"Ние, потребителите": Когато телекомът увеличи цените поради инфлация, потребителят има право да прекрати договора, без да дължи неустойки

Автор: Вилислава Ветренска
Коментари (19)
15:32 / 06.01.2025
37647
След предприетите действия от страна на Yettel България през декември 2024 г., днес втори телекомуникационен оператор стартира кампания по информиране на клиентите си за увеличаване на месечния абонамент за услугите си.

Още през декември онлайн платформата "Ние, потребителите“ изрази становище, че "автоматичното добавяне на двоен обем мобилни данни, повече национални минути и/или по-висока скорост на интернет към действащи договори по инициатива на мобилния оператор и представянето му като "подобряване на абонаментния им план“, ведно с информирането за повишаване на цената, следва да се разгледа като хипотеза на нелоялна агресивна търговска практика – предоставяне на непоискана от потребителя услуга“ и че това е казус от потребителското право.

По повод медийни запитвания във връзка със започналото днес изпращане на съобщения до абонатите от страна на Виваком за увеличение на цените, от потребителското сдружение информират, че има съдебна практика, която е в полза на потребителите. От там препоръчват на крайните потребители да се запознаят и възползват от нея, включително в частта за претенцията относно дължими суми в размер разликата между стандартната цена на получено крайно устройство (без отстъпка) и преференциалната цена, за да защитят правата си, а при необходимост да се обърнат към адвокат.

Междувременно трите телекома промениха условията си за индексация, в сила от 1 януари 2025 г.

Когато телекомът увеличи цените поради инфлация (А1 – при обявена от НСИ средногодишна инфлацията над 2%, Виваком – над 1,5%), потребителят има право да прекрати договора, без да дължи неустойки в рамките на 30 дни от обявената начална дата на индексация. В този случай той следва да възстанови "всички суми, получени като субсидии или отстъпки, предоставени с оглед определен срок на договора“.

Както стана ясно още през миналата година, третият телеком избра друг подход: "От януари 2025 г. Yettel България актуализира цените на абонаментните си планове, като същевременно подобрява някои от параметрите на предоставяните услуги по действащите договори на клиентите си – добавя повече минути, мегабайти, по-добра скорост. Клиентите могат да прекратят договора си без да дължат неустойка за предсрочно прекратяване и възстановяване на използвани отстъпки от цената на абонамента си в периода 4 декември 2024 г. – 4 януари 2025 г. При прекратяване, потребителят дължи използвани отстъпки/субсидии за закупени устройства, оставащи лизингови вноски и задължения за използвани до момента на прекратяването услуги“.

Наложително е да се прецени дали новите условия за индексацията са ясни, недвусмислени и разбираеми за потребителите и дали не предоставят на доставчика изключително право да тълкува клаузите на договора. Дали уговорката, че при прекратяване на договора заради индексация потребителят възстановява "всички суми, получени като субсидии или отстъпки, предоставени с оглед определен срок на договора“ не би го разколебала да упражни това свое право? И дали повишаването на цените при третия телеком са законосъобразни.

Виж коментарите (19)

Още по темата (128):
20.03.2025 ВАС отмени като неправилно определение на АССГ, увеличението на цените на "Йеттел България"
14.03.2025 Тази вечер се очаква прекъсване на трите мобилни оператора
14.03.2025 Шефката на КЗП: Това касае всички българи
28.02.2025 ВАС потвърди забраната за "Виваком"
23.02.2025 Организации искат затвор за управителите на телекомите, които нарушават потребителските права
20.02.2025 Телекомите в България: Потребителят остава с усещането, че го малтретираме, искаме да се излагат коректни данни
Още новини от Национални новини:
Пламен Павлов: Този ден трябва да бъде официален празник в Българ...
Близо 700 военни ще преминат през парада на 6 май, техника няма д...
Енергийният министър: От 1 юли ще има нов начин за определяне на ...
Външно с важно предупреждение след ракетни удари на хутите срещу ...
Арестуваха Пешо Калашника в "Студентски град"
Един от най-добрите ни криминалисти за убийството на Маги: Нещо д...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).