На 25 април експертният съвет по устройство на територията при община Пловдив прие без забележки окончателния проект на ПУП-ПР с устройствени зони на източната индустриална зона, която по предложение на проектантите се преименува в многофункционална зона „Изток". Предстои съобщаване на устройствената разработка на заинтересуваните лица чрез обява в Държавен вестник.
Изходна информация за извършване на проектирането са плановото задание на община Пловдив, действащият ОГП '68, ОГП 1983-1987 г. (непроцедиран) и приетият през март 2007 г. от НЕСУТРП при Министерството на регионалното развитие и благоустройството предварителен проект на новия общ устройствен план на Пловдив. Новият подробен устройствен план на зоната е съобразен и с одобрения кадастрален план от 2000 г., с влезлите в сила частични изменения на действащия план за регулация и създадените планове за застрояване и с техническия инвестиционен проект за бул. „Източен", който става градска магистрала с две платна по 11.25 м, средна разделителна ивица - 2 м, и два тротоара по 4.50.
В проектната територия преобладават общинската и частната собственост - 33.88% и 38.07%, държавните имоти са 16.22%, а около 12% заемат кооперативните и съсобствени имоти.
Свободни незастроени терени има сравнително компактно разположени в североизточната част, които са териториален потенциал както за зоната, така и за града като цяло, коментира арх. Радка Стефанова. При усвояването им е необходимо да се отчете непосредствената им близост до река Марица на север, до жилищните квартали на изток и предвиждащата се комуникационна артерия, свързваща районите „Тракия" и „Северен".
Усвояването на новите територии и преструктурирането на съществуващите изискват:
* реконструкция на съществуващата и изграждане на нова пътна мрежа - гръбнак за развитието на града
* оптимизация на градския транспорт
* осигуряване на обществено обслужване на новоусвоените и на съществуващите територии.
Новата насоченост на зона „Изток" - предимно към складови и общественообслужващи дейности, налага прилагане на адекватни мерки по опазване на околната среда от страна на действащите производствени единици и новоизграждащите се предприятия.
Проектното решение предлага пребалансиране на зоната. Целта е да се направляват естествените процеси и без да се стагнират, да се вкарат в урбанистична рамка, като се получи баланс на обществените и частните интереси, подчерта арх. Стефанова.
Развитието на територията е свързано с доброто й комуникационно-транспортно обслужване. Уличната мрежа е доразвита, като е отчетена съществуващата изграденост, статутът на собствеността, влезлите в сила частични изменения на ПУП и трайно регламентираните имотни граници. Запазва се в значителна степен трасето на предвиденото в предходния регулационен план продължение на бул. „Освобождение" - III клас районна артерия, която осигурява транспортна връзка между жилищен район „Тракия" и северните части на Пловдив и облекчава движението на бул. „6 септември" и бул. „Кн. Мария-Луиза".
Структуриране на проектната територия
В северната част около река Марица са обособени зелени площи в самостоятелни урегулирани имоти.
При територии с налично промишлено застрояване са формирани два типа смесени устройствени зони: едната е с преобладаващо производствено застрояване, а другата - с преобладаващи общественообслужващи функции. Не се предвижда създаване на зона Пп и Пч, като тенденциите са за ограничаване на промишлените дейности и стимулиране на общественообслужващите. Проектантите считат за целесъобразно създаването на многофункционална зона, която да отговори на инвестиционните процеси и да регулира бъдещото й развитие и безконфликтното й функциониране.
Свободните терени в североизточната част са предвидени за индивидуално жилищно строителство с различна степен на обществено обслужване и за комплексно жилищно застрояване по искане на част от собствениците. Буфер между тях и многофункционалната нежилищна зона се явява озеленителна ивица.
Предвидената III клас артерия север-юг разделя териториите с промишлено-обществено застрояване и съществуващите на изток жилищни квартали. Между тях е оформена преходна територия - смесена устройствена зона Сзо - зеленина и обществено обслужване. Отчитайки местоположението на територията в непосредствена близост с квартал „Дружба" (населен с предимно ромско население) проектантите много правилно са предложили смесване на обществено застрояване с висок процент на озеленяване с цел осигуряване на поддръжката на зелените площи.
Паркирането в зона „Изток" е осигурено с паркинги по второстепенните улици и в рамките на урегулираните поземлени имоти на 100%.
С устройствения план се предлага разширение в посока запад на съществуващата пешеходна връзка над река Марица при шлюзовете.
Като неразделна част от ПУП-ПР на многофункционална зона „Изток" са изработените правила, гарантиращи правилно прилагане на заложените в него урбанистични идеи. Това са:
* при бъдещи изменения на ПУП да не се допуска смяна на многофункционалната зона със зона Пп и Пч, както и извършване на технологични производства и стопански дейности, отделящи вредности, които налагат хигиенно-защитна зона, по-голяма от 50 м
* да не се допускат изменения на ПУП, водещи до невъзможност за осигуряване на необходимия брой паркоместа съобразно изискванията на действащите нормативни актове
* към първостепенната улична мрежа да не се допуска увеличаване на входовете и изходите, без да се осигурят локални платна
* при създаване на план за застрояване за един или повече урегулирани поземлени имоти да не се превишават устройствените показатели, установени с настоящия план (извън това правило попадат случаите по чл. 27, ал. 3 от Закона за устройство на територията). Информацията е на вестник "Строителство градът".