Най-добрата ни балерина за отказа си да стане модел на Пиер Карден и за уволнението си лично от Тодор Живков

Автор: Екип Plovdiv24.bg
Коментари (1)
15:25 / 20.04.2023
2152
Вера Кирова – кралицата на българския балет, която десетилетия блести и по световните сцени, се движи по столичната улица "Оборище“ с неповяхваща грация. Излъчва изящество и аристократизъм, които изпъкват дори градската среда на луксозния квартал край Докторската градина.

"Никога не съм обичала да ходя по ресторанти. А след представление просто беше табу. Добре че мъжът ми ме разбираше“, усмихва се тя със своята изискана елегантност. Достолепната дама обаче бързо уточнява, че не обича суперлативите, нито пък да я наричат звезда, независимо, че през годините дели сцена, овации и участия в журита със знаменитостите на XX век в жанра – Мая Плисецкая, Марго Фонтен, Екатерина Максимова, Карла Фрачи, Алисия Алонсо, Владимир Василиев, Рудолф Нуреев…

Вера е обречена на успех още от Хореографското училище, което отваря врати през 1951 година. Създателите му – Николай Холфин и Владимир Белий, пристигат от Москва и са напълно безпристрастни към невръстните кандидатки. Приемат само наистина талантливите и перспективните – никакви връзки, никакви ходатайства.

Вера е най-добрата на своя випуск, първия в историята, разказва filternews.bg. Съученичките й също са отлични, но тя е първа сред равни. В онази идилична среда все още няма завист, напрежение и скандали, въпреки че девойките се трудят от зори до мрак. Имат часове по актьорско майсторство и пиано, минават и курсове за огнеборки и за първа помощ, а през ваканциите ходят на бригада.

Вера е едва на 17, когато приятел и почитател й пише: "Ужасен характер, но разбирам всичко, което се крие под вашата свенливост“. И я призовава да следва инстинкта си, защото той винаги надделява над разума. "Великите артисти трудно могат да бъдат конформисти. Посредствените имат по-лек живот, пожелавам ви да останете необуздана“, цитира го тя днес.

Завършва като отличничка и се качва на влака за Русе, където за първи път излиза в "Жизел“, режисирана от Асен Манолов. Прави дуети с Асен Гаврилов – ученик на Анастас Петров и на Александър Пушкин в Академия "Ваганова“, където е в клас с Рудолф Нуреев.

"Чак след това ме назначиха в Софийската опера“, връща лентата Вера. Още в началото на кариерата си доказва, че е изключителна – от класиката до джаза, от неокласиката до модернизма, от романтиката до психологическата драма, от античната трагедия до комедията. В България я броят за представител на френската школа, а в чужбина я смятат за емблематична фигура на руската традиция. А тя взима най-качественото от всички стилове, които са в темелите на високото изкуство. Сред известните й роли са Маша от "Лешникотрошачката“, Одета-Одилия от "Лебедово езеро“, Аврора от "Спящата красавица“, съвременните партии в "Гаяне“, девойката от "Рапсодия в синьо“, куртизанката от "Блудния син“, Жизел, Пепеляшка, Китри от "Дон Кихот“, Жулиета… Критиците са категорични – тя е не по-малко въздушна и ефирна от легендарната Галина Уланова. Парижката академия й връчва наградите "Терпсихора“ и "Анна Павлова“, печели златни медали от конкурсите във Варна и Осака.

Нейната Жизел е във филми на датската, японската и френската телевизии.

Вера винаги помни завета на великата балерина Марина Семьонова: "Танцувай музиката“. Никога не се стреми към подражание. Притежава дарбата да се наблюдава отстрани: трезво, критично, безпощадно.

Когато след една от премиерите в Софийската опера "отгоре“ питат защо Вера все още не е "заслужил артист“, тя отговаря, че е редно със званието първо да бъде удостоена учителката й Валя Вербева. Не желае да бъде лансирана от партията – като много посредствени артисти. А и отвъд Калотина всичко зависи само от нея – радва се на уважение и престиж, въпреки че е от соц лагера.

Признава, че обича да е под прожекторите с тези, които приема за по-съвършени от себе си. "Голям късмет е да общуваш с елита на генерацията балетни артисти. Бях сред по-младите – постоянно се възхищавахме на грациите преди нас. Но те бяха и много мили и сърдечни като хора. Веднъж си бях загубила лепилото за мигли и докато седяхме на рогозки преди гала в Япония, се оплаках на Мая Плисецкая: "Маечка, не мога да го намеря“. А тя ми даде своето лепило и не пожела да й го върна. Още го пазя – обичам спомените за важните емоции.“

Въпреки многобройните си ангажименти в чужбина, Вера Кирова нито за миг не забравя задълженията си на прима в Софийската опера. Когато е на турне с трупата, взима по 3,50 долара командировъчни на ден – това й се полага по документи. Без значение, че на афишите за гастролите на Софийската опера зад граница пише: "Българският балет с участието на световната Вера Кирова“.

След триумфално представление на "Легенда за езерото“ в театър "Лисео“ в Барселона я канят за галаспектакли в Мюнхен, Токио, Мадрид, Берлин, Хелзинки, Хавана, Йоханесбург, Осака, където тя си партнира с Марго Фонтен, Мая Плисецкая, Алисия Алонсо, Карла Фрачи, Екатерина Максимова, Наталия Безсмертнова… След подобни преживявания става по-уверена и по-силна. В онези времена има нужда от огромна доза положителна енергия, защото атмосферата в Софийската опера невинаги е здравословна. Веднъж някой отказва да бъдат в тандем, друг път й изчезва костюм, а палците й се оказват срязани. Пука ребро, пада й чига върху главата, навяхва крак.

От 1979 до 1982 година Вера Кирова е шеф на балета. Категорична е и до днес, че това е най-трудният период в живота й. Людмила Живкова й поставя задачата артистите в танцовата трупа да стигнат международните върхове – като певците на Операта. Вера Кирова прави чудеса, за да бъде максимално ефективна във всичко – маратонът е от тъмно до тъмно, героините й винаги са централни, а синът й Александър току-що е проходил. Всъщност тя няма никаква необходимост точно от този пост – от 20 години е прима балерина, но няма и как да откаже на Людмила Живкова. Дъщерята на Живков умира през 1981 г. и опонентите на Вера веднага надигат глава.

"Най-голямата ми грешка беше, че нямах екип от съмишленици, които да ме подкрепят в осъществяването на идеите и плановете ми. Освен всичко друго, нямах навик и да посещавам комсомолски, профсъюзни и партийни събрания. И изведнъж се оказа, че членовете на въпросните организации в Операта са се обединили срещу мен. И са написали писмо до Тодор Живков, че повече не ме искат за шеф и че съм опасна, защото съм "прокарвала“ западно влияние. Колкото балетисти и режисьори канех от Европа, толкова канех и от Съветския съюз. Но този баланс явно нямаше никакво значение. Тодор Живков беше видял на някакво събитие мъжа ми и му беше казал: "Бояне, много съжалявам, но жена ти трябва да си подаде оставката“. Боян обаче не му беше останал длъжен: "А, другарю Живков, не мога да й кажа нищо подобно. Вие я информирайте!“. Много по-късно Жени Живкова ми се обади по телефона, че дядо й ми е надписал мемоарите си и е поръчал да ми ги подари.“

Когато се развива действието в интригата, балетната трупа на София е от 125 души с по две-три премиери на сезон и с турнета из цяла Европа, а в Азия стигат до Индия. Благодарение на името, с което Вера Кирова се ползва в съсловието по света, тук идват най-престижните му фигури. Серж Лифар – един от бащите на неокласиката в балета, поставя у нас "Сюита в бяло“, "Федра“ и "Ромео и Жулиета“, Питър ван Дайк – "Пепеляшка“, Пиер Лакот – "Дамата с камелиите“, Асаф Месерер – "Лебедово езеро“, текат преговори с колосите Жорж Баланчин и Морис Бежар. Серж Лифар казва: "Вие, Вера, дадохте живот на моите балети, които ви поверявам като художествено наследство на ХХ век“.

Примата обаче умее да бъде и твърде практична като административен лидер – урежда изравняване на заплатите в балета с тези на певците и дори спасява от казарма някои от момчетата. Вера Кирова знае, че една глава се реже, за да не стърчи над другите, и не си подава оставката. Когато я освобождават от началничеството, не изпитва никакво съжаление. Ако и досега съжалява за нещо, то е за липсата на приемственост в родния арт – менторите и идолите бързо са забравяни.

"Но аз съм човек, който действа – това е и девизът на зодията ми Кози рог. Земен знак с чувство за дълг и саможертва. Постоянство, трудолюбие, самота. Като дете си мислех, че би било прекрасно да бъда сърна – красива, горда, елегантна, нежна, чиста, добра. Създадена да радва хората – и най-вече своята гора. Но аз се лутах в чужди гори, защото в моята не ме искаха и не ме разбираха. Лутах се сред непознати животни, въпреки че като чуя химна, сълзите напират в очите ми. Когато в Токио вместо увертюрата прозвуча "Мила родино, ти си земен рай“, така се разплаках, че миглите ми се разлепиха и японците хукнаха да ме спасяват. Оказа се, че спектакълът се предава директно по телевизията.“

Отказва на Пиер Карден да бъде негов модел

Вера Кирова се запознава с Пиер Карден, когато той прави декорите и костюмите за филма на френската телевизия "Портрет на една звезда“, посветен на самата нея и където тя е в дует с Атилио Лабис, премиер солист в Гранд опера. Тя дори не знае, че световният дизайнер е маниакален балетоман и познава в подробности творчеството на най-изявените. Карден е близък приятел с Мая Плисецкая – тя дефилира като модел в ревютата му. Маестрото веднага кани и Вера Кирова да представя негови тоалети, но тя отказва. На вечеря в парижкия му ресторант "Максим“, който в онези години е от най-прочутите не само в Европа, българката обяснява на Карден, че манекенството "не е нейна работа, че е друга професия“.

Вера Кирова и бъдещият й съпруг, известният журналист Боян Трайков, се срещат случайно във Варшава, където той е кореспондент на БТА. Тя се приземява в полската столица за гастрол, като междувременно трябва да му предаде някаква пратка от приятели в София. След това обаче той изненадващо отива на представлението. Любовта им е като удар от светкавица, както казват французите. Боян Трайков – един от синовете на втория в държавата през соца Георги Трайков, не е балетоман, но е мъжът на живота й. Сватбеното им пътешествие е в Брюксел, където тя вече е подписала договор за Шехерезада в театър "Ла Моне“.

"Веднъж ходих при Ванга. Водих Ала Давидова за някаква любовна история. Нали съм петричанка, майка ми уреди с далечен братовчед, беше станал кмет, пророчицата да ни приеме без да чакаме. Тогава Ванга вече беше държавен служител. Сестра й Люба й каза: "Вера Кирова е дошла“. Ванга обаче се разфуча: "Не ми трябват ни Вери, ни Кирови!“. После се обърна към мен: "Ела, мари, ела да те видя“. Приближих се, а тя продължи да нарежда: "Оти, мари, си турнала тоз висок ток? Шо правиш, мари, докога ке се чекнеш?!“.

Отговорих й, че не знам, а тя ми заръча: "Я да вземеш да родиш?! Оти не си родила досега?“. Измънках, че сигурно има нещо, което ми пречи, а тя отсече: "Нищо ти няма, само в главата имаш“. Това няма да го забравя никога. Синът ми дойде много по-късно. Мисля, че Ванга познаваше, въпреки че много хора са скептично настроени към нейните предсказания“, коментира Вера. След раждането на сина си Александър тежи 52 килограма. Шест месеца по-късно танцува в Париж.

Сред приятелите на Вера Кирова и Боян Трайков, които не изпускат премиера, концерт и изложба, има и много художници. Трима живи класици сътворяват образа на примата.

"Преди откриването на музея на Дечко Узунов, съпругата му Олга убеди Боян да предоставим портрета ми за постоянната експозиция – и досега е там. Един ден през 1986 се прибирах вкъщи, когато Дора Бонева ме видя – с Любо Левчев живееха срещу Докторската градина, бяхме съседи, и ме извика да се отбия у тях. Много бързах, а не обичах да позирам, но тя само с няколко щриха създаде изображението. Васил Стоилов също ме нарисува“, разказва Вера. Трайкови са в чудесни отношения с още един съсед на "Оборище“– Апостол Карамитев.

Той им гостува и в Париж – тогава Боян Трайков е кореспондент на БТА, БНР и телевизията във Франция. Вера и досега пази картичката от великия актьор, в която той им благодари за приятните часове.

Но въпреки артистичната среда, в която расте синът им Александър, нито Вера, нито мъжът й се опитват да го насочват към музите. "Дядо ми беше учител цигулар, пееше много хубаво. Всички в рода на мама – те са бежанци от Солун, са били изкушени от изкуството. Александър от малък идваше да ме гледа. На едно "Лебедово езеро“ в Бон Боян го хвана в последния момент – искал да се качи при мен на сцената. Синът ми винаги е имал много хубава фигура, като тийнейджър имаше и данни – но аз не исках да се занимава с танци, а и той не прояви интерес. Много по-интересно му беше, когато го водехме по света. Опита много неща – рисува, свири на пиано, но за щастие завърши история. Вече като по-голям се научи да снима с камера зад кулисите“.

Историите в живота й са много, но една от най-драматичните е, когато искат да я пенсионират на 50 – в абсолютния й апогей. Директор на Софийската опера тогава е Светлозар Донев. "Запитах защо, та аз имам право на още пет години да работя – като балетмайстор репетитор. Не се съгласиха – призоваха ме да освободя мястото. Отговорих "Добре“. И нито се пенсионирах, нито си подадох оставката – заминах за чужбина и танцувах до 60. Едва тогава слязох от сцената – на 60. Човек трябва да знае кога да го направи“, категорична е тя. "Тогава, в началото на 90-те, бяха започнали големите промени. Начинът, по който ставаха, не ми харесваше – масово пенсиониране, масово изхвърляне. Това, което се случва днес, също не ми допада – не ми допада отношението към хората на изкуството, към личностите на духа, които дават много на нацията. Въпреки всичко никога не съм искала да остана по света – заминавах, танцувах и се завръщах“. Дълго време от Софийската опера не се сещат за нея – не е обидена, но и не желае да се чувства непоканена, просто отминава вратата. Но след това отново я отваря, за да гледа спектаклите на трупата. Много харесва Марта Петкова и Никола Хаджитанев. "Балетът може да умре у мен, само ако аз умра“, не се колебае Вера. Внучката, която носи името й, вече танцува в Софийската опера. Внукът, кръстен на дядо си Боян, е в немско училище. И с двамата се забавляват чудесно.

"Обичам да работя и в градината. От майка ми и баба ми знам всичко за растенията. В момента се занимава с разсад за домати, защото синът ми направи оранжерия. Природата е велико нещо – пречиства и вдъхновява“, искрена е Вера Кирова, в чийто род почти всички са дълголетници.

Виж коментарите (1)

Още по темата (7051):
05.04.2024 Вини Джоунс с нова любов
01.03.2024 Черната Златка показа мъжа си - любител на татусите
29.02.2024 Великани идват в Пловдив       
21.02.2024 Пуснаха нова песен в памет на Димо от P.I.F
04.02.2024 След 47 години те още са заедно не само на сцената
30.01.2024 Цяла България я обича: Родена е в Пловдив и днес става на 80!
Още новини от Любопитни новини:
Бричката: Кола, произведена през 2015 г., може да замърсява възду...
Бивша на Григор Димитров обра точките на Met Gala 2024
Храните, които подуват корема
Голяма наша актриса има рожден ден днес
Този тийнейджър решава, че след като завърши училище, ще живее въ...
Софи Маринова на една сцена с голямата Лили Иванова


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).