Подготвя се инвестиционен план за реализиране на туристическата стратегия

Автор: Екип Plovdiv24.bg
Коментари (0)
15:53 / 16.04.2007
1282
Към края на 2013 г. Пловдив да стане един от туристическите центрове на Балканите чрез превръщането му в основна дестинация на културния и историческия туризъм; европейски център на бизнес туризма; генератор на туристически коридори и на инициативи за развитие на туризма в целия Южен централен район, е визията, заложена в Общинската стратегия за развитие на туризма в периода 2007 - 2013 г. Това е първият град в страната, който подготви дългосрочен планов документ за приоритетизиране на този важен за националната ни икономика сектор и по-бързото ни интегриране в европейския пазар. „Целта ни е чрез обединяване на всички потенциални ресурси на града и инициативи на бизнеса и общината да постигнем съвременно и успешно вписване на Пловдив в новата карта на туризма на страната, Балканите, Европа и света", заяви пред „Строителство Градът" кметът д-р Иван Чомаков. В разработката на стратегическата рамка, която стартира през лятото на 2006 г., взеха участие общински специалисти и външни експерти от различни области на туристическата индустрия. Документът се базира на Закона за туризма, Стратегията за развитие на туризма в България в периода 2006 - 2009 г., Общинския план за развитие на Пловдив до 2013 г., както и на годишните общински програми за развитие на туризма. В ход е подготовката на план за развитие на туризма на Пловдив в следващите 7 години. В него ще бъдат набелязани конкретни инвестиционни проекти и публично-частни инициативи за постигане на набелязаните в стратегията конкретни цели, подчерта пловдивският кмет. В плана, който се очаква да бъде готов до края на юли, ще бъдат посочени необходимите инвестиции и възможните финансови източници - банкови заеми и средства по линия на европейските фондове, уточни д-р Чомаков. Според експертите основна слабост на нашата туристическа индустрия е неразвитата транспортна и инженерна инфраструктура, както и липсата на добре подготвени кадри.

На базата на направения задълбочен комплексен анализ (SWOT матрица на силните и слабите страни) на туристическите ресурси (природни, културно-исторически, религиозни) и туристическата суперструктура (хотели, заведения за хранене и развлечение, съоръжения за спорт и възстановяване, магазинна мрежа), характеристика на туристическия поток е изведена и основната мисия на стратегията: чрез развитие на туризма да се подпомогне един устойчив стопански растеж, разкриване на нови работни места и опознаване на културно-историческото наследство на Пловдив и околните селища. В стратегическата рамка са набелязани основните продуктови, дистрибуционни и комуникационни цели, както и приоритетните сектори на туризма в града, който е известен с голямата концентрация на исторически дадености от различни епохи, религии и култури.

Въз основа на направения анализ и откроените силни и слаби страни, както и на световните тенденции Пловдив може да стане перспективна туристическа дестинация чрез развитие на: културен туризъм; бизнес туризъм; спортен туризъм; исторически туризъм; винен туризъм и фестивален туризъм.


Най-разработен към настоящия момент е бизнес туристическият продукткойто е свързан най-вече с пролетните и есенните изложения на международния панаир. Една от насоките за неговото допълване и доразвитие е по линия на конгресния туризъм с целогодишно организиране и провеждане на национални и международни форуми, конференции и делови срещи. За целта е необходимо да се предприемат сериозни мерки за осигуряване на модерни конгресни зали и адекватна реклама за възможностите на града. Към бизнес туризма е задължително прибавянето на опции за културен туризъм, винен туризъм и религиозен туризъм, се посочва в анализната част на стратегията.

По отношение на историческия туризъм Пловдив и регионът разполагат със значителен потенциал. Емблематични за Пловдив са Античният театър, Римският стадион, Форумът на Филипопол, античната крепостна стена на Небет тепе, възрожденските къщи в Стария град и много други. В региона това са Асеновата крепост, тракийската крепост Щус (с. Ситово), възрожденските селища и обекти от Априлското въстание (Батак, Пещера, Брацигово и Перущица), крепостта Цепина край с. Дорково и др. Основен проблем, свързан с предлагане на историческия туризъм, е лошото състояние и поддръжка на културно-историческите и археологическите забележителности и музеите. Сериозна пречка е и липсата на разбиране за града като отправен център (хъб) на историческия туризъм в целия регион - Старосел, Долината на тракийските царе, Перперикон и др. Пловдив освен с богатото си архитектурно-историческо наследство има много силен културен календар - театрални, фолклорни, музикални и др. прояви, които са добра основа за развитие на културния фестивален туризъм.

Особено големи перспективи се залагат на развитието на винения туризъм Има предприети и реални стъпки - в края на 2006 г. по инициатива на Лозаро-винарската камара бяха създадени три клъстъра - „Античният път на виното", „Пътят на Дионисий" и „Пътят на Орфей". Пилотният проект цели да съвмести и постави на бизнес основи изключителното културно-историческо и природно богатство на общините в Южен централен район с развитието на енергийно земеделие, хотелиерство и алтернативен туризъм.

Клъстър „Пътят на Орфей" обединява природните и културно-исторически дадености на Пловдив и на родопските общини Куклен, Асеновград, Лъки, Чепеларе, Смолян, Рудозем с тези на пограничните и беломорски гръцки общини за създаване на общ туристически продукт. Маршрутът започва от Пловдив по направлението Асеновград - Бачково - разклона за с. Югово, където се разделя на три клона: т.нар. зимен през Наречен, Чепеларе, Пампорово, Смолян, Рудозем и продължението в Гърция до Беломорието; и два летни - единият е през Лъки, с. Манастир, с. Давидково, с. Баните към Смолян, а другият - с. Белица (с възможност за посещение на Кръстова гора), с. Загражден, с. Давидково, с. Баните, Смолян, Рудозем, с. Чепинци до Кавала (респ. Солун) в Гърция.

Стратегията за развитие на Пловдив е една добра основа за разработване на координирани проекти с участието на съседни области и общини за развитие на други видове алтернативен туризъм - ловен, балнеоложки, както и разгръщане на потенциала на река Марица като място за екотуризъм и отдих. Информацията е на вестник "Строителство градът".


Виж коментарите (0)
Още новини от Новини от Пловдив:
Славчо Атанасов: Цар Фердинанд няма място в България
Теодора Николова е момичето, пътувало на предната седалка на джип...
Този е младият шофьор, управлявал джипа по бул. "Руски"
Диджей срина "Капана фест": 22 лева за бургер и 45 за тениска
Говори жената, пристигнала на мястото на ПТП-то минути след сблъс...
Първа официална информация за двамата оцелели в ада на бул. "Руск...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).