Модерен, удобен и редовен - все епитети, които не се отнасят за градския транспорт в Пловдив. Навън термометрите показват рекордни стойности, а вътре в автобусите е като във фурна. Редакцията на
Plovdiv24.bg прегря от сигнали на граждани, които са използвали градски транспорт и почти не остана автобусна линия, която гражданите да не споменават, че климатикът вътре не работи.
Вместо с годините услугата да се подобрява в полза на пловдивчани и тяхното забързано ежедневие и с оглед намаляване на трафика по улиците, то това, което виждаме в ежедневието си е с обратен знак - нередовни автобуси, претъпкани, през лятото - нетърпима горещина като в парник... Хората на Пловдив не са заслужили това, било то и с билетче от 1 лев.
Тук отваряме една скоба, че всяка година компенсациите от страна на общината за градския транспорт към частните превозвачи е все по-голяма и общо взето колкото не са поискали фирмите, толкова не са им дадени. Миналата година от парите на пловдивчани, защото това са парите на пловдивчани под наименованието общински бюджет, са дадени 10 милиона лева. Над 15,6 милиона лева пък е дала държавата като компенсации и субсиидии за безплатен и по намалени цени превоз на ветерани, военноинвалиди, военнопострадали, деца, учащи, пенсионери и отделно за нерентабилните линии.
И какво получават в замяна за тези милиони - варене в собствен сос, висене по спирките, лошо и грубо обслужване.
Запитали ли сте се например как майка с детска количка или човек в неравностойно положение се качва от втората или последната врата и стига до шофьора за билет, ако таксуването е безкондукторно. Или как се чувстват нашите деца и родители, когато, чакайки на спирката, шофьорът ги пропусне, знаейки, че няма да им вземе парите за билет, защото са с карта.
Това лято при над 40 градуса да се движат толкова много автобуси (41 - по думите на заместник-кмета Тодор Чонов) с неработещи климатици е направо престъпление и спрямо пътуващите, и спрямо работещите вътре. Незнайно къде са РЗИ и Инспекцията по труда в случая.
Сега общината се кани да даде още 14 млн. лв. след проведена обществена поръчка за надграждане на електронно-билетната система. Тези 14 млн. лв. обаче ще са хвърлени на вятъра, ако вместо 250 автобуса продължават да се движат 190, ако вместо през 10 минути се движат с празнично разписание през 20-30 минути, ако вътре е мръсно, горещо и претъпкано, ако не обслужват качествено, ако пропускат спирки, карат бързо и .т.н. и т.н. все неща, на които сме свидетели всеки ден.
Припомняме Ви, че на
пресконференция в общината на дълго и широко беше обяснено какво ще представлява системата, коя
то междудругото вече е разработена и внедрена в София и Варна. Все още обаче функционалностите тепърва ще ги видим. Според сроковете на договора до юни догодина всичко по електронно-билетната система и Синя зона трябва да е внедрено и да работи.
Според офертата в обществената поръчка най-скъпи са бордовите компютри, с които трябва да бъдат оборудвани 285 автобуса - или 1,6 млн.лв., валидиращите устройства са 1,2 млн.лв., а 1,1 млн. лв. е софтуерът. Ще бъдат закупени и 85 четящи устройства, които да следят за редовността на хората в градския транспорт за 200 000 лев.
Сред техническото оборудване ще има още и портал за зареждане на превозни документи за 544 100 лв., система за паркиране за 737 000.00 лв. и надграждащ софтуер за Система за автоматично определяне на местоположението на превозните средства за 500 000 лева. Над 1 млн.лв. без ДДС пък ще струва адаптацията, монтирането и въвеждането в експлоатация на техническото оборудване.
Съгласно договора фирма "Тикси" ще получи до 2,5 млн. лева от такси от билетите и есемесите в "Синя зона", които се явяват процент от продажбите, като уточняваме, че нито една фирма до момента не е печелела по този начин от общината.
Освен пари обаче далновидните и навременни управленски решения са не по-малко важни, за да може пловдивчани да получат услугата, за която си плащат - дали под формата на билет, или под формата на данъци.