От този момент вече няма да се лепят стикери по леките коли. Това заяви пред "24 часа" министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова.
Идеята е камерите на пътната агенция да заснемат номера на леката кола и автоматично ще го проверяват в системата. Тя пък ще отчита дали за пътуването е платено - със седмична, месечна или годишна винетка.
Рамки на централните пътни артерии, на входа и на изхода на държавата и мобилни екипи по важните пътища, които ще заснемат номера на камиона, ще проверяват дали е платено преминаването и на място ще глобяват.
"Така пък ще изглежда толсистемата за тежкотоварните автомобили. Няма да обрамчваме магистралите и пътищата с рамки", казва министър Павлова.
В пет държави от ЕС са въвели точно тази система за таксуване по пътищата, така е в Германия, Словения и Унгария.
На входа и на изхода на държавата и по централните направления ще бъдат монтирани 100 или 200 рамки, колко да са ще каже фирмата, която ще изгражда толсистемата.
Ще има също 80 или 100 мобилни екипа, в тях ще са служители на пътната агенция, на КАТ и на ДАИ, обяснява министърката. Те ще проверяват дали таксата е платена.
Междуведомствената работна група вече изготвя тръжната документация за избор на изпълнител на толсистемата, готви и техническо задание за нея.
Третият важен елемент е изготвянето на анализ на пътната инфраструктура - кои са пътищата, по които върви тежкотоварният трафик, които трябва да влязат в толсистемата, дали и кои третокласни шосета да са платени. Министър Павлова казва, че анализът ще бъде приключен до края на март.
Готвят се и изисквания към софтуера на системата. Насочили са се към изработване на софтуер специално за нуждите на България. Няма да се купува готова система.
"Виждам платени негативни статии, публикации срещу държавата и пътната агенция, в които се правят опити за внушения. Защото не вземаме готовата система на фирма Х, на фирма У - всички мастити компании имат такава система и всеки иска да вземем неговата.
Да му платим ноу-хау и лиценз и след това да продължим да плащаме. Но ние не искаме да се обвързваме, за да не бъдем обвинени, че сме се договорили.
Това не е някаква космическа наука, това е една камера, която събира данни и на база на тях ние да събираме приходи или да глобяваме", заявява Павлова.
Тя се надява на 1 януари 2018 г. толсистемата да е готова. През настоящата година се обявява търгът, намерението е най-късно до края ѝ да е подписан договор. Обикновено разработването и внедряването на системата отнемало година.
"Премиерът Бойко Борисов ни е възложил още по-амбициозна задача - за разширяването на проекта ни за толсистемата", казва Павлова.
Същността е навързването в едно на толсистемата с нейните софтуер, хардуер, камери, рамки, датчици, таблети и т.н. със системите на КАТ, митниците и НАП. В един информационен център да се събират данните.
"Една част от тях ще служат на нас - да броим трафика и да го таксуваме. Друга част от информационния поток ще отива в пътната полиция за контрол на превозните средства и на скоростта, това ще е следващата стъпка", обяснява Павлова.
Така че камерите на пътната агенция ще се ползват и от КАТ. Трета част от данните ще се ползват от митниците за контрол на превозното средство, тонажа, съдържанието, а четвърта част - в НАП.
Няма смисъл ние да градим система, МВР да слага рамки и камери и митниците да си правят трета информационна система.
Третата фаза е изграждане на оптичната мрежа на държавата. Бъдещата агенция за електронно управление трябва да доизгради оптиката в цялата държава.
"В момента трябва да разчитаме на GPS, а където няма, на GPRS, връзката на мобилните оператори. Когато се изгради оптичната мрежа на държавата, ще ползваме нея", казва Павлова.