1 април - точно за тази дата през 2016-та г. бе обявен стартът на новата система в градския транспорт - електронни табла и електронно таксуване.
припомня какво се случи за тази една година и на какъв етап се намира системата към момента.
Още в първите дни след миналогодишния 1 април обаче буквално заваляха сигнали за невярна информация, подавана от таблата, както и за масово неработещи табла. От Общината обещаха проверка за това не саботират ли шофьорите системата нарочно.
Проблемът обаче се оказа по-сериозен и от "Организация и контрол на транспорта" излязоха със следното официално обръщение:
"На 29.04.2016 г. UPS-ите в сървърната зала на Системата за управление на градския транспорт подадоха аларми за проблеми със захранването на контролния център. Незабавно бяха предприети мерки за установяване на състоянието на сървърите и другите устройства към засегнатите UPS-и.
При проверката се констатираха грешки при работата на сървърите вследствие на настъпилата извънредна ситуация. Незабавно беше направена организация от екипи на ОП "Организация и контрол на транспорта" и "Индра Системас" С.А за установяване на пълния обем на щетите и отстраняване на възникналите проблеми във виртуалните машини, като се работеше дори и през празничните дни. За съжаление повредите върху системата се оказаха по-големи от първоначалните", гласеше то.
Проблемите обаче се оказаха много по-големи и през юни заради несправяне с работата целият екип на испанската фирма "Индра системс" бе сменен. Новият получи двумесечен срок, в рамките на който системата да заработи.
Така на 26 август от Общината официално обявиха, че системата за управление на градския транспорт в Пловдив е функционална.
Междувременно обаче започна да се появява друг проблем - превозвачите започнаха да сменят автопарка си и от употреба излязоха оборудвани автобуси, което се отрази на точното отчитане на информацията по таблата.
"Към момента (31 март 2017 година) таблата работят коректно", коментира за
Plovdiv24.bg зам.-кметът по транспорт
Златин Велев. По думите му и да има изключения, то те са единични случаи. Закъснения и несъответствия в подаваната информация също няма.
"Имаме екип, който следи времето, следи и промяната на маршрутите", сподели той.
Що се отнася до електронното таксуване пък, там процесът мина през дълго сертифициране и събиране на нужната информация. Въпрос на дни е въвеждане на електронни билетчета в автобусите и то по три пилотни линии. В зависимост от скоростта, с която пловдивчани ще свикнат с новия начин на таксуване, то ще бъде въвеждано поетапно и по останалите линии. Паралелно започна преназначаване на кондукторите като контрольори.
Автоматите по спирките обаче, монтирани още през февруари миналата година, остават извън системата. Там проблемът е от друго естество - издаването на преференциалните карти (ученически, студентски и пенсионерски) по електронен път.
"По наредба на МС всяка карта се получава срещу подпис и се завежда в регистър", поясни преди време Велев. "Вече сме изпратили запитване до министерството и изчакваме техния отговор ще може ли да зареждаме тези карти без подпис в регистъра. Ако не, то тогава част от продажбите ще се правят на гише, част през машините. Всяка една функция на машините по спирките е изтествана и работи, но преди реалния им старт трябва да се съобразим с българското законодателство ", коментира той.
Абонаментни карти без преференции се издават и сега.
Припомняме, че през март миналата година бяха гласувани и следните цени на билети и карти:
1. Билет за еднократно пътуване на хартиен носител без прекачване - 1 лев.
2. Билет за еднократно пътуване на хартиен носител с прекачване в рамките на 1 час - 1,50 лева.
3. Еднодневен билет за всички линии - един календарен ден - 4 лева.
4. Еднодневен билет за всички линии - 24 часа от първото валидиране - 5 лева.
5. Билети за 10 еднократни пътувания за всички линии - 9 лева.
6. Едноседмична карта -12,50 лева.
7. Едномесечна карта за една линия - 35 лева.
8. Едномесечна карта за всички линии - 50 лева.
9. 3-месечна карта за всички линии - 130 лева.
10. 6-месечна карта за всички линии - 260 лева.
11. 9-месечна карта за всички линии - 390 лева.
12. 12-месечна карта за всички линии - 520 лева.
13. Едномесечна преференциална карта за всички линии - 16 лева.
14. 3-месечна преференциална карта за всички линии - 48 лева.
15. 6-месечна преференциална карта за всички линии - 96 лева.
16. 9-месечна преференциална карта за всички линии - 144 лева.
17. 12-месечна преференциална карта за всички линии - 192 лева.
18. Еднократно пътуване чрез смарт карта (е-портфейл) - 1 лев.
19. Билет за нередовен пътник - стойността му излиза двадесеткратен размер на билета за еднократно пътуване без прекачване - т.е. 20 лева. На всеки, отказал да заплати билет за нередовен пътник, ще се съставя акт за установяване на административно нарушение.