ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Общество
Криминални
Институции
Бизнес
Изложба показва 80-годишната история на Родопската теснолинейка
Автор: Цвети Тончева 19:34 / 15.02.2025Коментари (0)3354
© Plovdiv24.bg
Изложба "Родопската теснолинейка – 80 години история“ показва уникални кадри и експонати. Това каза в интервю за предаването "Цветовете на Пловдив" по Радио "Фокус" Кристиан Ваклинов, председател на гражданско сдружение "За теснолинейката“.

"Историята на теснолинейката датира още преди 110 години, когато през 1915 армията за пръв път поставя въпроса за необходимостта от прокарване на железопътна линия навътре към Западните Родопи, и в посока Рила и Пирин. Само 3 години по-рано, в Балканските войни, са освободени Пиринска Македония и този целият планински регион е бил едва ли не откъснат. Освобождението там закъснява с 30 години, и е било изключително важно от една страна да се свърже с останалата част от страната, за да може да се приобщи към нея икономически, културно и социално.

И от друга страна, мотивите на армията са били най-вече да могат да отбраняват в бъдеще тези територии, ако отново имат териториални спорове и войни междусъседски за това чия собственост и принадлежност е тоя народ, и тая земя, в оня регион нагоре. И всъщност те поставят въпроса, а 5 години по-късно е приет Закона за построяване на линията, през 1920-та. През пролетта на 1921-ва започва изграждането й, и така до 1945-а, допреди 80 години, когато на 9 декември е завършена последната отсечка от трасето - между Банско и Добринище. Така, всъщност, от 80 години имаме теснолинейка от Горнотракийската низина до крайната й гара към момента – Добринище. Проектът е включвал тя да стига до Гоце Делчев, дори е имало варианти да продължи до бреговете на Егейско море в днешна Гърция. Естествено, всички знаем, че тя остава до Добринище.

Понеже си говорим за изложбата, през 1925-а, докато линията се строи, населението на Пазарджик, тогава Татар Пазарджик, много настоява техният град, също да бъде свързан със строящата се железница в Родопите, за да не загуби града своите търговски функции, заради които съществува въобще. През 1925-а година е приет Закон за разширяване на жп мрежата в царство България, съгласно който се взема решението да бъде свързан Пазарджик с теснолинейката при гара "Варвара“, първата гара след Септември, преди планината, преди дефилето, като от момента в който това се случи, а то се случва 3 години по-късно, линията да носи името "Татар Пазарджик- Лъджене-Неврокоп“ или "Пазарджик-Велинград-Гоце Делчев“.", разказа Ваклинов.

Днес, 80 години по-късно от завършването й до Добринище, тя така и не достига до своята планирана, до последната си гара - Гоце Делчев, а е загубила своето начало. Повече от 20 години връзката Пазарджик-Варвара не съществува и всички  пътуват до Септември, за да хванат теснолинейката."

"Но така, или иначе, 125 км от Септември до Добринище продължават да съществуват вече 80 години. Това е поводът за изложбата, която кръстихме "Родопската теснолинейка, 80 години история“. Аз използвам случая да благодаря на Регионален исторически музей Пазарджик за обаждането, което се превърна в покана за тази съвместна изложба, заедно с нашето Сдружение за теснолинейката. Всъщност, затова и изложбата е в Пазарджик и аз мисля, че това е най-подходящото място, защото Пазарджик и областта са изключително свързани с историята на теснопътната железница", каза още Кристиан Ваклинов.

Изложбата е открита на 5 февруари и ще продължи до 23 април, до след Великденските празници. Всеки ден в нея хората ще могат да видят много интересни вещи и предмети, които проследяват и отразяват, свидетелстват за историята на линията.

"Това са различни документи от 30-те, 40-те, 50-те години. Това са предмети и вещи, които с моите съмишленици през годините успяхме да съберем и да съхраним от мазета, тавани, заключени стаи по гарите нагоре. И по принцип тяхното постоянно място, постоянната им експозиция, така да кажем, е в нашия своеобразен музей "Дом на теснолинейката", който направихме в гара "Цепина“, по маршрута на спирка "Цепина“.

Там има постоянна експозиция, голяма част от която, най-интересните вещи, в момента гостуват в музея в Пазарджик. Тъй като в музея много хора се отбиват и ще намерят интересна информация. Много е ценно, че и малките, подрастващите учениците ще я видят, които регулярно посещават организирано от училищата музея в Пазарджик. Така подрастващите ще се докоснат до тази история, ще видят предмети абсолютно непонятни за тях, които отдавна не са в нашия бит и ще научат нещо интересно. Току виж проявят интерес да направят и такова пътуване", посочи още Ваклинов.

Той разказа още ,че в изложбата са показани много интересни неща – от най-основните, които всеки си представя като асоциация с железопътният транспорт. Това са червената фуражка на ръководител движение, фенерчето с трите цвята от едно време, т.нар. разговорно "палка“ или заповедният диск червено и зелено, с който се пуска влака в гарата, униформено облекло от миналото. Могат да се видят различни измервателни уреди и подсигуряващи движението по линията. Телефони стари, които са използвани, и досега са използвани в експлоатацията в железопътният транспорт и особено по теснолинейката.

Обстановка от едновремешна чакалня, от билетно гише, бюрото на началника на гарата с всичките там атрибути, които се използват. Различни дневници, документи от миналото, които показват вагон по вагон какви товари са товарени на различни пунктове по маршрута. И още - габарити, които са закачали на последния вагон на влака в миналото преди да имат електричество вагоните, за да сигнализират. Както автомобилите имат габаритни светлини, по същия начин има изискване и при железопътния транспорт.

Показаните предмети, са предизвикали любопитство и интерес още при откриването на изложбата, хората са се снимали с автентичната обстановка на гаровата пейка и т.н.







Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!

Още новини от Регионални новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Април 2025 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Новите европейски площадки в Пловдив
Бенефис на Мартин Камбуров на стадион "Локомотив"
План за възстановяване и устойчивост на България
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: