално направи министър Танева за българските фермери и производители?
С приетото постановление не се увеличават българските стоки в търговските вериги. С него държавата само преразпределя пазара между българските производители, като дава предимство на едни производители за сметка на други. Преразпределянето на пазара се прави не на база качество и цена на стоката, а в зависимост от местоположението на производителя. Чии интереси всъщност защитава министър Танева?
Проектът се отнася само за няколко търговски вериги, а не за целия бранш, което изкривява свободната конкуренция между търговците и ги поставя в неравностойно положение. Защо министър Танева иска да регулира под 40% от пазара на търговия с храни и да остави всички останали при по-изгодни условия?
От пресата вчера научихме, че министър Танева предвижда субсидии за търговски вериги. Любопитни сме да разберем в кои търговски вериги министър Танева насочва тези субсидии и дали тези вериги попадат в обхвата на регулациите на постановлението. Ние не желаем субсидии! Единственото, което желаем, е да се запази пътят, избран от България – част от европейския единен пазар, на който чрез нас изнасят немалко български производители.
Ние не носим отговорност за проблемите в селското стопанство, трупани с години – 11 млрд. лв. от европейските фондове са отишли в няколко джоба вместо за обединяване и подпомагане на малките производители. Българско сурово мляко за 90% от пазара в България няма - ще продават на потребителите продукти със сухо или вносно мляко на каквито си искат цени при гарантирани с постановление 90% техни продукти на рафта – ето това е господстващо положение, основано на липсваща в България суровина. Нека журналистите поразровят в полза на чий джоб. И веригите няма да могат да спрат това негарантирано и занижено качество да стигне до потребителите, защото постановлението ни задължава да го продаваме. Чий интерес защитава в млечния сектор министър Танева? На малките фермери или на някой голям олигарх?
Ако с такива мерки се решават проблемите на производителите, да задължим и търговците на техника да имат 90% българска стока. Така ще развием и промишлеността и министър Танева може да възроди Аграрно-промишлените комплекси (АПК).
Добрите практики в Европа в момента за защита на местните производители включват единствено доброволни мерки, а не регулации, например държавата да изкупува от малките фермери за приготвяне на храна за болници, училища, детски градини и социален патронаж. Защо министър Танева не е направила това? Какъв е делът на българските храни там?
Ние не носим отговорност за икономическите ефекти от правителственото постановление – попитайте Министерството на икономиката (благодарение на чиято кооперативност от началото на кризата заедно преодоляхме проблемите с продоволствието на населението) какво означава това, защото това е министерството, което и в извънредното положение се стреми да запазва основни принципи на пазарно поведение в полза на българския потребител.
Ние вярваме, че свободният пазар, конкуренцията и сътрудничеството защитават най-добре интересите на потребителите и икономиката на България - другото видяхме, че не работи, или нека открито се върнем в социализма, водени от министър Танева.
Приетото постановление противоречи на българското и европейското законодателство – скандално е български министър да обявява пред широка група хора, включително свой колега министър, цитираме "Брюксел не ме интересува“ в разговор, записан от самото министерство, а сме се наредили за следващ пакет финансиране от Европа и за чакалнята към еврозоната.
Постановлението създава предпоставка за корупция с неясни понятия като "достатъчно място“ и "по подходящ начин“, които ще се тълкуват и прилагат от държавни чиновници по регионите без ясна нормативна база. Дали това не е сред основните цели на министър Танева?








Jika
на 15.04.2020 г.
Искам да ми покажат тези вериги един продукт Български в някой техни филиали вЕвропа, защото в изявлението си казват че помагали за износа на роднина продукция, От 25г.съм търговец и номерата ми са известни. Изпълнителните им директори им ги познавам всички ЛЪЖАТ.Утре ще отидя в Метро-Виена да потърся нещо роднно. .
Ivom70
на 15.04.2020 г.
„Не всички малки производители са готови да изпълнят изискванията на търговците, те ако бяха готови, нямаше да има мерки за такава подкрепа. В момента най-важното е да се погрижим за хората, които са финансово неустойчиви“, допълни министърът на земеделието.Ето това е истината.Нашите производители могат да продават общо взето само по пазарите.Хората искат сертификати, документи за произход с изследвания от лаборатории.А това струва много пари.
Николай Яков 3
на 14.04.2020 г.
Всички в България разбрахме ,че вносните стоки са пълни боклуци.
Лъчезар Кальонски
на 14.04.2020 г.
На който не изнася, да се изнася
Батэ Бойко
на 14.04.2020 г.
Има си пазарна икономика и не смятам че политиците трябва да се бъркат там! И на мене не ми харесва качеството на храните в големите вериги,изключвам 1-2 от тях които няма да спомена за да не се хапем един друг ала съотношението цена качество явно е съобразено защото те си работят и не фалират! Едно време като измислиха старата планина какво стана? 10 дена имаше по два щанда за сирене и кашкавал един за сирене и кашкавал и един за млечен продукт в следствие на което едно нещо остана неизменно а именно че цените се увеличиха над 2 пъти а едно нещо бързо се стопи като снега тази година-витрините с продукта,които вече ги няма а продукта с палмовото масло си е там! Държавата трябва да се справи с тези боклучави стоки и с дупченото пилешко налято с някакъв разтвор и с галетата приготвена от върнати посинели хлябове и с гмотата ала това не е начина като се подсигурява пилотна писта на Зоров и компания! Същите тези магазини продават на запад в пъти по-качествена стока на по-ниски цени. Държавата ако иска да отвори кооперативни магазини само с българска продукция,но те ще фалират и те го знаят защото българския селянин е станал прекупвач и измамник и вече не работи земята или я работи но в Англия. Ние нямаме продукция макар да имаме условия за такава каквато другаде по света нямат!
komsomolec
на 14.04.2020 г.
сега разбрах,защо Фолсваген не избраха България!някоя калинка на тиквата,ще им каже какви части да слагат в колите!
батка
на 14.04.2020 г.
Страхотен популистки ход на Танева, способен да предизвика симпатиите на и без това глупавия български избирател.
mails_
на 14.04.2020 г.
Не си прав ,те и в Германия продават само най-лошото качество,затова им казват магазини за бедняци,не знам кво им се хласнете на тия мизерни магазини ,пласмасов зеленчук,месо от центрофуга твои набор,разни дрънкулки взети по интернет на кило -5 за едно .Друг е въпроса че са намерили къща без куче
XAKЕРА
на 14.04.2020 г.
Не са прави веригите! Качество спазвали - ха ха ха. Не забравяйте че именно тези вериги ни продават храни с повече сол, шоколади с по-малко какао и т.н. на база на един и същи артикул в Германия и в България и при това на една и съща цена! Те ни имат за втора ръка хора, а вие продължавате да заемате грешната страна. Всеки сульо ми разбира от макроикономика вече - аман! Не ги защитавайте. Закона е супер, а изявлението на веригите е написано от маркетингови специалисти с познания по психология, за да ви въздействат в тяхна полза. Не бъдете шарани, министърката е първата която се опитва да озапти тези вериги. Но щом не среща подкрепа от народа си - оправяйте се! Нали ми ревяхте че сте нямали работа, че малките ви стопанства и магазинчета нямат клиенти - ами защитавайте големите вериги още!
Cimbala
на 14.04.2020 г.
Прави са веригите!
Ilia Krastev
на 14.04.2020 г.
Една истина за българското "земеделие"...
Николай Стоилов 2
на 14.04.2020 г.
Хубава тълпа има!?
Maria Chausheva
на 14.04.2020 г.
За изявленията на горепосочените вериги от магазини мога да кажа само следното От какво се страхуват нали има пазарна икономика, ако не ми харесва това което се излага няма да го купя.Така те ще си продават това за което имат регулярни договори. Какъв е проблемът им. Може би се страхуват, че както всички знаем нашите плодове и зеленчуци пък и другите храни са по-вкусни и истински все още. Спомняте ли си онези зеленчуци, на които не можеш да опредилиш вкуса, на доматите с колци в средата и т.н. все качествени в кавички стоки... Така , че спокойно купувачът има винаги право и е винаги на първо място нали така казвате...Лично аз предпочитам българските храни.,без да се пиша голям патриот. Просто са по-вкусни.
Пловдивче
на 14.04.2020 г.
Много точно и аргументирано написано. Браво! Женицата прикрива лобизма и личния си интерес с фалшива загриженост и глупави предложения. Български селянин и прекупвач остане ли да дере без конкуренция ... жална ни майка ... !
Тихомир Терзиев
на 14.04.2020 г.
Големите вериги са супер, да се ш**ат родните палячовци.
мунчо2
на 14.04.2020 г.
Абе масти.. кво се правите на мотики,веднага цените на българските продукти бяха вдигнати двоино .БИЛА---цена български печурки 200 грама 2.50 лв,цена полски печурки 1килограм-4 лв.Затваряите ги тия кокошарници и да се приключва.Или има пазари и всички продават или никои не продава нищо.А снимката говори сама за себе си за каква дистанция и хигиена иде реч
ПЛК
на 14.04.2020 г.
Какво е виновна жената. Говори каквото Тиквун и каже.
Dalera
на 14.04.2020 г.
По принцип трябва да лансираме българската икономика и селско стопанство,да не забравяме,че всичко ще е и на нашия гръб..Изкупуват продукцията на производителите на смешни цени и ги раздуват нарочно,а после-да се запази българското...Никаква логика?! Колко птицеферми бяха унищожени(С отрицателни проби от германски лаборатории),заради "птичи грип",за да може някой да пробие пазара с полски яйца..Нека се замислим,от Къде идва всичко?!
Stanislava Marinina
на 14.04.2020 г.
И аз съм възмутена от нейни изказвания....какво толкова, ако хвърлели на вятъра някой лев, за да купят продукцията на някой...това не са думи, които трябва да се кажат за хора вложили милиони левове, за да имаме магазини, които да продават основно на български производители, но които те са си идбряли(и това е тяхно право),всеки бизнесмен си избира с кого ще сключва сделки. Като толкова е искала да направи нещо да малките производители-един хубав закрит пазар,защо не и от типа магазин Кауфланд, с обособени места за продажба на гарантирано български продукти, с изрядни документи, на някакви символични наеми(или без наеми), всеки може са отиде и да си купи-ще си разгледа на чисто и спокойно място, ще си избере от кого иска и така. Особено международните вериги са много чувствителни към това с кого работят-качество, дори и големина на фирмата, което е някаква гаранция за качество, те не обичат да работят с малки производители. Но може и да не е така-важно е най-вече продукцията да е качествена и с реални и иснински документи.Нэ това при всички положения ще дръпне от оборота и печалбата на другите български производители, чиято стока досега се е продавала там.
чошаджията
на 14.04.2020 г.
Някой направил ли си е труда да сравни цените на пазара и в голямата верига.Някой направил ли си е труда да провери откъде са стоките на пазара и в голямата верига.За да не се мъчите ще ви кажа.Цените са еднакви-разлика 10-20ст.Да не кажа че съм виждал как прекупвачи от пазара купуват след 20ч от кауфланд на занижени цени стока и на другия ден я продават на пазара по скъпо.Не си мислете че на пазара са производители.90процента са прекупвачи от борсите.Така че не ревете.Като се научат да спазват ограниченията и разпоредбите ще ги отворят.И на пазара и в голямата верига стоката е една и съща.
Miroslava Lyubenova
на 14.04.2020 г.
Говорите глупости! Днес на пазара килограм български пресни картофи струваха 5,00 лв! За първи път през живота си виждам такава цена на български картофи. И в същото време на други места цената на пресните картофи е 1,30лв. Хайде сега, да сме патриоти!
asaf
на 14.04.2020 г.
Човек първо трябва да прочете Постановлението на министерския съвет, за да разбере каква простотия е. Ако остане в сила маса български производители престават да се предлагат в "големите" вериги и фалират - Данон, Верея и Маджаров, например. Няма да ги има и вносните сирена, които не се произвеждат у нас - пармиджано, синьо сирене и т.н. Немските и френски масла също. И още, и още... И защо? За да се разчисти пътя за Пършевица и Фантастико...
Veselina Ganeva
на 14.04.2020 г.
Я никой да не пазарува там, и проблема ще бъде решен.
Balzak
на 14.04.2020 г.
"Да се върнем към социализма "- чужденци те от тези вериги май искат да плашат с това, за да правят каквото си искат те, а не каквото е по-добро за България. А за това "Брюксел не ме интересува "- само адмирации.
Никола Таня Степанови
на 14.04.2020 г.
Хайде да видим кой ще си позволи БГ зеленчуци?
kdg
на 14.04.2020 г.
Медено ми стана как й сипаха на долния боклук!
Eleonora Kisyova
на 14.04.2020 г.
за големите вериги това не е изгодно
Локомотив Пловдивския Любимец
на 14.04.2020 г.
Държавата построява и отваря във всеки по-голям град магазин и продава само стоки на Български производители!
Eleonora Kisyova
на 14.04.2020 г.
Министър Танева отстоява интересите на българите, а на големите вериги
00001
на 14.04.2020 г.
Да си затворят магазините едновременно за една седмица и министърката ще я няма... :)
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им!