Най-накрая откриха защо едни хора умират от коронавирус, а други го карат леко

Автор: Екип Plovdiv24.bg
Коментари (0)
10:27 / 19.12.2020
Американски учени откриха ген, който влияе на тежестта на протичане на коронавирусната инфекция. Това обяснява, защо някои хора я прекарват безсимптомно, а други се разболяват сериозно от COVID-19 или умират. Резултатите от изследването са публикувани в списание "mSphere“ на Американското общество по микробиология.

Биолози от Изследователския институт за транслационна геномика (TGen) са направили сравнителен генетичен анализ на щамовете на SARS-Cov-2 и на седем други човешки коронавируси, предизвикващи настинка, както и на коронавирусите, които заразяват прилепите, свинете, панголините, поровете, циветите и кокошките.

Те се опитали да определят особеностите на генома на SARS-CoV-2, който спомага за вирусната му репликация, патогенност и уязвимост на гостоприемника, както и за разкриване на общи геномни модели на вариабилност на различни щамове на SARS-CoV-2, които отразяват ефектите от селекцията. Учените открили уникални сигнатури на последователност на SARS-CoV-2 в областта 3'-UTR, които участват при взаимодействието с човешката микроРНК hsa-miR1307-3p. Те стигнали до извода, че именно молекулата miR1307 е въпросната генетична мишена, която обяснява различните проявления на COVID-19.

Проучванията показали, че miR1307 служи като "превключвател“, който включва или изключва различни гени на вируса, превръщайки потенциално болестта повече или по-малко опасна за пациентите. Авторите се надяват, че тяхното откритие ще послужи за основа на разработването на нов тип ваксини срещу COVID-19, базирана на протени или РНК, както и на специфични генетични маркери за наблюдение на разпространението на заболяването и проследяване на предаването на вируса от един вид на друг.

Виж коментарите (0)