Агро
Изстреляха революционния телескоп на НАСА в Космоса
Автор: Екип Plovdiv24.bg 16:31 / 25.12.2021Коментари (0)1779
Революционният космически телескоп на НАСА "Джеймс Уеб“, създаден, за да надникне възможно най-далеч в Космоса - беше изстрелян с ракета рано в събота от североизточния бряг на Южна Америка, с което се откри дългоочаквана нова ера в астрономическите изследвания, предаде Ройтерс.

Мощният инфрачервен телескоп на стойност 9 млрд. долара, обявен от НАСА за първата космическа обсерватория на следващото десетилетие, беше издигнат в товарния отсек на ракетата "Ариана 5", която излетя около 12:30 ч. по Гринуич от базата за изстрелване на Европейската космическа агенция (ЕКА) във Френска Гвиана.

Изстрелването беше излъчено на живо в съвместното уеб предаване на НАСА и ИАСА.

"Джеймс Уеб" става най-модерното съоръжение за космически наблюдения, изпращано някога в пространството, но ще заеме позиция едва след месец.

Наречен на името на човека, ръководил НАСА през по-голямата част от 1960 г., нейното формиращо десетилетие, Уеб е около 100 пъти по-чувствителен от своя предшественик телескопа "Хъбъл“ и се очаква да промени разбирането на учените за Вселената и нашето място в нея.

Уеб ще наблюдава Космоса предимно в инфрачервения спектър, което ще му позволи да надникне през облаците от газ и прах.

Конструиран от НАСА с помощта на европейската и канадската космическа агенция, новият телескоп разполага с 6,5-мeтрово огледало, което му осигурява 7 пъти по-голяма чувствителност от тази на "Хъбъл" - той би бил способен да открие дори термичната следа на една пчела на Луната.

Освен това, за разлика от "Хъбъл", "Джеймс Уеб" възприема не само светлинното, но и инфрачервеното лъчение, съобщи агенция Франс прес.

Първоначалните планове предвиждаха да бъде изведен в орбита през октомври 2018 г., но се появиха технически трудности и това значително забави изстрелването му.

Свръхмодерният апарат трябва да измине 1,5 милиона километра в Космоса, за да достигне до целта си. За това ще бъдат необходими около четири седмици.

Учените планират да използват "Джеймс Уеб" за изучаване на най-старите звезди и галактики във Вселената, образувани след Големия взрив, както и за търсене на потенциално обитаеми планети.

Амбицията на създателите му е да осветлят по-добре човечеството по два вълнуващи го въпроса: "Откъде идваме?" и "Сами ли сме във Вселената?".

Новият апарат ще даде възможност по-добре да бъде изучено формирането на звездите и галактиките, да се наблюдават екзопланетите, каквито учените откриват все по-често, и може би един ден да бъдат намерени сред тях други планети, подобни на нашата Земя.

"Джеймс Уеб" ще тръгне "по стъпките" на телескопа "Хъбъл", направил революционен скок в историята на космическите наблюдения - благодарение на него изследователите откриха например гигантска галактическа черна дупка и установиха наличието на водна пара около някои екзопланети.