Мишена за недоволство и упреци - особено напоследък, стана заместник-кметът по европейските политики, проекти и международно сътрудничество Ганчо Колаксъзов, тъй като не привличал достатъчно европейски пари по програми. 300 милиона евро, според премиера Бойко Борисов, чакали общините да се размърдат и започнат да пишат проекти. В юнашки сън ли е потънал Пловдив Plovdiv24.bg се опита да разбере в разговора с Колаксъзов:
- Господин Колаксъзов, Вие сте един от главните обвиняеми за скандала с 30-милионния заем. Според политическите Ви опоненти, с пари по европейски програми безвъзмездно може да се оправят малките улици...
- По "Джаспърс" ли?
- Ами да... Всъщност, разкажете за "Джаспърс"...
- Има и "Джеръми", "Джесика" и "Елена". Това са все инструменти на Евросъюза и проектите, които могат да се реализират по тях, се финансират чрез нисколихвени дългосрочни кредити от Европейската инвестиционна банка или Европейската банка за възстановяване и развитие. "Джаспърс" пари не дава, а неговите консултанти оказват техническа помощ при подготовката и реализацията на големи инфраструктурни проекти. 30-те милиона, около които се разиграва голям цирк пред очите на Европа, не са просто заем, а проект за рехабилитация на улици, получил отлична оценка от експерти на банката, който ще се реализира чрез заем.
-Не можеше ли да се мине без заем, ако като заместник-кмет по европроектите бяхте изнамерили подходяща програма?
- Оперативните програми са лимитирани и ограничени от индикативна програма. Още в началото на годината се казва в кои сфери ще бъдат пуснати конкурси, какви дейности ще бъдат изпълнявани, кой и за каква сума може да кандидатства.
- А по оперативна програма "Транспорт" не можеше ли да привлечете пари?
- Тя финансира само национални обекти - метрото, магистрали, не градски улици. Който твърди друго, или не знае, или е фантазьор. Повечето инфраструктурни проекти се реализират със заеми, за общините оперативните програми са
периферия и то рамкирана от индикативната програма. Обяснил съм и на колегите заместници, и на районните кметове, и на шефовете на дирекции още през януари къде да концентрират усилията си. Някои имат прекрасни идеи, дори готови проекти и искат с европейски пари на направим кучкарника или детски ясли, но за такива неща няма пусната линия.
- От тези 300 милиона евро, за които говори премиерът, Пловдив като втория град в България ще успее ли да вземе поне 100 милиона?
- Тези 300 милиона са само на хартия. До края на годината можем да кандидатстваме с проекти до 15 милиона лева по оперативна програма "Регионално развитие", такава ни е спуснатата рамка. И за тях нещата безкрайно се бавят.
- Кой и защо ги бави?
- От министерството не са готови нито с методологията, нито с насоките. Всеки ден им досаждам да питам дали най-сетне са готови, отговорът е все един и същ - отрицателен. Вече е юни и няма нито един конкурс, по който общината може да кандидатства. Само за образователна инфраструктура е започнала процедурата, но нямаме право да се включим, защото в момента изпълняване такъв проект. Утре в София ще заседава комитетът по наблюдението, за да ревизира приетата в началото на годината програма и да отложи във времето заложените тогава срокове.
- 15 милиона са твърде разочароваща сума... За какво можем да кандидатстваме?
- Много се говореше, че ще бъде пусната линия за общинските болници. Можехме да разчитаме на 5 милиона лева за реконструкцията им и закупуване на оборудване, но изведнъж МРРБ върна цялата документация на Министерството на здравеопазването, защото не е готова здравната карта. До 5 милиона имаме шанс да получим за туристически атракции, до 1 милион - за културен маркетинг, до 500 хиляди - за културни инициативи. Чакаме възможност да кандидатстваме за интегрираните планове за градско развитие, методологията трябваше да е готова още през 2008-ма, но до ден днешен я няма.
- Какви са тези планове?
- Градът се разделя на няколко зони на влияние, разпределени
по два критерия - индустриални и социални, които включват жилищните комплекси. Трябва да се направи пълна дисекция, като се започне от подземната към надземната инфраструктура. Всичко следва да се опише и излезе с разбивка какви проекти трябва да се реализират.
- А средства за тях?
- Посочва се и откъде може да ги търсим. Повечето програми не са свързани с директно изграждане, а с концепции, стратегии и политики. В конкретния случай по друга линия щяха да финансират изграждането на една или две зони, но правителството дръпна 20 милиона лева за софийския транспорт.
- Нещо голямо няма ли да се получи за Пловдив?
- Готово е предпроектното проучване на водния цикъл, за който чакаме 48 милиона евро. Другата седмица идват консултантите от ИСПА да го обсъждаме. И там нещата се забавиха повече от година, смениха се и критериите за подбор на проектите. Голям удар върху надеждите ни за устойчивия градски транспорт, от който очакваме с 27 милиона евро да си регулираме трафика, да сменим светофарите, да направим електронно таксуване, видеонаблюдение и ред още неща, е отмененият от министерството конкурс за избор на консултант. Имало дискриминационни точки в документацията. Още се чака дали някоя от 14-те кандидатстващи фирми няма да обжалва. До края на годината трябваше да сме готови, както е тръгнало, може да отидем в първите месеци на следващата.
- Защо в Бургас нещата по тази линия потръгнаха?
- Защото Бургас беше избран като пилотна община и получи техническа помощ от "Джаспърс". Можеше да е и Пловдив, ако предишният екип не беше проспал шанса. Още през 2008 г. общината е получила един въпросник, но не го беше попълнила. Шефът на дирекцията си понесе отговорността, но какво от това?...
- Защо не правите други проекти и да чакате изгоден момент да кандидатствате с тях?
- Имам рекордните 1,3 млн. лв. от тазгодишния бюджет само за проектиране. Пазя ги за големите неща. Притеснен съм обаче, че и най-прекрасният проект може да мине под политически обстрел, както се случи с този за уличките. Още по-притеснително е, че отхвърлят ли ни веднъж, вратата хлопва под носа ни завинаги и по тази линия няма да могат отново да кандидатстват и следващите управляващи, независимо кои са те.
20 проекта са спечелени през последната година, други 21 чакат одобрение. В момента се прави реконструкция на 4 училищни сгради на стойност около 6 милиона лева, с 1,3 млн. лв. се облагородяват дворовете на 12 детски градини, започва реконструкцията на паркове, градинки и междублокови пространства по проект за 3 милиона лева.