Шефката на КЗП: Това е особено тревожно на фона на предстоящото въвеждане на еврото
Едно от основните направления в дейността на КЗП е защитата на потребителите на финансови продукти и услуги. Ние активно работим по осигуряването на справедливо и отговорно третиране на потребителите, като гарантираме, че те разполагат с необходимата информация и механизми за защита при възникване на проблеми. Това се казва в официална позиция на председателя на КЗП Мария Филипова.
"Важно е да отбележим, че финансовата грамотност и защитата на потребителите са две взаимосвързани и допълващи се области. Колкото по-грамотни са потребителите, толкова по-малка е вероятността да попаднат в ситуации, изискващи правна или административна намеса. Нашата обща отговорност е да осигурим условия, при които потребителите могат уверено и информирано да управляват личните си финанси, защото това е в интерес както на отделните граждани, така и на обществото като цяло.
Според Националната стратегия за финансова грамотност, в България има сериозни предизвикателства в тази област. Изследванията показват, че почти половината от потребителите у нас оценяват финансовите си познания като недостатъчни. Това е особено тревожно на фона на предстоящото въвеждане на еврото, което ще изисква допълнителни умения и знания от гражданите за правилно ориентиране в новата финансова реалност.
Като орган, ангажиран със защитата на правата на потребителите, КЗП има значими функции при разглеждането на спорове и жалби, свързани с потребителски и ипотечни кредити, както и с други финансови услуги. Нашият практически опит показва, че потребителите често срещат трудности именно поради липса на ясна и достъпна информация, както и недостатъчно разбиране на финансовите условия и последствия от техните решения. При потребителските кредити и кредитите за недвижими имоти, които представляват значителна част от финансовите продукти, предлагани на пазара, КЗП следи за прилагането на ясни стандартизирани формуляри като СЕФ и Европейския стандартизиран информационен формуляр (ЕСИФ).
Тези документи са задължителни и гарантират прозрачност и сравнимост на офертите, което позволява на потребителите да направят информиран избор и да предотвратят бъдещи недоразумения и проблеми. Правото на предварителна информация е едно от фундаменталните права, заложени в Закона за потребителския кредит и Закона за кредитите за недвижими имоти на потребителите.
Наша мисия е да следим за стриктното спазване на тези права от страна на финансовите институции. Ето защо е изключително важно да подчертаем необходимостта от повишаване на финансовата грамотност като първа линия на защита на потребителските интереси", се казва още в позицията на Филипова.