Линейките в Пловдив на по 500 000 км.

Автор: Екип Plovdiv24.bg
Коментари (2)
08:19 / 13.03.2007
1767
30 екипа на Бърза помощ обслужват двумилионното население на столицата. В много от линейките липсват електрокардиографи.

Наличните ЕКГ апарати пък често отказват, защото батериите за многократно зареждане са амортизирани необратимо. Липсват и дефибрилатори, необходими за електрошок при инфаркт. Това съобщи за "Стандарт" д-р Венцислав Стефанов от столичната спешна помощ.

Според него по-подходяща за София е американската система за бърза помощ. Там има парамедици, т. е. фелдшери, които не дават помощ на място, а по най-бързия начин откарват пациента до най-близкия спешен център. В София обаче спешните центрове с по-големи възможности засега са три - в "Пирогов", ВМА и "Царица Йоанна". За София са нужни поне 10 такива центъра.
С 18 линейки "Ситроен" разполага пък Спешен център в Пиринския край. Всички те са с пробег над 300 000 км. Освен ситроените в автопарка има и две линейки с висока проходимост и 3 помощни автомобила. Един мерцедес и един фолксваген са дарени на филиала в Сандански. 10 стари УАЗ-ки са в резерва и се използват само в краен случай.

Като брой това ни устройва. Но машините са много стари и не са в добро техническо състояние, споделиха от ръководството на благоевградската болница. В последните 8-9 години здравното заведение не е получило нито една нова линейка. "Цяло чудо е, че липсата на бързи и сигурни линейки не е довело до фатален край за някой от пациентите ни", категорични са лекарите в Пиринския край.

Линейките ни са стари, но всички са в движение, твърди директорът на Центъра за спешна медицинска помощ в Добрич д-р Огнян Господинов. "Имаме 9 реаномобила, от които 5 са от 1994 г., а останалите - от 1998 г., уточни той. Всичките коли на ЦСМП са оборудвани. Д-р Огнянов добави, че не оставят линейка, която да не е в движение. Това е напълно достатъчно, за да обслужваме Добрич. Министърът на здравеопазването заяви, че през 2007 г. ще бъдат закупени нови линейки, които ще бъдат разпределени в страната. Считам, че Добрич трябва да получи от новите линейки, тъй като нашият център е сред първите създадени", каза още д-р Огнянов.

В Габрово разполагат с 4 линейки. Автомобилите имат пробег над 300 000 км. По думите на лекарите от центъра те са толкова разбити, че всеки момент могат да спрат. В плачевно състояние е и апаратурата на спешната помощ. Нови апарати от години не са закупувани. Центърът разполагал с 6 дефибрилатора, от които половината не работели. 4 повредени ЕКГ апарата пък не можело да бъдат ремонтирани. Съвсем скоро спешна помощ в Габрово можела да остане и без лекари, тъй като имало отлив на квалифицирани медици заради ниските заплати и лошите условия на труд.

Същото е положението и в Пловдив. Нямаме кола в автопарка, която да не е навъртяла поне 500 000 километра, оплаква се шефът на Центъра за спешна помощ в града под тепетата д-р Иван Стойнов. Центърът под тепетата разполага с 69 автомобила, от които само 26 са реанимобили. Доставени са между 1994 г. и 1998 г. Оттогава единствената нова кола е един "Ситроен Берлинго". Апаратурата в линейките също е много остаряла и вече е на ръба на възможностите си, каза още шефът на ЦСМП. Той припомни, че пловдивският център е един от първите, които влизат в Националния център за спешна помощ, затова с нетърпение медиците в него чакали обещаните от здравния министър нови линейки.

И 18 от общо 35-те автомобила на Спешна помощ в Старозагорска област не си знаят годините. 8-те УАЗ-ки, 6-те латвии и 2-те жигули били наследство от болниците при отделянето на спешната помощ. Дошли са без документи и никой не знае на колко километра са били, а след това са навъртели още над 200 хиляди. Не са редки случаите, когато закъсват по пътя към дома на пациента и се налага да пращаме втора кола, признаха от автопарка на Спешния център. А в Чирпан още се търкаля един "Мерцедес 250", произведена преди повече от 30 години.

Последните нови линейки в Стара Загора и региона са получавани преди близо 10 години. И техният километраж надхвърля 200 хиляди, поддържането им ставало скъпо и все по-трудно.

Петте филиала на центъра в Търговищка област разполагат само със 7 линейки "Ситроен", които също са по на 10 години. Окаяното състояние на местната Бърза помощ се допълва и от остарялото техническо оборудване на специализираните автомобили. Медиците са принудени да оказват първа помощ с дефибрилатори и ЕКГ апарати отпреди 12 години. Пациентите на хемодиализа от целия регион пък се транспортират в областния център за животоспасяващи процедури с руските трошки отпреди 40 години. Към всички тези проблеми д-р Христова прибавя и текучеството на медицински специалисти. Останалите 5 доктори трудно покриват екипи за 24-часово дежурство, уточни шефката на центъра. Незаети остават 16 щатни длъжности за лекари в спешните филиали на областта. При повикване обикновено тръгват само фелдшери и медицински сестри, които вече са свикнали да се справят в критични ситуации, заявиха от спешния център в Търговище.

Ситроени на 300 хиляди километра спасяват великотърновци. Те, както и УАЗ-ките, с които разполагат спешните медици в областта, са от 1994 г. и вече са минавали по един основен ремонт. Почти всяка седмица някоя от колите е в сервиз. Линейките са оборудвани с всичко необходимо. Но и техниката е толкова стара, колкото и самите коли. За нови линейки във Велико Търново се говори от няколко години, но министерството все още не е изпратило нито една. Информацията е на вестник "Стандарт".

Виж коментарите (2)
Още новини от Новини от Пловдив:
Строителен предприемач: Новите такси ще доведат до увеличение на ...
Млада шофьорка, причинила смъртта на възрастна жена, се изправя п...
Тъжна вест! Почина легендарният пловдивски футболист Николай Прам...
Безразсъдни младежи се покатериха на покрива на мол в Пловдив
Родители от Пловдив: Да напуснем работа ли?
Глобиха с по 50 лева двама пловдивчани за изхвърляне на нерегламе...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).