Млад архитект показа смелите си и иновативни идеи за Централна гара и инфраструктурата около нея!

Автор: Мариана Панчева
Коментари (19)
15:40 / 16.07.2016
18104
Млад архитект се свърза с Plovdiv24.bg. Константин Димитров разказа, че се е дипломирал през февруари и проектът, по който е избрал да работи, е свързан с Централна гара Пловдив и територията около нея.

"От публикациите в сайта Ви виждам, че темата за Централна гара става все по-актуална. По този повод Ви изпращам проекта си, който представя моята гледна точка за това какво може да бъде бъдещето на гарата", казава той. 

Plovdiv24.bg представя идеята на младия човек за бъдещето на гарата, както и неговата рецепта за намиране решение на куп наболели проблеми около нея. 

Основният фокус на проекта е преодоляването на физическата бариера, която представлява жп ареалът. Освен физическа, той издига и психологическа преграда, която според мен пречи на естественото развитие на Пловдив на юг. 

Предвиденият по общ устройствен план вътрешен ринг от висок клас улици минава от южната страна на жп линиите. Пробивът под гарата също цели подобряването на комуникацията между тези две части на града. 

Но тези проекти решават само автомобилната достъпност. Затова в проекта аз наблегнах на пешеходното движение и преодоляването на психологическата бариера.

Проектът се развива на три нива - връзки с града, градоустройствена концепция за територията от Коматевския възел до надлез "Родопи" и предложение за нова приемна сграда на гарата.

Сърцето на града е историческата зона "Филипопол-Тримонциум-Пловдив". Бъдещите намерения говорят за обособяването на зелена зона по протежението на р. Марица. Зоната на Централна гара е също прилежаща на историческата зона. 

Целта на проекта е тези три зони да се обособят като едно ядро, което позволява пешеходна му обходимост. Намаляването на автомобили в това ядро се решава чрез множество буферни паркинги разположение по вътрешния ринг от улици и същевременно подобряването на обществения транспорт и пешеходната достъпност в ядрото на града. 

В тази връзка логично е превръщането на ул. "Иван Вазов" в естествено продължение на главната улица, която свързва двата градски делителя и дава окончателните граници на централната градска част от север на юг. 

Затварянето на ул. "Иван Вазов" за автомобили и прокарването на бул. "Васил Априлов" под гарата обезсмисля наличието на кръгово движение само за бул. "Руски". 

Но тъй като колелото на гарата е разпознаваем градски маркер, в проекта то е запазено под формата на плавна пешеходна и велорампа, която отвежда хората от другата страна на железопътните линии, аналогично на мостовете над р. Марица. 

Проектът предлага оформянето на нов тип за България квартал, който е основан на принципа на "Транзитно ориентираното развитие". Силно динамичен и гъсто населен квартал, развит около транспортен възел, който е изцяло пешеходен и с гъста велоалейна мрежа. 

Богато озеленен и наситен с разнообразни функции - жилищни, офисни, търговски, рекреационни, той позволява на своите обитатели достъп до всичко, от което се нуждаят в минимален радиус, както и пешеходна връзка с градския център. 

Заключена между реката и жп ареала е точно тази градска тъкан, която много хора искат да препълнят със съвременни структури. 

Аз вярвам, че е дошло времето рамката да бъде отворена и напусната и това е единствената възможност историческият образ на Пловдив, да бъде съхранен, но същевременно да продължи да твори новата история на един космополитен град. 

Арх. Мариано Пернигони замисля сградата на гарата като самостоятелна структура, чийто силует е апликиран върху силуета на Родопите. Многобройните опити за добавяне на нови структури завършват с неуспех. 

Пробивът и изграждането на южната тангента, психологическата нагласа у пловдивчани за бариера от жп линиите, тенденцията за развитие на Пловдив в южна посока са фактори, които водят до решението да не се разширява настоящата гара чрез апликиране на нови обеми, а да се намери място за нова сграда, която не влиза в конфликт с настоящата. Това място е южната част на жп ареала. 

Тук се оформя новият транспортен възел на Пловдив, лежащ на вътрешния транспортен ринг, състоящ се от железопътна гара и обединена автогара от гарите "Юг" и "Родопи". Трите предложени в проекта ринга на вътрешноградска железница се срещат именно в този транспортен възел. 

Философията на проекта за сграда на гарата се формира чрез духа на средата. Хаотичното натрупване на структури (стари къщи, обслужващи гарата постройки) в един хомогенен слой дава характера на тази територия. 

Самостоятелно обаче тези структури притежават силно подреден образ по фасадите. Ако старата гара е фокусът около който се развива проекта, то редът дефинира образа на новата сграда, а хаосът дефинира пространството, която тя затваря. 

От вътрешността на града пътуващите достигат до гарата чрез рампата от ул. "Иван Вазов", която ги отвежда до големия предгаров площад. Тук има и спирка на масовия градски транспорт. Под предгаровия площад е разположен един от буферните паркинги, който има връзка с пробивът от бул. "Васил Априлов".

Фоайето на новата гара е с размерите на старата сграда и именно тя се явява фон на това входно пространство. Вляво от входа е обслужващата зона - търговски обекти, заведения за хранене и др. Чрез ескалатор или асансьор пътниците от фоайето излизат директно в разпределителен ръкав към пероните, които обслужват влаковете на бъдещата скоростна железница, влаковете от националната и регионалната мрежа, както и влаковете на вътрешно градската железница. 

Пътниците, които трябва да изчакат влака си, чрез рампа стигат до чакалнята, от която има директна връзка към ръкава на пероните. Чакалнята представлява свободно, светло и въздушно пространство на второ ниво в западната част на сградата. 

Тук пътниците сякаш се носят над короните на дърветата от новопроектирания парк, имат директна връзка към коловозите, Джендем тепе и красивите залези над Пловдив. 

В източната част е разположен административния блок. LED осветление и специални разсейващи светлината панели правят покрива светещ, което допълнително подсилва чувството за отвореност. 

Старата сграда, необезпокоена от нови обеми, остава силует на фона на Родопите. На партера си тя става главна приемна сграда на вътрешноградската железница, а на второ ниво - изискан ресторант.

Виж коментарите (19)

Още по темата (69):
28.11.2023 Пловдив много скоро ще има държавна автогара
12.07.2022 Държавата откупи Централна гара в Пловдив срещу 10 731 140 лева 
12.07.2022 Прекратиха концесията на Централна гара Пловдив заради пробива!
04.06.2022 Официално: Прекратяват концесията на Централна гара
26.05.2022 Ексклузивно: Развалят концесията на Централна гара Пловдив
07.07.2021 Глобиха концесионера на Централна гара в Пловдив, той ще съди държавата
Още новини от Новини от Пловдив:
Депутат от Пловдив напуска политиката: За да си ефективен трябва ...
Най-скъпите квартали в Пловдив, чиито цени надвишават 1 500 евро/...
Трети ден част от Гребната база в Пловдив е недостъпна заради авт...
Заплатата е 3000 лева, но няма желаещи: Училище в Пловдив единств...
Емблематична фигура за Пловдив стана почетен гражданин на града
Хиляди рози разцъфтяха по булевардите в Пловдив, кошници и саксии...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).