Пловдивчанин купи скъсани обувки за 125 лева! Какви са правата му?

Автор: Васил Динев
Коментари (30)
11:38 / 17.08.2017
23225
Plovdiv24.bg се свърза с Комисията за защита на потребителите (КЗП) във връзка с вчерашните материали "В мол "Марково тепе": Клиент купи скъсани обувки от елитен магазин, не му върнаха парите!" и "От Scandal: Клиентът ни заплашваше, не сме длъжни да му върнем парите!". Ето какво ни казаха от институцията:

"От магазина по закон са длъжни да предложат или замяна, или ремонт, или отбив от цената на един по-късен етап. Но не са длъжни да върнат парите. Когато три пъти е извършен ремонт на стоката и продължава да има дефект, тогава потребителят може да претендира за разваляне на сделката и да си поиска парите обратно".

КЗП предлага кратка информация за предвидените в Закона за защита на потребителите хипотези, при които може да бъде върната закупена стока.

Дефектна стока

На първо място, това са случаите, в които потребителят е попаднал на дефектна стока (съгласно чл. 122). Тогава един от начините, по които търговецът следва да удовлетвори рекламацията, е чрез разваляне на сделката и връщане на парите (съгласно чл. 124, ал. 1). Другите посочени в закона варианти са безплатен ремонт, замяна или отбив от цената. 

Има случаи, в които търговци предоставят своя гаранция (т.нар. търговска гаранция), в която се предвижда възможността стока с дефект директно да бъде заменена с нова или приета обратно срещу възстановяване на заплатената за нея сума.


Покупка през интернет или извън търговски обект

Връщане на стока с аргумента, че не допада на потребителя, не е правилен размер или подходящ цвят и пр. не е предвидено в Закона за защита на потребителите, който е хармонизиран с европейското законодателство. Изключение са случаите, в които сделката е сключена от разстояние (по Интернет) или извън търговски обект (съгласно чл. 50). В тази хипотеза, без да дължи каквото и да било обяснение на търговеца, потребителят има право да претендира за разваляне на договора в рамките на 14 дни след доставката и за връщане на парите също в срок до 14 дни и то по същия начин, по който са били платени.

Законодателят предвижда тази опция с презумпцията, че потребителят не е имал възможност да се запознае с реалните характеристики на стоките само по техни снимка или описание. Правото за връщане на стока, закупена от разстояние или извън търговски обект, обаче, е различно от правото за предявяване на рекламация във връзка с установен дефект, независимо от това дали стоката е придобита от традиционен магазин или от електронен такъв.

Добри търговски практики

Връщането на закупена от традиционен магазин стока без дефект или след изтичане на 14-дневния срок при сделките от разстояние и извън търговски обект е въпрос единствено на добра търговска практика от страна на конкретния икономически оператор и не е нормативно уредено.


Виж коментарите (30)

Още по темата (75):
22.09.2022 Пловдивчанка: Обърнете посоката на турбуленция на това кръстовище или сложете пешеходен светофар
10.01.2022 Клиент отвратен от тоалетни в пловдивски мол: Кошмар!
17.09.2017 Камера засне кошмарния инцидент с момиченце в пловдивски мол
15.09.2017 Кошмарен инцидент с малко момиченце в мол "Марково тепе"!
28.08.2017 Опразниха най-новия пловдивски мол, изкараха навън всички служители и посетители
16.08.2017 От Scandal: Клиентът ни заплашваше, не сме длъжни да му върнем парите!
Още новини от Новини от Пловдив:
Производители бесни: Нямат ли срам? Купуват марулята от борсата з...
Наглеци и некадърници
Сигнал: Това истина ли е?
Скандалът в БСП Пловдив-област се разраства, намекнаха за еднолич...
Румънци продадоха на двойка от Пловдив този пръстен! В заложна къ...
Спомени от чернобилския дъжд в Пловдив: Двама приятели починаха, ...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).