Как да изберем къде да празнуваме без неприятни изненади?

Автор: Екип Plovdiv24.bg
Коментари (0)
08:41 / 18.12.2016
3924
Нова рубрика "Потребителски наръчник за Коледа и Нова година" стартираха "24 часа" и Комисията за защита на потребителите. В нея експертите отговарят на въпроси как по-добре да защитим правата си и дават съвети за "противодействие" на нелоялни търговски практики. В третото издание на рубриката фокусът е върху предстоящите коледни и новогодишни празненства. 

Мнозина ще изберат да посрещнат 2017 г. в хотел или заведение. Но само дни преди празниците се стигна до неприятна изненада - фалита на туроператора "Алфатур". Това поставя стотици българи пред неизвестността дали ще получат обещаните и платени туристически услуги. Дори и да не сте сред тях, е особено важно да се съобразите с препоръките на експертите от Комисията за защита на потребителите.

Само така празнуването на новата година ще се превърне в незабравимо преживяване без неприятни изненади. 

1. Уверете се, че заведението е категоризирано 

Преди да изберете заведението, в което да изкарате празничната вечер, се уверете, че то е категоризирано. Този съвет е еднакво валиден, независимо от това дали ще резервирате директно, или ще ползвате услугите на посредническа фирма.

Най-лесната проверка е справка в публичния регистър на официалната интернет страница на Министерството на туризма. Експертите предупреждават, че некатегоризираните заведения крият сериозни рискове както по отношение на различен тип нелоялни практики, така и на безопасността на предлаганите в тях услуги. 

2. Обърнете внимание на вида и категорията на заведението 

Важно е предварително да сте наясно с вида и категорията на заведението, което избирате. Това е така, тъй като въз основа на тази информация вие формирате своите представи и очаквания за обслужването, на което следва да разчитате.

Например в един бар или питейно заведение можете да получите определен набор от услуги, а в ресторант - съвсем друг. Категоризацията също е важна, защото тя е в пряка връзка с качеството на услугата. 

3. Празничните куверти 

Ако сте решили да закупите куверт за заведение, подробно проучете каква е крайната му цена и какви компоненти включва той. Често кувертите са за празнична вечеря и специална програма. Попитайте отделно за всеки един от елементите, които представляват най-голям интерес на вас - от менюто до изпълнителите в музикалната програма и нейната продължителност. 

Необходимо е да знаете предварително дали няма допълнителни услуги, които задължително се включват в пакета, но не са калкулирани в цената му и ще трябва да ги заплатите отделно на място. 

4. Внимавайте за цените и грамажите в менютата

Преди да поръчате в заведение, обърнете внимание дали в менютата са посочени ясно цените и грамажите на предлагания асортимент. Ако са предвидени някакви неясни схеми, по които се формира крайната цена, непременно се обърнете към персонала за разяснения. 

В случай, че ви се струва, че опитват да ви подведат, потърсете управителя и настоявайте да бъдат представени коректно условията. Уверете се, че не нарушават правата ви по закон. При съмнения направете консултация на телефона на потребителя 0700 111 22 или подайте сигнал в Комисията за защита на потребителите. 

5. Как да подадете сигнал, ако правата ви са нарушени?

От каквото и естество да е спорът, преди всичко опитайте да го решите на място със съдействието на управителя и упълномощено от него за целта лице. Това би ви спестило време и неприятни емоции. Ако казусът е по-сложен и не успеете да се споразумеете с търговеца, следващата стъпка е да сезирате контролните органи. 

В случай, че проблемът е свързан с качеството на храната, компетентната институция е Българската агенция по безопасност на храните. Комисията за защита на потребителите може да окаже съдействие в случаите на некоректни практики, свързани с рекламирането на вида и категорията на обекта, обозначаването на цените и представянето на условията, при които се предоставят услугите в заведението. 

Сигнали и жалби могат да бъдат подавани както на телефона на потребителя, така и чрез сайта на Комисията за защита на потребителите и във всяко от представителствата на институцията в страната. За зимния сезон ведомството открива и временни приемни в по-големите ни планински курорти - Банско, Боровец, Пампорово и Чепеларе. 

Константин Райков, член на Комисията за защита на потребителите: До 30 000 лв. е глобата за алкохол менте 

- Г-н Райков, предстоят празници. Много българи ще изберат да ги посрещнат извън дома, в заведения. Как ще гарантирате техните права? 

- Наред с превантивния и ефективен контрол, който упражняваме целогодишно, както и с нашите информационни кампании към потребителите и търговците, през периода декември-януари ние поставяме сериозен акцент върху контрола на услугите. И по-специално на тези, свързани с множеството празници през декември, а и в следващия месец януари. 

Следим офертите на ресторантьори и на различни техни посредници, които предлагат празнични програми в заведения. Обикновено те са с вечеря, със специална програма. Важно е на потребителя да бъде предоставена своевременно пълна и вярна информация за това, което им се предлага. 

- Какво още ще проверявате в заведенията? 

- На първо време и най-важното - да са категоризирани и услугите, които предоставят, да отговорят на притежаваната от тях категория. Да има информация за вида на обекта и тя да е известна предварително за клиентите. Това е много важен момент, който проследяваме и при офертите. 

Да не се допуска например обектът да е категоризиран като питейно заведение, а да се представя като някакъв вид ресторант и да привлича клиенти с надпис от рода на Bar&Dinner. 

Тук рискът е потребителите да бъдат заблудени и да очакват, че имат възможност да вечерят в заведението, а да се окаже, че в него не се предлага храна, а само алкохол. Следим и за това заведенията да разполагат с менюта за предлагания асортимент, в които ясно да са посочени цените и грамажите на ястията и напитките.

- Ще проверявате ли алкохола, който се предлага? 

- Да, контролът върху качеството на спиртните напитки в заведенията също е елемент от тези проверки. Вземаме проби, за да установим дали сервираният алкохол притежава необходимите характеристики за съответния вид напитка. При подобни проверки през лятото установихме четири случая на несъответствие. 

В два от тях се касаеше за разреден алкохол в заведения - джин и водка, които бяха с по-нисък градус от изисквания за съответния вид алкохолна напитка. Други две марки водка се оказаха с многократно завишени стойности по показателите "обща киселинност" и "алдехиди", което променя качеството на алкохола. Там проблемът беше при производителя. Това са нелоялни практики, които се санкционират до 30 000 лв. 

- Редно ли е да се иска 100% предплащане на куверта? 

- Няма забрана за 100% авансово плащане, но за потребителя трябва да е ясно безспорно колко ще плати и какво точно ще получи срещу парите си. Т.е. - каква е крайната цена на куверта и какво включва той, за да не се окаже например, че зарята в новогодишната нощ не е калкулирана в куверта, но задължително ще трябва да се заплати допълнително, защото вече е "изконсумирана".

Виж коментарите (0)

Още по темата (162):
03.01.2017 Пиян полицай нахълта на коледен купон и заповяда: Стройте се по красота!
02.01.2017 Вижте как можем да върнем нежеланите подаръци
02.01.2017 Започва голямото прибиране след празниците
01.01.2017 Няколко съвета да нямаме тежък махмурлук
01.01.2017 Няколко интересни обичаи, които правят по света за здраве и берекет
01.01.2017 Първият гост в дома през новата година трябва да носи хляб
Още новини от Национални новини:
Нови ремонти на АМ "Тракия"
Зрелостници сигнализираха за проблеми и на втората задължителна м...
БНБ затяга критериите за отпускане на ипотечни кредити
Гърмежи и валежи до часове
Публикуваха отговорите за втората матура
Социалната комисия отказа да гласува увеличението на пенсиите


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).