Пловдивска гимназия въвежда системата за дуално образование - учене чрез работа, предаде репортер на
.
За първи път в България, организирано по немски образец, в Професионална гимназия по вътрешна архитектура и дървообработване "Христо Ботев" системата се въвежда от новата 2016/ 2017 учебна година.
В "Тапицерство и декораторство" с прием след 7 клас ще се обучават 26 деца, 13 с прием след 8 клас пък ще учат за "Производство на тапицирани изделия".
"Подадохме заявление за план-прием по желание на фирма за производство на матраци, разказа директорът Константин Костадинов. Вече 15 години работим заедно с бизнеса, за съжаление много малко време се отделя на професионалното образование в България, а в същото време бизнесът има крещяща нужда от специалисти.
Ние имаме техника, имаме технологии, сграда и поръчки, но нямаме кадри за производство на мебели", поясни причината за предприемане на стъпката той.
По думите му отделно законът позволява децата да бъдат стимулирани.
"В 11 и 12 клас учениците над 16 години сключват личен трудов договор с фирмата, за което ще получават възнаграждение - т.е. те ще учат, работят и получават пари. Надявам се най-накрая и родителите да разберат, че без занаят нищо не става", коментира още Костадинов.
Днес в Пловдив се провежда среща под надслов "Дуалното обучение - конкурентно предимство за бизнеса", организирано съвместно от Българо-швейцарската търговска камара, Германо-българската индустриалнo-търговска камара и Стопанската камара на Австрия.
Целта е пловдивският бизнес и общественост да бъдат запознати със стартиралите проекти за въвеждане на дуалната система на професионално образование в България.
Припомняме, че само преди седмици на форум в Пловдив министърът на икономиката Божидар Лукарски коментира, че внедряване по законов ред на дуалната система на обучение ще реши проблема с работната ръка в България.
"Имаме много нискоквалифицирани кадри. Имаме и много висококвалифицирани кадри - особено в областта на техническите специалности, които най-много се търсят от инвеститорите - автомобилостроене, IT, технологично производство.
Средният персонал обаче, който излиза от професионалните средни училища, липсва. Нека не мислим, че децата задължително трябва да завършат висше образование и непременно да станат икономисти", обърна се тогава министърът към българските родители.