ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Читателски
Безразборна подредба на панелките в район, предвиден за 60000 души, или как бе построен "Тракия"
Автор: Екип Plovdiv24.bg 17:44 / 06.11.2022Коментари (4)21631
© Снимка: Иван Коджабашев
Представяме ви уникалните спомени на арх. Олег Каразапрянов за строежа на най-младия район в Пловдив - "Тракия". В своите сведения той разказва за цялостната концепция и устройство на района. Набляга и на много факти, които са непознати за пловдивчани: 

Концепцията на ЖР "Тракия" Пловдив беше създадена от заслужилия архитект и почетен гражданин на Пловдив арх. Иван Попов някъде през 1973 г.

Преди това същия архитект направи градоустройството на квартал "Смирненски", а още по-преди на квартала зад някогашния ресторант "Стадиона". За съжаление, животът неопровержимо показа огромните недостатъци на градоустройството на тези квартали, а те са твърде очевидни: неоправдано тесни улици, липса на паркоместа, лоши пътно транспортни решения и в двата квартала. Но това е тема на друг разговор.

Концепцията на ЖР "Тракия", предложена от арх. Попов, повтаря тези огромни недостатъци - трудно ориентиране за неживущите в квартала, липса на система в подреждането на жилищните блокове, безразборно прокарани улици и трудни за ориентиране.

ЖР "Тракия" се създаде от група млади ентусиазирани проектанти – архитекти и инженери,които буквално работеха денонощно. "Партията" тогава искаше да се изграждат по 4000 апартамента на година, което беше нещо на ръба на възможностите на проектантите и на строителите от Домостроителния комбинат Пловдив. 

За създаването на "Тракия" в Пловдив за първи път чух от проф.арх.Любен Тонев, който в архитектурния факултет ми преподаваше по градоустройство. Пловдивските архитекти бяха провели консултации с него. Имало идея съществуващата горичка "Лаута" да бъде премахната, за да има повече място за строителството. Той ги посъветвал горичката в никакъв случай да не се премахва,а дори да бъде разширена и до нея да се направи воден басейн, като това място да се превърне в място за отдих на бъдещите обитатели. Така горичката беше запазена. И не само това,запазваше се всяко едно дърво при бъдещото строителство,защото теренът на това място е нисък, лошо се проветрява и през лятото е по задушно отколкото други части на Пловдив. Тази идея беше на арх. М.Сапунджиев.

Не знам до колко е верно, но името "Лаута" идва от някогашния собственик на мястото, който се E казвал Лаутли. Тук той отглеждал ориз,защото мястото се оказало подходящо за тази селскостопанска култура. След това тук е имало опитни полета на пловдивския Агрономически институт.

В действителност работата по разработването на жилищните секции беше започнала някъде през 1972 г. Бяха разработени около 24 вида секции на едропанелни жилищни блокове, групирани в две разновидности – 11 и 12.

От тогавашното министерство на строежите бяха одобрени два вида секции от всяка група: бс-пд П11 и бс-пд П11К и бс-пд П12 и бс-пд П12К. С тези 4 вида секции беше изграден ЖР"Тракия". Първият изграден жилищен блок беше №2 в жил. група А9. Отначало изграждането вървеше трудно, бавно и мъчително, защото големият брой видове панели затрудняваха монтажниците.

Панелите се докарваха на место със специални панеловози, които можеха да превозват по 2 най-много 4 панела, които се депонираха на строежа. Панелите се монтираха с помощта на Съветски релсови кулокранове КБ 160.

Преди да започне изграждането на панелните жилищни блокове беше започнало изграждането на жил. блок 13 и 14 с магазини на първия етаж. Системата, по която се изграждаха беше едроплощен кофраж на ос 7,20.

За съжаление при изграждането на жилищни блокове №13 и 14 с магазини  имаше и трагичен случай,когато бетонно тяло се откъсна от кулокрана и падна върху една млада журналистка, дошла на място да прави репортаж, която трагично загина. Защо ли този факт никъде не е отбелязан с някакъв знак?!

Архитектурния му образ и днес има качества и достойнства, които го отличават от днешните строежи в Тракия. Забележимо постижение бяха и апартаментите отличаващи се с рационалност, удобства, отлична функционалност която в предлаганото днес строителство не може да се намери. Още нещо много съществено искам да отбележа,че тогавашното строителство беше много качествено. Следеше се за качеството на вложените строителни материали и начина на строителство. Контролът се извършваше от проектантските колективи чрез ежедневен авторски надзор, а също така и от Държавен контрол-Пловдив, ръководен от инж. Коста Коларов.

Голям проблем създаваше поставеното изискване квадратен метър от едропанелните жилищни блокове да не надвишава стойността от 65,00лв.!!!Това водеше до намаляване квадратурата на положения фаянс,ограничаване на вградените гардероби,намаляване на броя на кухненските шкафове и пр.

Районът беше предвиден за около 60 000 жители. А колко ли са сега при това безразборно застрояване и дали това трябваше да се допусне?

Проблемът при тази ос беше провесването на плочата поради голямото междуосие. С помощта на строители и проектанти този проблем се преодоля и този първи жилищен блок, изпълнен по системата едроплощен кофраж, се изгради.

Един от големите проблеми беше оцветяването на фасадите на жилищните блокове. Тогава качествени фасадни бои местно производство нямаше,не беше възможно и да се внесат. Опитваше се какво ли не. Ползваше се вигулен - сега това е лепило С200, в което се добавяше оцветител. "Проектантска" беше влязла във връзка с австрийска фирма “HERBOL"  производител на качествени фасадни бои.Имаше срещи с представители на фирмата, но поради липса на валута по "второ направление" всичко пропадна.

Строителите също не обичаха фасадите да се оцветяват. За тях това беше допълнителна и излишна дейност и тогавашния зам. директор на домостроителния комбинат инж. Алексиев направи всичко възможно да откаже проектантите да оцветяват. При едно оцветяване след обилен дъжд боята се изми.Дали това се дължеше на неправилно положена боя или нещо друго,но на проектантите бяха наложени персонални глоби на стойност 10 000 лв. Една заплата тогава беше около 220 лв.

Глобите бяха наложени под давлението на инж. Алексиев с помощта на арх.Колев срещу почерпка в кръчма,инспектор от държавен технически контрол.Нещата стигнаха до съда и нещата бяха решени в полза на проектантите.

Източник: Пловдивска обществена телевизия.







Зареждане! Моля, изчакайте ...
+1
 
 
Нека ви кажа какво виждам аз при старото строителство и ужасно липсва при новото. Това са широките междублокови пространства,които с времето бяха озеленени.
0
 
 
Как някой намира кураж да приказва за безразборност, когато днес е ХАОС?! Да, номерацията на блоковете беше абсурдна, но имаше въздух и място за всичко. Сега какво е по-доброто? Нищо! Няма къде да спираш, трафик, презастрояване и война за място. Чудно просто! По-чудното е, че тогава бяхме почти 9 милиона. Сега сме на максимум 5, а усещането е, че си в Южна Корея. Благодарение на всички подкупни умници!
0
 
 
Плюене ,плюене а сега Тракия е най добрия район за живеене.Кършака презастроен с един парк.Кючюк Париж най големия район с два парка и блок до блок .За централен да не говорим .Т?ам строителството е безумно.
0
 
 
Мога да кажа само; Глупости на търкалета. Блоковете са групирани по номера,само 44 и 110 не са там където им е мястото На 14 блок е загинала журналистка но после в този или 15 настаниха журналисти, и нерито и пепа са там а и някое друго футболисче..Панеловозите бяха Татра с ремарке и вървяха един след друг по Хажи димитър по паветата за които дмес казва че не знам си ко и ги извадиха. .За Тракия ме разсмя че улиците били криви и тесни и нямало място за паркиране....опааа тва беше за Смирненски
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.

Още новини от Новини от Пловдив:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Април 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
Бум на коклюш в България
ТВ и шоу сезон 2023/2024 г.
Политическо противоборство в САЩ
Облагородяват Градската градина
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Кой е най-успешният демократичен кмет на Пловдив през последните години?
Д-р Гарабед Томасян
Спас Гърневски
Д-р Иван Чомаков
Славчо Атанасов
Иван Тотев
Здравко Димитров
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: