Оставена е "вратичка", която позволява на телекомите да повишат първоначално договорената цена

Автор: Цвети Тончева
Коментари (1)
09:42 / 29.01.2023
5904
Комисията за защита на потребителите (КЗП) не е разгледала клаузите в общите условия на телекомите, които позволяват индексирането на абонаментните планове с годишния индекс на инфлацията и няма произнасяне относно това дали те създават неравновесие между правата и задълженията на двете страни по договор. Това стана ясно по време на изслушването на нейния председател Стоил Алипиев на провелото се през седмицата заседание на Комисията по икономическа политика и развитие, съобщи Габриела Руменова от платформата "Ние потребителите".

Проверката на КЗП на общите условия на мобилните оператори е приключила, голяма част от клаузите са неравноправни и (ден преди заседанието в НС!) до трите телекома са изпратени писма с искане за тяхното отстраняване.

На въпрос на председателя на Комисията по икономическа политика и развитие Мартин Димитров и на омбудсмана на Република България проф. д-р Диана Ковачева неравноправна клауза ли е липсата на право на отказ на потребителя без неустойки при индексация, Алипиев не даде становище с аргумента, че Комисията трябва да вземе колективно решение и пое ангажимент след заседание на членовете да има произнасяне до края на идната седмица. Това означава, че прегледът е приключил без позиция по тези "горещи“ в момента текстове. Но всички клаузи трябва да се анализират в съвкупност, защото техните последици са взаимно свързани и само така контролният орган може да се произнесе дали е налице неравноправна клауза или не.

"Остава въпросът, поради каква причина не са разгледани клаузите за индексация и иска ли КЗП реално да защити потребителите, или не желае? Тези съмнения се засилват и от невъзможността представителите на КЗП да очертаят определените от контролния орган за неравноправни клаузи при извършения преглед на общите условия на телекомите", смятат от "Ние потребителите".

Омбудсманът проф. Ковачева заяви, че според нея при извършената от КЗП проверка не са взети предвид важни обстоятелства, а именно:

"Съгласно чл. 143, ал. 2, т. 13 неравноправна е тази клауза, която дава право да търговеца или доставчика да увеличи цената, без потребителят да има право в тези случаи да се откаже от договора, ако окончателно определената цена е значително завишена в сравнение с цената, уговорена при сключването на договора.“ Директорът на дирекция "Правна“ в КРС Мария Бончева призна, че "единственият вариант е тази клауза да бъде обявена за неравноправна“.

"Така стигаме до Параграф 22!

Контролните органи заемат позицията, че щом тази клауза е налична в общите условия към договорите и потребителите са ги подписали, са задължени да плащат. Потребителите пък нямат възможност да влияят върху клаузите и изборът им е сведен до това да подпишат договора или да се откажат изобщо от ползването на тези услуги, защото клаузи с подобна формулировка има и при трите телекома. Т.е. въпросът е не дали хората трябва да спазват договора, а дали са поставени в неравноправно положение, с което са се съгласили, защото нямат избор!", обясни Руменова.

Въпреки призивите на народни представители от Комисията по икономическа политика и развитие да бъдат дадени съвети на потребителите как да постъпят в така създалата се ситуация, бяха подхвърлени неефективни алтернативи като например предоговоряне на условията, което от реплика в залата стана ясно, че ще доведе до по-неизгодни за потребителите условия.

Известно е, че договорите се подписват, за да гарантират сигурност и предвидимост за двете страни. В случая при сключването на контракт мобилният оператор се ангажира, че ще предоставя на своя клиент (краен потребител по смисъла на ЗЗП) определени услуги, на предварително уточнени цени за конкретен период от време.

Потребителят се обвързва с телекома за посочения период, за да може да получава въпросните услуги при договорените цени. Оставена е обаче "вратичка“, която позволява на дружеството да повиши първоначално договорената цена, без потребителят да може да има полезен ход – той трябва или да приеме новите условия, или да плати неустойките (повечето от потребителите са със срочни договори) и да се прехвърли при друг оператор, който обаче има клауза с подобна формулировка и същия на практика ефект за потребителя, твърдят от онлайн платформата "Ние, потребителите“.

Виж коментарите (1)

Още по темата (128):
20.03.2025 ВАС отмени като неправилно определение на АССГ, увеличението на цените на "Йеттел България"
14.03.2025 Тази вечер се очаква прекъсване на трите мобилни оператора
14.03.2025 Шефката на КЗП: Това касае всички българи
28.02.2025 ВАС потвърди забраната за "Виваком"
23.02.2025 Организации искат затвор за управителите на телекомите, които нарушават потребителските права
20.02.2025 Телекомите в България: Потребителят остава с усещането, че го малтретираме, искаме да се излагат коректни данни
Още новини от Национални новини:
Възстановиха паметника, заради който Русия започна наказателно де...
Ще приемем ли еврото: Какво представлява конвергентният доклад, к...
Бърдаров: Високият процент на необразовано ромско население в Бъл...
Петър Витанов: Радев има огромния потенциал да промени политическ...
Организатор на балове: Има семейства, които пръскат по 20-30 хил....
По-евтини домати, краставици и сирене, но млякото поскъпва


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).