Новите шофьори да нямат право да карат мощни коли. Това е една от идеите, които обсъждат катаджии и експерти, с която се цели да се намалят жертвите на пътя.
Според дългогодишни пътни полицаи, ако нов и неопитен водач има забрана да кара кола над 100 конски сили, това драстично ще намали катастрофите с млади хора. Идеята е забраната да важи за първите 3 години, след като е получил книжка.
Статистиката е показала, че най-често младите шофьори нямат собствени коли, а карат автомобилите на родителите, които доста често са много мощни. Новият шофьор обаче няма реакции да овладее подобно возило и затова по-често може да се стигне до сериозен пътен инцидент.
Сред другите мерки, за които настояват катаджиите е да се върне обучението на полигон за младите шофьори, както и да се увеличат часовете практика зад волана. Според пътните полицаи в момента времето за кормуване е крайно недостатъчно за неопитен човек да се научи да владее колата и затова често се стига до нелепи инциденти.
Катаджиите настояват и за повече часове извънградско и нощно кормуване, тъй като по тъмно и извън населените места стават най-бруталните катастрофи, с най-много жертви. Освен това експертите искат всеки кандидат шофьор да мина и през задължително препитване по техническата част на автомобила.
"Вземат книжки, а не знаят, ако им свърши течността за чистачки или спукат гума, как да се оправят", възмущават се катаджиите.
Те имат и предложение и опитен водач да отговаря за новите зад волана със собствената си шофьорска книжка. Според пътните полицаи, ако един родител знае, че може да остане без документ за правоспособност заради изпълненията на детето си на пътя, със сигурност ще следи изкъсо отрочето си.
Друга идея е начинаещите шофьори да трупат първоначален опит в продължение на една година с придружител на съседната седалка в колата, след като са се сдобили с книжка. Тази мярка лансира пред "Монитор" зам.-шефът на транспортната комисия в НС от ГЕРБ Иван Вълков.
Според него подходът трябва да се прилага за всички нови водачи независимо от възрастта им, а не само за ненавършилите 18 години, в случай че се възприеме идеята на непълнолетните да бъде разрешено да шофират с друг човек до себе си.
Както писа "Монитор", на последното си заседание Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата е разписала текстове, които да бъдат поместени в изцяло нов Закон за движение по пътищата.
Част от тях касаят именно младежите, взели книжка. Идеята е непълнолетните, които са навършили16 години, да могат да шофират с придружител, каквато практика имало в редица държави, сред които Германия. От комисията обаче искат за тях да важат различни правила - да сядат зад волана първоначално с 2/3 от стандартния брой контролни точки, на магистралите да могат да карат с до 110 км/ч вместо със 140 км/ч, а в останалите извън населени места с до 80 км/ч, вместо с 90 км/ч, както и да попадат под ударите на закона при 0,2 или повече промила алкохол в кръвта, а не както останалите водачи при 0,5.








jeksi
на 14.05.2015 г.
Поведението ни на пътя се обуславя от три неща: състояниe на автомобила; състояние на пътя; психическо и физическо състояние на водача. Тези три фактора трябва да са винаги в едно равновесно състояние. Примерно, ако настилката е мокра, трябва да намалим скоростта, ако се чувстваме изморени-също. Но това се прави с мислене!!! На голям процент от чалгаджийското поколение това не им се отдава и следователно, каквито закони и ограничения да се въведат, рано или късно простотията избива. Да не говорим, че в България законите са едно, реалността съвсем друго...
tatko
на 14.05.2015 г.
Има и обратната логика! Като му се забранява на някойлигльо нещо.. След това още повече се изхвърля!
Божидар Станчев
на 13.05.2015 г.
Над определена кубатура да се кара с професионална книжка!
Stoqn Popov
на 13.05.2015 г.
Трябва да спрат да продават книйки
Angel Andreev 2
на 13.05.2015 г.
Не е виновна колата, а съществото което я кара .... като приказката с баницата :)
Ivan Mihov 3
на 13.05.2015 г.
Че те друго могат ли да измислят освен забрани , кво се чудите :) Толкова им е капацитета, могат само камшик да бият, затова и държавата е такава
Васконтии
на 13.05.2015 г.
Те полицаите като не си вършат работата каквито и закони да приемат все едно . Да приемем,че законът за мощните коли влезе в сила. Представете си кой полицай ще си позволи да спре някой 20-годишен младеж с кола 300+ конски сили, като родителите на младежа може да са съдии или депутати или просто да са "мутри" с връзки в прокуратурата и накрая да уволнят полицая. Друг пример според мен е и възможността полицаите да се възползват от закона и да спират младежите с мощни коли, само за да им "бутнат някой друг лев".
Osman Koban
на 13.05.2015 г.
Ем Пламен Милев помисли си добре на тебе как ти се струва тоя излишен закон глупака си е глупак и бърза кола да кара и бавна кола да кара разлика аз не виждам мнг хора са против това нещо и каде да бягам тва си е лично моя работа и престанете да тровите турците в бг всички сме еднакви като вас хора сме.
Alexsander Sandulov
на 13.05.2015 г.
Да умуват как да цтегнат шоцетата имагицтралите...!
Gergana Dimitrova 8
на 13.05.2015 г.
Ами ако за бърза кола ти е 1000 лева застраховката,а за бавна 200 лв,ти каква ще взвмеш? Познай дали в цивилизованите държави не е така от преди 100 години...
Пламен Милев 2
на 13.05.2015 г.
Ем Кобане бягай в Турция ко прайш тука !!!
Кирил Деликирев 1
на 13.05.2015 г.
Абсолютно съм ЗА!
Osman Koban
на 13.05.2015 г.
ТИПА ДИРЙАВА ТИПИ ЗАКОНИ !!! Каде има в другите Дирйави такув прост закон нещо извин простотията мале сякаш като настипиш бавна кола няма да стане бирза
Mladenov Mladenov
на 13.05.2015 г.
Парво патищата да си оправят тогава да казват кои каква кола ще кара....
Mario Marrio 1
на 13.05.2015 г.
То навсякаде е така.... Имаи книйка от 18 годишен ела в англя и се пробваи да си вземеш кола под наем,голям клас и къбатъра...Ако нямаш 25 само с мерака си оставяш
Yoanna Kavardzhikova 1
на 13.05.2015 г.
В Италия е така.
Aleksandar Todorov 3
на 13.05.2015 г.
Каруца
Aleksandar Todorov 3
на 13.05.2015 г.
Наръ а за младите
Цветелин Димитров 1
на 13.05.2015 г.
Шофьорските курсове за любители да ги направят по 3 месеца както беше преди 1989 г. Да има задължителен устен изпит,полигон и разбира се листовките да бъдат 3 по 30 въпроса.
DTM
на 13.05.2015 г.
Поредна малоумщина!!!То и с кола под 100 к.с може да се отрепеш,и себе си и другите!Нека вдигнат възрастта за взимане на книжка!Съжалявам,че така ще се обърна,не искам да обидя никой,но тея "пикльовци" като вземат книжка и се мислят за големите шафьори!Качат се в колите на техните и айде ся да се направим пред мацките!Никаква отговорност към хората,които са качили в колите си!Затова си мисля,че ако вдигнат възрастта ,да кажем примерно на 21 години да можеш да вземеш книжка,нещата може би ще се подобрят!
Aleksandar Stanishev
на 13.05.2015 г.
Ако нямаш мозък в главата ако ще и колело да караш па ще се претрепаш това са пълни глупости няма да решат нищо просто трябва да дават книжка на способни водачи а не на идиоти.
Viktoriya Petkova-Angelova
на 13.05.2015 г.
В чувството за безнаказаност е проблема а не в колите. Колко идиоти пребиха хората на пътя а продължават да си карат спокойно колите?! Оправете първо това после се захващайте с конските сили.
Georgi Georgiev Biggie 1
на 13.05.2015 г.
Аз сум на 19 години имам книйка от около 6/7 месеца не мисля чее да това колко мошна кола караш а до това как я караш... Немойе да си всел книйка преди ден и вече да караш с над 100 и нагоре. Мисля че това е до разсудука на шофиора. Все пак не сме сами на путя...
Вивиан Теодор
на 13.05.2015 г.
И като имаш 20г. стаж сигурно си застрахован от злополука? Глупости. Тия дето умуват, отново баламосват и не умуват, където трябва. Няма да е лошо пътищата първоначално да заприличат на такива, а 40 годишното строене на магистрала май няма смисъл от обсъждане, хъ?
Еса Веднага
на 13.05.2015 г.
Има нетрадиционно решение, да си купуват колите с доказани приходи на собствено име!
ян хампарцумян
на 13.05.2015 г.
Всеки знае, че зависи от човека и образованието му, а не от колата. Можеш да се убиеш и с колело и каруца. Стига да се мисли само за оправяне на симптоми, а да се гледа към истинската причина. Защо полицията не преследва корумпирани инструктори и изпитващи? Защо не взимат книжки и не вкарват в затвора пияни и дрогирани? И по-добре ли е някой да се качи в стара трошка без ABS, тракшън, хидравлика и тн, вместо на по-мощната нова кола? Все едни ги мислят такива...
Еса Веднага
на 13.05.2015 г.
Тогава да махнат ли и А1 категорията за мотоциклетисти?
Божидар Чоторов
на 13.05.2015 г.
Най-добре да се въведат ограничители на скоростта за младите шофьори, като при автобусите и тировете, но за съжаление е скъпо и няма как да се приложи на практика ;-)
Павел Адамидовски
на 13.05.2015 г.
и под 80к.с. кола няма да може да развие зверска скорост така ли? Искаш ли да те убедя в обратното? Не е до колата, колко е мощна и т.н., а е до безрасъдните млади шофьори.. Аз съм на 20 ( също млад шофьор, също без опит). Защо аз не карам с 180-200-250 по градските улици,въпреки че карам мощна кола? не е до колата, а е до изрода зад волана. Като си прост, безмозъчен и слабоумен кретен и с тротинетка ще убиеш някого...
Венко Тодоров 1
на 13.05.2015 г.
10 г без нарушение тогава мощна кола
Aneliya Budinova 1
на 13.05.2015 г.
Би трябвало и не само това.Поне до 21 г. да карат с пеидружител.
Стамен Стойчев 1
на 13.05.2015 г.
Да аз ще повторя един от по-горните коментари. Мотора/двигателя само хаби повечко гориво, но кола 1.4 може преспокойно да дигне 140 км/ч. Въпреки този факт има и друг, когато се качиш в по-бърза кола, караш по-бавно първите седмици, месеци може, но после си вдигаш редовно километрите, този да изпреваря, онзи и така. Гаранции няма!
Димитър Номад
на 13.05.2015 г.
Готина идея, но ако не можеш да караш 150-200 + коня кола и в по-маломощна кола си ще опасен на пътя. Лично за мен ако зад волана е човек, който мисли и разсъждава трезво, колата не е от значение. Разбира се, ако не е някое чудовище 500+ коня. Карал съм кола под 100к.с, моята в момента е 143. Както и с двете можеш да се отрепеш, така можеш и да караш внимателно с много малък риск от грешка :)
Стамен Стойчев 1
на 13.05.2015 г.
Не е много умна тази идея, въпреки, че я има.
Надежда Чоторова
на 13.05.2015 г.
Да
Николай Калайджиев
на 13.05.2015 г.
а така така само корси 1.0 ецотец !!!
Veselin Georgiev 5
на 13.05.2015 г.
Ако караш нормално,няма разлика между предно и задно.. рџ?‰
Виолета Плачкова
на 13.05.2015 г.
Според мен всеки трябва да се приеме закон,в които всеки млад шофьор няма право да кара сам,без придружител с него,поне 1г. Няма значение каква кола караш и колко е мощна,а има значение опитът,който имаш зад волана.
Shitstorm
на 13.05.2015 г.
От всички изброени малоумия предложени от милиционерите това ми стана любимото : "...Те имат и предложение и опитен водач да отговаря за новите зад волана със собствената си шофьорска книжка..."
Vanq Petrova 1
на 13.05.2015 г.
Да,за някои съм съгласна,че няма разлика в годините,но мисля че за младежите три години е от значение
Toni Aleksandrov 1
на 13.05.2015 г.
Да
Yordan Veselinov Tomov 1
на 13.05.2015 г.
Няма да са опраим народе, ако 6те и хи4 да не ни дават книйки е все тая...
Ivan Spirov
на 13.05.2015 г.
Проблема не е в колата , а във "задкормилното" устроиство.
Elica Vasileva 1
на 13.05.2015 г.
Не да умуват,направо да решават!!!
Miroslav Dimitrov 8
на 13.05.2015 г.
Поне 5 години не повече от 1400 кубика
valkoooooo
на 13.05.2015 г.
Проблемът не се касае в това дали да се кара мощна кола или не. Проблемът е във възпитанието и манталитетът на шофьорите. Не само младите са виновни. Няма контрол, нямаш респект от полицаите. Дори те самите дават лош пример. Има и куп други причини.
Georgi Zvezdanov
на 13.05.2015 г.
Глупости, трябва да се затегне контрола. И това чувство за безнаказаност в цялата ни татковина... За което сме виновни всички ние....
Dessy Petrova 1
на 13.05.2015 г.
Решението е младите шофиори докато натрупат стай да карат само с придруйител.
Сивко Анчев
на 13.05.2015 г.
Няма как да стане.. то и с кола 90коня може да вдигне 160 и да се очисти като куче
Петър Иванов 5
на 13.05.2015 г.
За жените едногодишен курс!
Еса Веднага
на 13.05.2015 г.
Може да не е начина, но все пак е нещо. Аз подкрепям, но не под 100, а под 80 конски сили.
Martin Bakardzhiev
на 13.05.2015 г.
Дали на 18, дали на 30 няма никаква разлика. Като не ти се отдава карамето нищо няма да промени това.
Martin Bakardzhiev
на 13.05.2015 г.
Как не можете да свикнете с поведението на колата? Първата ми кола беше с задно и въобще нямах проблем да свикна с нея....
Димитър Райчев 1
на 13.05.2015 г.
Аз и моите връстници , всички до един, не се научихме да шофираме от курсовете , самите инструктори си го казват , часовете са напълно недостатъчни !
Gogo Gogov-Angel 1
на 13.05.2015 г.
Абсолютна глупост, не това е начинът.
Nikolay Kaloyanov
на 13.05.2015 г.
Пълни глупости. На 35 да се взема книжка. Съвсем друг е въпросът на дневен ред. Да, напълно подкрепям това младите шофьори да нямат право да управляват кола над 100к.с. преди да натрупат 3 години стаж зад волана. Отделно, трябва да се увеличат часовете за практика, защото към момента дори един опитен шофьор не може да свикне с поведението на колата, камо ли човек, който не се е качвал преди там.
СТАДИОНА ИЗГНИ
на 13.05.2015 г.
Кво има да умувате ...слагате забрана на всички водачи на МПС без значение на колко години е и на колко извадил свидетелство да не може да кара повече от 1000 кубика кола и 250 кубика мотоциклет в първите 3-5 години от придобиване.
Vanq Petrova 1
на 13.05.2015 г.
Няма какво да умувате,така трябва. Дори е най- добре и границата на годините да се вдигне от 18 г.на 21 г за вземане на книжка( друг е въпроса,че карат и без книжки)
Facepalm
на 13.05.2015 г.
Какво общо им мощността на колата с поведението на пътя?! Оня пиян идиот с голфа от преди няколко дена "мощна кола" ли караше?
минавам оттук
на 13.05.2015 г.
Повече часове за извънградско и нощно кормуване задължително! И от получаването на книжката поне 2 години да минат, преди да подкара мощно возило!
КГМ
на 13.05.2015 г.
Да се забрани!
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им!