ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Читателски
Пловдивска компания по пътя на Оракъл
Автор: Екип Plovdiv24.bg 08:15 / 15.06.2008Коментари (0)3399
© в. "Капитал"
Не са много компаниите, които могат да си позволят магазин на Червения площад в Москва. Една от тях е глобалният играч в сферата на спортните стоки Adidas. В края на всеки работен ден московският офис на фирмата изпраща по електронен път всички данни за продажбите в щаб-квартирата на концерна в германския град Херцогенаурах. Същото правят още няколкостотин обекта на Adidas в Югоизточна Европа, Близкия изток, Русия и Украйна.

Ако трябваше да се обработва от живи хора, цялата тази информация би била равносилна на малък логистичен ад. Разбира се, процесът е автоматизиран и се извършва от софтуер, който е писан от български програмисти. Всички логистични и финансови операции на Adidas в региона се контролират от софтуерен продукт, създаден от пловдивската компания "Орак груп".

"Контролираме електронно целия бизнес в Източна Европа на концерни като Adidas, Shell, OMV", казва 36-годишният Красимир Стоянов, управител и основател на базираната в Пловдив фирма. Днес "Орак" има представителства във всички балкански държави, кол-центрове в Тайпе (Тайван) и Финикс (Аризона, САЩ) и оборот за миналата година на стойност около 6 млн. евро. Само преди седмица компанията откри и свой глобален кол-център в Пловдив (засега с 20 работни места), където до този момент са вложени над един милион лева.

В този глобален център ще се осъществява поддръжка на всеки компютър, който използва софтуерните продукти на компанията, и ще обслужва клиенти не само от България и Европа, но Америка и Азия, където "Орак" вече също има свои представителства.

Един по-различен бизнес модел

Днес Стоянов определя началото си като "грешка, която се е оказала щастливо обстоятелство". Преди години много от западните компании се опитват да спестяват до 50% от техните разходи за софтуер, като го поръчват на източноевропейски разработчици. За разлика от повечето източни софтуерни компании "Орак" не се опитва да "изнесе" свои офиси директно на големите пазари - в САЩ и Азия, откъдето да промотира и маркетира решенията си, а предпочита да развие по-сериозна структура на Балканите. "Първоначално смятах това решение за грешка, тук беше по-трудно да се прави бизнес, а и цените на софтуера, съответно печалбите ни, бяха по-ниски", спомня си Стоянов. В началото на новия век обаче стратегиите на много от западните концерни включват засилено присъствие на източните пазари, където "Орак" вече е утвърден и може да предложи цялостно решение за софтуерното управление на бизнесите.

"Ние сме единствената софтуерно-консултантска фирма, която дава пълна гаранция. Ако не можем да отстраним евентуален проблем в рамките на шест часа, започваме да плащаме неустойки, които са част от оборота на този обект. Покриваме част от загубите, които клиентът генерира заради липса на продажба по наша вина", разказва Стоянов. Стратегията на компанията разчита на това да работи с партньори като SAP и Microsoft във високия сегмент, а в средния сегмент - да оперира самостоятелно. "Това ни дава други предимства - ние не локализираме някои продукти, а само превеждаме, например китайския софтуер. Всички неща, които са свързани с лицензирането и локализирането, се извършват от Microsoft или SAP. Ние правим само общите части в софтуера", разказва пловдивчанинът.

Оракулска дарба

През последната година "Орак груп" оформя специален екип и отделя отделен бюджет, за да пренапише продуктите си, така че да отговарят на бъдещето на този бизнес - така, както го виждат световните партньори от Microsoft и SAP. Разработването на една нова концепция в софтуера отнема около две години и често е рисково начинание, защото когато продукт бъде представен, той все още би трябвало да бъде иновативен. Който иска да е успешен в този бизнес, трябва да е като оракул, да вижда в бъдещето. "На практика днес ние разработваме нещо, което след две години трябва да е иновация", споделя инж. Стоянов, подсмихвайки се.

Разбира се, при подобен подход има и сериозна доза риск. Компанията не работи с наложили се софтуерни платформи, а с прототипи на бъдещи такива. Ако заложиш на дадена платформа, а след две години се възприеме друг, конкурентен модел, обикновено се налага пренаписване на част от приложението. За да се намалят разходите, възникнали в подобен случай, програмистите от "Орак" правят приложенията си модулно, за да пренаписват по-малко елементи в случай на нужда.

Началото и първите клиенти

Кариерата на Красимир Стоянов изглежда така, сякаш той винаги е знаел с какво иска да се занимава. Освен математическа гимназия е завършил и езикова като частен ученик. След това записва хуманитарна специалност в Пловдивския университет и инженерна в Техническия университет (ТУ). По-късно участва в европейски темпус проект, организиран от ТУ и Абърдийнския технологичен университет. В крайна сметка той получава както българска, така и британска диплома. Стоянов изкарва и практика в двете най-големи български софтуерни компании в средата на 90-те години - "Нефтософт" - част от "Нефтохим", и "Банксервиз" (в структурата на БНБ). "Там наистина влязох в боя. Ако сбъркам при писанието на някоя програма в "Нефтософт", може да гръмне някоя инсталация и да има човешки жертви. Ако сбъркам в БНБ пък, може да бъдат източени милиони", спомня си Стоянов.

Всичко това се оказва много сериозна закалка в началото на проекта "Орак". Максимално добрите знания и опит, съчетани с ентусиазма на един 27-годишен българин, който отказва примамливи предложения за работа в Oracle и Siemens, се оказват идеален трамплин за една бързо развиваща се и иновативна софтуерна фирма.

Разбира се, пловдивчанинът не се опитва да измисли сам "топлата вода". Той заимства структурата от датската софтуерна фирма Navision, още преди тя да бъде погълната от Microsoft. След това получава и техническо ноу-хау на Microsoft, които след няколко години дори подпомагат финансово някои от проектите. "Предоставиха ни например около 000 за маркетинг на софтуерните ни решения за търговия с горива в Украйна", разказва пловдивския предприемач.

Началното финансиране на "Орак" идва от три източника - семейни средства, банкови кредити и първоначални постъпления. Сред първите клиенти на фирмата са няколко навлизащи в бизнеса предприемачи, осъзнали нуждата от качествени софтуерни решения, за да постигат бърз растеж. "Орак" работи и по проекти на Navision. Малко след като стартира дейността на компанията, идват и първите авансови постъпления - финансиране по дългосрочни договори за софтуерни разработки.

През първите две години компанията се концентрира върху чистото разработване на технологии. "Исках да създадем не просто осакатени версии на продуктите, които след това наново да пренаписваме, а по-скоро глобални продукти с модули за дистанционно сервизиране, поддръжка на различни езици, много валути и т.н." Затова програмистите се фокусират върху създаването на технологии, които могат да бъдат използвани на всеки пазар.

"Орак" излиза на печалба едва на третата година. След това за около две години се налага и на пазара в България, като става лидер или поне втора по големина компания в сегментите, в които работи - софтуер за управление на хотели, ресторанти, бензиностанции, магазини, производства, твърдят от компанията.

Горчивите моменти

През 2001 г. "Орак" вече има добри позиции в Македония, Турция и Сърбия. Мениджмънтът започва да мечтае за експанзия в Гърция и Румъния. Тогава идва покана от българската компания "Датекс" за съвместен проект на румънското летище "Отопени" в Букурещ. Условието е било "Орак" сам да финансираме проекта за внедряване на софтуер за продажби на търговските обекти на летището. Уговорката е, че ако програмата работи безупречно в продължение на един месец, "Датекс" ще заплати договорената сума на пловдивския производител. "Противно на всякаква бизнес логика не само не искаха да ни платят, но се пробваха да откраднат информацията ни и персонал", спомня си днес Стоянов. Впоследствие "Датекс" се съгласяват да дадат своята част от парите. Въпреки проблемите около проекта пловдивчани извличат ценна поука. Преди този случай компанията работи на Балканите основно с партньори. След него обаче за по-голяма сигурност "Орак" започва да регистрира собствени дружества, които контролира.

На глобалния пазар

Днес "Орак груп" има 4 хил. лиценза в целия свят, които са донесли оборот от около шест милиона евро за миналата година. Броят на продадения софтуер изглежда скромен, ако се има предвид какво предстои. Само преди седмици на бизнес изложението в Тайпе българската компания сключва договор с EBN Technology Corp. - тайвански производител на терминали за ресторанти, бензиностанции и други търговски обекти. Според условията на сделката тайванската компания ще внедри около милион софтуерни лиценза в своите хардуерни устройства през следващата година. Този проект би трябвало да превърне "Орак груп" в наистина глобална компания. И тогава кол-центърът на българската компания в Тайпе вероятно ще има нужда от нови подкрепления.

Източник: в.Капитал








Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!

Още новини от Новини от Пловдив:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Април 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
Бум на коклюш в България
ТВ и шоу сезон 2023/2024 г.
Природни стихии
Парламентарни избори 2024
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Кой е най-успешният демократичен кмет на Пловдив през последните години?
Д-р Гарабед Томасян
Спас Гърневски
Д-р Иван Чомаков
Славчо Атанасов
Иван Тотев
Здравко Димитров
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: