
ЗАРЕЖДАНЕ...
Изложба показва 80-годишната история на Родопската теснолинейка | ||||||
| ||||||
"Историята на теснолинейката датира още преди 110 години, когато през 1915 армията за пръв път поставя въпроса за необходимостта от прокарване на железопътна линия навътре към Западните Родопи, и в посока Рила и Пирин. Само 3 години по-рано, в Балканските войни, са освободени Пиринска Македония и този целият планински регион е бил едва ли не откъснат. Освобождението там закъснява с 30 години, и е било изключително важно от една страна да се свърже с останалата част от страната, за да може да се приобщи към нея икономически, културно и социално. И от друга страна, мотивите на армията са били най-вече да могат да отбраняват в бъдеще тези територии, ако отново имат териториални спорове и войни междусъседски за това чия собственост и принадлежност е тоя народ, и тая земя, в оня регион нагоре. И всъщност те поставят въпроса, а 5 години по-късно е приет Закона за построяване на линията, през 1920-та. През пролетта на 1921-ва започва изграждането й, и така до 1945-а, допреди 80 години, когато на 9 декември е завършена последната отсечка от трасето - между Банско и Добринище. Така, всъщност, от 80 години имаме теснолинейка от Горнотракийската низина до крайната й гара към момента – Добринище. Проектът е включвал тя да стига до Гоце Делчев, дори е имало варианти да продължи до бреговете на Егейско море в днешна Гърция. Естествено, всички знаем, че тя остава до Добринище. Понеже си говорим за изложбата, през 1925-а, докато линията се строи, населението на Пазарджик, тогава Татар Пазарджик, много настоява техният град, също да бъде свързан със строящата се железница в Родопите, за да не загуби града своите търговски функции, заради които съществува въобще. През 1925-а година е приет Закон за разширяване на жп мрежата в царство България, съгласно който се взема решението да бъде свързан Пазарджик с теснолинейката при гара "Варвара“, първата гара след Септември, преди планината, преди дефилето, като от момента в който това се случи, а то се случва 3 години по-късно, линията да носи името "Татар Пазарджик- Лъджене-Неврокоп“ или "Пазарджик-Велинград-Гоце Делчев“.", разказа Ваклинов. Днес, 80 години по-късно от завършването й до Добринище, тя така и не достига до своята планирана, до последната си гара - Гоце Делчев, а е загубила своето начало. Повече от 20 години връзката Пазарджик-Варвара не съществува и всички пътуват до Септември, за да хванат теснолинейката." "Но така, или иначе, 125 км от Септември до Добринище продължават да съществуват вече 80 години. Това е поводът за изложбата, която кръстихме "Родопската теснолинейка, 80 години история“. Аз използвам случая да благодаря на Регионален исторически музей Пазарджик за обаждането, което се превърна в покана за тази съвместна изложба, заедно с нашето Сдружение за теснолинейката. Всъщност, затова и изложбата е в Пазарджик и аз мисля, че това е най-подходящото място, защото Пазарджик и областта са изключително свързани с историята на теснопътната железница", каза още Кристиан Ваклинов. Изложбата е открита на 5 февруари и ще продължи до 23 април, до след Великденските празници. Всеки ден в нея хората ще могат да видят много интересни вещи и предмети, които проследяват и отразяват, свидетелстват за историята на линията. "Това са различни документи от 30-те, 40-те, 50-те години. Това са предмети и вещи, които с моите съмишленици през годините успяхме да съберем и да съхраним от мазета, тавани, заключени стаи по гарите нагоре. И по принцип тяхното постоянно място, постоянната им експозиция, така да кажем, е в нашия своеобразен музей "Дом на теснолинейката", който направихме в гара "Цепина“, по маршрута на спирка "Цепина“. Там има постоянна експозиция, голяма част от която, най-интересните вещи, в момента гостуват в музея в Пазарджик. Тъй като в музея много хора се отбиват и ще намерят интересна информация. Много е ценно, че и малките, подрастващите учениците ще я видят, които регулярно посещават организирано от училищата музея в Пазарджик. Така подрастващите ще се докоснат до тази история, ще видят предмети абсолютно непонятни за тях, които отдавна не са в нашия бит и ще научат нещо интересно. Току виж проявят интерес да направят и такова пътуване", посочи още Ваклинов. Той разказа още ,че в изложбата са показани много интересни неща – от най-основните, които всеки си представя като асоциация с железопътният транспорт. Това са червената фуражка на ръководител движение, фенерчето с трите цвята от едно време, т.нар. разговорно "палка“ или заповедният диск червено и зелено, с който се пуска влака в гарата, униформено облекло от миналото. Могат да се видят различни измервателни уреди и подсигуряващи движението по линията. Телефони стари, които са използвани, и досега са използвани в експлоатацията в железопътният транспорт и особено по теснолинейката. Обстановка от едновремешна чакалня, от билетно гише, бюрото на началника на гарата с всичките там атрибути, които се използват. Различни дневници, документи от миналото, които показват вагон по вагон какви товари са товарени на различни пунктове по маршрута. И още - габарити, които са закачали на последния вагон на влака в миналото преди да имат електричество вагоните, за да сигнализират. Както автомобилите имат габаритни светлини, по същия начин има изискване и при железопътния транспорт. Показаните предмети, са предизвикали любопитство и интерес още при откриването на изложбата, хората са се снимали с автентичната обстановка на гаровата пейка и т.н. |
За контакти:
тел.: 0886 59 82 67
novini@plovdiv24.bg
гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg