"Задължителна работа след дипломиране при тази безработица? Това е абсурд! Идеята е прийом от Живково време, от всяко действие на правителството лъха носталгия по времето отпреди 1989 г.", казва Евелин Парасков, организационен секретар на Съюз за Пловдив.
Парасков е на 25 години, завършва право в ПУ "Паисий Хилендарски". Влиза в политиката, привлечен от идеите на Съюз за Пловдив клишето, че младите хора са бъдещето на нацията, най-сетне да бъде изоставено и заменено с реални мерки за настоящето на същите тези млади хора. На учредителното събрание на партията е избран за организационен секретар
Г-н Парасков, завършвайки право, как гледате на идеята на премиера студентите да бъдат задължени да работят в България примерно 5 години след дипломирането си?
Бих работил не само 5 години, а и през целия си живот в България, ако условията за развитие тук са достатъчно добри или поне сходни с тези в европейските държави. Иначе сама по себе си идеята е един прийом от Живково време, не би следвало с подобни репресивни мерки да се закотвят тук младите специалисти.
Какво разбирате под добри условия? Стандарт, равен на европейския, или нещо друго?
А защо не и по-висок стандарт? Това е шега, разбира се, защото е ясно, че в близко време няма как да достигнем европейския стандарт. Но е напълно възможно в България да бъдат създадени нормални условия за реализацията на един млад човек, който завършва висше образование и знае два-три езика. Преди да влезе в управлението, ГЕРБ обещаваше за заложи на експертното начало, но практиката показва, че водещ си остава партийният принцип. При назначения се гледа не какво човекът знае и може, а дали е верен на партията. И когато се намери правилният партийно човек, за него се правят конкурси до дупка - всички помнят анулирането на проведения конкурс в Инспектората по образование и насрочването на нов, за да бъде взета на работа Павлинка Кацарова. Впрочем онзи ден тя за втори път пропусна тържествата за 24 май, което ясно показва какво е отношението й към просветата и традициите, но това очевидно няма значение, по-важното е, че е активен член на ГЕРБ. Има много такива случаи и те доказват, че младите хора нямат равен старт с партийните кадри и че дори и да са решили да останат в България, много скоро ще се демотивират и ще загубят желание да живеят тук. Това е неминуемо, защото ощи при първия конкурс младият човек разбира, че всичко е опорочено и че в България без връзки не става.
Тоест очаквате правителството да осигури ясни правила за назначаване на работа и смятате, че тогава няма да се налага младите хора да бъдат задържани с репресивни мерки?
Да, разбира се. Друг вариант за подпомагане на реализацията на току-що завършилите е решаването на проблема със стажа. Много работодатели искат обучени и в практиката кадри, а в повечето специалности не е предвиден стаж, който осигурява това практическо обучение и навлизане в работата. Така че е по-добре да се помисли за добри стажантски програми, вместо да се въвеждат ограничения от типа на задължителна работа.
- България обаче е бедна държава и има известна логика висшето образование държавна поръчка, дотирано с данъците на всички, после да бъде използвано поне известно време в полза на същата тази държава.
Не приемам тази логика, защото във всяка държава е така, а и родителите на студентите са плащали данъци в продължение на много години, така че в някакъв смисъл са платили образованието на децата си. Но по-важното е, че европейските норми гарантират свободното движение на хора, стоки и капитали. Това би трябвало да се знае от премиера, който се опитва да ограничи това право на избор. Изобщо от всяко действие и порив на правителството лъха носталгия по времето отпреди 1989 г. Може би като на човек, който сам е признавал, че знае само една дума на английски, на Бойко Борисов му е трудно да си представи какви възможности има млад човек навън. Но те определено са по-добри от перспективата да се садят картофи, както премиерът ни посъветва да правим като антикризисна мярка. И още нещо - той прави паралел с трансферите във футбола, който е любимата му тема, но нещата там са коренно различни. А и дори да приемем, че всеки студент е длъжен да работи за държавата, след като завърши, как ще стане това? Има безработица, липса на работни места, а в същото време се говори за години задължителна работа. Това е нелепо, направо е абусрд! Така че единственият изход е привличане на инвеститори, които да създадат привлекателни условия за труд.
Строежът на магистрали не е ли част от процеса на привличане на инвеститори?
Строежът на магистрали е много хубаво нещо, но правителството е длъжно да строи с нашите данъци и европейските средства, то не ни прави услуга, като изгражда нови пътища. А и само наличието на магистрали е крайно недостатъчна предпоставка за привличането на инвестиции. Това не може да бъде единствената политика на правителството. И Хитлер е строил магистрали, но не с това е останал в историята.








Roumiana Djenkova
на 28.05.2011 г.
Това трябва добре да се обмисли,за да се приложи, но не е лошо като идея.Ами другите студенти които не са държавна поръчка какво ще правят, ще ги гледат ли??:))По принцип е добре да се намери решение за всички по възможност!
Diana Filkova
на 27.05.2011 г.
Драги Г-н Станков, бихте ли ми показали такива длъжности в момента, та да кандидатствам без държавата да ме насилва. За какво право ми говорите- влезте в час. Карате ме да се чудя що за хора сте останали в тази БГ. Не разбрахте ли, че пазар на труда в бг няма- да не говорим за специалисти и вицшисти. Дискусията е просто безмислена, но е хубаво, че я има.
Ivo Vasev
на 27.05.2011 г.
да вземе да прочете ЕС законите, по-специално свободното движение между страните членки в ЕС....
Ivo Vasev
на 27.05.2011 г.
Поредната глупост на бате Бойко.........
agnus dei
на 27.05.2011 г.
Евелине Парасков, прав си, че задължителната работа по "разпределение" е отживелица от Живково време. Но също така отживелица е и "държавната" поръчка. Какво "поръчва" и за какво харчи пари държавата, след като тя не знае какви кадри ще й бъдат необходими след една, а камо ли след пет години? Защо трябва да се харчат държавни (обществени) пари за обучение на специалисти, за които не може да бъде осигурена реализация след завършването? Който иска - нека следва, но да си плаща и сам да си търси работа! Другият вариант е държавата да издържа всички студенти, но това е фантастика... Трябва да има равнопоставеност и равен старт за всички желаещи да получат висше образование, а не за едни - майка, за други - мащеха...
Diana Filkova
на 27.05.2011 г.
Скъпи Българи, не бъдете наивни и си направете една проста аритметика- колко студенти се дипломират на година и колко свободни места за специалисти се предлагат, дори и конкурсите са секретни в момента. За каква работа говорите? Няма 1 сайт на министерство с обявена работа или конкурс. Ако някои ми намери работа в бг за 5 години по специалността, веднага се прибирам. Успех на всички заблудени. :(
Mira Grigorova
на 27.05.2011 г.
Е тогава г-н Лалов , каква е идеята да учат? Може би да си поживеят още 4-5 години на таткови разноски. Щом и без това няма да работят това, което са учили да не си губят времето то за мияч не се иска висше.
Vania Alexandrova
на 27.05.2011 г.
г-н Парасков поздравления, отлични доводи! Защото всичко това съм го изпитала на собствен гръб: нямаш връзки=нямаш работа. Току що дипломирана и с три чужди езика, българските работодатели ми казваха, че или нямам стаж или съм прекалено квалифицирана. Ето защо от 10 години не живея в България и като гледам нищо не се е променило!
Лалов Галин
на 27.05.2011 г.
Студентите може да не работят в чужбина по специалността си, но пак ще взимат по-добри пари там, спрямо мизерните заплати тука, дето едва покриват минимума, а някой път и това не могат ...
Iva Petrova Ива Петрова
на 27.05.2011 г.
Съгласна съм с всичко казано в интервюто от господин Парасков и с някои коментари.Мога само да добавя,че за да има реализация на младите хора в България,първо трябва да се освободят всички работещи в пенсионна възраст.Освен това смятам,че нивото в българските университети е под всякаква критика и критериите там не са толкова интелектуални,колкото финансови.Необходимо е да се наблегне повече на практиката,а не на теорията,която в много случаи е излишна информация.
Ivailo Popov 1
на 27.05.2011 г.
да съгласен съм с това предложение , но само ако университетите в България имат сключени договори с фирми и учреждения които да се задължават да вземат студенти на работа , защото често се случва .. току що завършили студенти да искат да работят , но когато отидат пред работодателя .. то тоСќ им иска стаж минимум пет или три години по специалността или длъжността за която кандидатстват .Нека държавата ни ни създаде условия в които можем да се развиваме и работим , след като толкова много натискат да останем и да работим .... ,,ОК" но да има къде и какво да се работи . след като завърша искам да работя в България .... но нямам условия за това ... ако може някои да ми каже какво да правя , при такива условия ?
Mira Grigorova
на 27.05.2011 г.
Защо си мислите ,че в чужбина хвърлят боб за нашите току що завършили студенти. Първо, почти навсякъде се защитават дипломите отново , ако въобще се признават и второ само малък да не кажа нищожен процент работят по специалността си. И щом държавата си пуска поръчка, значи има нужда точно от тези кадри и е редно да им осигури поне 3 години работа . Ако не заплати , то поне стаж ще натрупат, защото дипломата сама по себе си не гарантира доброто заплащане а стажа и доказването в дадена област.
Lilly Vasileva
на 27.05.2011 г.
Нещата са изпуснати отдавна и колкото и да ни се иска заплащането да е по-добро няма да стане, по простата причина, че 1 икономически активен българин издържа двама неактивни, за което му взимат по-голямата част от данъците. Друг е въпроса, че има корупция и кражби сред държавните ни управници...
Viktor Vassilev
на 27.05.2011 г.
Бих искал още да допълня: Да предположим, яе съм съвестен гражданин... плащам данъци, изпълнявам всички законови и подзаконови актове. В този смисъл, нека да кажем, че изпълнявам задълженията си към държавата. Но тя, изпълнява ли своите ангажименти към мен като гражданин: закрила от насилие, адекватно образование, до някаква степен здравоопазване. Тогава, защо да се чуствам длъжен към институция, която не поема ангажимент към лице, изпълняващо своите собствени ангажименти към нея?
Александър Атанасов 1
на 27.05.2011 г.
Не ми звучи сериозно изказването на госпожа/госпожица Димитрова,с цялото ми уважение...Значи,далеч по-неразумни инвестиции се правят с данъците НИ...Сега по темата-аз лично планирам да се реализирам в България.Задължението да се работи тук е оправдано,ако се осигури работа по специалността от държавата-все пак това е идеята на "държавната поръчка".Другото-не е оправдано човек,учил 5 години(или 4) след завършването да работи на минимална заплата,нали ?Следователно и трябва да заършват само способните,не всеки...Аз лично се съмнявам,че могат да се осигурят толкова работни места,колкото студенти държавна поръчка има.
Viktor Vassilev
на 27.05.2011 г.
не става дума само за реализацията след завършване, ами за качеството на самото образование. Едно на ръка, че възможността за качествен живот и кариера е малка, а второто, което същое е основополагащо, е че не съм на мнение, че държавата е направила даже необходимия минимум за моето изграждане като специалист. Това, което постигнах е до голяма степен въпреки системата, а не благодарение на нея. Колеги, моля, не се излагайте. Това, което плащаме, като данъци и такси, дали реално отива за нашето образование, че да се чустваме длъжни на държава, която реално погледнато ни изостави!!!
Hristo Kanchev
на 27.05.2011 г.
Пълна глупост. Освен това е и избягване на отговорност за формиране на подходящ бизнес климат, който да задържа качествени хора да работят в страната.
Димитър Менгов
на 27.05.2011 г.
Насила хубост не става!По този начин ще амбицират младите хора масово да напускат страната. Има много начини, но на властимащите не им е в интереса.А пък в Европа ще са по-полезни за всички нас.Защото среднистите отлетят,а вишистите останат...интересна идея?
Петър Кирилов
на 27.05.2011 г.
45 години ни задължаваха как да живеем и кое било по добро стига с тоя комунизъм :))
Georgi Yakov
на 27.05.2011 г.
Да минават и задължителен тест по български след завършването ...
Лалов Галин
на 27.05.2011 г.
И второ, то малко е безрабтицата, нека да се добавят още кадри, всяка година, да се натъпква едно хубаво ... Смешна работа ... ама ще им се вържат, защото на тях нищо не им става, дайте да съсипем бъдещето на хората. В България условията са зле, какво говорите, те за това хората бягат навън. Ако беше хубаво нямаше да се бяга ...
bukson
на 27.05.2011 г.
тука няма нищо няма работа а яко работиш нети плащат бавет парите познавам много хора дипломирали каратр такси работет като готвачи и бармени тези кожито са имали късмет заминаха за чужбина и никога повеч несе врщат
Georgi Petrov 2
на 27.05.2011 г.
да саше ама ако тр да работиш за по 200 лв при положение , че може да искарваш хиляди не е чесно ;)
Лалов Галин
на 27.05.2011 г.
Пълна глупост. Абсолютна при това. Първо, ако издържаме студентите "държавна поръчка", те нямаше да си плащат семестрите и учебниците, и мижавите общежития, и да се гърчат при смешни условия, и после разбираш ли, имат възможност за външна реализация, но дайте да ги набием на кола, при мръсотията ...
Ваня Димитрова
на 27.05.2011 г.
Ами родителите на студентите работят от дълги години и смятам, че децата им са заслужили да ползват от данъците, които тези родители са плащали. И без това плащаме немалки такси и въобще не ни е безплатно това обучение. Освен това, повечето студенти ни се налага и да работим, тоест също плащаме данъци. По-добре наистина да измислят стажове и повече практики, вместо да се опитват с такива неща. Хората не бягат от хубаво, бягат от нямането на работа и нормални условия.
Mila Kasabova
на 27.05.2011 г.
Аз също съм студентка и смятам, че е задължително да останем да работим тук за определен период.Иначе за какво хората ни плащат образованието?! Ако някой не е съгласен- да учи платено, или да ходи в "хубавата " чужбина, където най- вероятно ще го изпозлват за обслужващ персонал!
Slavena Panajotova
на 27.05.2011 г.
Подкрепям с 2 ръце и то за поне 5 години
Иларион Къдев
на 27.05.2011 г.
ВСЕКИ има правото да избере къде и как иска да се реализира. Вместо да бъдат "задължавани" да правят нещо на сила, по-добре би било да се работи върху изграждането на СТАБИЛНА социална етика в тази област. Имам предвид, че е когато хората осъзнават какво се прави за тях, те НЯМА да се чувстват задължени да останат тук ,а биха се чувствали по-отговорни спрямо самото общество. В крайна сметка всеки сам решава.
Петър Кирилов
на 27.05.2011 г.
на кой му се живее в тая мизерна обстановка ти ревеш че спонсорираш студент що не ревеш дет плащаме тока на циганите и живеят с по голями права от нас?
Dilyana Dimitrova
на 27.05.2011 г.
Мисля че е правилно, все пак ние които работим тук и плащаме данъци "спонсорираме" студентите държавна поръчка...а те после да не върнат жеста е някак нечестно...които не иска да остава в България - има други варианти...
Петър Кирилов
на 27.05.2011 г.
ако напртавят стандарта на българина като всеки един европеец а не ни държат като просяци кои студетн ще напусне България?
Alexandrov Alexander
на 27.05.2011 г.
Aбсолютно задължително. Нали Ние плащаме за това обучение.Каква ще е ползата на държавата иначе?? Като не им се работи в България , да не учат. Има хора , който ще работят тук.
Петър Кирилов
на 27.05.2011 г.
няма никаква логика само се изпълняват нечии прищявки
Georgi Petrov 2
на 27.05.2011 г.
има само едно хубаво нещо, това ,че имат сигурна работа. Но лошото е, че ще е за някви мижави пари даже никакви ;)
aistefan
на 27.05.2011 г.
Това,което виждам от интервюто са едни общи приказки без конкретни предложения.Похвално е млад човек да се занимава с политика,но тя трябва да бъде градивна,ако искаме да променим нещо в страната!Ясните правила за назначаване на работа сами по себе си не са достатъчен мотив.Пример:ясно е как те взимат на едно място,но хоп -заплата 300лв,ще те задържи ли яснотата в България!?
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им!