Питаме ви: Трябва ли да бъдат закрити общините "Родопи" и "Марица"?

Автор: Екип Plovdiv24.bg
Коментари (48)
09:52 / 22.01.2018
18756
Новопубликуваният анализ на ИПИ на икономическите центрове в България цели преди всичко да открои основните територии - двигатели на икономиката, в които се струпва капитал, работници и инвестиции. В хода на анализа обаче наяве излязоха редица неподозирани и любопитни явления, които лесно се пропускат от птичия поглед на макроикономическия анализ. Сред тези е появата на няколко групи икономически центрове с различен и допълващ се профил около Стара Загора, "самодостатъчните" центрове без периферия Габрово-Севлиево и Хасково, както и центровете от "изкуствени" общини като Добрич и Ямбол. Тук ще се спрем по-подробно на последните и техните особености.

Под "изкуствени" общини разбираме такива, в които селище с неговото землище в извънселищната територия представлява икономическа цялост, но е превърнато в две отделни общини при изграждането на административно-териториалното деление. Най-чистият пример за такива изкуствено разделени общини са Добрич и Ямбол, които са заобиколени от всички страни съответно от общините Добричка (също известна като Добрич-селска) и Тунджа. Сходни са и община Сопот, заобиколена почти отвсякъде от Карлово, както и община Пловдив, където самият град се разпростира и в границите на съседните общини "Марица" и "Родопи".

Общините Тунджа и Добричка си приличат не само по географските си особености. И двете нямат собствен административен център, а вместо това ползват Ямбол и Добрич. И двете са създадени през 1987 г., в хода на териториална реформа в края на социалистическия период. Значителната ежедневна трудова миграция между тях е продукт именно на това разделение. И в двата случая обаче голяма част от миграцията е от заобикалящата община към ядрото, тъй като в него са съсредоточени повечето възможности за работа. 

Докато при Добрич този тип миграция не е толкова значителна - според последните данни 17% от работещите в Добричка община пътуват ежедневно до Добрич, то в Ямбол това са почти една трета. Ако се вземат предвид нетните потоци, то при двете се наблюдават обратни тенденции - докато Ямбол

АНКЕТА:
Трябва ли да бъдат закрити общините "Родопи" и "Марица"?

Да
Не

привлича повече работници от Тунджа, то повече хора пътуват ежедневно до Добричка община от Добрич, отколкото обратното.

Административното деление има последствия и за структурата на икономиката на отделните икономически центрове. Отделянето на земеделските землища от градовете в отделни общини означава, че икономиките им също се разделят на две, съответно на индустриална община и земеделска община. Характерна особеност е и че през последните години земеделските общини в двата споменати центъра (Ямбол и Добрич) имат по-високи заплати от индустриалните, най-вероятно в резултат на механизацията на земеделието и усвояването на европейски средства.

Феноменът на "изкуствените" общини само подчертава нуждата от скорошна териториално-административна реформа (наред с обстоятелството, че благодарение на негативните демографски процеси редица общини вече не отговарят на законовите изисквания за своето съществуване). В най-добрия случай такава бъдеща реформа ще бъде основана не на формални критерии и бюрократична логика, а на естествените икономически процеси.

Източник: economic.bg

Виж коментарите (48)

Още по темата (170):
26.04.2025 Съветник: Община "Марица" е най-богатата община в България
11.04.2025 Отлична придобивка за едно от най-близките до Пловдив села
26.03.2025 Вижте какво направиха в едно от най-близките до Пловдив села заради увеличаващото се население
11.03.2025 Общински съветник: Кметовете на "Марица" и "Родопи" са особено нагли
11.03.2025 Кметовете на "Марица" и "Родопи" отново искат безплатен транспорт до населените им места
06.03.2025 14 пловдивски села стават като нови
Още новини от Новини от Пловдив:
Днес стартира вторият етап от реконструкцията на Голямоконарско ш...
Безумието на тротинетките
Пловдивчанин не можа да повярва на чак толкова груба селска прояв...
Повдигат обвинения на избягалия турски тираджия, убил шофьор от П...
Читател: Пловдив става град с транспортна система на страна от тр...
Обилна градушка удари Пловдивско


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).