ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
COVID-19 в Пловдив и областтаCOVID-19 в България COVID-19 по Света
Заразени: Починали: Излекувани: Заразени: Починали: Излекувани: Заразени: Починали: Излекувани:
1620 62 (3.8%) 1239 19 283 779 (4%) 13 867 32 353 488 986 099 (3%) 23 830 911
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Пловдивски експерт: Трагедията на АМ "Тракия" можеше да се избегне с бетонни огради!
Автор: Екип Plovdiv24.bg 09:02 / 15.07.2020Коментари (16)5231
"Мантинелата в участъка на инцидента на магистрала "Тракия", където загинаха петима, а други шестима бяха ранени, е била най-нисък клас, не може да задържи дори лек автомобил. Трагедията щеше да се избегне, ако имаше бетонни огради", това заяви председателят на Асоциацията на пострадалите при катастрофи Владимир Тодоров. 

Ето какво още каза Владимир Тодоров в интервю за в. Монитор:

- Г-н Тодоров, можеше ли да бъде предотвратена тежката катастрофа на АМ "Тракия"?

- Да, можеше, ако имаше подходящи ограничителни системи. Незнайно защо Пътната агенция се е фиксирала само върху тъй наречените мантинели, пренебрегвайки другите видове, които съществуват по света. Първото впечатление, което българите придобиват, дори когато отидат в Гърция, е, че по средата между платната няма мантинели, а бетонни огради. Тези съоръжения са измислени през 1955 година в щата Джърси в САЩ. Те са с много висока степен на задържане. Имат своите предимства и са изключително популярни във Франция, Испания, някои части на Италия и се използват масово. Не мога да си обясня обаче защо Пътната агенция у нас инвестира само в мантинели и не се замисля за други системи, които имат приложение. Те дори са по-евтини, тъй като експлоатационния им живот е между 30-40 години. А една мантинела трябва да се подменя на 10-15 години.

 - Какво е било наистина качеството на мантинелата в случая, много се дебатира по въпроса? И можела ли е да предотврати удара от такъв камион?

- Нека уточним, че тази мантинела е най-нисък клас. Тя е за задържане на автомобили, но понеже е на 25 години и е изгнила, няма как да задържи дори лек автомобил.

- Беше изтъкнато, че за съжаление трагедията е изпреварила отново събитията, защото е бил планиран ремонт за септември. Защо у нас винаги се получава така?

- Дори и да се смени, отново ще се постави мантинела. Трябва да се изследва чуждия опит. В Хърватска направиха обследване на пътните си участъци, в които има най-много катастрофи. Затова те смениха голяма част от мантинелите с бетонни огради. Друг проблем е, че имаме претоварване на тировете. Лятото, особено в сезона на зърнената реколта, стават по 52 тона, това води до нагъване на настилката. В момента се изгражда тол системата и държавата е заложила, че ще има на 100 места пунктове, вградени кантари, които да измерват тежестта на тировете. А как са избрани тези места, на какъв принцип, никой не знае? С кого са се консултирали? Според нас тези кантари трябва да са близо до кариери, пристанища, защото ако един тир вместо 40 тона стане 46, естествено, че ще претовари асфалта. Въпросът къде ще са тези кантари, трябва да бъде дискутиран с Асоциация на зърнопроизводителите, с тези, които се занимават с доставка на кариери. Другият важен въпрос-трябва ли да върнем старото правило, което важеше през последните години-между петък и неделя движението на тировете да бъде ограничено.

- Но това предложение се отхвърли с мотива, че ще е пагубно от икономическа гледна точка по време на пандемията.

- Това е пагубно, но в други държави правилото си важи. Може да видите какви ограничения има във всяка една държава през деня. Имало е ограничение заради "зелените коридори", но то е важало само за 4-5 дни и в момента си е старото положение. Спокойно АПИ може да вземе решение за връщането на това ограничение при тези превози от петък до неделя. Ако този тир беше спрян, нямаше да се случи катастрофата на АМ "Тракия". Друг проблем е, че шофьорите, когато влизат в България, не са спали с часове, докато чакат на границата.

- А в случая може ли близки на загиналите при тази катастрофа да потърсят правата си и да претендират за обезщетение?

- Разбира се. В конкретния случай става дума за камион с турска регистрация. Той има Зелена карта и близките на загиналите могат да предявят претенции към бюро "Зелена карта". Това е т.нар. "Гражданска отговорност" на ниво Европейски съюз и работодателят няма отношение, може да се предяви иск.  

- А има листатистика колко матинели в страната са стари и имат нужда от подмяна?  

- В общи линии няма такава статистика. Но голяма част от тях са стари, щом на най-натоварената магистрала са такива, представете си на други места. Има фирма, която е спечелила конкурс, за да поддържа този участък-да прави маркировка, да поддържа мантнелите. Тя трябва да си свърши работата. Затова както казах, нека се мисли в посока за изграждането на бетонни огради, а не само на мантинели.  

- А те удачни ли са обаче за всяко място?  

- След като това се прави във Франция, Хърватска и Гърция, значи може да се направи и у нас. Въпросът е да нямаме 100% мантинели и нито една бетонна предпазна ограда. Както изтъкнах, те дори излизат по-евтино и по-висока степен на издръжливост.

- Стана ясно и че в участъка на катастрофата и пътната настилка не е била в добро състояние. Това повлияло ли е също за инцидента?

- Не мога да го твърдя, но когато има претоварване, настилката се похабява. Има един участък от магистрала "Тракия", който е с ограничение от 90 км/ч. За миналата година там са глобени 8440 души за превишена скорост. Ние предложихме при дясната лента, която е в ужасно състояние, да остане ограничението от 90 км/час. В лявата лента обаче, която е що-годе в добро състояние, ограничението да е 110 км/ч. От глоби там само за година са събрани около 5 млн.лева от глоби. Сега бе заявено, че през септември участъкът най-сетне ще бъде ремонтиран. Надявам се най-сетне това да стане.

- Тъй като дойде летният сезон, има ли вече увеличение на катастрофите, както е традиционно? Какви са наблюденията ви?

- По време на карантината катастрофите бяха намаляли драстично, защото нямаше трафик. Тази година не бих казал, че може да е някакъв критерий, но обикновено юли, август и септември са най-кървавите месеци. Предишни години загиваха между 60-80 души всеки месец. Видяхте, че само за ден загинаха пет души. Така че когато трафикът е интензивен, катастрофите се увеличават.

- Само преди няколко дни отново водач отнесе 1500 лв. глоба, защото шофираше по магистралата по пътя за морето с 230 км/ч. Това достатъчно наказание ли е, за да накара един човек да се замисли следващия път да не го прави?

- Бих предложил да се действа освен с глоба, такива хора да се съдят и за хулиганство, когато публикуват такива клипове в социални мрежи и демонстративно се хвалят с постъпката си. В такъв случай има възможност да бъдат осъдени 3 месеца ефективно.

Визитка: Роден е на 26 октомври 1972 година. Завършил е английска гимназия в Пловдив, след това право в Софийския университет "Св. Климент Охридски" и застраховане във ВУЗФ. Носител е на голямата награда "Достоен българин" за 2009 година и на голямата награда "Златен ритон". 



Още по темата: общо новини по темата: 14
14.07.2020 »
14.07.2020 »
14.07.2020 »
13.07.2020 »
13.07.2020 »
13.07.2020 »
предишна страница [ 1/3 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...
0
 
 
Китайска стена не помага. Ограничение 90км. Па камиони и преди се движеха с 90км. А те са основни проблеми. За тях 60 км за останали 90 км и проблема решен.
0
 
 
Ако беше баба мъжка щеше да има дръжка рџ?‚рџ?‚рџ?‚
-2
 
 
А тоя ЕКСПЕРТ къде в Германия ли в Италия ли е видял цала магистрала с бетон,айде в царевицата бе УМЕН ЦЪРВУЛ ,НЕКАДЪРЕН
+1
 
 
К'ви бетонови мантинели, ма ольо ?! После с какво ши ги строим тия подпорни стени до морето, бре !? Всичкото що е то бетон да се вози тука на Изток, че от тоз' ми пясък ни мога да дишам вече !
-2
 
 
Моите уважения към господина,прав е, но би ли прогнозирал,ако беше тип ,,Ню Джързи'' и камиона,се беше обърнал в неговата си лента,какви щяха,да са последствията,за идващите,след него... Според мен,по-големи!Съжалявам за загиналите!
+3
 
 
Откриваме топлата вода... това е добре. На запад магистралите отдавна са е открили.
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
Още новини от Национални новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Септември 2020 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
Парламентарни избори 2021 г.
ТВ и шоу сезон 2020/2021 г.
Ботев в Първа лига, сезон 2020/2021
Грипна епидемия обхвана страната
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Кои проекти трябва да бъдат финансирани със заем?
Модър-Царевец
Бетонен мост
Нов мост над р.Марица
Кръстовище на две нива до Водната палата
Продължението на бул. "Северен“
Други
Не трябва да се тегли заем
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:
За контакти
За реклама
Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
©2004 - 2019 Медия груп 24 ООД. Plovdiv24.bg - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени). Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на Медия груп 24 ООД. Мненията изразени във форумите и коментарите към статиите са собственост на авторите им и Медия груп 24 ООД не носи отговорност за тях. Поставянето на връзки към материали в Plovdiv24.bg е свободно. Сайтът е разработен от Медия груп 24 ООД.
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: