Припомняме, че един от компонентите на Транспортния проект е обследване на пътникопотока, на предлагания превоз на пътници в Пловдив. Вече на база направения анализ с конкретните препоръки фирмата-изпълнител трябва да предложи различни варианти за промяна на маршрутната схема, на часовото разписание, на договорите с превозвачите, както и насоки, по които община Пловдив да може да кандидатства в следващия програмен период.
Краят на договора е 30 октомври, когато препоръките ще са окончателни.
Към момента става ясно, че в Пловдив, както и в повечето български градове, има закостеняла билетна политика. Специално в Пловдив това са еднократното качване в автобус с цена 1 лев, преференциалните карти, които за един месец са 16 лева за всички социални групи. Такива карти има 3-, 6-, 9-месечни и годишни. Предлага се и обикновена карта за 80 лева за цялата градска мрежа, която не е преференциална и която почти не се използва.
"В Пловдив преференциалните карти са най-евтини сред големите градове, което го прави най-социалният град. В другите градове са над 20 лева най-евтините", допълни Държиков.
Стойността на базовия билет няма да се повишава, а предложението на фирма "Инфра Смарт Консулт" е да се поощри таксуването с електронни карти.
"Електронната карта или електронен портфейл може да се зарежда за определена сума от билетните пунктове. И когато човек се качи в автобус и чекира картата, това е всъщност еднократният билет от 1 лев. Препоръката тук е, че този еднократен билет трябва да е и времеви. Тоест за 45 минути срещу един лев ще могат да се сменят няколко автобуса", разясни зам.-кметът.
Друга препоръка е, че билетът, който е изваден вътре в автобуса, трябва да е с около 50% по-скъп от този, който се чекира с електронна карта. Тоест, ако се купува билет от автобуса, той ще е 1.5 лева, но той също е и времеви.
"Това ще стимулира използването на електронни билети, а не на другите. Така ще излиза и по-евтино", коментира ресорния зам.-кмет.
По отношение на преференциалните карти, част от тях не се ползват. Това са 3-, 6- и 9-месечните карти. Препоръката е по-скоро да има само месечни и годишни карти.
Обикновената, непреференциална месечна карта трябва да е на стойност 40 билета.
"Сега тя се предлага на цена 80 лева за цялата транспортна мрежа. И като погледнем, че един билет е 1 лев, а ако е закупен от автобуса - 1.5 лева, тоест картата не трябва да е повече от 40 до 60 лева. А преференциалната карта трябва да е по-евтина от нормалната, тоест ако нормалната е 40 лева, преференциалната е 20 лева", уточни Държиков.
Също интересна препоръка е въвеждането на еднодневен билет и на едноседмична карта за градския транспорт, имайки предвид развитието на туризма, който ще се увеличава с наближаването на 2019 г.
Зам.-кметът по транспорт уточни, че след крайните анализи и препоръки ще се вземе решение кои от тях да бъдат внедрени. Това ще стане чрез широк обществен дебат и поетапно.