ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Музика
Личности
Културни
Кино и филми
Други
Кулинарни
Ето как изглеждат останките от жп линията София - Скопие, изградена от Царство България през 1942 г.
Автор: Екип Plovdiv24.bg 10:04 / 20.05.2022Коментари (7)6640
© Фейсбук
Sofia24.bg попадна във Фейсбук на интеревсна публикация. На снимката може да видите как изглежда жп линията между Македония и България в момента.

Публикуваме историята на Боби Илинов от социалната мрежа:

Идеята железопътно да се свържат София и Скопие съществува още от 1869 г. Под натиска на Англия, Германия и Русия за свързване на Цариград с Европа, Турция решава да построи влакова линия. Нейното направление е Цариград-Одрин-Пловдив-Септември-София-Белград. Като отклонение от това основно трасе през 1872 г. Османската империя отпуска заем и сключва договор с "Източната компания" на барон Хирш за изграждане на жп линия София-Кюстендил-Скопие, която да се свърже с линията Солун-Скопие-Митровица. 

Строителството започва през 1873 г. Поради политическата несигурност и липса на контрол, заема е разграбен и проекта пропада. Но, въпреки всички трудности и нежелание от страна на Великите сили, до 1910 г. Царство България построява отсечката София-Гюешево. Като влага огромната за тогава сума 12,5 милиона лева. Парите са оправдани, защото свързват български изконни територии. Обаче, намерението на българското правителство да свърже София със Скопие, и оттам до албанското пристанище Вльора, е саботирано от Австро-Унгария, Сърбия и Гърция. Те имат интерес от слаба България и силно тяхно влияние в Македония.

Страхът им е, че така България ще увеличи възможността за освобождаването на Македония от Османското иго и приобщаване на тези български земи към Царство България. Нещо, което се случва през 1912 г. После следват войните - Балканската, Междусъюзническата и Първата световна. Ние губим и сме принудени да подпишем загробващия България Ньойски договор. 

Гърция и Сърбия заграбват съответно Егейска и Вардарска Македония, и идеята за жп линия е забравена до 1941 г. Тогава към Царство България са присъединени Вардарска и Егейска Македония. И като част от българската държава Скопие трябва да се свърже със София. За периода 1941-1944 г. са изградени 22 километра жп линии откъм македонската страна, от Куманово към Гюешево. Дори е започнато пробиването на тунел, който в последствие е изоставен. До към 1947 г. е имало някакво епизодично строителство. Но от тогава всичко е замразено. И така до ден днешен.

Каква е сегашната ситуация? Към момента от жп линията е построена отсечката Скопие-Куманово. От почти 7 години се строи и участъка Куманово-Беляковце. Трасето е с дължина 32 километра. В процес на проектиране е удължаване на линията до Крива паланка. Тя ще е с 50 моста и 24 тунела. Последен и най-труден участък е Крива паланка-Гюешево. Там 24-километровото трасе минава само през планини. Предпроектните проучвания показват, че ще трябва да се пробият 100 тунела с различна дължина. Като буквално се редуват тунел-виадукт-тунел.

Стойността и времето за строителство все още са напълно неясни. Ще има и екологични проблеми, защото се минава през горски територии. Предвид огромните земни и пробивни дейности цената се очаква да е над 1 милиард евро.

Дали този проект ще се реализира, зависи отново от политически интереси и одобрението от Европа. Надали Гърция и Сърбия ще са много доволни от бъдещи трайни и силни икономически връзки между България и Македония.

На снимката: Останките от мекедонската страна на жп линията между София и Скопие, изградена от Царство България през 1942 г.







Зареждане! Моля, изчакайте ...
Aнонимен
на 20.05.2022 г.
+1
 
 
Защо в дънерите ми се привиждат главите на Ристе Прцкоски и Стево Педалоски?
Aнонимен
на 20.05.2022 г.
0
 
 
Тази снимка не е и няма как да е на линията София - Скопие, защото от София до Гюешево линията се ползва и днес, от Гюешево до Беляковци (СМ) жп линия никога не е имало, а от Беляковци до Скопие линията се ползва и в момента (Скопие - Куманов), а в участъка от Куманов до Беляковци до към 90-те на миналия век, като днес този участък го модернизират. Тази снимка е от някъде другаде.
Aнонимен
на 20.05.2022 г.
-1
 
 
И кой ще пътува с влака до Скопие? С кола е много по-бързо и по-удобно.
0
 
 
Боби няма грешка. Пътешественик и авантюрист по душа. Съветвам ви да го последвате във... а бе навсякъде - ще научите интересни неща и няма да съжалявате :-)
Aнонимен
на 20.05.2022 г.
+2
 
 
Прави впечатление, че въпреки годините и корените на тези големи дървета, релсите изглеждат непокътнати. По-прави са от релси, които са правени години след тях.
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.

Още новини от Любопитни новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Март 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
ТВ и шоу сезон 2023/2024 г.
Аматьорски футбол
Детско-юношески футбол
Матури 2024 г.
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Кой е най-успешният демократичен кмет на Пловдив през последните години?
Д-р Гарабед Томасян
Спас Гърневски
Д-р Иван Чомаков
Славчо Атанасов
Иван Тотев
Здравко Димитров
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: