Община Пловдив обмисля да актуализира пределната стойност на разходите за дейността на фирмите-превозвачи по договора от 2016 година. Това стана ясно по време на среща на кмета
Здравко Димитров, заместник-кмета
Тодор Чонов с представители на транспортните фирми и общински съветници. Причината за преиндексацията на сумата от 1,42 лв./км (без ДДС), посочена в договора отпреди 5 години, е, че е ниска и не отговаря на по-високата за годината инфлация.
Припомняме, че Община Пловдив компенсира превозвачите за осъществяването на транспортната дейност на територията на град Пловдив, като е определила ниска стойност на цената на билетите и картите, която се заплаща от гражданите. От общинския бюджет се докомпенсира реалната себестойност на превозните документи, като за 2021 година сумата възлиза на 7 млн. лв. Разпределението на средствата се осъществява на база на механизъм, в който са включени изисквания за екологичност на автобусите, пробег, реализирана загуба на километър и експлоатация.
Съгласно другите два договора с транспортния консорциум - от 2018 и 2021г. Община Пловдив компенсира на база на изминатите километри с 1,97 лв. (според GPS на ОКТ) и до 5% от разумната печалба, съгласно закона. Разпределението на компенсацията е на база реалния пробег, а не договорения, като при наложени санкции не се изплаща компенсация.
"Община Пловдив работи така, че да защити интереса на гражданите, да осигури редовен и удобен градски транспорт. Автопаркът е на много добро ниво, изискванията за екологичност и производство са едни от най-високите в страната“, заяви кметът
Здравко Димитров.
По думите на заместник-кмета
Тодор Чонов вътрешният одит, който е направен за разпределянето на компенсациите, не е установил проблеми, които да са несъвместими с дейността на транспортните фирми и общинското предприятие. Ще бъдат актуализирани конкретни точки в механизма за разпределение средствата, които са остарели с времето. Той съобщи, че е изпратено официално писмо, с което се припомня ангажиментът на превозвачите да изпълняват курсовете и разписанията, в противен случай им се налагат глоби.
От своя страна, превозвачите посочиха, че всеки месец предоставят счетоводни справки в общинското предприятие "Организация и контрол по транспорта“, както и в Министерство на транспорта.
Предстои да бъде направен анализ за реалната себестойност на превозните документи с оглед на затрудненията от COVID – 19, намаления пътникопоток и съответно по-малкия брой продадени билети и карти.
В ход е и работата по провеждането на обществена поръчка по внедряване на нова електронно-билетна система.
"Устойчивостта на транспортния проект изтече през април тази година. Дотогава не можехме да предприемем промени по него. След този срок позволихме фирми да оборудват няколко автобуса и сме наясно какво ще е необходимо, за да внедрим новостите“, акцентира заместник-кметът
Тодор Чонов.