Най-старата джамия на територията на България е построена през 1363-1364 година в Пловдив. Това е Джумая джамията. Най-голямата джамия в България Томбул джамия е в Шумен. Построена е между 1740 и 1744 година. Ибрахим паша джамия в Разград е включена в каталога на ЮНЕСКО. Построена е през 1616 година. Единствената джамия в България с две минарета е в Чепинци.
В Буюк джамия в София от 1892 година се помещава Националният археологически институт с музей.
През османския период само в София има между 50 и 84 джамии, показва справка в Уикипедия.
След освобождението на България голяма част от джамиите са съборени или тяхното предназначение е променено поради отлива на мюсюлмани към Турция. Между 1955 и 1989 година броят на джамиите е редуциран отново. Към 2007 година в България има приблизително 1300 джамии и месджиди - малки молитвени домове. Само около 1000 от тях функционират поради липса на духовници, които да служат в тях.
Характерен за джамиите в България е османският архитектурен стил.








Konstantin
на 20.12.2010 г.
След превземането на Пловдив от османските войски градът започва да се нарича Филибе. Това османо-турско наименование идва от античното му име Филипополис. Тогава две от пловдивските църкви са преустроени в джамии. На мястото на главната градска църква "Св. Петка" е издигната най-голямата пловдивска джамия, която днес се намира на централната пешеходна улица, близо до Римския стадион - Джумая Джамия.
Андрей
на 20.12.2010 г.
Всеки има право на религозно вижда ама да си махнат говорителите не сме длъжни да им слушаме тяхните виеници.Те ще ли да кажат,че им пречели наще камбани,ами камбаните бият 2 минути а тяхните маанета са с часове.
Carnalsoul
на 20.12.2010 г.
Ашколсун
orinoko
на 19.12.2010 г.
И до ден днешен се чудя, как тази джамия която се намира на пъпа на Пловдив все още не е разрушена.Явно ние българите сме прекалено толерантни към другите религии и етноси и дано тази търпимост не ни затрие като народ след време.
Popova Penka
на 19.12.2010 г.
Въпросът е абсурден. Ясно е че тази сграда Е архитектурна и историческа ценност. Провинциалната парвенющина и лошото образование ще затрият града ни.
Arsenq Vlahova
на 19.12.2010 г.
дано някой да е взриви!
Папа Буба Диоп
на 19.12.2010 г.
Джумая джамия - Православната църква Света богородица - Синагогата и Арменската църква са на една плюнка разстояние една от друга.Те никога не са били врагове.Но всички те имат общ враг - Евроатлантически атеизъм.
Папа Буба Диоп
на 19.12.2010 г.
Демонокрацията в която живеем вече 20 години ни учи на свещенни евроатлантически ценности - гей паради - порнография - злоба - завист. Време е за Нов Световен ред.Никоя религия - християнство - мюсюлманство будизъм или друга не учи хората на зло.
Einzig
на 19.12.2010 г.
Само може да ни радва че притежаваме такъв паметник , негативите 5 пъти на ден по 3 мин могат да се преглътнат. Историята в България е инструмент за контрулиране на общественното мислене , не ни допринася нищо добро.
Bone
на 19.12.2010 г.
Джамията трябва да бъде затворена и никой да не влиза вътре.Имената на "българските" турци да бъдет сменени,нали са "български"?!Да бъдат забранени крвосмешенията между българки и турци,както и обратното.Който не е сългасен с тези крайни мерки и се дръпа да бъде вкарван в затвор.Ако и вие не сте съгласни и ми кажете че съм фашист и тн. след 15 години живот и здраве,когато бъдете принудени да кръстите детето си Ахмет заповядайте пак да си поговорим...
Георги Добранов
на 19.12.2010 г.
За пеенето на ходжата съм съгласен - трябва да се забрани да се позлват високоговорители. Макар че по същия начин някой мохамеданин може да възрази, че биенето на камбаните му пречи... Всичко е относително. От културна гледна точка обаче тази джамия си е интересен архитектурен обект, а факта, че е най-старата в Европа си е актив за града ни. Наскоро на някой някъде из общинските структури най-после му хрумна, че Пловдив има всички предпоставки да стане дестинация за културен туризъм и че града и региона трябва да се развиват в тази посока - ето още една предпоставка за това. Заедно с куп други естествено. Иначе всички, които пишат по-долу, че историята трябва да се помни са прави - така е, но тя и не трябва да се отрича освен това. Оттук нататък всеки може да си я тълкува както иска. Весели празници!
БУЛТРАС
на 19.12.2010 г.
Зле сте с някои информации.Турците не бутат християнски храм ако не е паднал покрива.В Одрин има две църкви.През турско иго има изградени много църкви но по комунистическо нито една.
bboy1912
на 19.12.2010 г.
Джамиите не пречат, посетителите са тези, които пречат. Ако им се намали бройката може и да нямаме проблеми.
Барни
на 19.12.2010 г.
Божи храм било. Културна забележителност и т.н. А нашите хиляди разрушени църкви по време на турското робство не са ли били божи храмове. Не съм нито фашист,нито расист,но за мен е абсурдно в центъра на града ни,да има паметник(бил и религиозен) на наш завоеватал и покорител. Нека има джамии в Пловдив,но да са в Шекера и Столипиново. Също така, бих попитал тези хора,които се радват на джамията на центъра, дали са били скоро по Главната и дали нямат проблеми със слуха,защото на мен ми е безкрайно обидно и унизително, аз да излизам от халите и да слушам ходжата да пее. Доколкото разбрах,са сложили допълнителни колони на джамията, с цел да се чува колкото се може по-надалеч. То хубаво,ама тук е Пловдив, не е Багдат. Официалната религия според Конституцията на РБ е православното християнство. И накрая бих завършил-нека бъдем толерантни, нека умеем да прощаваме, но нека и никога не забравяме историята си,защото този който забравя и не помни грешките си, рано или късно ще ги повтори отново. Весели Коледни празници на всички съграждани.
fungus
на 19.12.2010 г.
ДА ОТВОРЯТ ОЩЕ 10 ТУРСКИ КАЗИНА, ДА СЕ ПЪЛНЯТ УНИВЕРСИТЕТИТЕ НИ С ТУРЦИ, КОИТО САМО ПЛАЩАТ И НЕ УЧАТ. не виждате ли как бавно налазват навсякъде????
Gaden Smurf
на 19.12.2010 г.
еи колко сте прости как може да говорите така за БОЖЕИ ХРАМ това е било от векове защо тря да бутаме и да закриваме нещо дет е най старо аман от НАЦИОНАЛИСТ4ЕТА
trai4opolkovnika
на 19.12.2010 г.
някой по доло каза че преди е била църква ако е така наистина да се изритат рязаните лентяи и да се направи отново църква или както каа папагала да се направи музей
-Пловдив-
на 19.12.2010 г.
В Пловдив от векове са живяли (може да се каже добре и в разбирателство) българи, турци, арменци, евреи и цигани. Само необразоваността и злобата може да пречат на тази традиция. Ако в някой храм на която и да е общност се проповядва разединение, то вината не е в сградата, а в хората, които я стопанисват. След като нямаме в наследство дворци от стари аристократични родове (като в централна Европа), остава да се радваме на това, което имаме - най-старата джамия, най-старата часовникова кула, римския стадион, Стария град, няколко стари църкви.... всичко това може да храни града с добър поток от туристи, стига разумно да го опазваме и стопанисваме. Всякакви вандалски актове или призиви срещу тези обекти са вредни за града ни. Не падайте на нивото на пияните ултраси! Търсете ползите от всичко, което имаме като наследство в този град, всичко е добро щом привлича туристи - пълнят се хотелите, магазините, заведенията, това са свежи пари и много работни места.
БОТЕВ 1912 Завинаги
на 19.12.2010 г.
кога най-после ще я превърнат в музей кога
1912plovdiv
на 19.12.2010 г.
ХЕИ да затвори този смрадлив коптор !
Ivan Ivanoff
на 19.12.2010 г.
джамията нека си седи .....празна!!!
Бултрас12
на 19.12.2010 г.
Срам за Пловдив.Мюсюлмански храм на пъпа на голям православен града.Срам.
Pld
на 19.12.2010 г.
Да, това е едната, от трите най-стари действащи джамии, на Балканския полуостров. В материала са имената и на останалите две. Интересното е, че те не са в Турция, не и в Албания (примерно),а в България! Реставрацията и преди 2 години, беше с пари от Турция и обвързаност за съдбата на " Желязната църква"там.На местно ниво, струва ми се, е по-интересно преустройството на Главната, в което акцента е точно върху именно тази джамия!Според правилата - джамия, на която и падне минарето - се изоставя. Това се е случило след Чирпанското земетресение и е основната причина, за джамии, в които службите са преустановени. Такива например са ресторанта на ъгъла на бул. "Руски" и "6 ти септември", както и ресторанта в "Капана".
fungus
на 19.12.2010 г.
имаме от какво друго да правим пари! НЕ МЕРСИ на туризъм предимно от рязани. без това си имаме! ДА СЕ БУТА!
Чичо Ичо
на 19.12.2010 г.
Гърците от опикан камък край пътя правят история а ние дето я имаме да рушим и събаряме Тарикатлъка е от нищо да правиш пари най лесно е да ги похарчиш и да ревеш че ги няма
Georgi Dobrev 1
на 19.12.2010 г.
ПРОТИВ ... Джамията на центара в Пловдив!!!
Konstantin
на 19.12.2010 г.
бивша църква превърната в джамия
furiously
на 19.12.2010 г.
Да я бутат бе...
Konstantin
на 19.12.2010 г.
никой не споменава че зградата преди да бъде превърната в джамия е била българска църква от ранното 2ро българско царство.По архитектуре стил напълно съвпада с този стил използван тогава. Пък всеки си знае че мюсюлманите като завземат някоя земя превръщат храмовете и в джамий
Mariana Fusova
на 19.12.2010 г.
За високоговорителите нищо не съм казала и вероятно наистина трябва да се спрат. А защо да е паметник на простотията ни? Дали Българската църква Свети Стефан в Истанбул е паметник на турската простотия? Нима турците са по-толерантни и демократични от нас?
Швейк
на 19.12.2010 г.
В 1364-та едва ли са предполагали,че на това място днес ще е центърът на Пловдив и на много от пловдивчани ще им пречи!Глупав е целият този вой срещу джамията,нали и ние имаме желязната църква в Истанбул,тя също е действащ храм!Явно говорим за демокрация и толерантност само когато ни изнася,не сме дорасли още за тези неща,за съжаление!
Tinka Kostadinova
на 19.12.2010 г.
е да няма да я събаряме тя е паметник на нашта простотия
Toncho Milenov
на 19.12.2010 г.
Марияна, никой не говори за събаряне. Но защо не спрат този тормоз с високоговорителите?
Mariana Fusova
на 19.12.2010 г.
Така или иначе вече е там, няма да я събаряме я.
konche2000
на 19.12.2010 г.
ако и турците разсъждават като вас до сега да бяха съборили желязната църква в истанбул и църквата в одрин.заложен ни е силен страх от исляма, което е смешно.не съм чул дсо сега някой да иска да съборя синагоги .прстанете да държите сметка каква религия да изповядват и какъв език да говорят други български граждани, както и на вас не ви държат сметка
Веселина Йорданова
на 19.12.2010 г.
Толерантността към религиите е един от критериите едно общество да се нарече демократично. Друг е въпросът дали точно в центъра на Пловдив й е мястото.
Mariana Fusova
на 19.12.2010 г.
Щом е най-старата в Европа, не само трябва да я съхраняваме, ами и да инвестираме в нея. Няма нищо лошо в това да има мюсюлмански религиозен сивмол в центъра на града ни. Той е религиозен, а не етнически или национален. Така трябва да гледаме на него. Джамии има не само в Турция и да се свързва духовем символ с национален не е правилно. Въпроса с новините на език различен от официалния национален е съвсем различен и по този повод едва ли има друга държава с света, която е разрешила подобно нещо.
Лидия Гавазова
на 19.12.2010 г.
:) Това не сме го допуснали ние, защото никой не ни е искал разрешение. Тези хора сами се "нареждат".
Елеонора Стратиева
на 19.12.2010 г.
Tinka Kostadinova-Ако бяхме националисти, никога нямаше да позволим на турци да влезнат в парламента ни и да гледаме новини на турски по националния ефир! В коя друга Европейска държава се излъчват новини на турски по националните им телевизии?
aa
на 19.12.2010 г.
Точно ,като най-стара джамия ,би трябвало да се превърне в музей ,а не да си остане функционираща каквата е сега.
Tinka Kostadinova
на 19.12.2010 г.
то не е само тук в Пловдив в цяла България има такива джамии уж сме националисти
Evgeniq Slavova
на 19.12.2010 г.
Съгласна съм с всичко казано до тук :)
Georgi Taskov
на 19.12.2010 г.
май сме квартал на турция
Tinka Kostadinova
на 19.12.2010 г.
и аз така мисля
Елеонора Стратиева
на 19.12.2010 г.
България ли сме или квартал на Турция?
Елеонора Стратиева
на 19.12.2010 г.
Джамията в центъра на Пловдив и центъра на София не трябва да бъдат изплзвани като джамии, а като музей
Georgi Taskov
на 19.12.2010 г.
честно казано не съм религозен но предпочитам като минавам по центъра да видя църква от колкото джамия
Елеонора Стратиева
на 19.12.2010 г.
В центъра на Капалъ чаршия дали ще построят и там наш храм?
Елеонора Стратиева
на 19.12.2010 г.
Ами в центъра на Анкара
Елеонора Стратиева
на 19.12.2010 г.
Че Българите са дупедавци спор няма! Но питам се аз в центъра на Атина дали биха построили църковен храм от рода на Александър Невски в София?
Toncho Milenov
на 19.12.2010 г.
Нека си я има, но да спрат тези високоговорители. На мен като сграда не ми пречи, минавам и заминавам. Обаче да няма турска реч и мюсюлмански песнопения по високоговорител, които да се чуват из целия център на Пловдив.
Елеонора Стратиева
на 19.12.2010 г.
Като културна ценност ДА, но като джамия в центъра на Пловдив НЕ!
Rezon
на 19.12.2010 г.
Тази най-стара джамия е построена върху тракийски храм. И въобще почти всичките им джамии на рязаните карабини са построени върху по-стари храмове на траките или православни църкви. Крайно време е по-голямата им част от тази огромна бройка да бъдат съборени и да се възстановят християнските храмове поне!
JitZo
на 19.12.2010 г.
"През османския период...", така ли му се викало последно??
Чичо Ичо
на 19.12.2010 г.
Мюсюлманите реват че нямат поминък а от вън идват пари само за джамии Защо не искат помощи за развитие и на поминъка си по селата да дават идеи за работа не само за тютюн Например да направят кооперации за отглеждане и преработка на билки
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им!