ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
COVID-19 в Пловдив и областтаCOVID-19 в България COVID-19 по Света
Заразени: Починали: Излекувани: Заразени: Починали: Излекувани: Заразени: Починали: Излекувани:
36796 1453 (3.9%) 30974 423 575 18 193 (4.3%) 398 132 194 219 064 4 163 629 (2.1%) 176 286 493
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Агро
АТИБ: Туризмът трябва да е държавен приоритет
Автор: Екип Plovdiv24.bg 13:10 / 14.07.2021Коментари (0)505
© БТА
Туристическият сектор изживява една от най-големите кризи през последните десетилетия. Застрашено е съществуването на бранша, който допринася за сериозен процент от БВП и чиято дейност е структуроопределяща за българската икономика. Ако България иска туризмът да остане важна и стратегическа част от икономиката й, туризмът трябва да е държавен приоритет, подчертават от Алианса на туристическата индустрия в България (АТИБ).

В случай, че нещата ще продължават както досега, в това число и по време на управлението на служебния кабинет , бизнесът ще се мъчи да пребори бюрокрацията и хилядите чиновнически пречки, за да оцелее, то по-добре банките да влязат в сектора и всяка финансова институция да се спасява сама с управлението на този дял от туризма, който придобие, категорични са от Алианса.

Сега, повече от всякога, е необходимо начело на сектора да застане човек, който е професионалист, познава всички лица на туризма в детайли, прагматик е, готов е да взима смели решения и да настоява за изпълнението им, да работи за спасяване на индустрията, подчертават от АТИБ. Новият министър на туризма трябва да е готов да взима нетрадиционни решения за досегашната българска политика, които обаче са масова и успешна практика в конкурентни дестинации. Както и много добре да познава проблемите на сектора и организациите, защото няма време за навлизане в материята. Загубихме два месеца със служебно управление и не трябва да допускаме ново забавяне, твърдят от АТИБ.

Новият министър на туризма трябва да има ясна визия и приоритети. Да е абсолютно наясно и да приоритизира бъдещите си действия. На първо място да изпълни наложитените незабавни мерки за оцеляване на сектора, след това тези, които трябва да се изпълнят също бързо и на трето място тези, които могат да се реализират след известно време, но работата по тях да започне също веднага. Нужен е човек, който да се е доказал като професионалист в сектора и да не използва поста министър на туризма за трамплин в своята кариера, а наистина да иска да свърши нещо в помощ на бизнеса. Трябва да ползва експертизата на бранша без да се впечатлява от това кой е голям, кой малък и да се подвежда от гръмки приказки, а да мисли кое е най-важното и полезно за целия бранш.Да успява да комуникира и разбира исканията на различните представители на сектора и да не се страхува да взима тежки понякога решения. Според АТИБ е крайно време да се избере човек, който не гони лични цели, PR или кариерно израстване, а иска да защити интересите както на бизнеса, така и на потребителите.

Новият министър на туризма трябва да се осмели да промени неработещия модел на управление досега, при който чиновниците в Министерство на туризма определяха политиката на бранша, вместо да следват изискванията и нуждите на бизнеса и да му помагат да се развива в правилната посока. Не видяхме това да се случи по време на управлението на екипа на служебното министерство на туризма, нито да има подобна визия.

Много важно е новият министър на туризма да има смелостта и самочувствието да настоява пред своите колеги в кабинета за мерки в помощ на туризма и да защитава интересите му на заседанията на МС. Защото може самият министър на туризма да е много читав човек сам по себе си, но туризмът е изключително зависим от действията на други ведомства и без стиковане в действията на кабинета и ясното определяне на туризма като държавен приоритет, дейността му ще бъдат обречена на провал. Вицепремиерът, който ще отговаря за туризма също трябва да е запознат със случващото се в сектора, а не ресорът му само да му е пришит, като допълнителна дейност, за която се търси място. Най-добрият вариант според АТИБ е министърът на туризма да е и вицепремиер в кабинета.

Министър-председателят и вицепремиерът не бива да се впечатляват само от шумните изказвания и тупане в гърдите кой колко голям инвеститор е, а да предприемат действия за защита и развитие на туристическия сектор, като комуникира с целия бранш.

Ако не може да бъде намерен кандидат, който да отговаря на всички тези условия, но кандидатурата трябва да се доближава максимално до изискванията на сектора, за да са ефективни действията в областта на туризма и да доведат до видими и реални резултати за индустрията, а не да се губи време с нищоправене, както по време управлението на служебното министрество на туризма, категорични са от АТИБ.

В този момент туризмът не може да си позволи да загуби още 2 или 3 месеца в разговори и обсъждания, а му е необходима здрава ръка и конкретни действия за решаване на проблемите, натрупани през последните години, които се задълбочиха изключително, а и се появиха и нови в резултат на кризата, породена от Ковид-19. Следващото редовно правителство трябва да започне работа веднага, няма време за губене и бавене, нито такова да се открива топлата вода, категорични са от АТИБ.

Досега се разходваха пари за национална туристическа реклама без никакъв реален ефект и се подписваха концесии на плажове за дълги години без да защити интереса на потребителите и на българските граждани, които са реалните собственици на ивиците и в разрез с интереса на хотелиерите, които са основните инвеститори в бранша. В резултат в кризисното лято чадърите на повечето плажове са скъпи и за крайните клиенти, и за хотелиерите, които ги представят безплатно на своите туристи. Тази година се стигна до абсолютния парадокс – държавата да намали концесионните такси до 50 на сто, а концесионерите в същото време да вдигнат цените за хотелиерите с 50 на сто спрямо миналата година. И това да се случва под учудващ поглед и бездействие от страна на служебния министър на туризма,който би трябвало да се грижи за предоставянето на качествен продукт и за интересите на потребителите.

Бизнесът от години настоява да се прекрати порочната практика концесионерите да изнудват хотелиерите с цените на парчетата от ивиците, които им преотдават. Цените на чадърите за хотелиерите трябва да са ясни от предходната година, защото именно тогава те се договарят с туроператорите. Вече е средата на сезона, а хотелиерите още не не знаят цените за догодина. Още от началото на отдаване на плажовете на концесия от бизнеса настояват цените на плажовете за следващия сезон да се знаят предварително, за да могат да се включат в договорите, а не да се обявяват в последния момент, обясняват от АТИБ. С ТУИ договорите не се подписват по тази причина, а държавата стои и гледа безучастно, въпреки че официално е собственик на плажната ивица. Не бива да забравяме, че летният туризъм се развива заради плажа и той е причина за резервациите на туристите,а не хотелите, подчертават от АТИБ.

По същия начин според членовете на Алианса трябва да се мисли и за ски пистите. Да се предприемат действия намаленията да стигат до крайния клиент чрез отстъпки за хотелиерите за цените на ски пасовете. За да могат те да ги включат в офертите си, което е практика в повечето ни конкурентни ски дестинации. А не всички инвеститори в зимните курорти да са зависими от концесионерите на пистите, които определят цените в последния момент преди започване на сезона според собствените си интереси.

АТИБ подчерта, че след проведените предизборни срещи с кандидатите за парламента участниците в разговорите от страна на бизнеса изпитват сериозно безпокойство. Според тях резултатът от проведените срещи най-общо могат да бъдат разделени в две групи. В първата – представителите на политическите сили на думи са заявили, че са наясно с факта, че туризмът е най-пострадалият от кризата сектор, но в същото време не са предложили никакви адекватни мерки за оцеляване, подпомагане и компенсации за бранша.

Още по-притеснително е поведението на втората група представители на политически сили. Те директно говорят за надграждане на базата на 2019 г. в сектора, все едно кризата, от която туризмът е най-потърпевш, въобще не се е случила. От АТИБ още веднъж дебело искат да подчертаят, че туризмът е в изключително тежка и сериозна криза. И в момента не са толкова важни мерките за бъдещо развитие на сектора, колкото мерките за оцеляване на бранша. И едва след като това се случи вече може да се мисли за надграждане.

От АТИБ посочват следните приоритети, които трябва да бъдат изпълнени незабавно, а в случай, че политическите сили, спечелили изборите, ги извикат на среща могат да представят и други важни според тях мерки.

Първият от тях е свързан с осигуряването на преструктуриране на старите инвестиционни кредити. Над година от бизнеса настояват за евтини кредити без обезпечение, които да осигурят ликвидни средства на затруднените в резултат на пандемията фирми. Въпреки съобщеното от служебния кабинет, че няколко банки вече ще предлагат подобно финансиране, на практика банките продължават да не изявяват подобна готовност, поне що се отнася до туристическия сектор. Дори и тези банки, които евентуално са готови да отпуснат кредити на туристическия сектор биха го направили при лихвен процент от порядъка на 6-7 на сто, вместо очакваните от бизнеса 1,5-2%, за да се усети помощта на държавата. Така че обещаната като мярка в помощ на бизнеса реално не работи, а представителите на туристическия сектор продължават да са изправени до стената.

Най-важно в този рисков и очертаващ се провален сезон, който за много хора ще е втори нулев, е да бъде взето спешно решение за гратисен период на обслужване на главницата по кредитите за срок от 2 до 5 години. И погасителният план да е според възможностите на обслужване на съответния хотелиер. Тъй като за банките туристическият отрасъл е рисков, те не кредитират и служителите, работещи в туризма, като не им предоставят каквито и да е потребителски кредити, поради работниците се пренасочват към други икономически отрасли, за да поддържа елементарен жизнен стандарт. В тази връзка е необходимо, за да се запази персонала за работа в туристическия бранш, да се разрешават потребителски кредити при преференциални условия. Държавата много сериозно трябва да помисли за нови мерки в подкрепа на бизнеса, включително и безвъзмезни.

Необходимо е и банките да предоставят на хотелиерите евтини кредити за оборотни средства в размер до 200 000 евро за подготовка на сезона и поемане на разходите първите 2-3 месеца, когато нямат приходи, а трябва да плащат заплати, на доставчици и т.н.

Друго незабавно действие, което от АТИБ очакват от новото правителство, е да изработят цялостна програма за подпомагане на туризма. Според бизнеса, като част от подобна нова програма, действието на мярката 60/40 трябва да се удължи с поне 2 години. От АТИБ настояват да се приоритизира помощта и да се насочи към онези браншове, които са най-засегнати от кризата като туризма и свързаните с него авиация и транспорт.

За тези сектори от бизнеса настояват отново да се предложат допълнителни средства, както бе въведената мярка 80/20. Което би показало, че държавата наистина счита туризма за приоритет и за важен отрасъл за икономиката, който е най-пострадал от кризата, като отчита и факта, че секторът допринася за между 11 и 13 на сто от БВП, категорични са от Алианса.За съжаление и по време на това управление на служебния кабинет по никакъв начин не стана ясно, че туризмът е приоритет за правителството, дори за екипа на служебния министър на туризма, за което говори фактът, че не бяха предприети мерки, за които не се изискваше финансиране, а само организация и стиковане между институциите.

Следващ приоритет, по който трябва незабавно да се вземат мерки, според АТИБ е изработването на програма за сезонните работници, за да имат те интерес да останат заети в туризма. В момента тези хора работят по 2-3 месеца по време на активния сезон и нямат никаква сигурност, затова от АТИБ са категорични, че спешно трябва да се помисли за тях. В същото време парите, предвидени за сезонните работници, които не са никак малко, не се харчат в интерес на бизнеса. Членове на АТИБ са внесли позицията си по този въпрос в Министерство на труда и социалната политика. Ако не може нормативната уредба да работи в интерес на бранша следва да бъде променена според новите условия и да отговаря на изискванията на бранша.

От Алианса за пореден път настояват и да отпадне необходимостта от подписване на трудови договори с членове на семейството, които по принцип работят на други места и подпомагат с труда си семейния бизнес в извънработно време, като трудовите договори се заменят с декларации. Те предлагат и механизъм за въвеждането на краткосрочни договори в туризма, което да позволява на бизнеса да наема служители за специални събития или определени по-натоварени периоди, както и за облекчаване на процедурите за наемане и начина на заплащане на учащи на възраст от 14 до 16 години.

Заради големия проблем с кадрите бизнесът настоява и да се спазват определените законови срокове за обработка на документите при наемане на сезонни работници от трети страни. По правилата на новия режим, който е от сила от 1 юни, всички визи, които се издават за над три месеца трябва да бъдат одобрени от Министерство на външните работи и от Дирекция "Миграция“ на Министерство на вътрешните работи. Точно там, явно защото работата е нова, не се спазват сроковете.

Друг важен приоритет, който АТИБ очаква от новият кабинет да изпълни, е да гарантира средствата на потребителите на туристически услуги, чиито пътувания са провалени заради кризата с КОВИД-19. Служебният кабинет не изпълни очакванията на бизнеса това да се случи. Въпреки, че получи нотификация от ЕК, която позволяваше да се разплатят 16,5 млн. лв. на туроператори за погасяване на дълговете към техните потребители, служебният кабинет постави допълнителни и неизисквани от Брюксел неизпълними условия, които пречат помощта да се усвои и водят до почти сигурен фалит за голяма част от представителите в сектора.

За да не се създават подобни зависимости от определено управление бе достатъчно да бъде създаден Гаранционен фонд, който да замени задължителните застраховка "Отговорност на туроператора“,които са явно неработещи при форсмажорни обстоятелства като тези, породени от световната пандемия. От АТИБ се надяват новият редовен кабинет да промени правилата на държавната помощ, така че парите реално да достигнат до клиентите на туроператорите, а не да се върнат в бюджета, каквато явно бе целта на служебния кабинет, въпреки че въпросните 16,5 млн. лв. са за втори път одобрени като държавна помощ, тъй като сумата е останалата неусвоена от първоначално предвидените 51 млн. лв. държавна помощ за туроператорите.са за втори път одобрени като държавна помощ, тъй като сумата е останалата неусвоена от първоначално предвидените 51 млн. лв. държавна помощ за туроператорите.са за втори път одобрени като държавна помощ, тъй като сумата е останалата неусвоена от първоначално предвидените 51 млн. лв. държавна помощ за туроператорите.

Много важен е приоритета за овладяване на сивия сектор в бранша. За целта членовете на АТИБ предлагат сформирането на Контролно звено, което ще бъде в помощ на всички туристи и ще осигурява една добра конкурентна бизнес среда. То ще трябва да следи дали се спазват правилата на лоялната конкуренция както на национално, така и на регионално ниво. Контролът върху туристическите обекти и обслужването в и до тях ще подпомогне борбата със сивия сектор, който в момента е водещ в реализирането на еднодневни и уикенд туристически програми и регистрира близо 60 на сто ръст. Унищожаването на сивия сектор ще доведе пряко до генериране на по-голям обем от работа за легално работещите икономически субекти в туристическия сектор и в частност в туроператорския бизнес и ще доведе до увеличаване на работната ръка, както и  повишаване на събираемостта на данъците в бюджета.

От АТИБ са категорични, че е крайно време туристическите организации да обединят усилията си за изпълнението на няколко важни и неотложни приоритета, вместо представители на бизнеса да работят в името на личния си интерес и да приемат постове в обединенията на бизнеса, за да ги използват като трамплин или за личен PR без да се съобразяват с общите интереси на бранша.

Следващ важен приоритет за туризма е облекчаване на бюрокрацията във визовата политика. Наложително е максимално да се облекчи процедурата по издаване на визи. Вместо обаче да стори това служебният кабинет заяви, че ще увеличава визовите такси. В същото време фатално се закъсня с издаване на визите за Русия, арабски страни и други трети страни. Служебният кабинет обеща до края на мандата му, който приключва след седмица, да се организира работата на онлайн визов център, което също не е факт. В същото време членове на АТИБ са внесли предложение за организиране на онлайн подаване на документи, одобряването им и плащането на визовите такси беза да е необходимо туристите да се разхождат до визови центрове по два пъти. Необходимо е да се прекрати порочната практика на изнесените визови центрове като тези в Русия.Належащо е да се възстанови работата на Генералното консулство на България в Новосибирск. Както и да се постигне съгласие относно уеднаквяване движението на хора в рамките на ЕС, категорични са от АТИБ.

В момента конкуренцията за всеки туристи е жестока и битката ще се спечели от онези държави, които успеят да предложат адекватни, полезни и ефективни стимули, обясняват от АТИБ. В тази връзка е наложително да се предложат стимули за бизнеса, които да доведат до привличане на повече туристи. Включително и чрез нетрадиционни и нетипични методи за държавата, които обаче успешно се ползват от нашите конкурентни дестинации. От АТИБ призовават да подобни действия, които да подпомогнат оцеляване на туристическия бизнес.

Туристическият сектор се надява на успех за приемане, разработване и изпълнение на тези приоритети, защото времето работи за нас, но държавата до момента – не, категорични са от АТИБ. Затова от организацията се надяват за първи път от създаване на Министерства но туризма новият кабинет да не заложи на статуквото, а да подбере човек, който да съумее да подпомогне секторът в една от най-трудните ситуации от началото на развитие на туризма у нас.

От АТИБ очакват да бъдат поканени на разговори от ръководителите на политическите сили в 46-я парламент, за да представят и останалите важни приоритети за оцеляване на бранша, както и детайли по всички, считани от тях за спешни мерки, с които да се подпомогне оцеляване на туристическия сектор у нас. 

 



Още по темата: общо новини по темата: 11413
24.07.2021 »
24.07.2021 »
24.07.2021 »
23.07.2021 »
23.07.2021 »
23.07.2021 »
предишна страница [ 1/1903 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!


Още новини от Национални новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Юли 2021 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
Парламентарни избори 2021 г.
ТВ и шоу сезон 2020/2021 г.
Ботев в Първа лига, сезон 2021/2022
Масови протести срещу цените на горивата
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Кои проекти трябва да бъдат финансирани със заем?
Модър-Царевец
Бетонен мост
Нов мост над р.Марица
Кръстовище на две нива до Водната палата
Продължението на бул. "Северен“
Други
Не трябва да се тегли заем
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:
За контакти
За реклама
Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
©2004 - 2019 Медия груп 24 ООД. Plovdiv24.bg - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени). Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на Медия груп 24 ООД. Мненията изразени във форумите и коментарите към статиите са собственост на авторите им и Медия груп 24 ООД не носи отговорност за тях. Поставянето на връзки към материали в Plovdiv24.bg е свободно. Сайтът е разработен от Медия груп 24 ООД.
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: