Мощен чуждестранен играч купи терена на Сточна гара, прави гигантски мол!

Автор: Екип Plovdiv24.bg
Коментари (44)
13:58 / 13.01.2018
52936
През лятото жителите на Пловдив често го сравняват с Африка. Причината е ужасната жега, която обзема равнинния град за месеци наред. Скоро обаче Пловдив ще има нова гореща точка и тя отново ще е свързана с Африка. Южноафрикански фонд сключи сделка за най-големия свободен терен в центъра на града и ще строи там мол. Теренът от 36 декара на мястото на бившата Сточна гара е купен от фонда от ЮАР NEPI Rockcastle за над 17 млн. лв. Това е третата покупка на фонда, след като миналата година компанията придоби първия и третия по приходи молове в София срещу 460 млн. евро и така стана най-големият инвеститор в български недвижимости.

Това ще е четвърти търговски център за Пловдив, а добрата новина е, че теренът в широк център ще спре да пустее. Самият парцел за 10 години премина през върволица от собственици: държавата приватизира 59 декара срещу 14 млн. на фирма, свързвана с ДПС и КТБ, после придобита от създателите на "Винпром Пещера" и Ветко Арабаджиев. Те запазват 29 декара за себе си, а по-голямата част продават на германската ЕСЕ преди осем години за около 50 млн. лв. Кризата охлажда инвестиционните планове на всички. До декември миналата година, когато NEPI купува по-големия парцел от германците. Остава въпросът дали след 2-3 години Пловдив ще е достатъчно платежоспособен да "изплати" южноафриканската инвестиция. Или ще стане поредният презастроен с молове град.

Един терен, поевтинял трикратно

Парцелът, който е част от старата Сточна гара, е купен от софийското "НЕПИ Проджект фор". Сделката за имота от малко под 36 дка в Пловдив е сключена преди месец на цена 17.5 млн. лв. Продавач е софийският клон на регистрираната в Хамбург Einkaufs-Center Plovdiv, в което крайният мажоритарен собственик е германската HGA Real estate, а 25% държи ECE Projektmanagement - един от най-големите инвеститори в търговски имоти в Европа и доскорошен съсобственик на "Сердика център", също купен от NEPI.

Einkaufs-Center Plovdiv стана собственик на имота през февруари 2009 г., като придоби създаденото малко преди това дружество "ТЦП Тримонциум център Пловдив", в което парцелът беше апортиран с оценка 58.7 млн. лв. Самият апорт беше направен от предишния собственик "Прайм - ДС" (виж текста за парцела), който в отчета си за 2009 г. е показал приход само 50 млн. лв. Още преди девет години, след придобиването, германската компания купува от българското си дружество правото на строеж на мола за 58 млн. лв.

В средата на 2016 г. парцелът е прехвърлен директно на Einkaufs-Center Plovdiv за сумата от едва 4.3 млн. лв. Година след това "ТЦП Тримонциум център Пловдив" е заличена като компания. Така реално при декемврийската сделка германската компания продава терена три пъти по-евтино, отколкото го е придобила в апогея на бума.

Първият план за мол

Подготовката за изграждане на търговски център на мястото също датира още от 2009 г. Тогава "ТЦП Тримонциум център Пловдив" учредява на името на собственика си Einkaufs-Center Plovdiv право на строеж върху имота, като параметрите позволяват изграждането на мултифункционален търговски комплекс с подземни и надземни гаражи и разгъната застроена площ до 145 хил. кв.м.

В началото на 2010 г. "ЕЦЕ Проектмениджмънт България" (част от германската ECE) публично обяви плановете си да построи мол върху парцела, който се намира на пресечката на булевардите "Найчо Цанов" и "Христо Ботев" в града. Комплексът, наречен "Тримонциум център", трябваше да разполага с 51 хил. кв.м отдаваема площ за около 200 магазина, както и с 1200 паркоместа.

Търговският център обаче така и не беше построен. По същото време компанията приключваше изграждането на софийския "Сердика център", подготвяше и още два обекта - в София и Варна, за които търсеше финансиране, но кризата попречи те да се случат. Така въпреки добрата си локация пловдивският имот остана неизползван.

Новият строител

Сега теренът получава нова възможност да бъде застроен. Южноафриканският фонд е ключов играч на пазара на търговски площи в Централна и Източна Европа и подобно на други инвеститори от ЮАР интересът му е провокиран от ниската инфлация в региона и възможностите за добра възвращаемост. Традиционно стратегията на NEPI е да купува готови обекти, които са пазарни лидери, а когато такива няма за продажба, да изгражда проектите си на зелено.

От NEPI не отговориха на въпросите на "Капитал" какви са плановете им за терена и защо са избрали Пловдив за поредната си инвестиция. Вариантите са бъдещата сграда да е чисто търговска или да бъде комбинация от търговски площи с офиси или дори с хотел. При всички положения обаче проектът, изглежда, ще е голям, защото това е начинът, по който работи компанията, а и теренът го позволява.

"Смятам, че това ще бъде типичен проект за NEPI - мащабен, който ще цели да бъде пазарен лидер в Пловдив", коментира Иван Граматиков, мениджър "Търговски площи" във Forton/Cushman&Wakefield.

Пазарът в Пловдив

Пазар за подобен проект в Пловдив вероятно има. В момента в града има два сравнително малки опериращи търговски центъра - по-старият и утвърден Mall Plovdiv и по-новият "Марково тепе мол", който все още търси модела си. Трети търговски център - Plovdiv Plaza (бившият "Галерия"), беше изграден в квартал "Тракия", но не успя да тръгне и беше затворен. Сега с нови собственици и нова концепция той се очаква да отвори отново тази есен, като добави нови 35 хил. кв.м към пазара на търговски площи в града. Това е почти колкото отдаваемата площ на другите два мола, всеки от които е по около 20 хил. кв.м.

Шансовете на бъдещия проект на NEPI в града ще зависят и от това как ще се развие Plovdiv Plaza. "Молът в "Тракия" е донякъде компрометиран чисто имиджово, защото навремето отвори почти празен, само с един "Карфур" и още няколко наемателя, и изпитваше големи затруднения, докато работеше. Към днешна дата е ясно само, че най-вероятно ще отвори, но още не се знае каква ще е запълняемостта, така че има много въпросителни около него", каза Граматиков.

Решението на NEPI за по-голям проект не изглежда нелогично. "Пловдив остана малко по-встрани от това, което се случи в други градове. Реално за толкова голям град той е на едно от последните места като площи в търговски центрове на глава от населението и много по-назад чисто статистически от Бургас, София, Стара Загора и Варна например", посочи Граматиков. "Трудно е обаче да се даде оценка на нещо, което би се реализирало на пазара след около 3 години. Зависи от параметрите на самия проект, защото в момента единственото, което се знае, е, че там ще има голям търговски център", добави той.

Източник: в.Капитал


Виж коментарите (44)

Още по темата (34):
23.04.2024 Отлагат строежа на новия огромен мол на Сточна гара
06.03.2023 Това остана от Сточна гара в Пловдив
23.02.2023 Започва се! Вижте от дрон какво правят на Сточна гара, където ще построят огромния мол
01.02.2023 Огромен мол с 1900 паркоместа на Сточна гара все пак ще има
17.06.2022 В центъра на Пловдив: Искаха да направят огромен мол, сега е
неузнаваемо
23.09.2021 На Сточна гара скоро няма да има мол
Още новини от Новини от Пловдив:
Депутат от Пловдив напуска политиката: За да си ефективен трябва ...
Най-скъпите квартали в Пловдив, чиито цени надвишават 1 500 евро/...
Трети ден част от Гребната база в Пловдив е недостъпна заради авт...
Заплатата е 3000 лева, но няма желаещи: Училище в Пловдив единств...
Емблематична фигура за Пловдив стана почетен гражданин на града
Хиляди рози разцъфтяха по булевардите в Пловдив, кошници и саксии...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).