ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Агро
КЗП: Потребителите да сключват сделки с търговци, които са оценили за лоялни
Автор: Екип Plovdiv24.bg 19:04 / 14.11.2022Коментари (0)713
©
Председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Стоил Алипиев в интервю за сутрешния блок "Добро утро, България“ на Радио "Фокус“

На пряката ни телефонна линия е председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Стоил Алипиев. Г-н Алипиев, наближава т.нар. "Черен петък“, който по традиция е в последната седмица на ноември. За какво ще следи тази година КЗП?

Тази година следи, както всяка друга година – за правилното прилагане на съобщението за намаление на цената. Разликата е в това, че тази година започнахме превантивно - още преди три седмици, кампания, която ще продължи до края на годината, защото знаете, че след "Черния петък“ има и коледни и новогодишни намаления. А и ние сме дефинирали един проблем, който е наложен трайно на пазара – това е, че съобщението за намаление като маркетингов похват се използва като траен способ за привличане на клиенти. Тук е моментът да направим ясно разграничение между намаляването на цената и съобщението за намаляване на цена. Намаляването на цената е субективно право на всеки един търговец, който е собственик на стоката, да я намалява или увеличава колкото си пъти иска, ако иска и на ден, и в размери, каквито той прецени за най-удачни за него. Но съобщението за намаление на цена е публично обявяване за намаляване на цена, маркетингов похват, който подлежи на нормативна уредба. Нормативната уредба казва, че това съобщение не може да бъде прилагано повече от 30-дневен срок от датата на неговото обявяване.

Това е хубаво да се знае и всъщност да го чуят слушателите, тъй като ставаме свидетели на много маркетингови похвати, които всъщност не се случват по този начин. Вие казахте, че сте започнали превантивно проверки още преди три седмици. Какво показват те, има ли вече някаква информация, кои са най-честите нарушения до момента? 

Твърде рано е да вадим генерални изводи, тъй като към момента имаме предимно частни случаи. До момента сме извършили над 300 проверки, като в около 10% от случаите сме констатирали нарушения. Нарушенията са най-вече свързани с необявяване на старата цена, с неспазване на 30-дневния срок, в който се прилага съобщението за намаление, но имайте предвид, че голяма част от проверките все още текат, изчакват се документи, които да удостоверят начина, по който се прилага това съобщение за намаление. Така че твърде рано е да вадим генерални изводи. И все пак тази кампания ще продължи до края на годината.  

След като приключат вече проверките, след като свърши кампанията, тогава вече ще можем да дадем конкретна информация.

След като бъде обработена и информацията, ще може да дадем вече данни, които да дадат яснота цялостната картинка на нещата каква е. Но така или иначе, ние сме дефинирали този проблем като тенденциозен – прилагането на това съобщение за намаление като траен способ за привличане на клиенти, което е в разрез с нормативната уредба. Това е колкото вредно за потребителя, толкова и проблем на конкуренцията, защото търговците, които използват този похват като траен способ за привличане на своите клиенти, всъщност по един недобросъвестен начин взимат клиентите на своите конкуренти, които се придържат към нормативната база. Така че освен потребителски, това е и проблем на конкуренцията. 

Много търговци вече обявиха "Черен петък“ и започнаха с намаленията на стоките. Защо се изместиха датите? И защо у нас той се прави по-скоро избирателно? 

Това е решение на търговеца – кога и как ще приложи съобщението за намаление. Ние следим за това дали е приложено правилно, дали е обявено от цена, която е прилагана в рамките на 30 дена с възможно най-ниската й стойност, дали е приложена старата цена на етикета, дали са отделени намалените продукти, обособени в отделна част в търговския обект, и дали всъщност няма предпоставки да разглеждаме случаите като нелоялна търговска практика, защото ако привлечете клиенти със съобщение за много високо намаление от цената, а вътре се окаже, че са намалени само артикули, които са реално неизползваеми за средния потребител, като да речем мъжки дрехи ХХXS, това са по всякакъв начин предпоставки случаят да бъде разглеждан и като нелоялна търговска практика.  

Ние можем ли да говорим у нас за истински "Черен петък“ – такъв, какъвто наблюдаваме и в останалите държави? 

Дали е истински, или не е истински "Черния петък“, това е по-скоро оценка, която трябва да дадат потребителите. Ние се придържаме към нормативната база и това, което е обект на нашите проверки, е дали те прилагат правилно законовата уредба на тези съобщения за намаления. 

А как ще повлияе според вас нарастващата инфлация и покачването на цените на стоките и всъщност на всичко – на горива, електроенергия, на тазгодишния "Черен петък“? Ще видим ли потребление или не се очаква да бъде толкова силен? 

Това са икономически въпроси, които трябва да отправите към някой, който борави с тази материя. Комисията е правоприлагащ орган и няма отношение към подобен тип въпроси.  

В последните години гражданите започнаха да пазаруват основно през интернет и немалко хора са ставали жертви на нелоялни търговски практики. За какво да следят потребителите, пазарувайки онлайн, и как да се предпазят от това да бъдат излъгани? 

Потребителите могат да следят за много неща, но потребителите не работят такива занятия, така че колкото и да следят, все пак КЗП е органът, който разполага и с прерогатива да изисква документации, доказателства, които да удостоверят липсата или наличието на нелоялни търговски практики. Така че специално за онлайн пазаруването ние сме предприели превантивни действия още преди два месеца, като сме започнали да следим дали има подвеждащ начин на предоставяне на цените, на предлагане на цените. Също така, след като мине тази кампания по "Черния петък“, ние ще извършим и проверки, които ще удостоверят дали наистина в рамките на този 30-дневен срок, в който е трябвало да се прилага по-висока цена, е било извършено това, като ще сравним счетоводната документация на търговците, дали ще удостовери правилното прилагане на старата цена в рамките на този изискуем по закон 30-дневен срок. 

Това е важно. Какво съветвате потребителите, за какво да следят по това време от годината? А и по принцип, не става въпрос само за "Черен  петък“. 

Потребителите винаги сме ги съветвали да сключват търговски сделки с търговци, които те са оценили за лоялни, или които техни близки, познати или хора, на които имат доверие, са им ги препоръчали, тъй като на потребителят му е много трудно сам да се пази в търговските си отношения с търговеца, изхождайки от това, че те са икономически по-слабата страна в тези отношения и не разполагат нито с времето, нито с ресурса да направят добър маркетинг, когато взимат търговско решение. Още повече, когато става въпрос за стоки с по-нисък номинален размер, в повечето случаи пазаруването е дори инерционно, така че възможността потребителят сам да се пази от търговеца не е толкова голяма. Но именно поради тази причина законодателят е вменил в правомощията на контролен орган, който е КЗП, да извършва тези действия по контрол и да пази потребителите от нелоялното поведение на търговци.  

Да, хубаво е да се доверяваме на доказали се търговци и на такива, за които вече сме чували добри мнения.

Да, това е най-добрият начин, по който може потребителите да се предпазят, да сключват търговски сделки с търговци, които те са оценили като коректни, или за които са получили добри референции от хора, които познават и на които имат доверие.  

За да завършим този разговор, искам да попитам какви цели си поставяте? Вие сте председател на КЗП от септември месец. Какво искате да постигнете, какви са основните задачи? 

В краткосрочен период – до края на годината сме предвидили тази кампания за съобщенията за намаления да продължи до края на месец декември. До края на годината ще успеем да приключим по всяка вероятност кампанията, която започнахме с проверката на общите условия на мобилните оператори за наличието или липса на неравноправни клаузи, която я започнахме съвместно и с Комисията за защита на личните данни. До края на годината ще изпълним една кампания, която започваме днес: това е по увеселителните центрове, които се ползват от високорисковата група потребители – децата, във връзка с този инцидент, който имаше преди десетина дена, превантивно да успеем да проверим дали услугите се предлагат по безопасен начин. Също така до края на годината предвиждаме поне до някаква голяма степен да сме приключили прегледа на общите условия на банковите и небанкови финансови институции отново за наличие на неравноправни клаузи. Това е друга кампания, която започнахме миналия месец. Също така знаете, че предстои зимен сезон. Ние ще започнем традиционната и съвсем нормална кампания "Зима“ на КЗП, която е свързана с проверките на хотелите, като преди започване на зимния сезон ще започнем в рамките още може би от средата на тази седмица проверка на хотелската база, които не са свързани толкова със ски курортите, но все пак предлагат спа услуги или други хотелски услуги.  

Много ви благодаря за разговора и след края на сезона ще се чуем отново, за да видим какви са резултатите от всичките задачи, изпълнени до момента, съответно какви са резултатите и от проверките, които вече са започнали.  

Да, разбира се. С най-голямо удоволствие. Ние периодично ще даваме данни за това как се движат проверките при нас. 

Благодаря ви за отделеното време.  







Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!

Още новини от Национални новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Април 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
Задържаха журналиста Димитър Стоянов
Мъртвопиян блъсна с джипа си жена в Пловдив
ТВ и шоу сезон 2023/2024 г.
Великден 2024 г.
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Кой е най-успешният демократичен кмет на Пловдив през последните години?
Д-р Гарабед Томасян
Спас Гърневски
Д-р Иван Чомаков
Славчо Атанасов
Иван Тотев
Здравко Димитров
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: