Студент в Медицинския университет възнегодува срещу различните такси, които трябва да бъдат заплатени при отработване на упражнения или при явяване на ликвидация. Чрез Plovdiv24.bg той потърси отговор на въпроса защо се налагат тези такси.
"Всички ние сме държали изпити по биология и химия и сме дали по над 2000 лв. за подготовка, накрая ни приемат държавна поръчка със семестриална такса 475 лв. Но явно това не стига на университета, за да се издържа.
Всеки семестър ние, студентите, трябва да даваме за всеки предмет по 10 лв. за така наречените протоколни тетрадки (т. е. средно по 3-5 предмета, общо 30-50 лв.), които са едни ксерокопирани листчета, навити на спирала. Задължени сме да ги взимаме, защото, ако не го направим, влизаме в папката с "червения подпис".
Мислите си, че това е всичко? Да споменем ликвидациите, които се заплащат по 100 лв. След като говорихме с декана ни беше казано, че това е направено един вид като стимулация да учим. Но явно това не ни стимулира да учим, затова в момента дискутират таксата за ликвидация да се направи 150 лв.
Също така, ако не се явим на упражнение, трябва да го отработваме (да не казвам как се отработва за 30-40 минути и хайде довиждане, при положение, че имаш 3 часа упражнение). Заплащането беше, да беше 2,50 лв. на час. Сега е 20 лв. на час. Т. е., ако студент отсъства от упражнение, което е от 5-6 учебни часа, той трябва да заплати скромната сума от 100-120 лв.
Това е абсолютна подигравка със студентите. Не знам дали някой ще вземе мерки, но ние за съжаление нищо не правим по въпроса. Силно се надявам някой да вземе отношение по въпроса. Както всичко в нашата държава, предполагам, че и това няма да се промени. Но се надявам поне студентите, колегите да се активизираме и да попречим на тази подигравка с нас", пише нашият читател.
Репортер на сайта се свърза със зам.-ректора по учебна дейност на МУ Пловдив проф. Мария Куклева. Тя обясни, че медицинските специалности са регулирани и студентите нямат право да ги изучават задочно, а само редовно. Освен това, според правилника на учебното заведение, студентите нямат право на нито едно неизвинено отсъствие. Именно заради това е наложена компромисната мярка за заплащане при отработването на упражнения. Таксата е 20 лв., а срещу заплащането за студентите се осигурява база, кадри, плащат се и консумативи.
Компромисна мярка е и заплащането на ликвидационната сесия, която стимулира студентите да се подготвят и да взимат изпитите си на редовните сесии.
"Даваме шанс на нередовните студенти да не прекъснат веднага. Целим да повишим дисциплината им по време на обучителния процес", завърши проф. Куклева.
Пловдивски студент изригна: "Скубят" ни с всевъзможни такси! Защо?








джочеп гуардиола
на 05.04.2014 г.
"Таксата е 20 лв., а срещу заплащането за студентите се осигурява Б А З А, кадри, плащат се и К О Н С У М А Т И В И." Рева от смях, плача...
Десислава Т
на 04.04.2014 г.
Аз също съм студентка от МУ-Пловдив. Посещавам си упражненията и лекциите редовно(въпреки,че не винаги има асистент,който да преподава) и не съм имала проблеми с подобен тип такси. Не бих казала,че съм против,тъй като наши колеги от Гърция и Турция (не всички,разбира се) не са редовни. Единственото,което ме изумява е защо това е само в нашия университет? Нека да бъде във всички МУ-та в България,така е по-честно. Мога да ви кажа още много неща,които си знаем само ние,студентите относно преподаването,но това си е България-имаме супер добри преподаватели и катедри,но имаме и такива,на които единствената им цел е да ни източат парите. Дано един се оправим,а дотогава ще разчитаме на съвестните преподаватели и на себе си,разбира се.
Diman Tonev
на 04.04.2014 г.
И тези мрънкачи с ликвидациите ще ни лекуват един ден.
Xemys
на 04.04.2014 г.
Върви народе възродени, напред науката е търговия (за съжаление, до там я докараха)
Bombayaro
на 03.04.2014 г.
абе едно е да си лекар, друго е да си инженер, и съвсем трето и четвърто е да си педагог, икономист, юрист или бакалавър по нещо си ...
botevist_75
на 03.04.2014 г.
Който си посещава редовно упражненията и си учи съвестно за изпитите,проблеми няма.
Плoвдив
на 03.04.2014 г.
Учудвам се,че е написано това писмо на български .. все пак става въпрос за студент от МУ ... там българска реч,като изключим "македонския" е много много много рядко срещана.Къде на шега,къде наистина .. Винаги ми е било интересно,как хора който не знаят български,демек чужденци, си взимат изпитите с отличие ??? Отговорете ми на този въпрос и ще ви стане ясно защо скуубят студеденти .. точно така,за кешшш :)
Елица Панушева
на 03.04.2014 г.
Неявяването на изпит не винаги е свързано с незнание по предмета, скатаване и отлагане. Понякога е въпрос на стечение на обстоятелствата, което на 100% не е нормално и не следва да се третира така- с заплащане на главоломни такси. Нали е право на студентите да се явяват 3 пъти на изпит.....или се лъжа?
Da Foe
на 03.04.2014 г.
МУ Пловдив е най-добрият медицински университет в България и е на първо място по качество на образованието в Източна Европа. Като порядъчен студент, какъвто впрочем трябва да бъде всеки самоуважаващ се бъдещ медик, съм твърдо ЗА промените. Лично аз и мои колеги, които посещават редовно упражнения и лекции и изпълняват всичките си задължения, никога сме нямали проблеми с такси за отработване. Сериозни проблеми с тези такси имат хора, в чиято бъдеща професионална компетентност аз дълбоко се съмнявам. Засегнатите от новите наредби са хората, които евентуално някой ден ще дават по новините. И то не по добри поводи... Нека всеки, който чете тази статия, си има едно на ум - това е само една гледна точка и то на някой анонимен, предполагам, студент. Достойна постъпка :)
Gergana Elias
на 03.04.2014 г.
поне кадрите на даржавната порачка,а това са постапилите с наи-висок бал,би тръабвало да са и на даржавна издражка.Нека даржавата да плаща!
Veselin Stoikov
на 03.04.2014 г.
Технически университет най-добрия !!!
Atanas Pechilkov
на 03.04.2014 г.
После ше питате що няма лекари е се мре от грип! !!!!!
Manol Uzunov
на 03.04.2014 г.
xaxaxaxaa някой на сила да ви кара да записвате да учите.
Georgy Ivanov
на 03.04.2014 г.
Учащ медицина=/=богат. И пак наблягам, че не говоря за себе си.
Kamen Shishkov
на 03.04.2014 г.
Абе кви 20 лв на седмица ве
dimitrov_united
на 03.04.2014 г.
Само да кажа 2 неща. Първо никой не се оплаква от многото учене или натовареността. Всеки знае за какво е влезнал и каква мечта има. И второ да попитам въпросните отговорни хора - какви консумативи при положение, че 70 % от предметите и упражненията които се карат не изизкват консумативи. А само се правят тестове, изпитвания и писане. Гледане на препарати, които са готови т.е не се правят за всяко упражнение нови. А за останалите 30 % ние студентите ли трябва да плащаме консумативите, които използваме ? Да не учим в частен колеж. Държавни почъчки сме. Учиш, влизаш и трябва да ти е усигорено поле за развитие.
Ваня Тъкиславова
на 03.04.2014 г.
Много ви е лесно на вас да говорите, без да знаете за какво става въпрос... Всичко в нашата държава е пълна порнография ... Точно поради тази причина 2-пъти прекъснах в този университет, защото нямам възможността да пълня джоба на "еди си кого" .... И не си мислете, че не се учи. На мен лично не ми се учи защо Аристотел е решил така докато в спешното ми пристигнат 2 линейки докарали разпокъсани пациенти от верижна катастрофа, или пък селскостопанската част на болницата .... И също не ми се учи класически метод, който е изчезнал от преди 20 години.... Ако дойде някой от Западна Европа и види системата ни на обучение, ще ни се смеят със сълзи ... Всеки ден съм давала по 2-5 лв за преснемане на материали, излишни учебници на някой професор решил да изкара допълнителен лев, БЕШЕ МИ ОМРЪЗНАЛО ДА СИ КУПУВАМ БИНТОВЕ И РЪКАВИЦИ, ЗАЩОТО ДАВАМ 400 ЛВ СЕМЕСТЪР, А НЯМА С КАКВО ДА НИ ОБУЧАВАТ ИЛИ СТРАХ ДА НЕ ХВАНА НЯКОЯ МИЗЕРНА БОЛЕСТ В МРЪСНИТЕ ОТДЕЛЕНИЯ ... ЗАТВОРЕТЕ СИ ши*аните УСТИ И ЕЛАТЕ ДА ВИДИТЕ КАКВО Е ...
Mariyana Petkova
на 03.04.2014 г.
Все пак това е медицина. Като завуршат нас ще скубят.
fungus
на 03.04.2014 г.
Завършвам МУ, досега да съм си платил 1 път за отработване за 6 години и никога не е било проблем присъствието. Да уточня, че отсъствия по уважителни причини СЕ ИЗВИНЯВАТ в учебен отдел и отработването става без заплащане. Според мен това с вдигане на таксите се прави с цел просто да се прекъснат излишните отсътвия, а не да разчитат на тези пари за бюджета. Подкрепям мненията, според които един лекар трябва да знае как се спазват принципи, как се учи и как да е пример за поведение. Много пъти съм бил възмутен от свободния режим в МУ, приличащ на частен колеж... НО парите за ликвидация според мен са глупост, защото 70% от тях отиват за изпитващите, което разбирате как стимулира малко или много късането без обективни причини. Това го казвам с отметката,че не съм бил късан досега и все пак държа на това становище! Живи и здрави и дано хората да започнат да уважават повече докторите си,а те съответно да имат желание за развитие в България :) Двете неща са горе-долу право пропорционални, наред със заплащането.
Georgy Ivanov
на 03.04.2014 г.
Имам колеги, които живеят с 20 лева на седмица. Ако не дай Боже нещо се случи и изпуснат упражнение кво става? Глад?
Радослав Ватев
на 03.04.2014 г.
Този е супер наглец, чак не мога да повярвам, че се оплаква публично. Както писаха по-долу хората-като не искаш да плащаш или си ходиш редовно и си взимаш изпитите, или копаш лозето на село! Завършил съм МУ София и там въведоха същата система и никога не е имало случай ако не мога да ида на упражнение да не мога да го изработя с друга група същата седмица. Ако си тарикат като нашия "студент" ще си плащаш, за да се научиш, че светът не се върти около теб!
Angel Mikov
на 03.04.2014 г.
хахаха.....горките студенти...това не е нищо все още....знае ли някой какво ходене по мъките е за специализантите,имащи нещастието да опрат до т.нар.СДО?????? е тогава вече сегашните студенти ще разберат,че тези такси и откровено изнудване са нищо в сравнение ""работата "" на СДО....
Di Alex
на 03.04.2014 г.
Бъдещи медици....не се явяват на упражнения?.......не се подготвят за изпити?.......страдат заради многото учене?.......ми какво правите там???........срамно е да мрънкате ,че някой има изисквания към вас......все пак след като си вземете дипломите - хората ще разчитат на вашите знания........не може да си играете с човешкия живот....
Мирослав Бадов
на 03.04.2014 г.
Незнам дали някой се е интересувал от финансовата страна на образованието в чужбина, но ще ви кажа, че във Франция излиза грубо колкото да учиш в България. Разликата е, че тук всеки може да влезе, но се дипломират едва 10-20%. Сиреч дипломират се само тези които наистина разбират от това което следват! С такива такси аз бих вдигнал на бунт всички студенти! Това си е чисто ограбване на "богатия" млад човек който иска да се учи и развива!
Мирослав Бадов
на 03.04.2014 г.
Какви са тези такси, какво е това чудо? На базата на заплатите които се взимат в България, само таксата за семесръра е... Аз уча във Франция и годишната ми такса е 400лв, няма допълнителни пари за "отработване на упражнение" или подобни... А знаете ли колко е минималната заплата в тази,държава? С тези мерки нито ще повишат качеството на образованието, нито нищо! Само ще съдерат последния лев на студента! По-надолу някой беше писал за стипендия. Каква стипендия? 100лв за отличен успех. С тези пари ще си платя само транспорта до училище всеки ден.... Айде моля ви се!Много добре знам как се "завършва". И най-некадърните взимат кетапа и после ще са ми шефове, само защото техните имат парички и връзки! А другите деца които просто искат да учат, а техните взимат по 300лв кво да правят?Докато завършва всеки "студент" и деканчето забогатява от това, няма да се оправи нито образователната система, нито държавата!!!
JustLoko
на 03.04.2014 г.
Ликвидацията, поне според ме, трябва да е не повече от 15-20 лева. Защото така не стимулират само студенитете да учат повече, но и доцентите да късат повече :)) Отсъствие от упражнение да се извинява само ако има здравословни причини, иначе санкцията е справидилива с оглед специалността. Хора- лекари нямате право на грешки, защото иначе ще трябва да ги погребвате :))
storex
на 03.04.2014 г.
Съвсем накратко: почти на всеки се налага да отсъства (неизв. отс.) през 6-те и половина години на обучение. Така или иначе, тия, дето карат да се плащат и отработват упражненията са асистенти от теоретичните катедри (неклинични дисциплини), не съм чул някой в хирургиите да кара студент да плаща да отработва упражнения. Колкото до цените за отработка - 20 лв/час е прекалено, наистина, малко са се изхвърлили тук, ама кво да направиш - университетът си е автономна структура и сам си решава тия неща. И на мен не ми хареса, че почнах в 1-ви курс с една такса (държавна поръчка), а в 5-ти курс ми качиха таксата със 100 лв, ама няма кво да се направи. Колкото до ликвидациите - и 100, и 150 е много, но има и друго - ако си четеш за изпита и си го вземеш на редовна дата или на поправка - не плащаш никакви такива суми. Друг е вече въпросът, че някои преподаватели късат без значение знаеш или не знаеш, но такива се броят на пръстите на едната ръка. Така че един съвет от мен - не отсъствайте от упражнения или ако все пак се наложи - правете го при асистенти, които знаете, че няма да ви направят проблем за 1-2 отсъствия :)
nslryrnd
на 03.04.2014 г.
т.е. доколкото разбирам налице е едно трагично положение. Заедно с най-добрите бъдещи лекари завършват и най-лошите, които имат добра финансова възможност.
EFG
на 03.04.2014 г.
Чудя се ако вие учихте там дали пак така щяхте да говорите?Ама едва ли,много знаете само.
maralita
на 03.04.2014 г.
Никой насила не ви праща на ликвидации, вие молите за това, тъй като ви грози прекъсване. Прекъсването е безплатно!
pininfarina
на 03.04.2014 г.
Харесват ми тези превантивни мерки - да им бъркат в джоба, за да се стараят и присъстват. Иначе - секи работи и междувремнно учи, коеот нее оферта. например в Американския в Благоевград дори нямаш и поправителна - скъсат ли те, взимаш целия курс наново и си го плащаш. За на 3 отсъствия по предмет те гонят от предмета и пак по горната схема, така че да си налягат парцалите, че после знанията ще им трябват.
Ivansis
на 03.04.2014 г.
Ще ходите редовно или ще си плащате редовно, защото срещу тези пари ще ви научат на дисциплина, а редовното посещение на упражнения ще гарантира, че нужните умения са ви били преподадени и по-късно ако заслужите да се закълнете като доктори и започнете да практикувате тази пари ще правят разликата от това дали ще лекувате или ще убивате вашите пациенти. В първият случай вие ще лекувате и ще бъдете уважавани и ценени високоплатени специалисти, а при втория ще носите отговорност за немарливосста си, която не ви е била изкоренена още от университета и е довела до фатални последици. И нямама да можете да се оправдавте, че някой нещо не ви е показал или научил. Точно затова трябва да има такива такси. Може би те просто трябва предварително да бъдат разяснени на кандидатстудентите за да си направят сами своя избор дали искат да станат лекари ли ветеринари - там поне няма да ги съдят за грешките им. Но да не обиждаме добрите ветеринари.
mircata
на 03.04.2014 г.
Редовните студенти, които си ходят на упражнения, защо ли не се оплакват? Значи липсват от упражнения и т.н занятия, че я кафенце, я го мързи, я е забегнал в колежа при мед. сестрите, а после ще отиде и ще "лекува" хора. По-интересното е, дали университета издава касови бележки за тия пари. Защото ако не го прави, са за е**не от данъчните. Ако издават бележки, оплакващия се да вземе да ходи на упражненията, вместо да лежи търка столовете по заведенията. Медицината е е една от най-отговорните професии и тук не може да има компромис със скатаващите. Виж, за таксата за ликвидация не съм съгласен да я има. Понеже това е много субективно - колко му е нарочно да скъсат половината поток, да се яви на ликвидация и да приберат по 150 лева на човек. За упражненията е по-добре, но ако наистина се провеждат изцяло.
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им!