И сам багерът е багер, така можем да определим картината, която видяхме на един от най-важните и би трябвало приоритетни обекти на Пловдив - пробивът под Централна гара. Засега строителите не бързат да свързват двата изхода на подлезното пространство и вместо офанзива откъм бул. “Васил Априлов" всичко е замръзнало. Трима-четирима работници се мъдриха в почивания съботен ден, видя репортер на
Plovdiv24.bg, но те се занимаваха с полагането на кабели в гофретата.
Няма и много машини, които да се виждат паркирани на място за прокопаването на прохода, като едва само на едното платно пръстта е изгребана, а на другото стои непокътната.
Вместо стабилна присъстие на майстори строители и сериозна техника - един голям багер, два по-малки и два валяка, това видя репортерската ни проверка на място. Вероятно, защото беше събота, нямаше хора , но виждаха се ВиК тръби, гофрета за кабели, които да бъдат положени.
По план мъката на живущите наблизо и хората с бизнеси трябва да приключи до края на 2025 г. Дали това ще стане факт, при положение че е спряно прокопаването от страната на бул. “Васил Априлов", предстои да видим. Оттам ще започва подходът към подлеза, а по локални платна от двете страни на булеварда ще може да се влезе в самото кръгово.
Припомняме, че от 89 млн. лева, сметката за проекта за пробив под Централна жп гара набъбна до 130 млн. лева след индексация и подписано ново споразумение на НКЖИ с фирмата строител - консорциум "Проект Пловдив ДЗЗД, с водещ партньор "Трейс груп холд" АД.
80% от средствата са от Механизъм за свързана Европа, останалите 20 са от националния бюджет.
Според
прогнозите на кмета Костадин Димитров пробивът под гарата трябва да е готов до средата на 2025 година, но това всъщност реално няма как да стане. Вече сем средата на февруари, а има още доста работа по строителството.
Комуникационно-транспортният пробив под Централна жп гара ще свърже южните квартали на града с центъра. Трасето на пробива е съобразено и следва предвиденото в общия устройствен план на Пловдив подземно преминаване от бул. "Васил Априлов“ към бул. "Македония“ под района на гаровия комплекс. Ще бъдат изградени и удобни вертикални пешеходни връзки.
Самият тунел под гарата е с дължина 550 метра, с рампи от двете страни по 110 метра. Под земята ще има две спирки на автобусния транспорт. Подземното трасе ще има две платна с по две ленти с габарит по 13.5 метра, ще бъдат изградени и пешеходни тротоари. Съоръжението ще има интермодален характер и гражданите ще могат да използват вътрешно градския транспорт, жп гарата и близките автогари.