- На 25 март ли ще отваряте, инж. Попов?
- Не. В началото на април ще е. Точната дата ще се знае след петнайсетина дни, когато Бордът на директорите ще вземе решението. Наистина "Мултирама" и други фирми вече имат договори, но чакаме доставката на травилатори.
- Обяснете на читателите ни какво е това?
- Подвижна пътека - като ескалаторите, но без стълбици. От "Карфур" държат на травилаторите, за да могат клиентите да придвижват по тях количките със стоки до паркингите.
- Наистина ли това ще е най-големият мол?
- Сред най-големите сме. Молът ще е като един умален град. Неслучайно логото ни е "Град в града". Магазините са около 120 - това не е повече, отколкото другаде, но са по-големи. Предлагаме повече площи, повече паркоместа. Искаме човек, като дойде тук, да намери всичко - и куклен театър, и детски център, и много кафенета. Големи площи са отредени за спорт - тенис на маса, боулинг, снукър, билярд, ледена пързалка.
Теренът е 31 декара, 20 000 кв. м, от които са застроени. Разгърнатата застроена площ е 127 000 кв. м, 50-51 хиляди от нея се дава под наем. Останалото са общи части, предназначени за паркинги, товарни рампи и други обслужващи дейности. Молът е дълъг 250 м и широк 80-90 м, в тяло "А" е постеснен до 60-70 м.
- Инж. Попов, наети ли са всички магазини?
- Около 85 процента. Поради желанието на някои фирми да е максимално доизпипано, няма всички да отворят наведнъж. Други са притиснати и от кризата и също ще се позабавят.
- Това означава ли, че само част от мола ще заработи сега?
- Ще отвори изцяло, но някои магазини вътре ще останат празни. До септември - когато хората се завръщат от летните отпуски, обектът ще бъде 100 процента зает. Целта ни е не да го отворим с гръм и трясък, а да го подготвим като стратегически обект за следващите най-малко десетина години.
- Plovdiv24.bg отразява в новини строителството на "Галерия" още от първата му копка. Настъпиха ли някакви промени сред инвеститорите?
- Промени се единствено най-големият ни наемател. В началото беше друга верига, заявила площ от 3000 квадратни метра, сега в момента е "Карфур" - заема 11 000 квадрата. Това наложи някои технически промени в проекта и оттам дойде и промяната в сроковете на изпълнение.
- Кой е основният инвеститор?
- "Галерия Пловдив". Това е акционерно дружество, в което основният инвеститор е английският фонд ЕСДС.
- Отрази ли се кризата и на строителството, и на даването на обектите под наем?
- Разбира се, че се отрази, но нищо не може да се направи - такава е ситуацията.
- Има ли кандидат-наематели на обекти, които са се отказали?
- Има и такива. Но не толкова заради кризата. Това са различни хора с различни съдби. Някои наистина нямат финансова възможност, интернационални компании пък си променят стратегията.
- В Пловдив вече има един мол, който тръгна с летящ старт, но в момента сякаш има затруднения. С какъв маркетинг ще се бори мол "Галерия" за място на пазара в условията на тежка криза и конкуренция?
- Такива търговски обекти съществуват на много места по света. Строят се на база на населението и покупателната способност на една страна. Донякъде не са конкуренти, а взаимно си помагат. Хората търсят разнообразие: ако една седмица отиват в единия мол, следващата - ходят в другия. В град като Пловдив могат да съществуват три-четири подобни обекта.
- Смятате ли, че пловдивчани са достатъчно платежоспособни?
- В момента може и да не са, но тези обекти се строят с перспектива минимум за петнайсет-двайсет години. Нали гражданите на Пловдив и на България не са по-различни от останалия свят? Всеки е преминал през трудни периоди. Има и друг момент, който обикновено не се забелязва. Всеки един нов подобен обект е свързан с културата на битието на хората. Например не можеш да промениш един човек, така че, ако двайсет години е ходил на едно място, веднага да тръгне другаде. Това става бавно и постепенно. Минимум година-две са нужни за разработването на един обект. Всякакви очаквания, че като се отворят вратите, всичко ще тръгне като мед по масло, са нереални.
- На какво разчитате?
- Да осигурим развлечения. Който влезе тук, да прекара дълго време. Обектите ни са с много голяма площ именно с тази цел. Да има и различен тип магазини - не само за дрехи, а и добра хранителна верига, да има мебели, всичко за дома, добра електроника, услуги.
- Има ли нещо уникално, което ще отличи "Галерия" от другите молове?
- Парконивата за 1200 автомобили са на последните три етажа. Това е наистина уникално. Според наши изследвания 60 на сто от хората идват с колите си. Всеки търговец търси най-близкото място до клиентите. Тук няма да има ощетени, последният търговски етаж ще е конкурентен на партера. Има и много забавления, които трябва да привличат повече хора да стоят по-дълго, а не да влязат от единия край и излязат през другия. Всичко е въпрос на време. Сега не е леко на наемателите, особено на тези, които се занимават с дрехи, защото хората първо от това започват да икономисват. Повечето пари, които имат, отиват за храна и развлечения.
- Има ли нещо, което ще удиви посетителите?
- Стената за катерене е особено впечатляваща, още повече, че е с обратен наклон. Висока е двайсет и пет метра. Намира се в единия от двата не по-малко респектиращи атриуми.
Стената е вече почти изработена, скоро ще дойде и ще бъде монтирана. Над 300 работници в момента работят на обекта. Докъм 5 март ще са приключени всички замазки по партера. Горните етажи вече са почти изцяло готови. Някои от магазините са в очакване да отворят, а други продължават да зареждат.