“Проверките от Разплащателната агенция започват през месеците Юли-Август и ако не си окопал по реда на дърветата или окосил междуредовото пространство, автоматично нарушаваш доброто земеделско състояния на почвата. Това пък означава, че си наказуем в зависимост от площта на нарушението, като тя може да стигне до връщане в трикратен размер на заявената субсидия за тези площи.
Проверките по агроекология са през месеците Октомври-Ноември. Това означава, че от месеците Май до Ноември, за да поддържаш насажденията трябва да имаш минимум едно окосяване и едно окопаване на месец. При сушава година и без поливна система, това означава минимум пет обработки”, коментира Търпанова за Агри.БГ.
По думите й по този екоангажимент максималната сума, която фермерите ще получат по новия Стратегически план, е в размер на 22,49 лв на декар.
“Сумата е такава, защото е заложен таван на помощта, който не може да се надвишава. А ние не сме съгласни с това.
И да, в Стратегическия план се казва че екосхемите са доброволни и това е вярно. Но България е под средното за ЕС финансиране на секторите “Плодовете и зеленчуците”, в съпоставка с това, което получават производителите в Западна Европа.
Ако производителите на плодове поемат този ангажимент, те трябва да дофинансират екологичните амбиции на България, като част от ЕС и да загубят пари. Ако не поемат този ангажимент, стават още по неконкурентноспособни на фона на далеч по-финансираните европейски производители в нашия бранш”, категорична е Димитричка Търпанова.
Тя, заедно с още няколко организации от сектор “Плодове и зеленчуци”, настояват за изменение на Стратегическия план и отстраняване на неприложимите за производителите елементи в мярката.
“Когато се гласува такъв голям бюджет за екология по Първи и Втори стълб ние очаквахме, че държава ще задели достатъчен ресурс, за да стабилизира чувствителните сектори. Но освен това и да им се даде възможност да видят, че може да се работи екологосъобразно. След изготвянето на SWOT анализи и над 20 заседания на Тематични работни групи, накрая умишлено или не, се взеха решения, които да ликвидират нашия сектор. Стратегическият план трябва да се промени!”, заключи Търпанова.
Информационната кампания "ОСП работи за нас: Много повече от политика!" се осъществява от Агригейт Медия и е съфинансирана от ЕС.
Следете темата и на cap4us.agri.bg