Обръщение от Граждански комитет в състав: адв.
Михаил Екимджиев, инж.
Любозар Фратев, проф. Мария Шнитер, Сдружение "Бизнесът за Пловдив“, арх. Петкана Бакалова, Сдружение "БГ Бъди активен“:
"Уважаеми господин кмет,
Уважаеми общински съветници,
Уважаеми съграждани,
С настоящото обръщение Ви информираме за учредяването на граждански комитет, който ще съдейства и следи за изпълнение на решението на Върховния касационен съд (ВКС) от 22.07.2021 г., с което Община Пловдив и РИОСВ-Пловдив са осъдени в 12-месечен срок "да предприемат ефективни действия за опазване на околната среда, като осигурят допустимите нива на фини прахови частици (ФПЧ10) в атмосферния въздух на града“.
Отчитаме трудностите при изпълнението на това безпрецедентно съдебно решение, в частност поради установената от ВКС противоправна институционална пасивност и пропуснатите след 2007 г. възможности за устойчиво решаване на проблемите с чистотата на атмосферния въздух в Пловдив. Готови сме добронамерено да съдействаме на компетентните местни и държавни органи за решаване на тези проблеми, което би подобрило качеството на живот и би направило прекрасния ни град още по-привлекателен за бизнес и туризъм.
Вярваме в готовността на Община Пловдив да предприеме разумни мерки за опазване на живота и здравето на гражданите, застрашени от дългогодишното системно превишаване на допустимите нива на ФПЧ10. Обезпокоени сме обаче от очертаващото се поредно забавяне.
От 23.09.2021 г. започва третият месец от фиксирания в решението на ВКС едногодишен срок, а Общината и РИОСВ не са представили конкретен план и не са предприели целенасочени действия в изпълнение на решението. Налице са и публични изявления от техни служители, поставящи под съмнение решимостта за съобразяване с решението на Върховния съд.
Ето защо гражданският комитет обявява началото на следните инициативи:1. Текущо наблюдение и своевременно информиране на гражданите за състоянието на атмосферния въздух в Пловдив, за предприетите от Общината и РИОСВ мерки и за допуснатите пропуски.
2. Ежемесечно обобщение и оценка на резултатите от мониторинга по т.1 и отправяне на съответни препоръки към отговорните институции.
3. При неизпълнение на съдебното решение, което не е обусловено от обективни фактори, ще приложим всички ефикасни правни способи за защита и за санкции срещу отговорните институции и длъжностни лица.
За ефективно изпълнение на решението, паралелно с дългосрочните, стратегически мерки, свързани с намаляване на замърсяването на въздуха от битовото отопление и от транспорта, предлагаме следните реалистични и бързо осъществими стъпки, които не ангажират съществен организационен и финансов ресурс:
1. Актуализиране и съобразяване на Плана за действие 2018 г. – 2023 г. към Програмата за подобряване на качеството на атмосферния въздух (КАВ) на територията на Община Пловдив с едногодишния срок, визиран в решението на ВКС.
2. Възстановяване на измервателната станция за качеството на атмосферния въздух до баня "Старинна“ в изпълнение на решение № 224 от 27.06.2013 г. на Общински съвет Пловдив. Така гражданите ще имат в реално време надеждна информация за КАВ в центъра на Пловдив и ще могат, със съдействието на Общината, да вземат адекватни превантивни и защитни мерки срещу пикови замърсявания.
3. Разкриване на линии на обществения транспорт, обслужващи индустриалните зони и логистичните паркове на "Околовръстно шосе“ и създаване на линии за училищни автобуси. Така би бил облекчен трафикът с лични МПС, ще бъде намалено шумовото и атмосферното замърсяване, ще бъдат избегнати ежедневни задръствания, пътнотранспортни произшествия, загуби на работно и лично време на гражданите.
4. Отмяна на решенията на Общинския съвет, с които са предоставени безплатни паркинги за стотици лични автомобили на общински и държавни служители в центъра на града. Ограничаването на тези паркинги само до необходимия брой служебни автомобили, пряко свързани с публичните функции на съответната институция, съществено би допринесло за постигане на целите, визирани в предходната точка и за изпълнението на решението на ВКС.
5. Координиране строителните графици по пътната инфраструктура, както и ускоряване реализацията на еднопосочното движение в кварталите, предвидено в транспортната схема на града. Целта е да се намалят вредните газове и фини прахови частици в резултат на задръстванията и ниската средна скорост на придвижване на транспортните средства.
6. Въвеждане на зони с ниски вредни емисии.
7. Буферни зони за паркиране извън централната градска част.
8. Увеличаване на велоалеите и общинска система за велосипеди под наем.
9. Подобряване организацията на пътното движение с оглед избягване на задръстванията.
10. Въвеждане на стандарт за качеството на предоставяните дърва и въглища на социално слаби граждани.
11. Модернизиране на локалните топлоизточници в общинските и държавни обекти.
12. Разширяване на градската газоснабдителна мрежа.
13. Въвеждане на стимули с цел насърчаване жителите на общината да използват екологични носители на топлинна енергия: централно топлоснабдяване, електрическо отопление, отопление с природен газ, възобновяеми енергийни източници.
14. Разработване програма за преминаване на социално слаби граждани към алтернативно отопление без дърва и въглища
15. Ефективно и регулярно поддържане на чистотата на инфраструктурата чрез машинно миене и метене, като се оборудва автопаркът на Общинско предприятие "Чистота“ със съвременни съоръжения, и увеличаване на машинното метене за сметка на ръчното.
16. Озеленяване на незатревени площи с цел намаляване на разпрашаването; 17. Оптимизация на циклите на светофарните уредби с цел увеличаване на пропускателната способност на кръстовищата и намаляване престоя на МПС.
18. В дните с превишение на допустимите средноденонощни норми на фини прахови частици да се пътува безплатно или на по-ниска цена в масовия градски транспорт.
19. Инвентаризация и почистване на нерегламентирани сметища; създаване на залесителни пояси около града – "зелен кордон“ – с цел намаляване уноса на прах от земеделските земи.
21. Изграждане на ефективна мониторингова система за контрол на качеството на атмосферния въздух /КАВ/ и система за своевременно оповестяване на населението при рязко влошаване на КАВ.
22. Ефикасен контрол за изпълнение и спазване на предписанията, свързани с мерките за подобряване на КАВ, включващ респектиращи санкции, упражняван от Дирекция "Екология и управление на отпадъците“, Пловдивски общински инспекторат, Общинско предприятие "Организация и контрол на транспорта“.
23. Откриване на "гореща линия“, на която гражданите по всяко време на денонощието, както и в неработни дни, могат да сигнализират за изгаряне на опасни отпадъци, гуми и др. едрогабаритни изделия.
24. Изграждане на стоянки за електрически скутери и велосипеди в централна градска част с цел стимулиране на този вид придвижване в рамките на града.
25. Информационно-образователна кампания, разясняваща ефективността на различните видове отоплителни системи с анализ на инвестиционните характеристики и анализ на възвръщаемостта на инвестицията при използване на различни видове топлоизолационни технологии.
Приканваме пловдивчани да бъдат активни, като изпращат предложенията и забележките си по качеството на атмосферния въздух на електронната поща: office@businessforplovdiv.com".