Учени откриха най-ранното "спящо" растение

Автор: Екип Plovdiv24.bg
Коментари (0)
20:51 / 16.02.2023
Никтинастията - движенията на растения, реагиращи на смяната на деня и нощта чрез сгъване или повдигане на листата, може да датира отпреди 250 милиона години. Това сочат резултатите на международен изследователски екип, публикувани в четвъртък в списанието "Карънт байолъджи“ и цитирани от Синхуа и БТА.

Подобно на движенията по време на сън при хората, никтинастията включва циркадни (подчинени на денонощието) ритмични движения на листата. Техният произход, еволюционна история и функционални ползи дълго време бяха неясни поради липсата на фосилни доказателства. Ситуацията обаче се промени, след като изследователите откриха фосили на растения, показващи щети, нанесени от насекоми.

Под ръководството на Фън Чжо, изследовател от университета на Юнан, екипът от учени сравни симетричните модели на повредите, причинени от насекоми, върху живи листа на сгъваеми растения с тези върху листа на изчезнали растения, датиращи отпреди 250 милиона години.

Изследователите стигат до заключението, че фосилните листа са били атакувани, когато са били сгънати или "спящи“, което е първото доказателство за листна никтинастия при фосилни растения.

Освен това те анализирали голям брой образци и открили, че листната никтинастия е еволюирала независимо сред различни групи растения.

Виж коментарите (0)